Nåh men nu kommer jeg med en ordenlig smøre. Jeg elsker sjov dimser
man kan skrue på sin mc. såsom voltmeter, ur, olietryk/temp gps og
selvfølgelig radiokom til fruen ikke at forglemme.
Fruen og jeg syntes at vi havde en del kommunikationsproblemer når vi
var langfart. Specielt når vi tog til det store udland i ferien. Så vi
prøvede os lidt frem inden sommerferien.
1. sæt var et Alan 456 sæt. Vi købte sættet gennem Louis i Tyskland.
Efter at have monteret hørebøffer i hjelmene kørte vi tur. Vi måtte
konstatere at vi ikke kunne forstå hinanden over 50-60 km i timen.
Efter en del overvejelser sendte vi hele sættet tilbage og fik
refunderet pengene. Fin service fra Louis.
2. sæt var Kenwood sættet også fra Louis. Samme resultat! Ret
skuffende egentlig. Det skal lige siges at inden vi sendte Alan sættet
retur modtog vi Kenwood sættet. Vi kunne så sammenligne 1. sæt med
anden sæt.
Der var ingen nævneværdige forskelle i lydkvaliteten. De havde godtnok
nogle forskellige finesser. Men det var nu mest lydkvaliteten vi var
mest interesseret i.
3. sæt: Vi besluttede så om ikke vi kunne prøve Cobra sættet som de
anmeldte i TouringNyt. Vi kunne nu prøve skiftevis det ene apparat
efter hinanden og imellem også. Cobra sættet og Kenwood sættet kunne
godt tale sammen. Der var en klar forbedring i Cobra sættet. Nu kan vi
tale sammen op til 90-100 km i timen. Det er godtnok ikke de lange
samtaler vi holder men det virker.
Jeg troede egentlig ikke at vi brugte systemet særlig meget. Men på et
tidspunkt kom fruen til at rive hendes mikrofon af så den ikke
virkede. Nu havde vi en såkaldt én vejs kommunikation. Nu kunne jeg
godt mærke at der savnes noget. (Altså ud over den sædvanlig støj).
Det er især i byerne at snakker sammen. Hvis man kommer væk fra
hinanden. Hvis man vil komme med en advarsel til den anden.
38 subkanaler: Hvis man vil tale privat uden at vil kunne
høre/forståes af andre kan man benytte disse subkanaler som så
"scrambler" ens samtaler. Vi har oplevet at når man bruger dem er der
en del forsinkelse og iøvrigt kan vi ikke høre hinanden når mc'erne
motor kører. Så det er ikke en funktion vi bruger.
Vi siger ikke noget andre ikke må høre. Er der andre på samme frekvens
skifter vi bare kannal. 9 kanaler er nok.
Det er ikke særlig tit vi oplever andre på vores kanal. Men det sker
dog. Der kan også være andre støjkilder. Nogle gange når man kører
forbi kraftige strømledninger osv.
Det er ikke en optimal løsning fruen og jeg har men det passer til
vores pengepung.
Holdakæft hvor skriver! Nå men det var nu bare mening.
Vi ses/høres derude....
Søren
DMCN#59
On Thu, 4 Oct 2001 11:45:34 +0200, "Lasse Lundberg"
<lasse@lundberg-net.dk> wrote:
>nu kan jeg se de fleste licensfrie radioer har 8 kanaler og 38 sub
>kanaler...hvad er de subkanaler for noget ?
>
>kan alle mærker licensfrie radioer snakke sammen, bare man er på rette kanal
>?
>
>virker vox'en ved høje hastigheder eller er man nød til at bruge knappen(ved
>cobra220). ?
>
>
>
>Lasse
>CBR1000f & Karin
>
>
>
>
>"Jakob Barfod" <jbarfod_FJERNDETTEFORSPAM@ruc.dk> wrote in message
>news:9pbvpp$dgv$1@sunsite.dk...
>> "KB" <borsen@mail.dk> skrev i en meddelelse
>> news:3bb97566$0$249$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>> > Vi har et sæt Kenwood, købt for et par år siden i Louis for ca 600 dm.
>> > inklusiv headset til to hjelme. Ved hastigheder over 90 er de kun til
>> korte
>> > beskeder, og selv ved lave hastigheder egner de sig ikke til dybe
>> > filosofiske samtaler.
>>
>> Skriver du ikke en produktanmeldelse til Thomas Makro på dmcn.dk?
>>
>> (
http://www.dmcn.dk/tmakro)
>>
>> --
>> Jakob (kunne også godt tænke sig noget intercom!)
>>
>>
>
>
Søren F.
Dmcn#59
XJ750 Seca