|
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | KW til HK Fra : uffe.j |
Dato : 30-08-01 21:27 |
|
Er der nogen der ved hvor mange HK der går 1 KW.
Se nedenstående:
Max Power in KW 11 at 9000 RPM
--
uffe.j@private.dk
| |
Michael K.S. (30-08-2001)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Michael K.S. |
Dato : 30-08-01 21:32 |
|
On Thu, 30 Aug 2001 22:26:39 +0200, "uffe.j" <uffe.j@private.dk>
wrote:
>
>Er der nogen der ved hvor mange HK der går 1 KW.
>Se nedenstående:
>
>Max Power in KW 11 at 9000 RPM
1 hk er 745.7 W,eller sagt på en anden måde
1 kW = 1.34 hk
-M
| |
Morten Dybdal (30-08-2001)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Morten Dybdal |
Dato : 30-08-01 21:51 |
|
Michael K.S. wrote:
>On Thu, 30 Aug 2001 22:26:39 +0200, "uffe.j" <uffe.j@private.dk>
>wrote:
>
>>Er der nogen der ved hvor mange HK der går 1 KW.
>>Se nedenstående:
>>
>>Max Power in KW 11 at 9000 RPM
>>
>
>1 hk er 745.7 W,eller sagt på en anden måde
>
>1 kW = 1.34 hk
>
Er du helt sikker? jeg har altid troet at det var 1.36 og f.eks.har en
100KW bil jo 136HK.
--
Morten Dybdal
| |
![](/images/tree/0.gif) Martin Sørensen (30-08-2001)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Martin Sørensen |
Dato : 30-08-01 22:10 |
|
> >1 hk er 745.7 W,eller sagt på en anden måde
> >1 kW = 1.34 hk
> Er du helt sikker? jeg har altid troet at det var 1.36 og f.eks.har en
> 100KW bil jo 136HK.
Min lommeregner siger, at 100kW er 134,1HK, men måske er der forskel på
amerikanske og danske hestekræfter?
signing off.. Martin Sørensen
| |
![](/images/tree/0.gif) Ib Jakobsen (30-08-2001)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Ib Jakobsen |
Dato : 30-08-01 22:18 |
|
Morten Dybdal wrote:
>
> >>
> >
> >1 hk er 745.7 W,eller sagt på en anden måde
> >
> >1 kW = 1.34 hk
> >
> Er du helt sikker? jeg har altid troet at det var 1.36 og f.eks.har en
> 100KW bil jo 136HK.
>
Du har ret.
>
--
Med venlig hilsen
Ib Jakobsen
NIMBUS '39 med sidevogn
BSA M22 '39 twinport
BMW R80/7 engang med sidevogn
| |
![](/images/tree/0.gif) Steen S. Schmidt (30-08-2001)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Steen S. Schmidt |
Dato : 30-08-01 22:41 |
|
> >1 kW = 1.34 hk
> >
> Er du helt sikker? jeg har altid troet at det var 1.36 og f.eks.har en
> 100KW bil jo 136HK.
De amerikanske hp (horsepower) går der 1,341 af på hver kW. De danske hk
(hestekræfter) går der 1,359 af på hver kW. De tyske ps (pferdestunde)
følger de danske hk. Bhp (Brake horsepower) brugt en del i England og noget
i USA, er en effekt *målt* (ved nedbremsning af en dyno) på det sidste
drivled (være sig typisk hjul på en bil). To motorer der producerer det
samme antal kW på krumtappen (eller tilsvarende), vil sandsynligvis have
helt forskellige opgivelser af bhp.
Hvis det drejer sig om el-motorer, så er DC-motorers effekt opgivet i kW
(belastning), mens AC-motorers effekt er opgivet i KVA (forbrug). Dette er
ikke det samme, og vil heller ikke have samme numeriske værdi!
Mvh
Steen
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Ib Jakobsen (30-08-2001)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Ib Jakobsen |
Dato : 30-08-01 23:10 |
|
"Steen S. Schmidt" wrote:
>
> De amerikanske hp (horsepower) går der 1,341 af på hver kW. De danske hk
> (hestekræfter) går der 1,359 af på hver kW. De tyske ps (pferdestunde)
> følger de danske hk. Bhp (Brake horsepower) brugt en del i England og noget
> i USA, er en effekt *målt* (ved nedbremsning af en dyno) på det sidste
> drivled (være sig typisk hjul på en bil). To motorer der producerer det
> samme antal kW på krumtappen (eller tilsvarende), vil sandsynligvis have
> helt forskellige opgivelser af bhp.
>
> Hvis det drejer sig om el-motorer, så er DC-motorers effekt opgivet i kW
> (belastning), mens AC-motorers effekt er opgivet i KVA (forbrug). Dette er
> ikke det samme, og vil heller ikke have samme numeriske værdi!
