/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Er det et dødt batteri, eller er der
Fra : Anders T. Nielsen


Dato : 05-11-11 21:52

Hej

Bilen har holdt stille i ca 20 timer og da jeg skal bruge den starter
den uden problemer.
Jeg kører 30-40 minutter i den fra Hillerød til Frederiksberg.
Den holder slukket i 1½ time og da jeg skal køre hjem igen er den død.

Falck kommer og giver lidt strøm og jeg kører tilbage til Hillerød -
dvs. 30-40 min.

Da jeg slukker bilen derhjemme prøver jeg at starte den igen og den er
igen helt død.

Er det ikke underligt at det er batteriet? Burde det så ikke allerede
have været dødt da bilen havde stået de 20 timer?

- en anden underlig ting er at da jeg stiger ud af bilen føles det
indvendige dørhåndtag (og der hvor knapperne til elruderne sidder) lidt
varmt... eller lunt. Kunne det være et par ledninger der sidder og
kortslutter derinde bagved?

Mvh
Anders

 
 
Niels Kristian Jense~ (05-11-2011)
Kommentar
Fra : Niels Kristian Jense~


Dato : 05-11-11 22:06

"Anders T. Nielsen" <anders2000toxvaerd@gmail.com> wrote in news:4eb5a1dd$0
$56790$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Bilen har holdt stille i ca 20 timer og da jeg skal bruge den starter
> den uden problemer.
> Jeg kører 30-40 minutter i den fra Hillerød til Frederiksberg.
> Den holder slukket i 1½ time og da jeg skal køre hjem igen er den død.
>
> Falck kommer og giver lidt strøm og jeg kører tilbage til Hillerød -
> dvs. 30-40 min.
>
> Da jeg slukker bilen derhjemme prøver jeg at starte den igen og den er
> igen helt død.

Hvor længe stod den stille?


> Er det ikke underligt at det er batteriet? Burde det så ikke allerede
> have været dødt da bilen havde stået de 20 timer?
>
> - en anden underlig ting er at da jeg stiger ud af bilen føles det
> indvendige dørhåndtag (og der hvor knapperne til elruderne sidder) lidt
> varmt... eller lunt. Kunne det være et par ledninger der sidder og
> kortslutter derinde bagved?

Hvis det skal kunne dræne et batteri på kort tid bliver det en ret stor
strøm.

Jeg ville starte med at rense batteriets poler/tilslutninger og
stelforbindelsen. Hvis det ikke virker er batteriet under mistanke.

Husk lige at have koden til radioen klar hvis du har en radio med kode.

Anders T. Nielsen (06-11-2011)
Kommentar
Fra : Anders T. Nielsen


Dato : 06-11-11 00:15

On 05-11-2011 22:05, Niels Kristian Jensen wrote:
> "Anders T. Nielsen"<anders2000toxvaerd@gmail.com> wrote in news:4eb5a1dd$0
> $56790$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:
>
>> Bilen har holdt stille i ca 20 timer og da jeg skal bruge den starter
>> den uden problemer.
>> Jeg kører 30-40 minutter i den fra Hillerød til Frederiksberg.
>> Den holder slukket i 1½ time og da jeg skal køre hjem igen er den død.
>>
>> Falck kommer og giver lidt strøm og jeg kører tilbage til Hillerød -
>> dvs. 30-40 min.
>>
>> Da jeg slukker bilen derhjemme prøver jeg at starte den igen og den er
>> igen helt død.
>
> Hvor længe stod den stille?


10 sekunder...


>> Er det ikke underligt at det er batteriet? Burde det så ikke allerede
>> have været dødt da bilen havde stået de 20 timer?
>>
>> - en anden underlig ting er at da jeg stiger ud af bilen føles det
>> indvendige dørhåndtag (og der hvor knapperne til elruderne sidder) lidt
>> varmt... eller lunt. Kunne det være et par ledninger der sidder og
>> kortslutter derinde bagved?
>
> Hvis det skal kunne dræne et batteri på kort tid bliver det en ret stor
> strøm.

Jeg er ikke sikker på hvad du mener her...

> Jeg ville starte med at rense batteriets poler/tilslutninger og
> stelforbindelsen. Hvis det ikke virker er batteriet under mistanke.

Men er det ikke underligt at bilen står natten over uden at have
startproblemer, og så kører jeg en tur og efter den har stået stille i
1½ time, så er batteriet dødt?
>
> Husk lige at have koden til radioen klar hvis du har en radio med kode.

Radioen er allerede blokeret, men jeg har heldigvis koden:)

Mvh
Anders

Hans Kjaergaard (06-11-2011)
Kommentar
Fra : Hans Kjaergaard


Dato : 06-11-11 07:30

On Sun, 06 Nov 2011 00:15:25 +0100, "Anders T. Nielsen"
<anders2000toxvaerd@gmail.com> wrote:

>Men er det ikke underligt at bilen står natten over uden at have
>startproblemer, og så kører jeg en tur og efter den har stået stille i
>1½ time, så er batteriet dødt?
Nej det er ikke underligt, fejlen der tilsyneladende dræner batteriet
er nok blevet værre medens du kørte din tur.

Lad batteriet op med en lader og sæt det til i bilen via et
Amparemeter og se hav forbruget er i stilstand.

Bruges der strøm af betydning i slukket tilstand, kan du starte med at
pille sikringer ud en ad gangen og se hvornår forbruget falder, så er
du nok tæt på den strømkreds hvor synderen er.


/Hans

Anders T. Nielsen (06-11-2011)
Kommentar
Fra : Anders T. Nielsen


Dato : 06-11-11 08:47

On 06-11-2011 07:29, Hans Kjaergaard wrote:
> On Sun, 06 Nov 2011 00:15:25 +0100, "Anders T. Nielsen"
> <anders2000toxvaerd@gmail.com> wrote:
>
>> Men er det ikke underligt at bilen står natten over uden at have
>> startproblemer, og så kører jeg en tur og efter den har stået stille i
>> 1½ time, så er batteriet dødt?
> Nej det er ikke underligt, fejlen der tilsyneladende dræner batteriet
> er nok blevet værre medens du kørte din tur.
>
> Lad batteriet op med en lader og sæt det til i bilen via et
> Amparemeter og se hav forbruget er i stilstand.

æv.... har ingen af delene:(

> Bruges der strøm af betydning i slukket tilstand, kan du starte med at
> pille sikringer ud en ad gangen og se hvornår forbruget falder, så er
> du nok tæt på den strømkreds hvor synderen er.

æv æv æv... har SLET ikke tid til at have en død bil:(
men tak for hjælpen:)

Mvh
Anders


Hans Kjaergaard (06-11-2011)
Kommentar
Fra : Hans Kjaergaard


Dato : 06-11-11 08:55

On Sun, 06 Nov 2011 08:47:07 +0100, "Anders T. Nielsen"
<anders2000toxvaerd@gmail.com> wrote:

>On 06-11-2011 07:29, Hans Kjaergaard wrote:
>> On Sun, 06 Nov 2011 00:15:25 +0100, "Anders T. Nielsen"
>> <anders2000toxvaerd@gmail.com> wrote:
>>
>>> Men er det ikke underligt at bilen står natten over uden at have
>>> startproblemer, og så kører jeg en tur og efter den har stået stille i
>>> 1½ time, så er batteriet dødt?
>> Nej det er ikke underligt, fejlen der tilsyneladende dræner batteriet
>> er nok blevet værre medens du kørte din tur.
>>
>> Lad batteriet op med en lader og sæt det til i bilen via et
>> Amparemeter og se hav forbruget er i stilstand.
>
>æv.... har ingen af delene:(
>
>> Bruges der strøm af betydning i slukket tilstand, kan du starte med at
>> pille sikringer ud en ad gangen og se hvornår forbruget falder, så er
>> du nok tæt på den strømkreds hvor synderen er.
>
>æv æv æv... har SLET ikke tid til at have en død bil:(
>men tak for hjælpen:)

Så må du nok have bilen på værksted.

Du kan SATSE på at det kun er batteriet der er defekt og så købe et
nyt.
Men ud fra dine øvrige beskrivelser er der nok mere galt, og det er da
lidt synd at starte med at mishandle et nyt batteri.


/Hans

Ib Jakobsen (06-11-2011)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 06-11-11 08:59

Den 06-11-2011 00:15, Anders T. Nielsen skrev:

>
> Men er det ikke underligt at bilen står natten over uden at have
> startproblemer, og så kører jeg en tur og efter den har stået stille i
> 1½ time, så er batteriet dødt?

Det kan virke underligt. Men det kan sagtens være være batteriet, eller
rettere med stor sikkerhed er det dårligt. Har du målt forbrug ved
stilstand og generator, så må du til lommerne. Deværre.






--
MVH
Ib Jakobsen

Ukendt (06-11-2011)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 06-11-11 11:43



"Anders T. Nielsen" <anders2000toxvaerd@gmail.com> wrote in message news:4eb5a1dd$0$56790$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Hej
>
> Bilen har holdt stille i ca 20 timer og da jeg skal bruge den starter den uden problemer.
> Jeg kører 30-40 minutter i den fra Hillerød til Frederiksberg.
> Den holder slukket i 1½ time og da jeg skal køre hjem igen er den død.
>
> Falck kommer og giver lidt strøm og jeg kører tilbage til Hillerød - dvs. 30-40 min.
>
> Da jeg slukker bilen derhjemme prøver jeg at starte den igen og den er igen helt død.
>
> Er det ikke underligt at det er batteriet? Burde det så ikke allerede have været dødt da bilen havde stået de 20 timer?
>
> - en anden underlig ting er at da jeg stiger ud af bilen føles det indvendige dørhåndtag (og der hvor knapperne til elruderne
> sidder) lidt varmt... eller lunt. Kunne det være et par ledninger der sidder og kortslutter derinde bagved?

Jeg ville se om generatoren lader batteriet op. Det gøres med et billigt voltmeter til under 100 Kr. Der skal være mellem 13.5 -14.5
V på batteriet når motoren kører. Er der ikke det er generatoren defekt. Modsat kunne det godt være batteriet ud fra hvad du
skriver.

--
Tom



Uffe Ravn (06-11-2011)
Kommentar
Fra : Uffe Ravn


Dato : 06-11-11 12:19


"Tom >" <<nospam> skrev

> Jeg ville se om generatoren lader batteriet op. Det gøres med et billigt
> voltmeter til under 100 Kr. Der skal være mellem 13.5 -14.5 V på batteriet
> når motoren kører. Er der ikke det er generatoren defekt. Modsat kunne det
> godt være batteriet ud fra hvad du skriver.

Ud over målingen af batterispændingen, ville det også være godt at vide
hvilken bil vi taler om, nogle biler har kendte fejl som meget sandsynligt
kunne forårsage nævnte fejl.

Mvh. Uffe Ravn



Stig Johansen (07-11-2011)
Kommentar
Fra : Stig Johansen


Dato : 07-11-11 11:39

"Tom" <<nospam>> wrote:

> Jeg ville se om generatoren lader batteriet op. Det gøres med et billigt
> voltmeter til under 100 Kr. Der skal være mellem 13.5 -14.5 V på batteriet
> når motoren kører. Er der ikke det er generatoren defekt. Modsat kunne det
> godt være batteriet ud fra hvad du skriver.

Ja - og nej.

Et 'sammenklappet' batteri vi vise ladespænding næsten med det samme, men
ingen strøm.

Man skal også måle _ladestrømmen_ før man kan udlede noget som helst.

--
Med venlig hilsen
Stig Johansen

Leo Jensen (06-11-2011)
Kommentar
Fra : Leo Jensen


Dato : 06-11-11 04:31

On 6 Nov., 00:15, "Anders T. Nielsen" <anders2000toxva...@gmail.com>
wrote:
> On 05-11-2011 22:05, Niels Kristian Jensen wrote:
>
> > "Anders T. Nielsen"<anders2000toxva...@gmail.com>  wrote in news:4eb5a1dd$0
> > $56790$edfad...@dtext02.news.tele.dk:
>
> >> Bilen har holdt stille i ca 20 timer og da jeg skal bruge den starter
> >> den uden problemer.
> >> Jeg kører 30-40 minutter i den fra Hillerød til Frederiksberg.
> >> Den holder slukket i 1½ time og da jeg skal køre hjem igen er den død.
>
> >> Falck kommer og giver lidt strøm og jeg kører tilbage til Hillerød -
> >> dvs. 30-40 min.
>
> >> Da jeg slukker bilen derhjemme prøver jeg at starte den igen og den er
> >> igen helt død.
>
> > Hvor længe stod den stille?
>
> 10 sekunder...

Hvis den kører og ikke kan starte igen efter 10 sekunders stop er det
temmelig sansynligt at batteriet er faldet sammen. Du kan ikke tappe
et fungerende og bare lidt opladet batteri for strøm på 10 sekunder
uden at trække afsindigt meget strøm, og det kan din bil ikke uden at
bryde i brand...

Skift batteriet og kom videre...

MVH Leo

Niels Kristian Jense~ (06-11-2011)
Kommentar
Fra : Niels Kristian Jense~


Dato : 06-11-11 15:11

Leo Jensen <leo.5500@gmail.com> wrote in news:9f0a7b1c-dff7-4432-afcf-
86fa3f16c2dd@r2g2000vbj.googlegroups.com:

> Hvis den kører og ikke kan starte igen efter 10 sekunders stop er det
> temmelig sansynligt at batteriet er faldet sammen. Du kan ikke tappe
> et fungerende og bare lidt opladet batteri for strøm på 10 sekunder
> uden at trække afsindigt meget strøm, og det kan din bil ikke uden at
> bryde i brand...
>
> Skift batteriet og kom videre...

Husk lige at prøve at rense ledningerne som sidder på batteriet først. Der
kan være noget "ir" (snavs) som virker isolerende. Det kan hindre opladning
og det kan hindre at startmotoren får noget at leve af.

Og endelig kan det være noget så simpelt som en løs forbindelse i
startlåsen - det var det på min Toyota Avensis årgang 2000.

Mvh. NKJensen

Ivar (06-11-2011)
Kommentar
Fra : Ivar


Dato : 06-11-11 16:02

Anders T. Nielsen skrev:

> Er det ikke underligt at det er batteriet?

Hvor gammelt er batteriet?


Ivar Magnusson



Anders T. Nielsen (06-11-2011)
Kommentar
Fra : Anders T. Nielsen


Dato : 06-11-11 22:51

Det VAR batteriet det var galt med.

Flack-manden der kom i morges målte og vurderede og alt det der... han
satte et nyt batteri i og nu virker alt som det skal.

Jeg havde godt fået at vide at Falck kan komme og sætte et nyt i, men
jeg var ikke sikker på om han også ville måle og undersøge... og det
ville jo være spild af penge hvis han bare satte et nyt batteri i, og
det så ville blive afladt igen i løbet af en dag.

Tak for hjælpen til alle:)

Mvh
Anders

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177577
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409071
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste