Adam Christensen <adam_christensen@hotmail.com> skrev i en
news:2D9f7.132$XT1.7380@news.get2net.dk...
> "boe" <bem@NOSPAMbellesystems.com> wrote in message
> news:9lihhi$n85$1@sunsite.dk...
>
> > Gearskift nedad har jeg nærmest opgivet at foretage lydløst, så ....
> Det er faktisk ret simpelt, omend det kræver lidt mere engagement og
> "konsekvens" i bevægelserne end skift opad.
> 1. gang beskrevet af Armand, siden øvet mange gange på min SV'er:
> 1. Læg tryk på gearpedalen mod det lavere gear (= normalt nedad)
> 2. Slip gassen og lad motorcyklen motorbremse. Øg samtidigt........
- - - lige efter!
> trykket på gearpedalen og:
> 3. blip gassen. Vupti, du kører i et gear lavere.
> 4a. Slip den med det samme igen for at forberede næste nedgearing,
> eller 4b. stram rullen og foretag overhalingen
> Eneste kritiske manøvre er faktisk blippet på gassen; ................
Hæ! Dette skønne lydord: "blip", som kun motorsportsinteresserede
umiddelbart fatter
> Man kan forberede sig selv på skift uden kobling ved at øve sig i at
> give mellemgas ved gearskift med kobling - på den måde indøver man
> de rigtige bevægelser med koblingen trukket; herfra er springet til at
undlade
> koblingen ikke stort
Nu lyder Henrik, som at han har gennemlæst den tidligere streng
grundigt; men jeg vil alligevel lige kommentere at det er en god ide at
"initial-øve" ved blot at belaste gearpedalen (op) og derefter helt og
holdent slippe gassen! Herved sker der det at motoren motorbremser; men
i ét gear højere end at man kørte i inden, og samtidig har der ikke
været nogen større belastning/mislyde af mekanikken end ved en normal
motorbremsning!
Fra denne øvelse, kan man derefter arbejde på at gøre den efterfølgende
gasgivning så blød som muligt og senere få gasgivningen kombineret med
nedgearingen, således at det hele hænger sammen i et blød lydløs
gearskifte!
Og så for at gå direkte i svar på Henriks spørgsmål:
Især kædeopspændingen er afgørende for hvor let og lydløst et gearskifte
man kan udføre. Faktisk har jeg selv brugt de koblingsfrie gearskift's
til at konstantere kædeopspændingens tilstand!
Om korrekt kædeopspænding på DIN model med DIG i sædet: Læs i FAQ'en på
DMC's hjemmeside!
Link:
www.dmc-org.dk
Aprospos:
Vil rette vedkommende herindefra, der har forfattet netop artiklen om
koblingsfri gearskifte på DMC's FAQ, ikke lige tage og gen/nærlæse den
og se om ikke at den vil kunne omformuleres med fordel, endsige
præciseres omkring nogle af de væsentlige faktorer!?
--
Armand.