>
Hmm. Jeg mener at huske en hk er den effekt der skal til at løfte 75kg en meter
på et sekund?. (75kg x 1m x 9,82m/s^2)/1s.
--
Med venlig hilsen
Ib Jakobsen
NIMBUS '39 med sidevogn
BSA M22 '39 twinport
BMW R80/7 engang med sidevogn
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Steen S. Schmidt (30-08-2001)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Steen S. Schmidt |
Dato : 30-08-01 23:36 |
|
> Hmm. Jeg mener at huske en hk er den effekt der skal til at løfte 75kg en
meter
> på et sekund?. (75kg x 1m x 9,82m/s^2)/1s.
Det er korrekt, men det ændrer ikke på forholdet imellem dem og så kW.
Mvh
Steen
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Steen S. Schmidt (31-08-2001)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Steen S. Schmidt |
Dato : 31-08-01 05:47 |
|
> > Hmm. Jeg mener at huske en hk er den effekt der skal til at løfte 75kg
en
> meter
> > på et sekund?. (75kg x 1m x 9,82m/s^2)/1s.
>
> Det er korrekt, men det ændrer ikke på forholdet imellem dem og så kW.
....og som Tommy Fer pegede ud, så stammer forskellene imellem hp og hk jo
fra at den gennemsnitlige tyngdeacceleration er forskellig i de to lande
(bare for en god ordens skyld).
Mvh
Steen
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Michael K.S. (30-08-2001)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Michael K.S. |
Dato : 30-08-01 23:29 |
|
On Thu, 30 Aug 2001 23:40:43 +0200, "Steen S. Schmidt"
<SSchmidt@nospam.dk> wrote:
>De amerikanske hp (horsepower) går der 1,341 af på hver kW. De danske hk
>(hestekræfter) går der 1,359 af på hver kW. De tyske ps (pferdestunde)
Pferdestunde ??....hmmm,jeg har nu altid troet det stod for
_Pferdestärken_
Selvom hestetimer da _er_ sjovere ... ![Blink](images/smileys/wink.gif) )
-M
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Steen S. Schmidt (30-08-2001)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Steen S. Schmidt |
Dato : 30-08-01 23:36 |
|
> Pferdestunde ??....hmmm,jeg har nu altid troet det stod for
>
> _Pferdestärken_
>
> Selvom hestetimer da _er_ sjovere ... ![Blink](images/smileys/wink.gif) )
LOL
Jo, du har ret - jeg faldt helt hen i det tyske....
Mvh
Steen
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Morten Dybdal (31-08-2001)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Morten Dybdal |
Dato : 31-08-01 01:45 |
|
Steen S. Schmidt wrote:
>>>1 kW = 1.34 hk
>>>
>>Er du helt sikker? jeg har altid troet at det var 1.36 og f.eks.har en
>>100KW bil jo 136HK.
>>
>
>De amerikanske hp (horsepower) går der 1,341 af på hver kW. De danske hk
>(hestekræfter) går der 1,359 af på hver kW.
>
Tak, for det. Jeg vil bruge det præcise tal fremover, ikke at det vil
gøre nogen praktisk forskel
--
Morten Dybdal
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Tommy Fer (31-08-2001)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Tommy Fer |
Dato : 31-08-01 05:36 |
|
> Hvis det drejer sig om el-motorer, så er DC-motorers effekt opgivet i kW
> (belastning), mens AC-motorers effekt er opgivet i KVA (forbrug). Dette er
> ikke det samme, og vil heller ikke have samme numeriske værdi!
>
> Mvh
> Steen
Det har du sådan set ret i. men din VAR belastning, (som er forskellen
mellem kW og kVA) er faktisk bare en spild faktor ved en AC motor, og den
giver ikke nogen effekt på akslen, det gør kW'erne derimod.
Jeg må nu indrømme at jeg er vant til at opgive el motore i kW... men hva
mvh Tommy Fer
Suzuki GSXR250 (nogen kW ingen kVA eller kVAR *g*)
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Steen S. Schmidt (31-08-2001)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Steen S. Schmidt |
Dato : 31-08-01 05:45 |
|
> Jeg må nu indrømme at jeg er vant til at opgive el motore i kW... men hva
>
Helt sikkert.
Mvh
Steen
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Rasmus Rosenquist (02-09-2001)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Rasmus Rosenquist |
Dato : 02-09-01 16:04 |
|
> Hvis det drejer sig om el-motorer, så er DC-motorers effekt opgivet i kW
> (belastning), mens AC-motorers effekt er opgivet i KVA (forbrug). Dette er
> ikke det samme, og vil heller ikke have samme numeriske værdi!
Mig bekendt er forskellen på W og VA, at i W er medtaget cosfi. Dvs W =
spænding*strøm*cosfi. Ved rene ohmske belastninger er cosfi=1, men en
trefaset kortslutningsmotor kan nemt have en cosfi helt nede på 0,9.
I øvrigt har jeg i min elektromekanikerkarriere aldrig set en ACmotor
påstemplet en kVAværdi, men en trafo derimod.....
Rasmus
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Ib Jakobsen (02-09-2001)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Ib Jakobsen |
Dato : 02-09-01 19:39 |
|
Rasmus Rosenquist wrote:
>
>
> Mig bekendt er forskellen på W og VA, at i W er medtaget cosfi. Dvs W =
> spænding*strøm*cosfi.
Mener at kunne huske noget om de gamle elmålere ikke tog højde for
faseforskydningen. og at det var en lille trick at montere en masse
kondensatorer i fabriksbelysninger. Således at cosfi gik mod nul. lig med
billigt lys. Og det er ren off-topic.
--
Med venlig hilsen
Ib Jakobsen
NIMBUS '39 med sidevogn
BSA M22 '39 twinport
BMW R80/7 engang med sidevogn
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Steen S. Schmidt (02-09-2001)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Steen S. Schmidt |
Dato : 02-09-01 20:24 |
|
> Mig bekendt er forskellen på W og VA, at i W er medtaget cosfi. Dvs W =
> spænding*strøm*cosfi. Ved rene ohmske belastninger er cosfi=1, men en
> trefaset kortslutningsmotor kan nemt have en cosfi helt nede på 0,9.
Vi taler om kompleks effekt i AC-øjemed.
i(t)=Ia*cos(w*t)
v(t)=Va*cos(w*t+zeta)
P (aktiv effekt/middeleffekt [W]) er defineret som
P=1/T*Int(p(t),t,0,T)=1/2*Va*Ia*cos(zeta)
Q (reaktiv/blind effekt [VAR]) er defineret som Q=1/2*Va*Ia*sin(zeta)
S (kompleks effekt [VA]) er defineret som S=P+j*Q
|S| er tilsyneladende effekt, og identisk med |S|=Vrms*Irms.
> I øvrigt har jeg i min elektromekanikerkarriere aldrig set en ACmotor
> påstemplet en kVAværdi, men en trafo derimod.....
Om det er en generator eller belastning er ligegyldigt - det afhænger kun af
fortegnet på P. Ved DC-energi i det hele taget er der naturligvis ikke nogen
Q-komponent, hvorved al effkt bliver reel - altså kun [W].
Mvh
Steen
| |
Mads Lund (31-08-2001)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Mads Lund |
Dato : 31-08-01 14:56 |
|
Jeg var lige ude og lege lidt med 9'eren igår. Og under den sidste dysning
har jeg ommøbleret lidt på nogle slanger, hvilket medførte at der ikke lige
var nogen studs i overskud til wastegaten. Det havde jeg selvfølgelig glemt,
da det er 10 dage siden jeg lavede den operation. Så da jeg kørte til Ålborg
kunne turboen lade 1 bar ved 6500 omdr, og søde venner det giver nogle
kræfter at gøre godt med. Nu var der jo ingen wastegate funktion, så jeg
turde ikke køre den over 1 bar, med ved de 6500 omdr løfter den forhjulet i
4. gear og rykker i 6. som den plejer i 4.
Så mon ikke den har været godt på vej mod de 200 hk. Det bedste var at
motoren spinner uden nogen form for bankning eller lign. Og lyden af motoren
er en drøm (mon ikke den bedst kan beskrives som anti V2 lyd), krydret med
nogle gevaldige puffff, pssssssssss lyde når blowoff ventilerne lukker tryk
ud ved gearskift.
Er der nogen i Ålborg der har en mobil MP3 optager (man kunne jo bruge en
gammeldags walkman, hvis ikke man var materialemenneske).
Mads Lund
Ninja9RT
| |
Jens Arnfast (03-09-2001)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Jens Arnfast |
Dato : 03-09-01 14:35 |
|
On Fri, 31 Aug 2001 15:55:39 +0200, "Mads Lund" <Mads.L@Martin.dk>
wrote:
>
>Er der nogen i Ålborg der har en mobil MP3 optager (man kunne jo bruge en
>gammeldags walkman, hvis ikke man var materialemenneske).
Jeg har da en minidisc som kan bruges til formålet. Desværre er jeg et
par km væk fra Ålborg, nemlig Århus (nord, tæt ved DR og 200m fra en
stor bygning der står Martin på ![Blink](images/smileys/wink.gif) )
--
-jens
"Me no internet, only janitor, me just wax floors."
| |
Niels (01-09-2001)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Niels |
Dato : 01-09-01 19:23 |
|
uffe.j <uffe.j@private.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:Mexj7.21300$3q.718872@news010.worldonline.dk...
>
> Er der nogen der ved hvor mange HK der går 1 KW.
> Se nedenstående:
>
> Max Power in KW 11 at 9000 RPM
> --
> uffe.j@private.dk
>
>
0,736Kw = 1HK.
Niels
| |
|
|