/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Højt olieforbrug på Honda cb750 K6 1977
Fra : []==||::::::::::::::~


Dato : 06-09-01 17:35

Jeg har en god kammerat som har købt en Honda CB 750 K6 fra 1977. Cyklen
kører godt, og den har fået en kompresionstest som faktisk så rigtig pæn ud.

Men hvorfor faen smider den olie som bare pokker (jo den er fra 77 men
alligevel) den starter og går perfekt i motoren.

Er der nogen som ligger inde med en værkstedsmanual, eller ved hvordan man
får den til at holde lidt igen med olien?

Den bruger op imod 1 liter olie pr. 200 km. ;o(


Mvh. Thomas
VTR-1000



 
 
Armand (06-09-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 06-09-01 20:37


[]==||:::::::::::::::::> <kornerup@mobilixnet.dk> skrev i en
news:9n88bk$1nh6$1@news.cybercity.dk...
> Jeg har en god kammerat som har købt en Honda CB 750 K6 fra 1977.
Cyklen
> kører godt, og den har fået en kompresionstest som faktisk så rigtig
pæn ud.
>
> Men hvorfor faen smider den olie som bare pokker (jo den er fra 77 men
> alligevel) den starter og går perfekt i motoren.
> Den bruger op imod 1 liter olie pr. 200 km. ;o(

Smider eller bruger olien??

En god kompressionstest (er det hans egen, eller sælgers test?) antyder
ringe olieforbrug p.g.a. u-slidte stempelringe; men at
kompressionsringene er OK betyder jo ikke at olieringene er helt på
toppen :-/
Olieforbrug i cylinderpasningen er størst ved høj power-udnyttelse!

Ellers ligger stort olieforbrug gemt i topstykket, hvor specielt
indsugningsventilerne suger olie ned langs ventilskaftet hvis de
fornødne pakninger er slidte/møre!
Olieforbrug hér er størst under kørsel med stort vacuum i indsugningen
(= tomgang og motorbremsning), hvilket ofte falder i tråd med indenbys
kørsel!

Tilbage står utætheder, men det burde være at se på pladsen under
modellen om morgenen om der ligefrem drypper olie af

--
Armand.



Thomas Jacobsen (06-09-2001)
Kommentar
Fra : Thomas Jacobsen


Dato : 06-09-01 23:43

> Smider eller bruger olien??

Den bruger desværre olien (inger pletter under maskinen overhovedet) hvis
man under acceleration kigger tilbage så er der blå røg....

> En god kompressionstest (er det hans egen, eller sælgers test?) antyder
> ringe olieforbrug p.g.a. u-slidte stempelringe; men at
> kompressionsringene er OK betyder jo ikke at olieringene er helt på
> toppen :-/
> Olieforbrug i cylinderpasningen er størst ved høj power-udnyttelse!

Kompressionstesten er hans egen, lavet igår af MP i odense.

> Ellers ligger stort olieforbrug gemt i topstykket, hvor specielt
> indsugningsventilerne suger olie ned langs ventilskaftet hvis de
> fornødne pakninger er slidte/møre!
> Olieforbrug hér er størst under kørsel med stort vacuum i indsugningen
> (= tomgang og motorbremsning), hvilket ofte falder i tråd med indenbys
> kørsel!

Du må absolut være inde på noget af det rigtige med indsugningen.....vi har
netop skiftet det gamle luftfilter ud med et KN, da den ikke ville trække
over 6000 omdr. med de gamle filtre.

Thomas
VTR-1000



Sand (07-09-2001)
Kommentar
Fra : Sand


Dato : 07-09-01 07:15

"Thomas Jacobsen" <kornerup@mobilixnet.dk> wrote in message
news:9n8u7b$2tsl$1@news.cybercity.dk...
....
> Den bruger desværre olien (inger pletter under maskinen overhovedet)
hvis
> man under acceleration kigger tilbage så er der blå røg....
....
Jeg tror også på Armands teori omkring slidte/forkert monterede
olieringe, kombineret med pakdåserne ved ventilstammerne, som er slemme
til at udtørre på udstødningssiden, hvor de bliver "glashårde" og dermed
mister deres funktion. Pakdåsernes har heller ingen indvirkning på
kompressionen, så den kan kan sagtens være iorden.

