|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | zinkanode på 120s drev Fra : Ole Lüchau
 | 
 Dato :  09-11-11 08:29
 | 
 |  | Hej Gruppe
 Jeg har nu, for anden sæson i træk, konstateret at zinkanoden på mit
 sejldrev Volvo 120s er
 gået løs når båden kommer på land. Det er en original volvo zinkanode. Er
 kvaliteten på Volvo,s zinkanoder blevet dårligere
 eller kan det være noget elektrisk ombord der gør udslaget. Jeg bruger meget
 sjældent landstrøm
 og slukker altid for strømmen når båden forlades. Er der nogen i gruppen der
 har erfaringer med ovenstående,
 er kommentarer meget velkomne.
 
 Mvh
 Ole
 
 
 
 |  |  | 
  Ole Lüchau (09-11-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ole Lüchau
 | 
 Dato :  09-11-11 09:32
 | 
 |  | Undskyld den uskønne tekstopsætning. ved ikke hvad der er gået galt.
 Skriver ikke så meget i newsgroups.
 Hilsen
 Ole
 
 "Ole Lüchau"  wrote in message
 news:4eba2bd6$0$56792$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 
 Hej Gruppe
 Jeg har nu, for anden sæson i træk, konstateret at zinkanoden på mit
 sejldrev Volvo 120s er
 gået løs når båden kommer på land. Det er en original volvo zinkanode. Er
 kvaliteten på Volvo,s zinkanoder blevet dårligere
 eller kan det være noget elektrisk ombord der gør udslaget. Jeg bruger meget
 sjældent landstrøm
 og slukker altid for strømmen når båden forlades. Er der nogen i gruppen der
 har erfaringer med ovenstående,
 er kommentarer meget velkomne.
 
 Mvh
 Ole
 
 
 
 |  |  | 
  HH (09-11-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : HH
 | 
 Dato :  09-11-11 08:23
 | 
 |  | On 9 Nov., 09:31, Ole Lüchau <o...@tdcadsl.dk> wrote:
 > Undskyld den uskønne tekstopsætning. ved ikke hvad der er gået galt..
 > Skriver ikke så meget i newsgroups.
 > Hilsen
 > Ole
 >
 > "Ole Lüchau"  wrote in message
 >
 > news:4eba2bd6$0$56792$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 Jeg har også et sådant 120S-drev, og jeg har aldrig været ude for at
 zinkanoden er gået løs. Jeg har tidligere brugt originale anoder, men
 de sidste mange år blot Biltemas mindst lige så gode til en lavere
 pris.
 Jeg giver kontaktfladerne på drev og anode lidt fedt til at modvirke
 korrosion - der skal jo helst være metallisk kontakt mellem anode og
 drev. Ellers har jeg blot spændt skruerne "passende hårdt" ! I stedet
 kunne jeg forslå noget blå Locktite - men så skal flader, skrue og
 gevind være fedtfri.
 
 Hans-Henrik>
 > Hej Gruppe
 > Jeg har nu, for anden sæson i træk, konstateret at zinkanoden på mit
 > sejldrev Volvo 120s er
 > gået løs når båden kommer på land. Det er en original volvo zinkanode. Er
 > kvaliteten på Volvo,s zinkanoder blevet dårligere
 > eller kan det være noget elektrisk ombord der gør udslaget. Jeg bruger meget
 > sjældent landstrøm
 > og slukker altid for strømmen når båden forlades. Er der nogen i gruppen der
 > har erfaringer med ovenstående,
 > er kommentarer meget velkomne.
 >
 > Mvh
 > Ole
 
 
 
 |  |  | 
   Ole Lüchau (09-11-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ole Lüchau
 | 
 Dato :  09-11-11 18:16
 | 
 |  | 
 Hej HH
 >Jeg har også et sådant 120S-drev, og jeg har aldrig været ude for at
 >zinkanoden er gået løs. Jeg har tidligere brugt originale anoder, men
 <de sidste mange år blot Biltemas mindst lige så gode til en lavere
 <pris.<
 
 Måske skulle man prøve Biltemas istedet.
 
 >Jeg giver kontaktfladerne på drev og anode lidt fedt til at modvirke
 >korrosion - der skal jo helst være metallisk kontakt mellem anode og
 >drev.
 
 Ok. Dvs. at du giver lidt konsistensfedt på de flader som har kontakt til
 zinken?.
 Det må prøves til foråret.
 Tak for svaret.
 Hilsen Ole
 
 
 
 |  |  | 
  Ukendt (09-11-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  09-11-11 17:01
 | 
 |  | Hej.
 Du siger: "gået løs".
 Mener du, at anoden sider løst, eller at den er helt væk?
 
 Sidder den blot løst, tror jeg alene, det kan skyldes manglende tilspænding.
 Er den helt væk, har du, eller en af nabobådene, et elektrisk problem.
 
 MVH
 
 Egon
 
 
 "Ole Lüchau" <olja@tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen
 news:4eba2bd6$0$56792$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 > Hej Gruppe
 > Jeg har nu, for anden sæson i træk, konstateret at zinkanoden på mit
 > sejldrev Volvo 120s er
 > gået løs når båden kommer på land. Det er en original volvo zinkanode. Er
 > kvaliteten på Volvo,s zinkanoder blevet dårligere
 > eller kan det være noget elektrisk ombord der gør udslaget. Jeg bruger
 > meget sjældent landstrøm
 > og slukker altid for strømmen når båden forlades. Er der nogen i gruppen
 > der har erfaringer med ovenstående,
 > er kommentarer meget velkomne.
 >
 > Mvh
 > Ole
 
 
 
 |  |  | 
  Ole Lüchau (09-11-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ole Lüchau
 | 
 Dato :  09-11-11 18:03
 | 
 |  | Hej Egon
 
 >Hej.
 >Du siger: "gået løs".
 >Mener du, at anoden sider løst, eller at den er helt væk?
 
 Anoden er ikke væk sidder bare løs. Det er som om at zinken omkring
 skruehovederne er delvist spist, hvilket gør at anoden bliver løs.
 Jeg har selv tænkt på om anoden mangler en ankerplade.
 
 >Sidder den blot løst, tror jeg alene, det kan skyldes manglende
 >tilspænding.
 >Er den helt væk, har du, eller en af nabobådene, et elektrisk problem.
 
 Jeg Spænder så hårdt jeg kan. Har også prøvet med locktite Sidste år)
 men er blevet frarådet dette pga. manglende kontakt med zinken.
 Med hensyn til nabobåden, så bruger jeg sjældent landstrøm. ( regner med at
 det er en forudsætning)
 Hilsen Ole
 
 
 
 
 |  |  | 
   Ukendt (09-11-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  09-11-11 19:06
 | 
 |  | 
 
            Ok. Så forstår jeg.
 Jeg er stødt på beskrivelser af netop det, du fortæller om.
 Forklaringerne har altid gået på kvalitet, manglende, i fremstillingen.
 Find et andet fabrikat, men eet med den korrekte legering til det farvand, 
 du sejler i.
 Måske hjælper det.
 Hvis man kaster sig ud i et elektrisk flueknæpperi, kan fænomenet såmænd nok 
 forklares teoretisk.
 Ang. brug af landstrøm eller ej:
 Du er ikke skånet for korrosion, blot fordi du ikke har landstrøm på.
 Der vil altid findes een og anden, der har forspist sig på 
 stærkstrømsreglementet, og tillader sig at sejle rundt med jordede 
 kabler   Ligger der et sådant skib i nabolaget, kan du såmænd sagtens komme til at 
 deltage i de elektriske festligheder som forårsager korrosion.
 Ved at være et mellemled i strømvandringen.
 Og så er vi tilbage ved føromtalte teoretiske forklaring.
 (vær glad for, i det mindste, at dine anoder virker. Bliver de ædt, er dine 
 fittings blevet skånet. Men de bør ikke blive ædt først ved befæstigelsen.)
 MVH
 Egon
 "Ole Lüchau" <olja@tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen 
 news:4ebab244$0$56770$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 > Hej Egon
 >
 >>Hej.
 >>Du siger: "gået løs".
 >>Mener du, at anoden sider løst, eller at den er helt væk?
 >
 > Anoden er ikke væk sidder bare løs. Det er som om at zinken omkring
 > skruehovederne er delvist spist, hvilket gør at anoden bliver løs.
 > Jeg har selv tænkt på om anoden mangler en ankerplade.
 >
 >>Sidder den blot løst, tror jeg alene, det kan skyldes manglende 
 >>tilspænding.
 >>Er den helt væk, har du, eller en af nabobådene, et elektrisk problem.
 >
 > Jeg Spænder så hårdt jeg kan. Har også prøvet med locktite Sidste år)
 > men er blevet frarådet dette pga. manglende kontakt med zinken.
 > Med hensyn til nabobåden, så bruger jeg sjældent landstrøm. ( regner med 
 > at det er en forudsætning)
 > Hilsen Ole
 >
 > 
            
