Så er "Borgernes Havarikommission" udvalgt - desværre ser panelet ikke
så bredt ud, som man kunne have ønsket. Man kan endnu ikke få
detaljerne om de enkelte medlemmer, men der er ihvertfald ikke
umiddelbart nogen velkendte motorcyklister i blandt.
Nedenfor er gengivet den mail, hvori DR meddeler mig, at jeg ikke er
udtaget til kommissionen. Der er links til beta-udgaven af deres
web-site - de beder i brevet om, at man behandler informationen med en
vis fortrolighed, så lov mig at I ikke fortæller det videre :)
På sitet kan man f. eks. bestille en Razzia - det synes jeg er
populistisk og uetisk. Man kan også deltage i debatten om hvorvidt
unge mænd først må tage kørekort som 24 årige - så er det jo nok slut
med at få en elektriker, blikkenslager eller anden håndværker på
besøg, men hvad betyder det, i den større sammenhæng (og så kan man jo
bare flytte i en ejendom med vicevært - det er jo København det her,
ikke Varde).
Efter at have set sitet er jeg noget skuffet. Initiativet lød godt,
men jeg synes det ligner det samme som vi hele tiden ser - uden plads
til fornuft og omtanke. En formulering som "4574 bilister valgte i
ugen at blæse på færdselsreglerne i en grad, så de nu har fået en
hilsen med hjem fra politiet" tyder ikke på saglighed og objektivitet
- i dette forum er der ikke plads til at diskutere
hastighedsgrænsernes rimelighed, når pladsen kan bruges på at hænge
fart syndere ud :(
----------------------------------------------------------------
Kære ansøger til Borgernes Havarikommission.
Allerførst - 1000 tak for din ansøgning. I alt modtog vi inklusiv din
175 ansøgninger, hvoraf vi skulle bruge ti personer til kommissionen.
Det var svært at vælge, og det blev altså desværre ikke dig.
Men vi vil nu alligevel høre dig, om du stadig har lyst til at være
med til at gøre en indsats for at projekt TRAFIKLIV, som kører i
Københavns Radio, Politiken og Radioavisen i de næste to uger, bliver
en succes. Målet på kort sigt er at få skabt en masse opmærksomhed
omkring trafiksikkerheden - på længere sigt skulle antallet af dræbte
og tilskadekomne i trafikken gerne bringes markant ned.
Nederst finder du links til projektets website, som stadig er under
udarbejdelse. Vi vil bede dig behandle det med en vis fortrolighed, da
projektet og websitet officielt først præsenteres for offentligheden
på mandag d. 22. oktober.
Nå vi alligevel sender det til dig og de øvrige, der har vist aktiv
interesse for projekt TRAFIKLIV, så er det fordi vi gerne vil sikre,
at websitet er "levende", når det ser dagens lys på mandag. Derfor vil
vi gerne opfordre dig til at gå ind på sitet og præge det allerede nu
før premieren. Det kan for eksempel ske ved at:
* Skrive indlæg til debatten under et af de debatpunkter som er
angivet yderst til højre. Vi kunne godt tænke os en saglig, nuanceret
og levende debat uden al for megen mudderkastning. Din og alle de
andre ansøgninger til Havarikommissionen indeholder en masse spændende
trafikpolitiske holdninger og konstruktive forslag til løsninger. Det
kunne vi godt tænke os kom til at præge debatten også. Og hvis de
første indlæg er gode, så¨er det vores erfaring, at det smitter af på
de efterfølgende debatniveau.
* Bestil en fartkontrol. En af faciliteterne på websitet er, at man
kan maile ind med forslag til, hvor politiet burde komme ud og
gennemføre en fartkontrol. De mest udsatte steder får herefter besøg
af både politi og radio fredag d. 26. oktober om morgenen.
* Nominér projekter eller initiativer til Borgernes Havarikommission.
Kommissionen skal i løbet af alle deres møder gennemgå en række
projekter eller borgerinitiativer, som har bidraget til færre
tilskadekomne i trafikken. Projektets journalister har researchet en
del på, hvad der sker rundt omkring i kommuner og borgergrupper i
landet. Men vi ved ikke alt, og appellerer derfor også her til at få
researchhjælp fra dig og de andre ansøgere.
Endelig er I naturligvis også meget velkomne til at kommentere
websitet, så vi kan gøre det endnu bedre. Men vent til efter mandag d.
23. oktober, da vi først bliver færdig med sitet i weekenden. Og husk
så igen, at jeres adgang til sitet er rimelig eksklusiv. Vi vil derfor
endnu engang bede dig udvise en vis diskretion.
På forhånd tak for hjælpen!
Med venlig hilsen - på vegne af projekt TRAFIKLIV
Klaus Henriksen,
redaktionschef Københavns Radio
Links du kan bruge før sitet officielt går i luften på mandag:
Først tre links som leder dig direkte ind i tre forskellige
debatområder:
Skal unge mænd først kunne få kørekort fra de er 24 år? :
http://debatten.pol.dk/kode?13@@.ee9f6d5
Er straffen for sprirituskørsel høj nok? :
http://debatten.pol.dk/kode?13@@.ee9f6d3
Ingen alkohol inden kørsel? :
http://debatten.pol.dk/kode?13@@.ee9f6d1
Link til beta-udgave af selve sitet (kun indtil mandag):
http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=182028
Link du kan bruge, når sitet går i luften officielt på mandag:
http://trafikliv.dk
--
Med venlig hilsen - Sincerely
Uffe R. B. Andersen - mailto:urb@twe.net
http://www.twe.net/
'Loud pipes save lives' - sandheden om fri udblæsning.