/
Forside
/
Interesser
/
Fritid
/
Motorcykler
/
Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn
*
Kodeord
*
Husk mig
Brugerservice
Kom godt i gang
Bliv medlem
Seneste indlæg
Find en bruger
Stil et spørgsmål
Skriv et tip
Fortæl en ven
Pointsystemet
Kontakt Kandu.dk
Emnevisning
Kategorier
Alfabetisk
Karriere
Interesser
Teknologi
Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#
Navn
Point
1
dova
9238
2
pallenoc
4816
3
pallebhan..
3536
4
masteraug..
3050
5
nilsg
2382
6
jakjoe
2110
7
transor
2030
8
CLAN
1915
9
Sunowich
1420
10
3773
1345
Benzin
Fra :
Rune Hansen
Dato :
02-10-01 11:11
Jeg har nu set flere steder at okatan tallet kan have betydning for hvordan
MC'en kører. Men hvordan hænger det sammen, er det sådan at jo højere
oktantal jo bedre eller hvordan?
Mvh. Rune som lige har købt en Suzuki GS500E
Mads Lund (
02-10-2001
)
Kommentar
Fra :
Mads Lund
Dato :
02-10-01 12:05
> MC'en kører. Men hvordan hænger det sammen, er det sådan at jo højere
> oktantal jo bedre eller hvordan?
Tjo. Højere oktantal brænder roligere og har mindre tendens til
tændingsbanken.
Men motorer der er konstrueret og trimmet til "lav oktan" bensin yder som
regl mindre og bruger dermed mere bensin hvis man fylder 98 okt på. Så i
tilfældet med din cykel er det bedste at bruge 92 eller 95 oktan, da det
giver flest hk, km/l og økonomi i det hele taget.
Hvis en motor er konstrueret til høj oktan bensing (typisk med høj
kompression og tidlig tænding, turbo osv.) vil lav oktan bensin selvantænde
(tændingsbanke) hvilket meget hurtigt ødelægger motoren.
Mads Lund
Ninja9RT
Søg
Alle emner
Interesser
Fritid
Motorcykler
Indstillinger
Spørgsmål
Tips
Usenet
Reklame
Statistik
Spørgsmål :
177606
Tips :
31970
Nyheder :
719565
Indlæg :
6409283
Brugere :
218890
Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste
Copyright © 2000-2025 kandu.dk. Alle rettigheder forbeholdes.