Skeler babyer?
Fra : x22

Dato : 13-09-01 15:02

Vores barn, der kun er små 2 uger gammelt, skeler en smule.

Jeg er forholdsvis ubekymret men min dejlige kæreste er mere bekymret.

Er det normalt/unormalt at børn skeler? Er der ikke noget med, at øjnene
ikke endnu er som de skal være?

Venligst

Shipping

Fra : Brian B. Christensen

Dato : 13-09-01 16:15

On Thu, 13 Sep 2001 16:02:27 +0200, "x22" <x22@worldonline.dk> wrote:

>Er det normalt/unormalt at børn skeler? Er der ikke noget med, at øjnene
>ikke endnu er som de skal være?

Det er meget normalt. Vores datter på 3 måneder skeler ikke mere, men
det gjorde hun også i starten.

Mvh. Brian

--
Min private babeside.
http://www.patricia-brinch.dk

Fra : Jesper Abrahamsen

Dato : 14-09-01 07:25

Da min søn var fire måneder holdt han op med at skele.

MVH
Jesper

Fra : Gitte Beyer

Dato : 14-09-01 08:40

Hejsa

>Er det normalt/unormalt at børn skeler? Er der ikke noget med, at øjnene
>ikke endnu er som de skal være?

Om det er normalt at babyer skeler, ved jeg ikke, min søn gjorde ikke.
Men øjnene/synet er ikke fuldt udviklet før henad 1-års alderen. De
fleste børn "får" deres øjenfarve ved ca. 6 måneder, men nogle
"skifter" først senere. Og selve synet er heller ikke fuldt udviklet,
det kommer henad vejen, hvor synet langsomt bliver bedre og bedre.

MVH
Gitte

Fra : x22

Dato : 14-09-01 10:33

Tak til alle.

Vores læge fortalte i dag, at det ikke er usædvanligt. Vi slår koldt vand i
blodet

Shipping

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 08-10-01 13:20

Jeg har en anden forklaring på det:

Ja - ja! Så siger lægerne, at de retter sig ud med tiden og at det ikke
gør noget, men forældre er nu engang nervøse for deres børns bælgøjede
syn. Ofte vil en forklaring alene lette bekymringen så her kommer den
såre simple forklaring på hvorfor børn er bældøjede.

Det har intet at gøre med, at de faktisk har kedet sig i ni måneder - at
et tilfældig udstikkende ribben fra moderen har presset øjet skævt eller
at barnet var nødt til at placere sin venstre fod delvis inde i
øjenhulen for at få plads inde i maven. Nej - det begynder faktisk først
efter fødslen og opbygges i takt med barnets nysgerrighed og forsvinder
igen ganske rigtigt som lægerne siger med alderen. Grunden er at alt
hvad barnet tager fat i bliver holdt i strakt arm op foran ansigtet for
at blive studeret nøjere. Dette er ganske naturligt da barnet jo har
meget at lære, men grundet de korte arme kommer emnet sjældent længere
væk end ca 1 cm fra næsen, hvilket ganske simpelt er grunden til øjnenes
stilling.

mvh
Karsten

PS: Det er en vits.

Fra : Jens Mindstruplund

Dato : 15-09-01 12:44

> Er det normalt/unormalt at børn skeler? Er der ikke noget med, at øjnene
> ikke endnu er som de skal være?

Hej

Det er fuldstændigt normalt at børn skeler i starten. det er fordi de endnu
ikke har oparbejdet evnen til at samkoordinerer øjenes bevægelser. Af samme
årsag ser børn dobbelt! (Prøv selv at trykke lidt på det ene øjenlåg, mens
øjet er åbent, så vil du også se dobbelt - billederne er ligesom forskudt
for hinanden). Som sagt er det normalt, hvis barnet stadig skeler efter
13-15 måneder så gå til lægen, da der i så fald kan være en rigtig skelen.
Kan dog som regel nemt rettes ved at man sætter en klap for det
ikke-skelende øje, så barnet tvinges til at bruge det skelende øje.

Med venlig hilsen
Jens Mindstruplund