> ja, den lyder fed. men turbo er noget skidt har jeg hørt.
Nå for søren, det må vi have gjort lidt ved
> når turboen ikk lader så er den halvdød pga. den noget lavere
> kompression.
På min 9'er lader turboen fra 5.000 omdr, og når motoren er derunder kører
man aligevel i byen
Men til gengæld er alt derover en ren fornøjelse, momentet eksploderer og
der er masser af power hvergang man drejer håndtaget.
Når man ligger og cruiser motorvej, så er ladetrykket næsten 0 hvilket
sammen med den lavere kompression reducerer slid og varmeudvikling for
motoren. Og så snart man drejer rullen til en overhaling stiger trykket til
maks igen.
> men lattergas tænder man bare for en gang imellem når
> vejen er lige og i svingene når den er slukket er der
> ingen forskel.
Lattergas er meget hårdt for motoren, lattergassen forøger jo iltprocenten
hvorffor man også smider ekstra bensin ind sammen med Nos'en. Og når denne
blanding antendes udvikles der meget ekstra varme, og forbrændingen forløber
nærmest eksplosionsagtigt, hvilket medfører at forbrændingstrykket stiger
meget hurtigt og dermed stresser man stempel, plejlstang og krumptap. På en
turbo motor har man en større mængde "normal" luft bensin blanding inde i
motoren, og kva den lavere statiske kompression og den tvangsfodrede
luftmængde, får man en faktisk kompression som ligger nær det man normalt
anvender (jeg kører med 12:1 ved 0,8 bar, statisk 7,8:1) Dermed forløber
forbrændingen som normalt, hvilket giver en roligere kraftpåvirkning af de
mekaniske dele. Selvfølgelig bliver forbrændingstrykket stadig større end
normalt (ca 50% i mit tilfælde) for at udvikle det større moment.
Den primære fordel ved gas, er at det er meget lettere at montere og få til
at køre, end det er at bygge et turbo system.
Mads Lund
ZX9R Turbo