Da jeg blev taget bagfra (!) ... af et fjols på motorcykel (!!!!!!!!) var
der en del polemik om SF100'en var totalskadet; men der er en bagatelgrænse
på 15.000, hos TopD ihvertfald. Op til dette, reparerer de bare.
/Brian
Anders Majland (Replace DOT with . when replying by email)
<AndersDOTMajland@jyde.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:yg1z7.1804$5v1.207827@news010.worldonline.dk...
> > Men hvad fanden er det for en billist? Det er både uhørt og ulovligt.
> ----
> > Han er jo rent faktisk flugtbillist, da han har været involveret i et
> > færdselsuheld;
>
> Jeg er ikke sikker på at han har opdaget at jeg "forsvandt" bag ham og nej
> jeg har ikke været omkring politiet (endnu). Efter at have tilbragt det
> meste af dagen på skadestuen orkede jeg ikke mere. Specielt da jeg ikke
fik
> navne på vidner og kun selv kan huske at det var en lys sedan.
>
> Men inden jeg/vi kaster al skyld på bilisten så må jeg nok hellere
> efterrationalisere lidt ...
>
> (For de lokalkendte krydser jeg roskildevej fra syd ved Aalholm plads i
> Valby)
>
> Jeg kommer med ~60km/t (i 60zone) op til lyskrydset og der er grønt. I god
> tid inden jeg kører ud i krydset har jeg kigget forbi det og opad vejen på
> den anden side og der er frit. Kort før krydset skifter jeg min
opmæksomhed
> til bilerne i krydset og specielt en modkørende venstresvingende
> varevogn/lastbil, som jeg vil være sikker på bliver holdende. Da jeg er
> forbi ham og næste ovre krydset kigger jeg frem igen. Der er nu kommet en
> bil på vejen som jeg ikke havde set før. Jeg formoder at han er kommet ud
> fra en en indkørsel til højre for mig og han kører meget langsomt (gæt
> 20km/t). Jeg får blokeret mit forhjul og går i dørken stadig med de
> 50-60km/t og kurer vel en ~10-15meter. Det tager mig måske 20 sek at
finde
> ud at hvad vej der er opad og kommer ud fra under scooteren og op at stå.
Da
> er den lyse/hvide sedan væk. Sandsynligvis drejet til venstre ad en
sidevej
> (Kan måske
> forklare hans lave fart) Gutten fra lastbilen kommer løbende og hjælper
med
> at trække scooteren ind på fortovet. Umiddelbart efter kommer bussen og
den
> flok "vidner" der stod ved busstoppestedet er væk. Jer var så rundt på
> gulvet at jeg heller ikke fik navnet på ham der hjalp mig op.... Hmm Måske
> jeg skulle gå ned til busstoppestedet imorgen ved samme tid og spørge dem
om
> de så noget ...
>
> a) Hvordan er det med reglerne for at køre ind på en vej. Er der ikke
noget
> med at man oftest vil få (en del af) skylden de første 300meter på en vej
> man drejer ind på ? Gælder det også ved kryds ? For så havde sedan'en jo
> vejen inden jeg kom ind på den og var jeg så kørt op bag i ham havde jeg
> alligevel fået skylden.
>
> b) Jeg burde sagtens kunne have nået at bremse ned. Jeg tror ikke at jeg
> bremsede på hverken fodgængerfeltet eller henover et kloakdæksel, men jeg
> kunne ikke rigtigt se på vejen hvor jeg havde kurret så det var at
vurdere.
> Men vejen var våd og glat og mine dæk var iskolde (kun 2km hjemmefra)
>
> > måske også er kommet til skade med armen.
>
> Den er heldigvis ikke brækker men jeg skulle bruge venstre hånd til at
løfte
> højre hånd op til gashåndtaget da jeg 1 time efter uheldet besluttede at
jeg
> ville checkes (Jeg kørte selv scooteren ned til Søborg MC og tog en taxa
til
> skadestuen)
>
> > Hvordan ser Leonardo'en ud??
>
> Ikke for kønt
![Sur](images/smileys/sur.gif)
Den blevet noget ridset på højre side. Der er specielt
> gået udover kåben ved foreste blinklys og udstødningen. Der er dog ikke
> slebet hul hverken plastik eller på udstødningen, men den røret er trykket
> noget ind inden selve potten... Desuden er vindskærmen knækket og det
> bagerste blinklys ligeså .... Men potentielt værst af alt så kørte den
ikke
> ligeud. Jeg håber at det blot er styret der er blevet vredet i forhold til
> forgaffel og at den kan rettes eller styres skiftes ...
>
> Jeg smider nok nogle billeder på min hjemmeside en af dagene hvor jeg
bedre
> kan betjene en mus...
>
> Jeg har bedt Søborg MC om at kigge på styret. Vindskærmen kan jeg leve med
> vinteren over og resten er i princippet kun kosmetisk. Skulle det ridsede
> skiftes var det nok en udgift i størrelsesorden 15000kr (Lidt plastik og
en
> udstødning er dyrt når det er til en Aprilia) men selvom jeg har kasko på
> den tror jeg nok jeg æder den selv for ikke at rykke ned (Og skifter ikke
> det "kosmetiske" nu) Desuden risikerer jeg at en taksator erklærer den
> totalskadet da den på grund af dens relative høje kilometertal (36000km)
> ikke har den store handelsværdi.... (FDM har fornyligt skrevet om
> problematikken for bilejere - men den er den samme for mc'ere) Skønner
> taksatoren at reperationen bliver for dyr sidder man i saksen og skal
betale
> afgiften igen hvis den skal ud og køre ...
>
> Men sidst men ikke mindst er jeg glad for at jeg næsten altid er kørende i
> et komplet sæt tøj incl handsker og støvler. Min Rukka jakke har fået
> flænset en forlomme (jeg havde mine nøgler deri) og nogle gode skrab på
> skulder albuer og en af sømmene er ved at gå op. Rukka bukserne fik jeg
> lavet et hul i på ~2x5cm på indesiden af låret (Sikkert fra et skarpt
hjørne
> på skjoldet på udstødningen) og de har også fået nogle "slidmærker" og
> enkelte sømme er ved at gå. Mine tynde 20dm sommerhandsker holdt. Specielt
> højre håndflade er slidt meget tyndt men syningerne holdt. Snørrebåndet på
> højre støvle blev slebet over men jeg beholdt skoen på.
>
> Så tøjet har nok en stor del af æren for at jeg kun har en hudafskrabning
på
> højre albue (Uden at der gik hul på jakken der) og en overarm og skulder
der
> er noget "baldret" ....
>
> Mvh
> Anders Majland - Lidt klogere 7-9-13
>
>
>
>
>
>
>
>