Der er forskellige løsninger.
Ptk 1. kør over 6.000 omdr
hvilket jo aligevel passer bedst til
almindelig march hastighed. (man kan jo også geare cyklen lidt ned)
Pkt2. Afbalancer stemplerne, det koster en ny toppakning men det hjælper
vildt. Først måler man vægten på stempler og krydspinde og parre dem modsat
(tungeste krydspind med letteste stempel). Dernæst drejeg man ud i
krydspindene (vi taler 100 dele milimeter) til alle stempler og krydspinde
vejer det samme.
Pkt. 3 Skal det være endnu bedre afvejer man plejlstængerne (så hver ende
vejer det samme) og får krumptappen afbalanceret.
Den lettere men absolut principiel ukorrekte løsning er at eksperimentere
med styrvægtene (de klodser der sidder uden for håndtagene.) Hvis du skruer
dem af kan du mærke at de er ret tunge, men ved at gøre dem endnu tungere
eller i heldige tilfælde lettere, vil man ændre håndtagenes
resonansfrekvens. Og tricket er at resonansfrekvensen for håndtagene skal
ligge forskydt ifht. resonanssvingningerne i stel og forgaffel. Noget der
kan forværre disse vibrationer er slidte lejer i kronrøret, så dem bør du
også lige tjecke.
Mads Lund
Ninja9RT, som er et studie i vibrationseliminering værdig.