|
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Turboladet 2-tagger? Fra : RpR |
Dato : 18-10-01 13:27 |
|
Kan det lade sig gøre?
De stempelstyrede kunne jeg jo godt tænke mig til at det ville være muligt,
men er det på nogen måde muligt med membranstyrede 2-taggere?
--
- RpR
Moped Gallery.com - The World's biggest!
http://www.mopedgallery.com
FTP at rpr.darktech.org (PASV and Proxys won't work)
ICQ: 19284098
"4-hjul og 4-takt er 2-hjul og 2-takt for mange"
--
| |
Mads Lund (18-10-2001)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Mads Lund |
Dato : 18-10-01 15:50 |
|
> Kan det lade sig gøre?
Sagtens
> De stempelstyrede kunne jeg jo godt tænke mig til at det ville være
muligt,
> men er det på nogen måde muligt med membranstyrede 2-taggere?
Ja uden problemer. Det der vil ske er at man får flydt mere luft ind under
stemplet. Når man når til skylle/udstødningstakten vli skyldningen foregå
under højere tryk, hvilket muligvis kan fåre til at man får noget uforbrændt
gas ud i udstødningen, og evt taber gevinsten ad den vej (så man så at sige
skal blokere udstødningen en anelse for at få det fulde udbytte). Men lur
mig om ikke der findes en hel del turbo diesel 2 taktere.
Jeg har haft et link til en fyr der har turboladet en RGV men det har jeg
selvfølgelig smidt væk. Men det kan sikkert findes igen
Mads Lund
Ninja9RT
| |
Søren L Hansen (18-10-2001)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Søren L Hansen |
Dato : 18-10-01 16:43 |
|
"Mads Lund" <Mads@XtremeBikes.dk> skrev i en > > Jeg har haft et link til en
fyr der har turboladet en RGV men det har jeg
> selvfølgelig smidt væk. Men det kan sikkert findes igen
Det er vist meget brugt på snescootere, jeg har hørt om en 3cylindret, 1500
kubiks totakter med turbo. 300 heste skulle være en overkommelig sag at
lave. At styre?? Vi ved det ikke.
S.
| |
RpR (18-10-2001)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : RpR |
Dato : 18-10-01 21:28 |
|
> Ja uden problemer. Det der vil ske er at man får flydt mere luft ind under
> stemplet. Når man når til skylle/udstødningstakten vli skyldningen foregå
> under højere tryk, hvilket muligvis kan fåre til at man får noget
uforbrændt
> gas ud i udstødningen, og evt taber gevinsten ad den vej (så man så at
sige
> skal blokere udstødningen en anelse for at få det fulde udbytte). Men lur
> mig om ikke der findes en hel del turbo diesel 2 taktere.
>
> Jeg har haft et link til en fyr der har turboladet en RGV men det har jeg
> selvfølgelig smidt væk. Men det kan sikkert findes igen
Hmm, jeg ville ellers umiddelbart mene at der ville opstå et problem ved at
der kommer overtryk i indsugningen (sådan set også formålet med en turbo
jo), men så vil membranen jo ikke kunne lukke tæt når den skal på grund af
overtrykket? Tvivler lidt på at en pop-off ventil kan klare den ting.
Hvis det er muligt, så ved jeg hvad næste projekt på min GPR bliver... =)
--
- RpR
Moped Gallery.com - The World's biggest!
http://www.mopedgallery.com
FTP at rpr.darktech.org (PASV and Proxys won't work)
ICQ: 19284098
"4-hjul og 4-takt er 2-hjul og 2-takt for mange"
--
| |
![](/images/tree/0.gif) Claus Madsen (18-10-2001)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Claus Madsen |
Dato : 18-10-01 21:56 |
|
Hvad siger I til den her??
http://www.mtek.chalmers.se/~expe/Link/rd350.html
Mvh.
Claus
"RpR" <rpr@mopedgallery.com> skrev i en meddelelse
news:3bcf3b20$0$3794$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > Ja uden problemer. Det der vil ske er at man får flydt mere luft ind
under
> > stemplet. Når man når til skylle/udstødningstakten vli skyldningen
foregå
> > under højere tryk, hvilket muligvis kan fåre til at man får noget
> uforbrændt
> > gas ud i udstødningen, og evt taber gevinsten ad den vej (så man så at
> sige
> > skal blokere udstødningen en anelse for at få det fulde udbytte). Men
lur
> > mig om ikke der findes en hel del turbo diesel 2 taktere.
> >
> > Jeg har haft et link til en fyr der har turboladet en RGV men det har
jeg
> > selvfølgelig smidt væk. Men det kan sikkert findes igen
>
> Hmm, jeg ville ellers umiddelbart mene at der ville opstå et problem ved
at
> der kommer overtryk i indsugningen (sådan set også formålet med en turbo
> jo), men så vil membranen jo ikke kunne lukke tæt når den skal på grund af
> overtrykket? Tvivler lidt på at en pop-off ventil kan klare den ting.
> Hvis det er muligt, så ved jeg hvad næste projekt på min GPR bliver... =)
>
> --
>
> - RpR
> Moped Gallery.com - The World's biggest!
> http://www.mopedgallery.com
> FTP at rpr.darktech.org (PASV and Proxys won't work)
> ICQ: 19284098
> "4-hjul og 4-takt er 2-hjul og 2-takt for mange"
> --
>
>
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) RpR (18-10-2001)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : RpR |
Dato : 18-10-01 22:31 |
|
> Hvad siger I til den her??
>
> http://www.mtek.chalmers.se/~expe/Link/rd350.html
nice!
Jeg ville endda have plads der hvor min fake tank er =)
Problemet ligger nok i at systemet ville koste mere end selve maskinen er
værd :/
+ det er nok begrænset hvad en turbo kan få ud af en 90cc 2-tagger der i
forvejen kun yder ~15hk.
--
- RpR
Moped Gallery.com - The World's biggest!
http://www.mopedgallery.com
FTP at rpr.darktech.org (PASV and Proxys won't work)
ICQ: 19284098
"4-hjul og 4-takt er 2-hjul og 2-takt for mange"
--
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Jes Vestervang (21-10-2001)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Jes Vestervang |
Dato : 21-10-01 21:40 |
| | |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Rune Larsen (22-10-2001)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Rune Larsen |
Dato : 22-10-01 06:52 |
|
"Jes Vestervang" <jesvj2@mailme.dk> wrote in message
news:6qbvq9.b71.ln@127.0.0.1...
> Claus Madsen wrote:
>
> > Hvad siger I til den her??
> >
> > http://www.mtek.chalmers.se/~expe/Link/rd350.html
> >
Jeg syntes lige i allesammen skulle bemærke på hvad side af
ekspansionskammeret at turboen sidder
/Rune
| |
![](/images/tree/0.gif) Mads Lund (19-10-2001)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Mads Lund |
Dato : 19-10-01 07:11 |
|
> Hmm, jeg ville ellers umiddelbart mene at der ville opstå et problem ved
at
> der kommer overtryk i indsugningen (sådan set også formålet med en turbo
> jo), men så vil membranen jo ikke kunne lukke tæt når den skal på grund af
> overtrykket?
Tjo, hør nu her ![Blink](images/smileys/wink.gif) når du har tryk gennem karburatoren åbner reedventilen
på et tidspunkt og der bliver fylds gas ind i krumptabhuset. Reedventilen
lukker når trykket i krumptap huset overstiger trykket i indsugningen, og
det vil givetvis sek, når turboen har fyldt krumptaphuset, og stemplet
efterfølgende komprimere gassen endnu mere.
Mads Lund
Ninja9RT
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) RpR (19-10-2001)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : RpR |
Dato : 19-10-01 15:13 |
|
> Tjo, hør nu her ![Blink](images/smileys/wink.gif) når du har tryk gennem karburatoren åbner reedventilen
> på et tidspunkt og der bliver fylds gas ind i krumptabhuset. Reedventilen
> lukker når trykket i krumptap huset overstiger trykket i indsugningen, og
> det vil givetvis sek, når turboen har fyldt krumptaphuset, og stemplet
> efterfølgende komprimere gassen endnu mere.
Hmm, ja, så undrer det mig bare lidt at mit forsøg på at blæse luft ind i
indsugningen på en af mine scooter gik i vasken. Havde "fanget" luften fra
blæsermøllen efter det havde kølet cylinderen.
Så snart motoren fik lidt omdrejninger, gik den død, ligesom når membranen
ikke gider lukke.
--
- RpR
Moped Gallery.com - The World's biggest!
http://www.mopedgallery.com
FTP at rpr.darktech.org (PASV and Proxys won't work)
ICQ: 19284098
"4-hjul og 4-takt er 2-hjul og 2-takt for mange"
--
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Rune Larsen (19-10-2001)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Rune Larsen |
Dato : 19-10-01 15:41 |
|
"RpR" <rpr@mopedgallery.com> wrote in message
news:3bd034be$0$1929$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hmm, ja, så undrer det mig bare lidt at mit forsøg på at blæse luft ind i
> indsugningen på en af mine scooter gik i vasken. Havde "fanget" luften fra
> blæsermøllen efter det havde kølet cylinderen.
*ROFL!
Nu havde du vel husket at udlufte svømmerhuset på den _rigtige_ måde?
Det er et dødfødt projekt at bruge det turbulente og varme luft der kommer
fra sådan et møllehjul.
/Rune
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) RpR (19-10-2001)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : RpR |
Dato : 19-10-01 20:10 |
|
> Nu havde du vel husket at udlufte svømmerhuset på den _rigtige_ måde?
Hmm, ik sikker på hvad du mener?
> Det er et dødfødt projekt at bruge det turbulente og varme luft der kommer
> fra sådan et møllehjul.
Varmeforskellen er faktisk ikke overvældende stor, max 2 grader er hvad jeg
har målt mig frem til.
--
- RpR
Moped Gallery.com - The World's biggest!
http://www.mopedgallery.com
FTP at rpr.darktech.org (PASV and Proxys won't work)
ICQ: 19284098
"4-hjul og 4-takt er 2-hjul og 2-takt for mange"
--
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Rune Larsen (22-10-2001)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Rune Larsen |
Dato : 22-10-01 06:50 |
|
"RpR" <rpr@mopedgallery.com> wrote in message
news:3bd07a8a$0$3760$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hmm, ik sikker på hvad du mener?
Når du laver overtryk i indsugningen, dv.s _over_ 1 atm tryk, så er der jo
ligepludseligt undertryk i svømmerhuset. Dvs. du har en trykgradient igennem
hoveddysen der vender den forkerte vej!
> Varmeforskellen er faktisk ikke overvældende stor, max 2 grader er hvad
jeg
> har målt mig frem til.
Lyder mystisk, i betragtning af hvor varm cylinderen er.
/Rune
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) RpR (22-10-2001)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : RpR |
Dato : 22-10-01 15:06 |
|
> Når du laver overtryk i indsugningen, dv.s _over_ 1 atm tryk, så er der jo
> ligepludseligt undertryk i svømmerhuset. Dvs. du har en trykgradient
igennem
> hoveddysen der vender den forkerte vej!
Hmm, så svømmerhust skal vel nærmest siddes lidt under tryk for at udligne?
> Lyder mystisk, i betragtning af hvor varm cylinderen er.
Der kommer en hel del luft igennem pr. sekund ved 11000rpm =)
--
- RpR
Moped Gallery.com - The World's biggest!
http://www.mopedgallery.com
FTP at rpr.darktech.org (PASV and Proxys won't work)
ICQ: 19284098
"4-hjul og 4-takt er 2-hjul og 2-takt for mange"
--
| |
Rune Larsen (19-10-2001)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Rune Larsen |
Dato : 19-10-01 11:46 |
|
"Mads Lund" <Mads@XtremeBikes.dk> wrote in message
news:x_Bz7.193$8N1.3213@news.get2net.dk...
> Ja uden problemer. Det der vil ske er at man får flydt mere luft ind under
> stemplet. Når man når til skylle/udstødningstakten vli skyldningen foregå
> under højere tryk, hvilket muligvis kan fåre til at man får noget
uforbrændt
> gas ud i udstødningen, og evt taber gevinsten ad den vej (så man så at
sige
> skal blokere udstødningen en anelse for at få det fulde udbytte). Men lur
> mig om ikke der findes en hel del turbo diesel 2 taktere.
Tricket er at placere turboen på udstødningssiden, efter ekspansionskammeret
og før dæmperen. På den måde arbejder man som i en sædvanlig 2T motor, blot
er hele systemet under højere tryk.
/Rune
| |
![](/images/tree/0.gif) Armand (19-10-2001)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Armand |
Dato : 19-10-01 15:18 |
|
Rune Larsen <nuggi@mip.sdu.dk> skrev i en
news:9qp04v$c74$1@news.net.uni-c.dk...
>
>
> Tricket er at placere turboen på udstødningssiden, efter
> ekspansionskammeret og før dæmperen.
> På den måde arbejder man som i en sædvanlig 2T motor, blot
> er hele systemet under højere tryk.
Turbo eller "tæt" dæmper - begge dele vil medføre et modtryk som
saboterer ekspansions-princippet! :-/
--
Armand.
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Rune Larsen (22-10-2001)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Rune Larsen |
Dato : 22-10-01 06:47 |
|
"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message
news:9qpfjt$1pmg$3@news.cybercity.dk...
> Turbo eller "tæt" dæmper - begge dele vil medføre et modtryk som
> saboterer ekspansions-princippet! :-/
Faktisk ikke. Som jeg skrev tidligere, er der ikke noget der forhindrer
ekspansionepotten i at virke stadigvæk. Gasserne er under højere tryk og
varmere, hvorfor potten vil være lidt for lang, men princippet med
udbredelse af trykpulserne virker stadigt, og ekspansionskammeret har stadig
sin effekt.
Husk, at på en stroker er afgangen fra ekspansionekammeret hovedsageligt et
rør der skal regulere trykket inde i ekspansionskammeret. Turboen kan gøre
det samme, når den placeres korrekt.
/Rune
| |
Armand (19-10-2001)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Armand |
Dato : 19-10-01 16:07 |
|
Mads Lund <Mads@XtremeBikes.dk> skrev i en
news:x_Bz7.193$8N1.3213@news.get2net.dk...
> > Kan det lade sig gøre?
> > De stempelstyrede kunne jeg jo godt tænke mig til at det ville være
> > muligt, men er det på nogen måde muligt med membranstyrede
> Ja uden problemer. Det der vil ske er at man får flydt mere luft ind
> under stemplet. Når man når til skylle/udstødningstakten vli
skyldningen
> foregå under højere tryk,
Næppe :-/
Vil der ikke være et behov for udligning af denne kompressions-stigning
i forbindelse med monteringen??
> (så man så at sige skal blokere udstødningen en anelse for at få det
> fulde udbytte).
Vil en turbo ikke udgøre en sådan "hindring i udstødningen"?
Vil man samtidig ikke totalt miste den afstemning der ligger i en
hvilket som helst to-takts udstødning??
> Men lur mig om ikke der findes en hel del turbo diesel 2 taktere.
- - - Der IKKE er vendeskyllede á en mc-totakter, og selvom at jeg
bekræfter forekomsten, kan jeg ikke umiddelbart se samspillet imellem en
turbo og skyllelufts-blæseren :-/
> Jeg har haft et link til en fyr der har turboladet en RGV men det har
>jeg selvfølgelig smidt væk. Men det kan sikkert findes igen
Lyder trods min skepsis spændende!
Virkede den - eller var den kun på "kan lade sig gøre" niveau?
--
Armand.
| |
Jonas Holt (19-10-2001)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Jonas Holt |
Dato : 19-10-01 16:53 |
|
> ........... udstødningen en anelse for at få det fulde udbytte). Men lur
> mig om ikke der findes en hel del turbo diesel 2 taktere.
Plenty af dem.
Dem jeg kender er fremdrivningsmotorer i skibe. De har en udstødsventil i
cylinderdækslet (det hedder det!) og skylleporte hele vejen rundt nederst i
cylinderen og er således nok ikke videre relevante for de her mc-motor-snakken.
Jeg ved ikke om der findes to-takts dieselmotorer (med turbolader) til
landevejene, men er der en variant til mc vil jeg gerne være med til at lege med
den...
--
Mvh
Jonas Holt & CBR600F2
| |
![](/images/tree/0.gif) Armand (20-10-2001)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Armand |
Dato : 20-10-01 12:35 |
|
Jonas Holt <jholt@norden-fjords.dk> skrev i en
news:3bd0573c$0$1942$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> Jeg ved ikke om der findes to-takts dieselmotorer (med turbolader) til
> landevejene,
Ikke så meget til landevejene måske, men Caterpillars såvel som
forsvarets
PMV'er benytter "Detroit" 2-takts diesler!
--
Armand.
| |
|
|