On Sun, 14 Oct 2001 19:15:19 +0200, "Lasse Madsen"
<Lasse.madsen@elektronik.dk> wrote:
Jej Lasse.
>
>Jeg kunne godt tænke mig at høre om det overhovedet kan betale sig at
>impotere en MC fra tyskland eller andre lande så som sverige osv.. hvis vi
>nu siger at der er tale om en ny MC der i danmark feks. koster mellem 50.000
>og 100.000kr hvor meget ville man så ca. kunne spare på at købe MC'eren i
>udlandet og transportere den hertil og indregistrere den ... med alle
>omkostninger osv...
>
Det afgiftsniveau man fra T&S side forsøger at "ramme" er det der
skal erlægges når der importeres brugte køretøjer, således at
køretøjet får den slutværdi det samme køretøj handles til i DK.
Dvs. at man skønner hvad køretøjet har kostet at anskaffe i f.eks.
Tyskland og lægger den afgift oven i der skal til at nå prisen i DK.
Hertil anvender T&S oplysninger fra diverse importører, brugthandlere
og Den Blå Avis.
Den faktiske pris du har givet for køretøjet indgår ikke i den
beregning - desværre.
>snakker vi 5000 ? 10.000 ? eller mere ?
>
Tjah, Hvis vi nu forudsætter at afgiften er en konstant der belaster
et givet køretøj af en bestemt årgang, ligger besparelsen på
forskellen mellem det du skal give for køretøjet i udlandet og den
fiktive værdi det sættes til af T&S.
Det kan alt efter årgang og alder være de 5-10K du snakker om..
Noget andet er så, at brugte køretøjer ikker er så højt i kurs i
udlandet sammenlignet med DK, så man kan være heldig at finde en MC i
en overordenlig fin stand til en rimelig pris.
Det man så vinder er at få en fin maskine i god stand til en god pris.
Det man må tage med er risikoen hvis der er skjulte fejl.
Der er kun en selv til at betale de omkostninger.
>findes der en "tommelfinger regl" feks .. hvis en mc koster 50.000 i
>tyskland lægger man lige X antal kr på for at få den danske pris ?
>
Den eneste sikre måde er at henvende sig til T&S med type, årgang og
chassisnummer og få en foreløbig vurdering.
Det er det beløb du skal deponere for at få køretøjet
afgiftsbehandlet.
Når du har indbetalt beløbet kan du stille med ekvipagen til udendørs
syn hvis du mener at den indbetalte værdi er for høj.
Hvis det du skal stille med ligner en altertavle er der i regelen ikke
noget at hente.
Hvis det er et restaureringsprojekt kan du måske vinde en 5-10 K på
den konto, men det er absolut gambling.
Du kan læse min afgiftshistorie på på min Ducati Paso på
www.gruby.dk
hvis den har interesse.
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Yamaha XS500
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk