Hej Alexander.
For næsten 2 år siden købte jeg min første MC - en forskruet 2takter som
Armand allerede på forhånd advarede mig imod. Min plan var (før købet) at
jeg ville have en sjov MC i et par år, indtil jeg blev færdig med at læse.
Jeg har sammenlagt kørt under 500 km. på den - for tiden og pengene er langt
hen ad vejen gået til reparationer og reservedele. Til gengæld er jeg
efterhånden ved at have en rimelig god cykel - tror og håber jeg.
Jeg købte cyklen samlet, men har haft den skilt stort set helt ad. Og selv
om min viden om motorer var tæt på 0 før jeg fik den, synes jeg nu selv jeg
er rimeligt godt med - efter at have fået meget hjælp her i gruppen, på
diverse websites og af min uundværlige Haynes manual.
Selv om jeg formentlig blev snydt da jeg købte cyklen har jeg ikke fortrudt
købet - jeg har lært en masse, som jeg forhåbentlig kan bruge når jeg får
råd til en større cykel. Og jeg har i alt fald fået et _personligt_ forhold
til min MC (som formentlig aldrig bliver solgt fordi den er meget mindre
værd end jeg har postet i den).
Når den cykel du har kigget på er adskilt er der såmænd nok en grund til
det - og der er nok også en grund til at gutten der har cyklen ikke har
samlet den igen (selv om dette ville give en væsentligt højere pris). På den
ene side kan du være heldig at den "bare" skal samles - men du kan også være
uheldig og stå med en masse udgifter til reservedele. Hvis du ikke har mod
på at støvsuge DK for brugte reservedele skal du være opmærksom på at
reservedele er vanvittigt dyre, og det samme gælder værktøj hvis du ikke har
det i forvejen. Du risikerer også at du i forbindelse med samlingen skal
bruge specialværktøj som det ikke kan betale sig at købe - men så koster det
altså i værkstedstimer.
Til gengæld vil jeg sige at hvis man selv har samlet sin MC, og har gjort
det ordentligt og omhyggeligt, så har man noget, der ofte vil være bedre end
en købt brugt. Og man får en god fortrolighed med hvad forskellige symptomer
betyder.
Men jeg tror du bliver nødt til at gøre op med dig selv om du vil have en
billig motorcykel eller du vil have et restaurationsprojekt. Hvis det er det
sidste, så er det måske ikke helt tosset (forudsat at den er billig nok!),
men hvis du vil have en billig motorcykel får du garanteret mere ud af at
finde noget der er samlet - selv om den måske er lidt mindre.
Håber at du - eller andre - kan bruge mit svar til noget.
Mvh
Jens
(RD350 YPVS)
"Alexander Ørstrøm" <alexander.oerstroem@musician.net> wrote in message
news:ZX6s7.4695$sE.368930@news000.worldonline.dk...
> Jeg overvejer at indgå en byttehandel med en gut der har en gammel GS 450
> fra '81 liggende adskilt. (Jeg undrer mig lidt over årstallet, da jeg ikke
> mener de lavede den i '81, men i '80 og fra '83...)
>
> Mine spørgsmål er så:
>
> Er det urealistisk at få en så gammel maskine til at køre ordentligt? Jeg
> har ikke nogen mekanisk ekspertise, så jeg vil gerne slippe for så mange
> reparationer/vedligeholdelse som muligt.
>
> Hvor meget er en adskilt GS 450 fra '81 værd?
>
> Hvor meget vil det koste at få en til at samle den?
>
> Og til sidst, må en med småt kørekort køre sådan en? (evt neddrosling)
>
>
> Jeg ved god det er en stor mundfuld, men jeg vil virkelig værdsætte al den
> hjælp jeg kan få. Og prisen på den her er MEGET billigere end den dejlige
> nye CB 500...
>
>
>
> På forhånd mange tak for hjælpen.
>
>
>
> Alexander Ørstrøm
>
>
>
>