Armand <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9r496q$13fl$8@news.cybercity.dk...
>
> Preben Riis Sørensen <preben@esenet.dk> skrev i en
> news:3bd47bc6$0$218$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> >
> > Armand <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en
> > news:9r1etk$2maj$3@news.cybercity.dk...
> > >
> > > Med den ikke helt nye Four, tror jeg at olien temmelig hurtigt
> > > bliver sort efter olieskifte :-/
> > > Og det er fordi der alskens steder i motorens indre, og specielt i
> > > bunden af bundkarret, lægger sig slam og snask med tidens løb - Og
> > > frisk olie indeholder slamopløsende additiver
> > > Den flere måneders lange vinterstilstand giver sod ekstra god tid
> > > til at bundfælde sig,
> > Og hvad kan vi så lære af det?
> > 1) Gamle motorcykler der ikke får ny vinterolie får helt sikkert
> > motoren ødelagt.
> > 2) Veterancykler skal slet ikke have olie på, da der ikke er plads,
> > grundet at de er fyldt med sod.
> > 3) Men lader man dem stå rigtig længe med gammel sur olie, vil der
> > tære så meget metal væk, at man kan komme til at spæde med en halv
> > liter i ny og næ.............tror jeg ikke et døjt på at man vinder
> noget
> > som helst ved at skifte olie i utide. Har aldrig gjort det, og har
> > heller ingen planer om at begynde.
>
> Og din olie bliver (også) lynhurtigt kulsort efter olieskifte??
>
> Måske din model fortjener at du engang prøvede at afmontere bundkarret
> for at se hvor meget snask der ligger og søpper nederst :-/
> Prøv evt. blot med et stykke bukket ståltråd igennem taphullet ved næste
> olieskifte!?
>
> Men derudover har du alligevel noget ret, for jeg har heller aldrig
> været den store vinterkonservator, og ingen af mine modeller er heller
> ikke rådnet op indfra; men derfor er argumenterne solide nok alligevel
> :-|
>
> --
> Armand.
>
Tak for ordene!
> Man skal naturligvis pleje sin motorcykel ordenligt (af flere
årsager....fx. sikkerhed!) men der er vel også mange myter forbundet med
motorcyklisme generelt og vedligeholdelse specifikt. Alt andet lige må der
da være forskel på, om det er et spinternyt, højteknologisk vidunder, som
man har betalt mange tusinder for, eller om der er en gammel maskine.
Fordelen ved DMC F.A.Q. er, at man får gode råd om hvad man i teorien altid
bør gøre - Det vi bla. kan bruge gruppen til, er måske at aflive nogle myter
og dermed gøre livet som motorcyklist endnu bedre og mindre bekymret, uden
dog at blive sløset.
jens
>
>
>
>
>