"Morten Juel" <MP@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:9ok7ah$jjg$1@sunsite.dk...
> uhh der er også Suzuki's DR350 som er lidt lettere end Xt'eren og som har
> samme CCm og HK
Godt observeret!
Generelt kan man sige, at en DT125R eller andre moderne små 2-taktere er
gode til en tur i skoven og til når det er kringlet og snæver, og også
rimelige til let race. Mellemklasse 4-takterne (250 - 400cc) har oftest
deres stærke sider på off-road ture, hvor man i længere tid skal køre med
jævn hastighed (grusveje, markveje) og er generelt gode til det samme som
DT125R, men de er tungere, og det gør at affjedringen ikke er helt på højde
med DT'ens, mens komfort-niveauet er lidt højere fordi 4-takt motoren er
mere "omgængelig".
Der er faktisk ikke den store forskel på de motorcykler, og derfor sagde jeg
at "det afhænger af hvad den skal bruges til". Er det primært til off-road
ture, lidt hverdagstransport og nogle gange længere ture, ville jeg vælge
4-takt. Er det race, grusgraven, skoven og så lidt off-road ture, så ville
jeg vælge DT'en.
Alle off-road motorcykler er et kompromis mellem komfort og ydelse, den
cykel der bare er skide god til det hele findes ikke. Du kan jo heller ikke
finde en gade-motorcykel som er perfekt til en ferietur til spanien, og race
på Jyllandsringen, vel? Men du kan finde mange forskellige kompromis'er der
kan lidt af begge dele, for vi har forskellige ønsker om hvor meget
"touring" skal vægtes ift. "performance".
Så kan der selvfølgelig være nogle cykler som simpelthen er bedre end
andre... Suzuki DR350 har jeg lige haft æren af at låne idag. Jeg havde helt
glemt hvor godt sådan en kører. Den er en 4-takter, og derfor lidt tung til
race, men affjedringen er dælme god, og den styrer kanon let, så den er
faktisk et fremragende kompromis hvis man nu gerne vil lidt af det hele.
Eneste kendte ulempe ved den cykel er at den motormæssigt ikke er kendt for
den mest fremragende holdbarhed. Cyklen var i mange år off-road folkets
foretrukne jern, men de er jo ikke helt nye længere. En rigtig god cykel
faktisk, som ganske vist gjorde mig meget våd idag, ved at sætte forhjulet
ned i en kæmpe vandpyt - jeg havde ellers løftet det. Fremragende off-road
køreegenskaber, men ikke verdens mest holdbare motor. Ved enhver specifik
model er der jo nogle stærke og svage sider, og DR350 har mange stærke sider
sammenlignet med de andre 4-takt mellemklasse off-roadere der er
tilgængelige i DK. En af de ulemper jeg lige kan komme i tanke om (fordi den
lige har drillet mig i eftermiddag) er at den har vacuumkarburator, og det
er usmart på off-roadere, fordi det tunge vacuum-spjæld gerne vil falde i
ved kørsel i store huller eller landinger efter hop - steder hvor man har
brug for fuldt træk på baghjulet. Det kan evt. løses ved at skifte til en
mekanisk karburator, men det er ikke alle der synes det er et reelt problem
i praksis.
Jeg var også ude at prøve Søren Lindholt's Yamaha WR200. Nørj, hvor er det
altså en fed cikel! Jeg savner min gamle WR. Jeg vil mene at den er en af de
bedste off-road cykler man kan købe i DK, den er ganske vist en lille
2-takter, og man skal køre på olieblandet bensin, men for hulen hvor er den
bare god til det hele. Desværre er der ikke mange af dem i landet, og de er
typisk ikke til salg ret tit.
Hvis man har mod på afgiftslotteriet kan man hente off-road cykler i
tyskland som ikke har kørt meget off-road, men som lige har et par år på
bagen, så de kommer ned i pris.
Rittig