Jacob Stegelmann <stegelmann@privat.dk> skrev i en
news:3bc61a8e$0$252$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> hvad kan der ellers ske ved at jeg fylder for meget olie på?
Forestil dig ekstremfald:
1) Efter at fjederen er isat inderrøret efterfyldes lige til randen
inden at top-proppen monteres!
Hvad vil der ske derefter??? - Teleskopet er proppet med olie og kan
ikke trykkes blot en mm. sammen (hvor skal den overskydende oliemængde
blive af?)!
2) Hvad vil der ske med luftmængden der befinder sig inde i et olietomt
teleskop,
når det trykkes sammen til halv(?) længde??? - Teleskopets luftindhold
vil blive komprimeret og derved stige i tryk!
3) Der ihældes akkurat så meget olie at det svarer til et sammentrykket
teleskops indre volumen med fjeder monteret!
Hvad vil der ske i tilfælde af at teleskopet derefter knaldes helt
sammen under kørslen?? Teleskopet vil ikke kunne trykkes helt sammen
eftersom den luftmængde der befinder sig i det udstrakte teleskop (inden
montering af top-proppen) ikke kan finde plads i det helt sammentrykkede
teleskop - Trykket i luftlommen vil stige til et maksimum hvor
teleskopet vil føles stenhård allerede halvvejs(?) i sammentrykningen,
hvis ikke at pakdåserne forinden har opgivet og vendt vrangen ud p.g.a.
overtrykket
For meget olie, vil tendere imod den sidstnævnte situation; men en
anelse højere oliespejl á 5 mm. eller en anelse mere, vil medføre en
øget understøtning af fjederen eftersom at det derved mindre plads til
luften medfører et stigende tryk under sammenpresningen!
Men alt i alt er det altså pakdåserne at man smadrer ved for høj
oliestand!!
> hvad er et tegn på at der er for lidt olie på?
At pumpen (som en støddæmper i princippet er) får luft med under
arbejdet og begynder at "slupre"!
Luftindholdet vil samtidig virke fortyndende på olien i praksis =>
ringere dæmpning!
Det er dog ikke mekanisk fatalt, medmindre at det drejer sig om ekstrem
oliemangel hvor smøringen af den indre mekanik udebliver
Hvis man af nød måler den oliemængde der tappes af teleskopet, incl. den
mængde der kan dryppe af fjederen, og benytter det mål som basis, evt.
tillagt ca. 5 ml, og bruger dén mængde til genpåfyldning, er man ikke
gået helt galt i byen!
--
Armand.