> Jeg er blevet anbefalet en Suzuki GSX-R 400 (Importmodel, den med
> upside-down forgaffel & forbedret motor (har jeg hørt!)) af en
kammerat! -Er
> der nogen der kender denne maskine & har ris/ros tilovers for den ??
>
> Er 60.000,- ikke meget for en 400 fra ´92 - jeg mener...en tilsvarende
> CBR600 koster jo ikke meget mere! - Er den pengene værd ??
Hej Ole
Jeg kører selv CBR 600 F2, men har prøvet en GSXR400RR et par gange. Hvad
man skal vælge er op til dig.
En CBR er rost til skyerne mange gange, men hvis vi taler om en CBR til
60.000kr, kan man være uheldig at købe et gammelt lig. Selv velkonsturede
modeller kan slides op. Se hvad jeg skrev om min CBR på
www.dmcn.dk
En GSX-R 400 er en lille sjov meget maskine. Den laver respektable kræfter
af en 400, men man skal lede efter dem og kan ikke bare "dreje hanen". Den
er lavet til hurtig kørsel på små snoede veje, og bruger man den til det,
sammen men en banedag ind i mellem, får man masser af MC for pengene. Den
ligner "en million" og er fornuftig set med forsikringsøjne. Desuden er den
nem at nå jorden på hvis man ikke har alt for lange ben. Den er dog dyr pr.
kilometer p.g.a. korte service-intervaller og dårlig benzinøkonomi. Den er
ikke behagelig at servicere selv p.g.a. den kompakte form og manglen på en
service manual af en slags. Forskellen på importmotoren er bl.a. at den har
shims hvor den importerede har stilleskruer til ventiljustering. Shims er
bedst.
Hvis du er søndags-sognevejsraceren på 1.70 er en GSX-R 400 lige modellen
for dig. Hvis du i stedet kører mere blandet og flere kilometer vil du blive
gladere for en 600 CBR eller FZR i 60.000kr klassen.
Køber du en GSX-R 400, så forlang at få opgivet følgende skiftligt:
Hvilken olie skal du bruge.
Hvilken dæk tyk skal du køre med?
Hvilken størrelse dæk er den std. monteret med og hvilket hastighedsmærke
Hvilken type tændrør skal du bruge?
Hvor meget olie og hvilken type skal der i gaffelbenene
Hvad er ventil spillerummene ind og ud.
Her er nogle service intervaller du kan bruge som retningsline. Få din
forhandler til at gå listen igennem for fejl og mangler.
Service intervaller for en GSX-R 400
Hver køretur.
Kontroller kæden er smurt (olierede sorte ruller)
Hvis der er store temperatursvingninger så kontroller dæktryk (husk altid at
kontrollere med kolde dæk!)
Hver 1000Km eller før en lang tur
Dæktryk
Kontroller olie
Kontroller kølevæske
Kontroller kæde justering
Kontroller bremseklodser
Hver 5000Km
Skift olie og filter 10W40 fuldsyntetisk og originalt filter.
Synkroniser karburatorer
Rens luftfilter
Kontroller tændrør
Kontroller bremsevæske
Smør central og sidestøtteben, alle kabler, greb, pedaler o.s.v.
Tøm svømmehusene
12000Km eller en gang om året
Skift tændrør
Stil ventiler
24000Km eller hvert andet år
Smør bagsvinger og linkslejer
Smør og juster kronrørslejer
Smør motorbolte
Skift bremsevæske
Skift forgaffelolie
Skift kølervæske
Skil kaliberne ad og rens dem og smør dem indvendigt med bremsepasta
--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 - Præsident for Polyteknisk MC forening (PMC)