Mvh. Sand
|| Bol d'Or || - "Snart defragmenteret"



Armand (07-09-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 07-09-01 15:14


Thomas Jacobsen <kornerup@mobilixnet.dk> skrev i en
news:9n8u7b$2tsl$1@news.cybercity.dk...
> >
> .........hvis man under acceleration kigger tilbage så er der blå
> røg.... ............Ellers ligger stort olieforbrug gemt i topstykket,
> hvor specielt......................
> > Olieforbrug hér er størst under kørsel med stort vacuum i
> > indsugningen (= tomgang og motorbremsning), hvilket ofte falder i
tråd
> > med indenbys kørsel!

Min gamle peugeot har den typefejl at ventilstyrspakningerne er slidte,
og den osede som en køfuld Trabanter ved den gamle øst/vest -grænse, da
vi
senest var igennem "løveland" i Givskud (hvilket stort set foregår i
tomgang)!
Om morgenen slår den en ordentlig prut af stinkende olierøg når den
startes, ligesom at den oser vildt det første gears tid når der
accelereres hårdt (evt. efter lige at have holdt i tomgang ved et
lyskryds).

Er der gode paralleller heri, er det givetvis også Honda'ens
venstyrs-pakninger at det drejer sig om!!

> Du må absolut være inde på noget af det rigtige med indsugningen.....

Man kan forvisse sig ved at få sig et kig ind igennem indsugningen til
ventil-stammen: Hvis ventilstyret og stamme/tallerken nærmest ligner en
mellemting imellem en skorsten med løbesod og en drypstenshule, skulle
der ikke være tvivl om at der løber olie den vej ned

--
Armand.





Steen Johansen (07-09-2001)
Kommentar
Fra : Steen Johansen


Dato : 07-09-01 00:45


"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
news:9n8juu$2dcq$2@news.cybercity.dk...
>
> []==||:::::::::::::::::> <kornerup@mobilixnet.dk> skrev i en
> news:9n88bk$1nh6$1@news.cybercity.dk...
> > Jeg har en god kammerat som har købt en Honda CB 750 K6 fra 1977.
> Cyklen
> > kører godt, og den har fået en kompresionstest som faktisk så rigtig
> pæn ud.
> >
> > Men hvorfor faen smider den olie som bare pokker (jo den er fra 77 men
> > alligevel) den starter og går perfekt i motoren.
> > Den bruger op imod 1 liter olie pr. 200 km. ;o(
>
> Smider eller bruger olien??
>
> En god kompressionstest (er det hans egen, eller sælgers test?) antyder
> ringe olieforbrug p.g.a. u-slidte stempelringe; men at
> kompressionsringene er OK betyder jo ikke at olieringene er helt på
> toppen :-/
> Olieforbrug i cylinderpasningen er størst ved høj power-udnyttelse!
>
> Ellers ligger stort olieforbrug gemt i topstykket, hvor specielt
> indsugningsventilerne suger olie ned langs ventilskaftet hvis de
> fornødne pakninger er slidte/møre!
> Olieforbrug hér er størst under kørsel med stort vacuum i indsugningen
> (= tomgang og motorbremsning), hvilket ofte falder i tråd med indenbys
> kørsel!
>
> Tilbage står utætheder, men det burde være at se på pladsen under
> modellen om morgenen om der ligefrem drypper olie af
>
> --
> Armand.

"Armand" mangler kun den muglighed at der er nogen der stjæler olien
jeg tror på at den kompressionstest skal foretages på ny og at cylender og
top skal rep.
og at det ikke er tilrådeligt at forsætte kørslen
MvH Steen
Honda CB 750 K6 er Hondas bedste model nogensinde, jeg var på ferie
sammen med en for nogle år siden. 130 kmt og 23 kml
hvor min 500Cx kun kørte 15 kml
>
>



Allan Bojesen (07-09-2001)
Kommentar
Fra : Allan Bojesen


Dato : 07-09-01 17:14


> Er der nogen som ligger inde med en værkstedsmanual, eller ved
hvordan man
> får den til at holde lidt igen med olien?
--
Jeg har en Haynes manual der dækker modellen. Hvis du bor i nærheden
af Århus kan den lånes til kopiering.
Jeg vil godt scanne nogle sider hvis du specificerer dine ønsker.

Allan Bojesen
CB 750 F2 -78 (Der kun bruger meget olie når den kører på motorvej)




Flemming Andersen (07-09-2001)
Kommentar
Fra : Flemming Andersen


Dato : 07-09-01 19:12

Et lille pip fra en amatør: Min F2'er bruger også temmelig meget olie, men
oser ikke noget særligt. Topstykket var nyrenoveret ved montage for ½ år
siden.

Har ladet mig fortælle, at olieforbruget også kan skyldes en udtørret
pakdåse, dér hvor akslen går fra gearkassen ud til foreste tandhjul (min
motor havde stået stille i lang tid, inden jeg monterede den). Det skulle
efter sigende også kun give oliespild under kørsel. Den er i hvert fald
meget oliegriset på centerstandens venstre ben, nærmest som havde den en
overivrig scottoiler.

Vh

Flemming Andersen
Honda CB750F2

"[]==||:::::::::::::::::>" <kornerup@mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse
news:9n88bk$1nh6$1@news.cybercity.dk...
> Jeg har en god kammerat som har købt en Honda CB 750 K6 fra 1977. Cyklen
> kører godt, og den har fået en kompresionstest som faktisk så rigtig pæn
ud.
>
> Men hvorfor faen smider den olie som bare pokker (jo den er fra 77 men
> alligevel) den starter og går perfekt i motoren.
>
> Er der nogen som ligger inde med en værkstedsmanual, eller ved hvordan man
> får den til at holde lidt igen med olien?
>
> Den bruger op imod 1 liter olie pr. 200 km. ;o(
>
>
> Mvh. Thomas
> VTR-1000
>
>



bwl (10-09-2001)
Kommentar
Fra : bwl


Dato : 10-09-01 18:08

Heps...................



Jeg havde samme problem. Mn cb900 smed over en liter olie på ca 500-700 km.
Det syntes jeg var lige i overkantemn, og sendte den til mekanikker. Han
fandt ud af af den smed olien ved forreste gearaksel. der var vidst en
rids, eller noget med en indtørret pakning. Ihvertfald satte han et "nyt
hus" ind over/i gearakslen, og nu drypper den ikkemere. Ej heller under
kørsel. Jeg fylder nu kun ca 0,5 ltr olie på ved ca 1000 km. Jeg har
ihvertfald sparet over en liter olie ved at lave det nummer.

Hilsen BRian

cb900
"[]==||:::::::::::::::::>" <kornerup@mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse
news:9n88bk$1nh6$1@news.cybercity.dk...
> Jeg har en god kammerat som har købt en Honda CB 750 K6 fra 1977. Cyklen
> kører godt, og den har fået en kompresionstest som faktisk så rigtig pæn
ud.
>
> Men hvorfor faen smider den olie som bare pokker (jo den er fra 77 men
> alligevel) den starter og går perfekt i motoren.
>
> Er der nogen som ligger inde med en værkstedsmanual, eller ved hvordan man
> får den til at holde lidt igen med olien?
>
> Den bruger op imod 1 liter olie pr. 200 km. ;o(
>
>
> Mvh. Thomas
> VTR-1000
>
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177606
Tips : 31970
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409283
Brugere : 218890

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste