|
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | ombygnings projekt vinteren 2001/2002 Fra : Daniel Nielsen |
Dato : 11-10-01 11:39 |
|
Hejsa NG
lang tid siden jeg har postet,...
nå, nu skal i høre..
jeg har jo denne voldsomme K-750 (russisk BMW kopi) den løber lige nu på 6
volt...
mmeeenn...12 volt ville jo være rart.
Jeg tænkte lidt....der er jo sidevogn på også.
min "plan"
at monterer bil-batteri i sidevognen (påsvejse batteriholder)
at montere 12 voltsregulator (istedet for den nuværende russiske "ting")
nye pærer
ny tændspole (12 volt)
og helst meget gerne ny parabol (til H4 eller Bilux pære (lige nu køre den
med en russisk ting)
og så skal der jo også en 12 volts generator/dynamo på..
Batteriet er intet problem, tager jeg blot et6 nemt tilgængeligt batteri.
Dynamo/generator....jeg kan jo tage den gamle af, måle den op, se hvad der
er plads til...og hvad "fortøjning" den har, men hvor kan man finde et
katalog med mål og specifikkationer fra dynamo-fabrikanter ? dem hos
bilforhandlerne går kun efter pr. bil...ik pr. spec.
så skal man vil bare til en regulator der høre sig til dynamoen
Tændspole....tar jeg sq bare en gammel bil spole eller sådan noget, ophænget
skal alligevel laves om, så nyt beslag bliver nemt at sætte på anyway.
Parabol og lign. der har jeg så mange dele at det burde være mig muligt at
finde en brugt parabol, den er trods al bygget efter tyske standarder.
nå...men altså...
hvor finder jeg noget om dynamo specs ?
og er der ellers nogen med nogen gode forslag ?
min estimerede pris er ca. 3000-3500,-
MVH
Daniel
| |
Brian aka Hekto (11-10-2001)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Brian aka Hekto |
Dato : 11-10-01 12:22 |
|
Du kunne måske tage en snak med en god autoelektrikker eller en
elektromekanikker, som kunne vikle den nuværende om, så den kan anvendes til
12 volt.
Der var nogen der i sin tid lavede det nummer med bl.a. Nimbus.
/Brian
"Daniel Nielsen" <d992157@student.dtu.dk> wrote in message
news:9q3ss4$cm3$1@eising.k-net.dk...
> Hejsa NG
>
> lang tid siden jeg har postet,...
>
> nå, nu skal i høre..
>
> jeg har jo denne voldsomme K-750 (russisk BMW kopi) den løber lige nu på 6
> volt...
> mmeeenn...12 volt ville jo være rart.
>
> Jeg tænkte lidt....der er jo sidevogn på også.
>
> min "plan"
>
> at monterer bil-batteri i sidevognen (påsvejse batteriholder)
> at montere 12 voltsregulator (istedet for den nuværende russiske "ting")
> nye pærer
> ny tændspole (12 volt)
> og helst meget gerne ny parabol (til H4 eller Bilux pære (lige nu køre den
> med en russisk ting)
> og så skal der jo også en 12 volts generator/dynamo på..
>
> Batteriet er intet problem, tager jeg blot et6 nemt tilgængeligt batteri.
> Dynamo/generator....jeg kan jo tage den gamle af, måle den op, se hvad der
> er plads til...og hvad "fortøjning" den har, men hvor kan man finde et
> katalog med mål og specifikkationer fra dynamo-fabrikanter ? dem hos
> bilforhandlerne går kun efter pr. bil...ik pr. spec.
> så skal man vil bare til en regulator der høre sig til dynamoen
> Tændspole....tar jeg sq bare en gammel bil spole eller sådan noget,
ophænget
> skal alligevel laves om, så nyt beslag bliver nemt at sætte på anyway.
> Parabol og lign. der har jeg så mange dele at det burde være mig muligt at
> finde en brugt parabol, den er trods al bygget efter tyske standarder.
>
> nå...men altså...
> hvor finder jeg noget om dynamo specs ?
>
> og er der ellers nogen med nogen gode forslag ?
>
> min estimerede pris er ca. 3000-3500,-
>
> MVH
> Daniel
>
>
| |
Ib Jakobsen (11-10-2001)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Ib Jakobsen |
Dato : 11-10-01 18:17 |
|
Brian aka Hekto wrote:
> Du kunne måske tage en snak med en god autoelektrikker eller en
> elektromekanikker, som kunne vikle den nuværende om, så den kan anvendes til
> 12 volt.
> Der var nogen der i sin tid lavede det nummer med bl.a. Nimbus.
>
Dem er der gjort mange forsøg med. På det seneste har man bare købt en 12v
regulator. Sat en modstand på tændspolen. Den er ikke til at skifte!. Og skiftet
pærene. Det skulle der ikke være nogen problemer i . Mener i øvrigt at have set
et tysk ombygningskit til den model.
--
Med venlig hilsen
Ib Jakobsen
NIMBUS '39 med sidevogn
BSA M22 '39 twinport
BMW R80/7 engang med sidevogn
| |
![](/images/tree/0.gif) Lasse Madsen (12-10-2001)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Lasse Madsen |
Dato : 12-10-01 13:59 |
|
Hvis det var fordi du gerne ville bruge stærkere pære kunne du køre alt el
på 6V og bruge en
Step-Up-Converter (Switch mode) som konvertere 6V til 12V disse kan fås i
mange udgaver og mange af dem kan klare mange watt ...
om man kan købe step-up convertere er jeg ikke klar over men du kan altid
bygge en hvis du har udstyret ...
bare en ide.
m.v.h.
lasse
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Daniel Nielsen (12-10-2001)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Daniel Nielsen |
Dato : 12-10-01 14:04 |
|
ville helst have 12 volt over det hele (dele f.eks. pærer er nemmere at få
fat på)
og at se ste-up-converterer over det hele kunne gå hen og blive dyrt
Daniel
| |
|
|