Tak til alle! Det er den første 4 cylinderede maskine jeg har ejet;
tidligere har jeg kørt alt mellem himmel og jord (fra MZ til Laverda 750 SF
2) Jeg har nu taget konsekvensen, og købt en brugt motor med et sæt
knastaksler, der efter min mikrometerskrue er spritnye. Den gamle motor
havde trods alt kørt 82.000 km.og på bedste Suzuki-vis brugte 0,8 l. olie
pr. 1.000 km.
Peter W
"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
news:9otf73$1897$7@news.cybercity.dk...
>
> Peter Wodskou <wodskou@mail.dk> skrev i en
> news:3bb10249$0$51402$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > Hej!
> > Er der nogen i gruppen, der kan oplyse mig om, hvor mange rpm. en
> > Suzuki GSX 400 F skal kunne levere i 6. gear? Mit speedometer viser
> > håbløst for lidt; men via politiets hastighedsmålere ( de gratis!!)
> ved jeg, at
> > min mc kører 18,66km/t i 6. gear v/1.000 rpm. ( 56 km/t v. 3.000
> rpm.)
> > på lige vej kan den trække 8.000 rpm svarende til 149,2 km/t hvilket
> > er en anelse lavere end den fabriksopgivne tophastighed på 170. Alt er
> > stillet efter bogen; formentlig er mine knastaksler under slidgrænsen.
>
> Jeg kan fint huske samme skuffelse/ærgrelse omkring mine første tre
> motorcykler:
> Først med min 500'er kunne jeg med sikkerhed køre så hurtigt, som den
> tidligere 3½'er var opgivet til - Meeen tidligt i ejerskabet begyndte
> jeg at ærgre mig over at 500'eren så ikke holdt hvad dé blev lovet ,
> hvilket jeg først opnåede med sikkerhed på den efterfølgende 7½'er - Som
> igen ikke . . . . . .
>
> Ofte er fabriksgearingen (ér det forøvrigt den du har på?) sat til at
> den opgivne tophastighed svarer til max rpm. (redline) i højgear!
> En hurtig omregning af de 170 indikerer at redline er ved 9.000 - Passer
> det?
> Men denne fart skal man ikke regne med at kunne opnå uden at dels
> motoren har været trukket heeelt ud i næsthøjeste gear inden gearskifte,
> og dels at alle forhold (vind, bakker o.lign.) er på din side.
> Oftest vil den effektive tophastighed ligge omkring det omdrejningstal
> der
> matcher max drejningsmoment, og det passer sikkert godtnok med de 8.000
> :-/
>
> Eneste måde at vide om modellen kører hvad den skal/kan, er ved at have
> en matchende model at køre op imod!
> Og alligevel: Selv blandt helt nye modeller kan der være stor forskel på
> hvor godt (hurtigt) den enkelte kører - Jeg kender til et eksempel med
> to kammerater, der havde hver sin GSX 1100'er, hvor den ene aldrig kunne
> andet end at hænge på i slipvinden: Der skulle en topstykke-tuning (á
> "portning"!) til for at billedet blev vendt! Ergo: forskellen på de to
> originale modeller var svarende til den halve effekt, som portningen gav
> (=> det halve af "lige under 10 Hk" = ca. 4 HK!)
>
> --
> Armand.
>
>
>
>