/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Vibrationer FZR 1000
Fra : O


Dato : 20-08-01 07:38

Hej

Jeg har en FZR 1000 fra 93 hvor der er mange vibrationer i styret som giver
udslag i af fingerne sover efter ganske kort tids kørsel, disse vibrationer
er specielt udbredt i området fra 3-6000 o/min. Er der der nogen der har
ligende erfaring med deres maskine og hvad er der evt. blevet gjort for at
minske disse vibrationer?

På forhånd tak
Michael



 
 
Mads Lund (20-08-2001)
Kommentar
Fra : Mads Lund


Dato : 20-08-01 08:51

Der er forskellige løsninger.

Ptk 1. kør over 6.000 omdr hvilket jo aligevel passer bedst til
almindelig march hastighed. (man kan jo også geare cyklen lidt ned)

Pkt2. Afbalancer stemplerne, det koster en ny toppakning men det hjælper
vildt. Først måler man vægten på stempler og krydspinde og parre dem modsat
(tungeste krydspind med letteste stempel). Dernæst drejeg man ud i
krydspindene (vi taler 100 dele milimeter) til alle stempler og krydspinde
vejer det samme.

Pkt. 3 Skal det være endnu bedre afvejer man plejlstængerne (så hver ende
vejer det samme) og får krumptappen afbalanceret.

Den lettere men absolut principiel ukorrekte løsning er at eksperimentere
med styrvægtene (de klodser der sidder uden for håndtagene.) Hvis du skruer
dem af kan du mærke at de er ret tunge, men ved at gøre dem endnu tungere
eller i heldige tilfælde lettere, vil man ændre håndtagenes
resonansfrekvens. Og tricket er at resonansfrekvensen for håndtagene skal
ligge forskydt ifht. resonanssvingningerne i stel og forgaffel. Noget der
kan forværre disse vibrationer er slidte lejer i kronrøret, så dem bør du
også lige tjecke.

Mads Lund
Ninja9RT, som er et studie i vibrationseliminering værdig.



Morten Dahl (20-08-2001)
Kommentar
Fra : Morten Dahl


Dato : 20-08-01 09:15


"Mads Lund" <Mads.L@Martin.dk> skrev i en meddelelse
news:vh3g7.22$Zm6.2123@news.get2net.dk...

> Mads Lund
> Ninja9RT, som er et studie i vibrationseliminering værdig.
>

Har det ikke nærmere noget med mere eller mindre løstsiddende genstande som
kåbedele at gøre

Damn hvis bare dette vejr holder så er jeg en lykkelig mand, men tager nu
lige Vitoén derned for en sikkerhedsskyld.
Så mangler vi bare lige Tørt og Vindstille vejr på Onsdag så er det hele
vellykket.

Var det et behagelig gensyn med mutter´s kødgryder?

-
Morten Dahl
- Der idag skal hente en Gixxer7½ i tyskland til splejsning mewd resterne af
min 600



Mads Lund (20-08-2001)
Kommentar
Fra : Mads Lund


Dato : 20-08-01 10:10

> Har det ikke nærmere noget med mere eller mindre løstsiddende genstande
som
> kåbedele at gøre

mine gasspjæld vibrerede da ikke løse da de først have sat sig fast.


> Damn hvis bare dette vejr holder så er jeg en lykkelig mand, men tager nu
> lige Vitoén derned for en sikkerhedsskyld.
> Så mangler vi bare lige Tørt og Vindstille vejr på Onsdag så er det hele
> vellykket.

Jepper, husk nu at jeg lige skal teste dem før vi går i fragmenteringsmode
(eller skal vi undlade Pc fagudtryk for din skyld

> Var det et behagelig gensyn med mutter´s kødgryder?

Det er jo altid en fornøjelse, men jeg har nu stadig en rest af tømmermænd
fra i lørdags jeg kæmper med.

Mads Lund
Ninja9RT



Morten Dahl (20-08-2001)
Kommentar
Fra : Morten Dahl


Dato : 20-08-01 10:20


"Mads Lund" <Mads.L@Martin.dk> skrev i en meddelelse
news:5s4g7.39$Zm6.3046@news.get2net.dk...

> mine gasspjæld vibrerede da ikke løse da de først have sat sig fast.

Nej men det gjorde resten af cyklen til gengæld

> Jepper, husk nu at jeg lige skal teste dem før vi går i fragmenteringsmode
> (eller skal vi undlade Pc fagudtryk for din skyld

Hmm, det første var grunden til ønsket om godt vejr, med hensyn til det
sidste. Hvem skulle have troet jeg har arbejdet med at samle slige sager i
2½år Men ok de dukkede også pludesligt op mens lillemor (som er vokset
ud af læderdragten i løbet af sommerferien) og jeg sov middagssøvn.

>
> > Var det et behagelig gensyn med mutter´s kødgryder?
>
> Det er jo altid en fornøjelse, men jeg har nu stadig en rest af tømmermænd
> fra i lørdags jeg kæmper med.

Det det værste ved de hersens "sportsarr." man har altid ondt i hovedet og
resten af kroppen i flere dage. Ergo sport er usundt!!

-
Morten Dahl




Armand (20-08-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 20-08-01 16:34


Mads Lund <Mads.L@Martin.dk> skrev i en
news:vh3g7.22$Zm6.2123@news.get2net.dk...
>
> Pkt2. Afbalancer stemplerne:
> Først måler man vægten på stempler og krydspinde og parre dem modsat
> (tungeste krydspind med letteste stempel). Dernæst drejer man ud i
> krydspindene (vi taler 100 dele milimeter) til alle stempler og
krydspinde
> vejer det samme.

Øh?
Hvorfor besvære sig med at parre let/tung, når alle stemplers vægt
sidenhen afstemmes efter hinanden???

--
Armand.





Allan Bojesen (20-08-2001)
Kommentar
Fra : Allan Bojesen


Dato : 20-08-01 20:24


> Øh?
> Hvorfor besvære sig med at parre let/tung, når alle stemplers vægt
> sidenhen afstemmes efter hinanden???
--
Det er vel for at minimere det der skal drejes af krydspindene. Des
mere ens vægten er på de 4 enheder, jo mindre skal der drejes af for
at få dem helt ens.

Allan Bojesen



Mads Lund (21-08-2001)
Kommentar
Fra : Mads Lund


Dato : 21-08-01 08:49

> Øh?
> Hvorfor besvære sig med at parre let/tung, når alle stemplers vægt
> sidenhen afstemmes efter hinanden???

har smeden aldrig prøvet at dreje i hærdet stål.

Men det skal da ærligt indrømmes at jeg plejer at parre det letteste stempel
med den letteste krydspind, og så bruge tiden på at få de øvrige stempler
ned i samme vægt, blot for at få det hele så let som muligt.

Mads Lund
ninja9RT



Armand (23-08-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 23-08-01 21:10


Mads Lund <Mads.L@Martin.dkxxx> skrev i en
news:Gz2h7.25$Nz1.468@news.get2net.dk...
> > Øh?
> > Hvorfor besvære sig med at parre let/tung, når alle stemplers vægt
> > sidenhen afstemmes efter hinanden???
>
> har smeden aldrig prøvet at dreje i hærdet stål.

The point was:

Det må da være den samlede vægt (stempel + plejl-ende), som er dét der
skal afstemmes efter at man har minimeret det forestående arbejde ved at
kombinere lette/tunge :-/

--
Armand.





Mads Lund (24-08-2001)
Kommentar
Fra : Mads Lund


Dato : 24-08-01 08:02

> Det må da være den samlede vægt (stempel + plejl-ende), som er dét der
> skal afstemmes efter at man har minimeret det forestående arbejde ved at
> kombinere lette/tunge :-/

Jepper, men for at kunne overskue situationen plejer jeg at tage
plejlstangen for sig, og stempel/krydspind for sig. Så er det nemlig også
lettere når motoren har smidt et sæt stempler, for så kan man afveje de nye
stempler uden at skulle operere plejlstængerne ud af motoren.


Mads Lund
Ninja9RT



Armand (24-08-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 24-08-01 14:17


Mads Lund <Mads.L@Martin.dk> skrev i en
news:eYmh7.20$go2.2117@news.get2net.dk...
> > Det må da være den samlede vægt (stempel + plejl-ende), som er dét
der
> > skal afstemmes efter at man har minimeret det forestående arbejde
ved at
> > kombinere lette/tunge :-/
> Jepper, men for at kunne overskue situationen plejer jeg at tage
> plejlstangen for sig, og stempel/krydspind for sig.

Jup!
Men igen: Det var ikke det der stod :-/


> Så er det nemlig også
> lettere når motoren har smidt et sæt stempler, for så kan man afveje
de nye
> stempler uden at skulle operere plejlstængerne ud af motoren.

Ganske forståeligt argument!

--
Armand.




Allan jørgensen (20-08-2001)
Kommentar
Fra : Allan jørgensen


Dato : 20-08-01 22:07

"Mads Lund" <Mads.L@Martin.dk> skrev i en meddelelse
news:vh3g7.22$Zm6.2123@news.get2net.dk...
> Der er forskellige løsninger.
> Pkt2.
> Pkt. 3
det lyder som om det er rigtigt "dyrt", medmindre man kan lave et
vinterprojekt ud af det hvor kan man få afbalanceret de forskellige dele, og
til hvilken pris

Allan(fzr600us)som også har en del motorvibrationer





Mads Lund (21-08-2001)
Kommentar
Fra : Mads Lund


Dato : 21-08-01 08:52

> det lyder som om det er rigtigt "dyrt", medmindre man kan lave et
> vinterprojekt ud af det hvor kan man få afbalanceret de forskellige dele,
og
> til hvilken pris

Det værste er at skulle skille motoren ad. Afbalancering af krumptappen
koster ca 1000 kr, og man kombinerer det ofte med at hive et par kg af
krumptappen samtidigt og så koster det ca 2500 kr.

Afbalancering af plejlstænger og stempler kan man med en fin vægt (0,1g
opløsning) en dremel og en lille drejebænk sagtens selv klare. Og i
virkeligheden er det plejlstænger og stempler der er det vigtigste. (og det
letteste at få ud af motoren)

Mads Lund
Ninja9RT



Gaarde (20-08-2001)
Kommentar
Fra : Gaarde


Dato : 20-08-01 15:24

Er det noget den er begyndt med ?

Hvis det er tilfældet, kan det være koksbelægninger på stempler og ventiler
(afhængig af din kørestil), som forårsager vibrationer. Disse kan fjernes
ved at tilsætte et rensende aditiv til benzinen. VW har et godt produkt. Du
kan også anvende Shell's V-Power som har samme effekt.

Mvh
Mogens
R1
"O" <onomato@worldonline.dk> wrote in message
news:X12g7.5726$3q.197486@news010.worldonline.dk...
> Hej
>
> Jeg har en FZR 1000 fra 93 hvor der er mange vibrationer i styret som
giver
> udslag i af fingerne sover efter ganske kort tids kørsel, disse
vibrationer
> er specielt udbredt i området fra 3-6000 o/min. Er der der nogen der har
> ligende erfaring med deres maskine og hvad er der evt. blevet gjort for at
> minske disse vibrationer?
>
> På forhånd tak
> Michael
>
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177606
Tips : 31970
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409283
Brugere : 218890

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste