Da jeg sejlede torpedobåd (Vosper), i det tidligere glorværdige Kongelige
danske Søværn, blev WD40 brugt til at konservere turbinerne med.
Bådene var udstyret med 3 stk Rolls Royce Proteus gasturbiner.
Under sejlads 'slugte' de masser af saltvand. Efter endt sejlads blev de
vasket, ved at man simpelthen sprøjtede rent ferskvand ind i dem, for at
skylle saltet ud. Derefter blev de startet for at tørre, og idet man
slukkede dem, sprøjtede man et ordentligt skvæt WD40 ind i dem, for at
konservere dem, til næste sejlads.
Specielt den sidste del, vakte udelt begejstring hos lokalbefolkningen, da
det udviklede en del røg!
/Brian
'Livet begynder ved 45 knob!'
"Mikkel Christensen" <micx@rrnordx.dk> wrote in message
news:01c145cc$c225d9f0$290b12ac@pc2651...
> Biker Mike <dko12134@vip.cybercity.dk> wrote in article
> <9oq396$10p5$2@news.cybercity.dk>...
> > Det er vel ikke andet end en tynd pentrerende olie som så mange andre,
> nogle
> > fåes endda med teflon hvis man er til det.
> >
>
> 'ikke andet end...' tsktsktsk...
>
> Fra WD40's glorværdige historie (som kan læses 'in full' på
>
http://www.wd40.com/AboutUs/our_history.html ), kan bla. læses:
>
> "In 1953, a fledgling company called Rocket Chemical Company and its staff
> of three set out to create a line of rust-prevention solvents and
> degreasers for use in the aerospace industry, in a small lab in San Diego,
> California.
>
> It took them 40 attempts to get the water displacing formula worked out.
> But they must have been really good, because the original secret formula
> for WD-40-which stands for Water Displacement perfected on the 40th try-is
> still in use today."
>
> Det er sgudda kult...
>
> --
> Mikkel
>
>
>