             |  |  | 
    Ole Lüchau (09-11-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ole Lüchau
 | 
 Dato :  09-11-11 19:20
 | 
 |  | 
 
            Hej Egon
 Tak for forklaringen. jeg vil prøve at finde et nyt fabrikat til
 næste sæson.
 Hilsen Ole
 >Ok. Så forstår jeg.
 >Jeg er stødt på beskrivelser af netop det, du fortæller om.
 >Forklaringerne har altid gået på kvalitet, manglende, i fremstillingen.
 >Find et andet fabrikat, men eet med den korrekte legering til det farvand, 
 >du sejler i.
 >Måske hjælper det.
 > brug af landstrøm eller ej:
 >Du er ikke skånet for korrosion, blot fordi du ikke har landstrøm på.
 >Der vil altid findes een og anden, der har forspist sig på 
 >stærkstrømsreglementet, og tillader sig at sejle rundt med jordede 
 >kabler   >Ligger der et sådant skib i nabolaget, kan du såmænd sagtens komme til at 
 >deltage i de elektriske festligheder som forårsager korrosion.
 >Ved at være et mellemled i strømvandringen.
 >Og så er vi tilbage ved føromtalte teoretiske forklaring.
 >(vær glad for, i det mindste, at dine anoder virker. Bliver de ædt, er dine 
 >fittings blevet skånet. Men de bør ikke blive ædt først ved befæstigelsen.)
 >MVH
 >Egon
 "Ole Lüchau" <olja@tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen
 news:4ebab244$0$56770$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 > Hej Egon
 >
 >>Hej.
 >>Du siger: "gået løs".
 >>Mener du, at anoden sider løst, eller at den er helt væk?
 >
 > Anoden er ikke væk sidder bare løs. Det er som om at zinken omkring
 > skruehovederne er delvist spist, hvilket gør at anoden bliver løs.
 > Jeg har selv tænkt på om anoden mangler en ankerplade.
 >
 >>Sidder den blot løst, tror jeg alene, det kan skyldes manglende 
 >>tilspænding.
 >>Er den helt væk, har du, eller en af nabobådene, et elektrisk problem.
 >
 > Jeg Spænder så hårdt jeg kan. Har også prøvet med locktite Sidste år)
 > men er blevet frarådet dette pga. manglende kontakt med zinken.
 > Med hensyn til nabobåden, så bruger jeg sjældent landstrøm. ( regner med 
 > at det er en forudsætning)
 > Hilsen Ole
 >
 > 
            
             |  |  | 
    HKN (10-11-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : HKN
 | 
 Dato :  10-11-11 00:20
 | 
 |  | 
 
            Hej Egon,
 Kan du ikke forklare dette for os ikke-teoretikere (ihvertfald inden for 
 svag/stærkstrøm). Betyder det at mit landstrømskabel ikke må være jordet? 
 Eller hvordan? Og har det nogen betydning når intet i båden er jordet?
 -Henrik
 --------------------------------------------------------------------------------
 Ang. brug af landstrøm eller ej:
 Du er ikke skånet for korrosion, blot fordi du ikke har landstrøm på.
 Der vil altid findes een og anden, der har forspist sig på
 stærkstrømsreglementet, og tillader sig at sejle rundt med jordede
 kabler   |  |  | 
     Ukendt (10-11-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  10-11-11 18:05
 | 
 |  | 
 
            Uha--
 Det er en værre een, du her beder om.
 Sagen med jordet landstrøm er ældgammel.
 Og der var engang, hvor jeg kunne remse op kl. 4 om natten, på eet ben og 
 det hele   MEN:
 Jeg ved, at jord til landstrøm er helt forbudt i min verden, ifølge den 
 viden jeg har om emnet.
 Hvor den teoretiske forklaring desværre er rustet, er konklutionen 
 eviggyldig.
 Og kører på strømmens evne til altid at finde den nemmeste vej tilbage til 
 udgangspunktet/jord.
 Hvorfor man risikerer at strøm, fra en uheldig installation, finder vejen 
 gennem nabobåde med lige så uheldige installationer.
 Mange både, de fleste?, har krybestrømme af forskellig art og årsag.
 Har båden nu oven i købet fejl + jordkabel, kan fanden være løs.
 Een af kilderne, du kunne opsøge er:
 Nigel Calder, "Boatowners Mechanical and electrical manual."
 "Der kupferwurm,"
 Samt flere.
 Man kan også, desværre, finde bøger der henholder sig til det danske 
 stærkstrømsreglement, som jo ikke helt er gyldigt for andre end landkrapper 
 og halvstuderede røvere, som lever i et tørt og beskyttet milieu, uden 
 saltvand.
 Jeps - en lidt forvirret "forklaring", men det bedste jeg kan præsterer uden 
 at skulle læse op på sagen.
 Hvilket jeg ikke har tid til, da jeg bokser rundt med at installerer en ny 
 maskine i min båd.
 For pokker, hvor er der lidt plads i et maskinrum   Forøvrigt har jeg i den gamle installation, som jeg overtog sammen med 
 skibet i sin tid, fundet et par tilfælde af netop ovenfor nævnte uheldige 
 kabelføringer, som kunne give krybespændinger af kedelig art.
 MVH
 Egon
 "HKN" <henrikndk@hotmail.com> skrev i meddelelsen 
 news:4ebb0a81$0$286$14726298@news.sunsite.dk...
 > Hej Egon,
 >
 > Kan du ikke forklare dette for os ikke-teoretikere (ihvertfald inden for 
 > svag/stærkstrøm). Betyder det at mit landstrømskabel ikke må være jordet? 
 > Eller hvordan? Og har det nogen betydning når intet i båden er jordet?
 >
 > -Henrik
 > --------------------------------------------------------------------------------
 > Ang. brug af landstrøm eller ej:
 > Du er ikke skånet for korrosion, blot fordi du ikke har landstrøm på.
 > Der vil altid findes een og anden, der har forspist sig på
 > stærkstrømsreglementet, og tillader sig at sejle rundt med jordede
 > kabler   |  |  | 
  Finn Borch (09-11-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Finn Borch
 | 
 Dato :  09-11-11 11:44
 | 
 |  | On 9 Nov., 18:02, Ole Lüchau <o...@tdcadsl.dk> wrote:
 > Hej Egon
 >
 > >Hej.
 > >Du siger: "gået løs".
 > >Mener du, at anoden sider løst, eller at den er helt væk?
 >
 > Anoden er ikke væk sidder bare løs. Det er som om at zinken omkring
 > skruehovederne er delvist spist, hvilket gør at anoden bliver løs.
 > Jeg har selv tænkt på om anoden mangler en ankerplade.
 >
 > Hilsen Ole
 
 Egentlig er det vel logisk, at zinken først vil bortkorrodere der,
 hvor den elektriske/mekaniske forbindelse til motorbenet er bedst -
 nemlig ved skruerne. Jeg tilslutter mig Oles egen teori om at anoden
 burde have en ankerplade, der IKKE bortkorroderer. Som på de
 almindelige rektangulære anoder, der bruges ved traditionelt skruetøj
 o.l. Også akselanoder kan være med indstøbte stålbøjler.
 Kontaktflader skal ikke fedtes ind - tvært imod. Anoden skal jo netop
 have maksimal kontakt med motorbenets metal for at beskytte det. Så
 forsvinder zinken - ikke motorbenet - og korrosionen fordeles
 utvivlsomt mere jævnt over anoden.
 
 Hvorfor lokale forhold kan være skyld i en relativt kraftig korrosion,
 er ofte kompliceret at komme til bunds i. Det er som regel nemmere at
 beskytte sig med gode anoder.
 
 M.v.h.
 Finn B. A.
 
 
 
 
 
 |  |  | 
  Ole Lüchau (09-11-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ole Lüchau
 | 
 Dato :  09-11-11 20:07
 | 
 |  | 
 Hej Finn
 
 >Egentlig er det vel logisk, at zinken først vil bortkorrodere der,
 >hvor den elektriske/mekaniske forbindelse til motorbenet er bedst -
 >nemlig ved skruerne. Jeg tilslutter mig Oles egen teori om at anoden
 >burde have en ankerplade, der IKKE bortkorroderer. Som på de
 >almindelige rektangulære anoder, der bruges ved traditionelt skruetøj
 >o.l. Også akselanoder kan være med indstøbte stålbøjler.
 
 Jeg vil prøve at forhøre mig om ankerplader på anoder.
 Måske kan KKE-motor i Skovshoved hjælpe.
 
 
 >Kontaktflader skal ikke fedtes ind - tvært imod. Anoden skal jo netop
 >have maksimal kontakt med motorbenets metal for at beskytte det. Så
 >forsvinder zinken - ikke motorbenet - og korrosionen fordeles
 >utvivlsomt mere jævnt over anoden.
 
 Hmm lyder logisk.
 
 >Hvorfor lokale forhold kan være skyld i en relativt kraftig korrosion,
 >er ofte kompliceret at komme til bunds i. Det er som regel nemmere at
 >beskytte sig med gode anoder.
 
 Jeg troede at Volvo.s egne anoder burde være i orden.
 Må lede efter nogle andre. Som sagt har jeg kun haft problemet i
 de 2 sidste sæsoner og har ikke i den periode monteret nyt elektronik.
 
 Hilsen Ole
 
 
 
 
 
 
 |  |  | 
   Ukendt (10-11-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  10-11-11 18:13
 | 
 |  | Hej.
 Den anode du taler om.
 Det må være den runde sag, man skruer fast på 120S drevet for neden, med 4
 bolte,  og ikke den på propellen?
 Er det tilfældet, er der jo ingen ankerplade, men alene zinklegering huller
 i?
 
 MVH
 Egon
 
 
 "Ole Lüchau" <olja@tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen
 news:4ebacf75$0$56774$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 >
 >
 > Jeg vil prøve at forhøre mig om ankerplader på anoder.
 > Måske kan KKE-motor i Skovshoved hjælpe.
 >
 >
 > Jeg troede at Volvo.s egne anoder burde være i orden.
 > Må lede efter nogle andre. Som sagt har jeg kun haft problemet i
 > de 2 sidste sæsoner og har ikke i den periode monteret nyt elektronik.
 >
 > Hilsen Ole
 >
 >
 >
 >
 
 
 
 |  |  | 
    Ole Lüchau (11-11-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ole Lüchau
 | 
 Dato :  11-11-11 06:58
 | 
 |  | 
 Hej Egon
 
 >Den anode du taler om.
 >Det må være den runde sag, man skruer fast på 120S drevet for neden, med 4
 >bolte,  og ikke den på propellen?
 >Er det tilfældet, er der jo ingen ankerplade, men alene zinklegering huller
 >i?
 
 Ja det er den man skruer fast på selve dreve, med kun 2 skruer.
 Hilsen Ole
 
 
 
 |  |  | 
  Steen Andreasen (10-11-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Steen Andreasen
 | 
 Dato :  10-11-11 12:46
 | 
 |  | On 9 Nov., 08:29, Ole Lüchau <o...@tdcadsl.dk> wrote:
 > Hej Gruppe
 > Jeg har nu, for anden sæson i træk, konstateret at zinkanoden på mit
 > sejldrev Volvo 120s er
 > gået løs når båden kommer på land. Det er en original volvo zinkanode. Er
 > kvaliteten på Volvo,s zinkanoder blevet dårligere
 > eller kan det være noget elektrisk ombord der gør udslaget. Jeg bruger meget
 > sjældent landstrøm
 > og slukker altid for strømmen når båden forlades. Er der nogen i gruppen der
 > har erfaringer med ovenstående,
 > er kommentarer meget velkomne.
 >
 > Mvh
 > Ole
 
 Hej Ole
 
 Jeg har været ude for det samme problem. Jeg er ret overbevist om at
 problemet opstår når der er dårlig elektrisk forbindelse imellem
 zinkanoden og motorbenet. Når der er bedre elektrisk forbindelse
 igennem skruerne kommer tæringen ved skruerne, der så går løse.
 
 Mvh Steen
 
 
 |  |  | 
  Ole Lüchau (11-11-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ole Lüchau
 | 
 Dato :  11-11-11 07:09
 | 
 |  | 
 
 Hej Steen
 >Jeg har været ude for det samme problem. Jeg er ret overbevist om at
 >problemet opstår når der er dårlig elektrisk forbindelse imellem
 >zinkanoden og motorbenet. Når der er bedre elektrisk forbindelse
 >igennem skruerne kommer tæringen ved skruerne, der så går løse.
 
 Det kunne være forklaringen.
 Jeg sleb let på kontaktfladerne inden montering. Så pæne og rene ud.
 Kan man forstille sig at kontaktfladerne på drevet, efterhånden er
 korroderet / slidt så
 meget, at der ikke er ordentlig kontakt til anoden?. I så fald vil skruerne
 selvfølgelig være
 den bedste forbindelse.
 Hilsen Ole
 
 
 
 |  |  | 
  Ole Lüchau (11-11-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ole Lüchau
 | 
 Dato :  11-11-11 07:20
 | 
 |  | 
 Hej Steen
 
 >Jeg har været ude for det samme problem.
 
 Jeg glemte helt at spørge hvordan du løste problemet.
 
 Hilsen Ole
 
 
 
 |  |  | 
  Steen Andreasen (11-11-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Steen Andreasen
 | 
 Dato :  11-11-11 13:43
 | 
 |  | On 11 Nov., 07:20, Ole Lüchau <o...@tdcadsl.dk> wrote:
 > Hej Steen
 >
 > >Jeg har været ude for det samme problem.
 >
 > Jeg glemte helt at spørge hvordan du løste problemet.
 >
 > Hilsen Ole
 
 
 Hej Ole
 
 Jeg sleb anlægsfladerne på motorben og zinkanode rene og plane og
 derved sikrede en god elektrisk forbindelse mellem fladerne. Jeg går
 ud fra at det var det der løste problemet.
 
 mvh Steen
 
 
 |  |  | 
  Ole Lüchau (12-11-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ole Lüchau
 | 
 Dato :  12-11-11 00:54
 | 
 |  | 
 
 Hej Steen
 
 >Jeg sleb anlægsfladerne på motorben og zinkanode rene og plane og
 >derved sikrede en god elektrisk forbindelse mellem fladerne. Jeg går
 >ud fra at det var det der løste problemet.
 
 Ok. Jeg sleb også inden montering.( Kun på drevet)
 Anoden får også en tur med slibepapiret til foråret.
 Tak for svaret
 
 Hilsen Ole
 
 
 
 |  |  | 
  Finn Borch (11-11-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Finn Borch
 | 
 Dato :  11-11-11 15:10
 | 
 |  | On 11 Nov., 21:42, Steen Andreasen <steen.andrea...@humleby.dk> wrote:
 > On 11 Nov., 07:20, Ole Lüchau <o...@tdcadsl.dk> wrote:
 >
 > > Hej Steen
 >
 > > >Jeg har været ude for det samme problem.
 >
 > > Jeg glemte helt at spørge hvordan du løste problemet.
 >
 > > Hilsen Ole
 >
 > Hej Ole
 >
 > Jeg sleb anlægsfladerne på motorben og zinkanode rene og plane og
 > derved sikrede en god elektrisk forbindelse mellem fladerne. Jeg går
 > ud fra at det var det der løste problemet.
 >
 > mvh Steen
 
 Gik en tur på havnen i dag. Halvdelen af anoderne sad løse. På ét drev
 var anoden væk og drevet korroderet.
 
 M.v.h.
 Finn B.A.
 
 
 |  |  | 
  Ole Lüchau (12-11-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ole Lüchau
 | 
 Dato :  12-11-11 02:04
 | 
 |  | 
 Hej Steen
 >Gik en tur på havnen i dag. Halvdelen af anoderne sad løse. På ét drev
 >var anoden væk og drevet korroderet.
 
 TaK for indsatsen.
 Der er åbentbart flere der har samme problem.
 Jeg prøver lige at checke nede i egen havn senere i dag.
 Hilsen Ole
 
 
 
 |  |  | 
  Harding E. Larsen (14-11-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Harding E. Larsen
 | 
 Dato :  14-11-11 05:48
 | 
 |  | 
 
            Hej Ole,
 Årsagen til at din anode sidder løs kan have mange forskellige grunde.
 Det er vigtigt at anvende den rigtige anode. Der fås anoder til hhv.
 saltvand saltvand/brakvand og ferskvand.
 De tre typer er fremstillet af tre forskellige metaller med det formål
 at opnå optimal beskyttelse i den vandtype som man sejler i.
 Dernæst er det meget vigtigt at kontaktfladerne mellem anoden og den
 flade der er i elektrisk kontakt til underlaget, er så rene som muligt
 ved monteringen.
 Det er vigtigt at bruge "stålbørster" der er lavet af det rigtige
 materiale i forhold til den overflade der skal pudses ren ( står,
 rustfrit stål, messing, bronze, aluminium o.s.v.). Man må endelig ikke
 bruge en stålbørste der har været anvendt på andre typer
 metaloverflader.
 Du skal også sikre dig at gevindet i monteringshullet er rent således
 at der via den nye skrue opnås bedst mulig elektrisk kontakt.
 Genanvend ikke gamle skruer; men anvend kun dem der følger med en ny
 anode.
 Der skal ikke påføres nogen form for glidemiddel/låsemiddel på
 skruerne, det vil kun isolere og ikke lede strømmen.
 Overfladen på motorbenet hvor anoden plaseres imod skal ikke have
 nogen form for forhøjninger fra gamle rester af forurening, så kan du
 ikke spænde korrekt til. Det drejer sig kun om den beste
 kontaktovergang med mindst muligt spændingsfald. Spændingsforskellene
 mellem forskellige materialer er ikke overvældende stor, så en
 modatand i overgangen kan medføre at anodens virkning helt eller
 delvist ophører.
 På B-31 klubbens SkyDrive under fanebladet " Elektriske installationer
 ombord" har jeg oplagt et par sider som det vil være godt at få
 forstand af.
 Se:
https://skydrive.live.com/?cid=385b351f0fa74290&sa=441755762#cid=385B351F0FA74290&id=385B351F0FA74290%21206 og rul ned til: 12volt handbook, emnet starter på side 71.
 rul også ned til: Anoder, her er der også gode informationer at hente
 i informationsbogen fra www.shipshop.dk Vær opmærksom på at de er forskellige anodefabrikanters produkter ikke
 alle er af bedste kvalitet og design.
 Nogle fabrikanter indstøber armering af stål, som skruerne spændes på.
 Dette forhindrer at anoderne løsnes, når zinken tærer.
 Mvh/Harding
 On 9 Nov., 08:29, Ole Lüchau <o...@tdcadsl.dk> wrote:
 > Hej Gruppe
 > Jeg har nu, for anden sæson i træk, konstateret at zinkanoden på mit
 > sejldrev Volvo 120s er
 > gået løs når båden kommer på land. Det er en original volvo zinkanode. Er
 > kvaliteten på Volvo,s zinkanoder blevet dårligere
 > eller kan det være noget elektrisk ombord der gør udslaget. Jeg bruger meget
 > sjældent landstrøm
 > og slukker altid for strømmen når båden forlades. Er der nogen i gruppen der
 > har erfaringer med ovenstående,
 > er kommentarer meget velkomne.
 >
 > Mvh
 > Ole
            
             |  |  | 
  Harding E. Larsen (14-11-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Harding E. Larsen
 | 
 Dato :  14-11-11 06:25
 | 
 |  |  |  |  | 
 |  |