/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Kryds
Fra : Flemming


Dato : 30-08-01 22:26

Når man krydser sejler man lidt langsommere jo tættere til vinden man
sejler.
Findes der formler, tabeller eller computerprogrammer der kan fortælle
hvornår det ikke længere kan svare sig at gå tættere til vinden?
/Flemming



 
 
Claus Frørup (30-08-2001)
Kommentar
Fra : Claus Frørup


Dato : 30-08-01 23:22

Isang tao pinangalanan Flemming nagsulat :

>Når man krydser sejler man lidt langsommere jo tættere til vinden man
>sejler.
>Findes der formler, tabeller eller computerprogrammer der kan fortælle
>hvornår det ikke længere kan svare sig at gå tættere til vinden?

Prøv at tage et kik på:
http://www.boatus.com/husick/bh_instrument.asp

Den er på engelsk, men en glimrende forklaring på VMG (Velocity Made
Good) og hvorfor det er så svært at lave beregninger på den hurtigste
vej til målet.
--
Venlig hilsen, Claus
Når du svarer på et af mine indlæg, behøver du ikke citere hele smøren.
Brug news:dk.marked.privat.baad til køb og salg
Læs om de danske nyhedsgruppers brug på http://www.usenet.dk

Magnus Sterky (31-08-2001)
Kommentar
Fra : Magnus Sterky


Dato : 31-08-01 19:35

Formlerna är inte särskilt svåra att ta fram med trigonomeri. Men det är
svårt att få vind- och fartmätning att visa rätt värden, eftersom man bl.a.
får felvisning pga båtens lutning med de vanligaste instrumenten, man mäter
inte avdriften osv.

De så kallade 'performace diagrams' som man kan ta fram teoretiskt för en
båt visar däremot följande två intressanta iakttagelser:

1) Optimal kryssvinkel är inte särskilt snäv för någon kölbåt. Lägre höjd
och mera fart kompenserar rätt väl för varandra. (Däremot kan olika segel ge
olika stort maximum)

2) Med rimligt välformade segel som är rimligt väl skotade individuellt och
tillsammans, är optimal kryssfart ungefär = (0.8 x maxfart på halv vind vid
rådande vindstyrka)

Den som ev. tvivlar ombedes att studera ett större antal 'performace
diagrams' ....

/Magnus

Flemming <vikingis@hotmail.com> wrote in message
news:3b8eaf16$0$864$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Når man krydser sejler man lidt langsommere jo tættere til vinden man
> sejler.
> Findes der formler, tabeller eller computerprogrammer der kan fortælle
> hvornår det ikke længere kan svare sig at gå tættere til vinden?
> /Flemming
>
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408868
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste