/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Konsekvenser ved undlagt olieskift
Fra : Jens


Dato : 21-10-01 20:54

Hej Gruppe

Jeg har forstået på de nyttige råd om vinteropbevaring, at den gode
motorcyklist samvittighedsfuldt skifter olien på cyklen inden, den stilles
væk. Jeg ville gerne vide, hvad det er, der slides/ødelægges i motoren, hvis
man forsømmer olieskiftet og der dannes syre i den gamle olie? Hvilket
konkrete konsekvenser har det?

Har olie- og motorcykeltype noget at sige? Er det mere kritisk, hvis olien
er godt brugt og sort? Eller er det ganske enkelt et spørgsmål om, hvorlænge
olien har været i maskinen?

En anden ting: Kan universalluftfiltre renses og hvordan?

Håber I har nydt sidste uges strålende vejr!!

j
Honda CB400Four




 
 
RasmusZX9R (22-10-2001)
Kommentar
Fra : RasmusZX9R


Dato : 22-10-01 07:08

Jeg ville gerne vide, hvad det er, der slides/ødelægges i motoren, hvis
> man forsømmer olieskiftet og der dannes syre i den gamle olie? Hvilket
> konkrete konsekvenser har det?

Du behøver ikke nødvendigvis at få noget ødelagt, men eftersom der både
kan være vandrester og syre i den gamle olie, vil det tære/ruste
motorens "indvolde" de steder det rammer.
I værste fald, kunne man forestille sig lejer der sætter sig o.s.v.
>
> Har olie- og motorcykeltype noget at sige?

På en gammel 400 four som din er der ingen grund til at bruge en fin dyr
fuldsyntetisk olie da motoren alligevel er konstrueret før olien blev så
god, og derfor dimensioneret efter en almindelig olie.

Er det mere kritisk, hvis olien
> er godt brugt og sort? Eller er det ganske enkelt et spørgsmål om,
hvorlænge
> olien har været i maskinen?

sort olie indeholder mange sodpartikler og meget snavs og da sod og
snavs ikke smører særlig godt forringer det smøreevnen og ergo er det
kritisk.
>
> En anden ting: Kan universalluftfiltre renses og hvordan?

Hvis det er et papirfilter: nej
Hvis det er et skumfilter: ja.
Du vasker det bare i varmt vand og opvaskemiddel og derefter lader du
det tørre natten over.
Når det er helt tørt hælder du lidt motorolie på det og masserer det ind
i filteret.
Det skal ikke sejle, men bare være jævnt fugtigt.
Du kan også købe speciel luftfilter olie på sprayflaske men motorolie er
ligeså godt.
>
> Håber I har nydt sidste uges strålende vejr!!

Arbejde,arbejde og atter arbejde...SUK!!!!
>
> j
> Honda CB400Four

Kanon mc!!! Sådan en kørte jeg på, mine 3 første sæsonner og den blev
bare bedre og bedre.
Mvh
Rasmus ZX9R-C
>
>
>

--
Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"


Søren L Hansen (22-10-2001)
Kommentar
Fra : Søren L Hansen


Dato : 22-10-01 07:45

RasmusZX9R <RasmusZX9R.news@kandu.dk> wrote in article
> Det skal ikke sejle, men bare være jævnt fugtigt.
> Du kan også købe speciel luftfilter olie på sprayflaske men motorolie er
> ligeså godt.

Ved nu ikke, filterolie er mange gange mere klistret end motorolie, der
muligivs også kan tære skumfidusen. Så jeg ville nu springe med den
hundredelas for en dunk rigtig filterolie, der kan holde i årevis.

mvh
Søren

Claus Rittig (22-10-2001)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 22-10-01 16:17

"Søren L Hansen" <lindholt@REMOVETHISperson.dk> skrev i en meddelelse
news:01c15ac5$0ec14990$8c7610ac@pc4148...
> RasmusZX9R <RasmusZX9R.news@kandu.dk> wrote in article
> > Det skal ikke sejle, men bare være jævnt fugtigt.
> > Du kan også købe speciel luftfilter olie på sprayflaske men motorolie er
> > ligeså godt.
>
> Ved nu ikke, filterolie er mange gange mere klistret end motorolie, der
> muligivs også kan tære skumfidusen. Så jeg ville nu springe med den
> hundredelas for en dunk rigtig filterolie, der kan holde i årevis.

Og motorolie løber lisså stille af filteret, helt af sig selv.
Næh, motorolie er noget skrammel til luftfiltre.

Rittig



Armand (22-10-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 22-10-01 16:38


Jens <joplh@wanadoo.dk> skrev i en
news:dKFA7.1101$6m6.211217559@news.orangenet.dk...
> Hej Gruppe
>
> Jeg har forstået på de nyttige råd om vinteropbevaring, at den gode
> motorcyklist samvittighedsfuldt skifter olien på cyklen inden, den
> stilles væk. Jeg ville gerne vide, hvad det er, der slides/ødelægges i
> motoren, hvis man forsømmer olieskiftet og der dannes syre i den gamle
> olie?
> Hvilket konkrete konsekvenser har det?
> j
> Honda CB400Four

Med den ikke helt nye Four, tror jeg at olien temmelig hurtigt bliver
sort efter olieskifte :-/
Og det er fordi der alskens steder i motorens indre, og specielt i
bunden af bundkarret, lægger sig slam og snask med tidens løb - Og frisk
olie indeholder slamopløsende additiver

Den flere måneders lange vinterstilstand giver sod ekstra god tid til at
bundfælde sig, hvorfor det er en god ide at få frisk olie på inden(!)
opstaldningen!

I DMC's FAQ, er der en uddybende forklaring om vinteropstaldningens
punkter, og dér kan du informere dig yderligere om specielt olieskiftets
betydning, såvel som at du kan tage hele snakken til efterfølge!
Link:
www.dmc-org.dk - FAQ'en

--
Armand.





Preben Riis Sørensen (22-10-2001)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 22-10-01 21:03


Armand <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en
news:9r1etk$2maj$3@news.cybercity.dk...
>
> Jens <joplh@wanadoo.dk> skrev i en
> news:dKFA7.1101$6m6.211217559@news.orangenet.dk...
> > Hej Gruppe
> >
> > Jeg har forstået på de nyttige råd om vinteropbevaring, at den gode
> > motorcyklist samvittighedsfuldt skifter olien på cyklen inden, den
> > stilles væk. Jeg ville gerne vide, hvad det er, der slides/ødelægges i
> > motoren, hvis man forsømmer olieskiftet og der dannes syre i den gamle
> > olie?
> > Hvilket konkrete konsekvenser har det?
> > j
> > Honda CB400Four
>
> Med den ikke helt nye Four, tror jeg at olien temmelig hurtigt bliver
> sort efter olieskifte :-/
> Og det er fordi der alskens steder i motorens indre, og specielt i
> bunden af bundkarret, lægger sig slam og snask med tidens løb - Og frisk
> olie indeholder slamopløsende additiver
>
> Den flere måneders lange vinterstilstand giver sod ekstra god tid til at
> bundfælde sig, hvorfor det er en god ide at få frisk olie på inden(!)
> opstaldningen!
>
> I DMC's FAQ, er der en uddybende forklaring om vinteropstaldningens
> punkter, og dér kan du informere dig yderligere om specielt olieskiftets
> betydning, såvel som at du kan tage hele snakken til efterfølge!
> Link:
> www.dmc-org.dk - FAQ'en
>
> --
> Armand.
>
>
>
>
Og hvad kan vi så lære af det?
1) Gamle motorcykler der ikke får ny vinterolie får helt sikkert motoren
ødelagt.
2) Veterancykler skal slet ikke have olie på, da der ikke er plads, grundet
at de er fyldt med sod.
3) Men lader man dem stå rigtig længe med gammel sur olie, vil der tære så
meget metal væk, at man kan komme til at spæde med en halv liter i ny og næ.

Som det fremgår af ovenstående tror jeg ikke et døjt på at man vinder noget
som helst ved at skifte olie i utide. Har aldrig gjort det, og har heller
ingen planer om at begynde.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk



Armand (23-10-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 23-10-01 18:28


Preben Riis Sørensen <preben@esenet.dk> skrev i en
news:3bd47bc6$0$218$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> Armand <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en
> news:9r1etk$2maj$3@news.cybercity.dk...
> >
> > Med den ikke helt nye Four, tror jeg at olien temmelig hurtigt
> > bliver sort efter olieskifte :-/
> > Og det er fordi der alskens steder i motorens indre, og specielt i
> > bunden af bundkarret, lægger sig slam og snask med tidens løb - Og
> > frisk olie indeholder slamopløsende additiver
> > Den flere måneders lange vinterstilstand giver sod ekstra god tid
> > til at bundfælde sig,
> Og hvad kan vi så lære af det?
> 1) Gamle motorcykler der ikke får ny vinterolie får helt sikkert
> motoren ødelagt.
> 2) Veterancykler skal slet ikke have olie på, da der ikke er plads,
> grundet at de er fyldt med sod.
> 3) Men lader man dem stå rigtig længe med gammel sur olie, vil der
> tære så meget metal væk, at man kan komme til at spæde med en halv
> liter i ny og næ.............tror jeg ikke et døjt på at man vinder
noget
> som helst ved at skifte olie i utide. Har aldrig gjort det, og har
> heller ingen planer om at begynde.

Og din olie bliver (også) lynhurtigt kulsort efter olieskifte??

Måske din model fortjener at du engang prøvede at afmontere bundkarret
for at se hvor meget snask der ligger og søpper nederst :-/
Prøv evt. blot med et stykke bukket ståltråd igennem taphullet ved næste
olieskifte!?

Men derudover har du alligevel noget ret, for jeg har heller aldrig
været den store vinterkonservator, og ingen af mine modeller er heller
ikke rådnet op indfra; men derfor er argumenterne solide nok alligevel
:-|

--
Armand.








Jens (24-10-2001)
Kommentar
Fra : Jens


Dato : 24-10-01 18:39


Armand <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9r496q$13fl$8@news.cybercity.dk...
>
> Preben Riis Sørensen <preben@esenet.dk> skrev i en
> news:3bd47bc6$0$218$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> >
> > Armand <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en
> > news:9r1etk$2maj$3@news.cybercity.dk...
> > >
> > > Med den ikke helt nye Four, tror jeg at olien temmelig hurtigt
> > > bliver sort efter olieskifte :-/
> > > Og det er fordi der alskens steder i motorens indre, og specielt i
> > > bunden af bundkarret, lægger sig slam og snask med tidens løb - Og
> > > frisk olie indeholder slamopløsende additiver
> > > Den flere måneders lange vinterstilstand giver sod ekstra god tid
> > > til at bundfælde sig,
> > Og hvad kan vi så lære af det?
> > 1) Gamle motorcykler der ikke får ny vinterolie får helt sikkert
> > motoren ødelagt.
> > 2) Veterancykler skal slet ikke have olie på, da der ikke er plads,
> > grundet at de er fyldt med sod.
> > 3) Men lader man dem stå rigtig længe med gammel sur olie, vil der
> > tære så meget metal væk, at man kan komme til at spæde med en halv
> > liter i ny og næ.............tror jeg ikke et døjt på at man vinder
> noget
> > som helst ved at skifte olie i utide. Har aldrig gjort det, og har
> > heller ingen planer om at begynde.
>
> Og din olie bliver (også) lynhurtigt kulsort efter olieskifte??
>
> Måske din model fortjener at du engang prøvede at afmontere bundkarret
> for at se hvor meget snask der ligger og søpper nederst :-/
> Prøv evt. blot med et stykke bukket ståltråd igennem taphullet ved næste
> olieskifte!?
>
> Men derudover har du alligevel noget ret, for jeg har heller aldrig
> været den store vinterkonservator, og ingen af mine modeller er heller
> ikke rådnet op indfra; men derfor er argumenterne solide nok alligevel
> :-|
>
> --
> Armand.
>
Tak for ordene!
> Man skal naturligvis pleje sin motorcykel ordenligt (af flere
årsager....fx. sikkerhed!) men der er vel også mange myter forbundet med
motorcyklisme generelt og vedligeholdelse specifikt. Alt andet lige må der
da være forskel på, om det er et spinternyt, højteknologisk vidunder, som
man har betalt mange tusinder for, eller om der er en gammel maskine.
Fordelen ved DMC F.A.Q. er, at man får gode råd om hvad man i teorien altid
bør gøre - Det vi bla. kan bruge gruppen til, er måske at aflive nogle myter
og dermed gøre livet som motorcyklist endnu bedre og mindre bekymret, uden
dog at blive sløset.

jens
>
>
>
>
>



Armand (24-10-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 24-10-01 22:15


Jens <joplh@wanadoo.dk> skrev i en
news:R0DB7.1294$7t1.289240099@news.orangenet.dk...
>
> ................men der er vel også mange myter forbundet med
> motorcyklisme generelt og vedligeholdelse specifikt. Alt andet lige må
> der da være forskel på, om det er et spinternyt, højteknologisk
vidunder,
> eller om der er en gammel maskine.
> Fordelen ved DMC F.A.Q. er, at man får gode råd om hvad man i teorien
> altid bør gøre - Det vi bla. kan bruge gruppen til, er måske at aflive
> nogle myter

DMC's FAQ afliver da vist også den myte at man skal bruge
konserveringsolie i motoren om vinteren!?

Og dét er en gammel historie fra den tid hvor alm. friskt motorolie ikke
var så syrefri, som den er i dag!

--
Armand.





Steen Gruby (24-10-2001)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 24-10-01 23:47

On Wed, 24 Oct 2001 23:15:28 +0200, "Armand"
<armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:

Hej Armand
>
>DMC's FAQ afliver da vist også den myte at man skal bruge
>konserveringsolie i motoren om vinteren!?
>
Jeg kan ikke helt afskrive tanken om at der er lidt hysteri blandet
ind i den med olieskift ved vitnerstilstand.
Hvis der er rimelig ny ("halvgående") olie på cyklen når den stilles
væk for vinteren ville jeg ikke skifte olien.
Hvis den opbevares ved en temperatur på over 5 grader dannes der
formentlig ikke megen kondensvand i motoren.
Det eneste der kan få mig til at tvivle er altså tanken om at der
dannes kondensvand i motoren i vinterens løb.
Hvis man alligevel har nået dertil hvor olien skal skiftes er det
altså et spørgsmål om hvad der er værst.
Den gamle olies korrosive indflydelse på motorens indre set i forhold
til den mængde kondensvand der kan samles i vinterens løb.
Og det er i virkelighed overvejelsen om hvorvidt der skiftes olie ved
opstaldning eller ved klargøring.
Tag nu f.eks. en situation hvor man er ude på længere rejser og ens
firehjulede køretøj står stille i længere tid.
Bliver der skiftet olie på den?
Nix.
Tager den skade af det - Næppe.
I "de gode gamle dage" var det en naturlig ting at skifte olie om
vinteren.
Motoren var jo alligevel ude af stellet for at få en ordenlig omgang -
gamle englændere krævede jo en del vedligeholdelse - ikk'?
Så som du nok kan læse er jeg ikke helt til den religion med olien
mere

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Yamaha XS500
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177606
Tips : 31970
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409282
Brugere : 218890

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste