"Anders Winther" <anders@cybercity.dk> wrote in message
news:9ni36s$2hd6$1@news.cybercity.dk...
> Så hvordan tester man sin generator?
> Noget med et voltmeter og motoren i tomgang?
Det nemmeste ville være at måle spændingen på batteriet under drift (d.v.s.
med tændt lys). Den skal ligge på omkring 13.5 volt som Morten også har
skrevet. Hvis anlægget ikke kan levere strøm nok, så vil spændingen bare
falde, så du behøver ikke noget amperemeter til denne del af øvelsen.
Ved test at generator (stator) afmonterer du de tre ledninger fra statoren
(motoren), som går op til ensretteren. Jeg går her ud fra, at din mc har en
3-fase stator. Derefter måler du spændingen mellem ledningerne parvis med
motoren i tomgang eller lidt gas. Spændingen skulle gerne ligge ret højt - i
hvert fald over 30 volt. Vær opmærksom på, at der er tale om vekselspænding
(også kaldet AC).
Hvis der ikke er nogt problem med statoren, kan det være din ensretter, som
er stået af. Den kan måles igennem med et ohm meter, men det kræver, at du
kender ledningsforbindelserne eller at du kan regne dem ud.
Til sidst Armands gamle slagterkneb: kig på lysstyrken i din forlygte når
maskine går i tomgang. Når du giver gas skal styrken stige en anelse - så
virker ladesystemet. Det er dog ikke en helt sikker metode, har jeg kunnet
konstatere på min egen cykel, hvor jeg netop har en kortsluttet diode i
ensretteren. Alligevel stiger lysstyrken en anelse ved gasgivning, men det
er nu egentlig ikke så underligt - styrken stiger fra alt for lav til lidt
for lav
Bo, VF1000F