| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | Motorspørgsmål Fra : John Busk | 
  Dato :  05-10-11 18:19 |  
  |   
            Hej
 
 Er der nogen der ved om man umiddelbart kan skifte motoren på en 
 Kawasaki GPZ 500 1990 ud med en motor fra en Kawasaki ER5 fra 1997.
 
 
 John
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Ukendt (06-10-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  06-10-11 05:23 |  
  |   
            
 "John Busk" <koksfyr_fjern_dette@_og_dette_yahoo.dk> skrev i meddelelsen 
 news:4e8c9191$0$305$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 > Hej
 >
 > Er der nogen der ved om man umiddelbart kan skifte motoren på en Kawasaki 
 > GPZ 500 1990 ud med en motor fra en Kawasaki ER5 fra 1997.
 >
 >
 > John
 
 Hej John
 Har prøvet at sætte gearkassen fra en GPZ i en ER.
 Der var ingen problem. Bortset fra at det foreste tandhjul er monteret på en 
 anden måde,
 Kan ikke huske andet end at den ene er skruet fast og den anden sidder med 
 en eller anden form for låse plade.
 Hvis tandhjulet sidder på ER5'en, tror jeg du kan skifte unden problemer.
 Hygge PD CBR1100t 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Dan \"748\" Dethlefs~ (06-10-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Dan \"748\" Dethlefs~ | 
  Dato :  06-10-11 06:30 |  
  |  
 
            Den 05-10-2011 19:19, John Busk skrev:
 > Hej
 >
 > Er der nogen der ved om man umiddelbart kan skifte motoren på en
 > Kawasaki GPZ 500 1990 ud med en motor fra en Kawasaki ER5 fra 1997.
 >
 >
 Jeg har monteret en ER-5 motor fra 2005 i kone`ens GPZ500S fra 1993, så 
 det kan godt lade sig gøre, MEN den store forskel på de 2 motorer er at 
 GPZ`en har 2 pickups til tændingsanlægget hvorimod ER-5 kun har 1 
 pickup, d.v.s. du får brug for en ny tændbox.
 Jeg endte med at købe en tændbox fra
 http://www.ignitech.cz/english/aindex.htm
Med en ER-5 map og GPZ stik, "plug and play" også rullede det   
-- 
 Dan "748" Dethlefsen
 748 - KLR250 - GPZ500S
 www.dethlefsens.dk
www.robertsmc.dk
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Armand (06-10-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Armand | 
  Dato :  06-10-11 18:17 |  
  |  
 
            Den 05-10-2011 19:19, John Busk skrev:
 > Hej
 >
 > Er der nogen der ved om man umiddelbart kan skifte motoren på en
 > Kawasaki GPZ 500 1990 ud med en motor fra en Kawasaki ER5 fra 1997.
 >
 I dont   
Men der er mange faldgruber, som er svære at gennemskue før man står med 
 et givent problem.
 For Hondas to 4½'ere der deler samme motor:
 - CB450N 
 < http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/7a/Honda_CB450DX-K.jpg>
- CB450S < http://www.moto-gratuite.com/images/28661_0804BTVUgB6rYAAE.jpg>
Gør det sig gældende at den meget forskellige stelopbygning (mine link 
 burde vise de forreste stelrørs forskellige befæstigelse på motoren 
 tydeligt) fordrer forskellige støbninger af motorblokken, så dér ville 
 jég kigge 500'eren og ER5 efter i sømmene først!
 Kawa'erne er, til forskel for CB450, vandkølede hvorfor det ikke er 
 muligt at surfe efter forskellen på samme måde   
-- 
 Armand.
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Jesper Pedersen (07-10-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jesper Pedersen | 
  Dato :  07-10-11 02:35 |  
  |   
            On 5 Okt., 19:19, John Busk <koksfyr_fjern_dette@_og_dette_yahoo.dk>
 wrote:
 > Hej
 >
 > Er der nogen der ved om man umiddelbart kan skifte motoren på en
 > Kawasaki GPZ 500 1990 ud med en motor fra en Kawasaki ER5 fra 1997.
 >
 > John
 
 Har set et par GPZ'ere med ER5 motorer. Så den kan da sidde der uden
 problemer.
 Rent teknisk er der en lille forskel. ER5 motoren har 10 hk mindre,
 men til gengæld bedre momentforløb pga. et tungere svinghjul.
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Armand (07-10-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Armand | 
  Dato :  07-10-11 16:13 |  
  |   
            Den 07-10-2011 10:35, Jesper Pedersen skrev:
 > On 5 Okt., 19:19, John Busk<koksfyr_fjern_dette@_og_dette_yahoo.dk>
 > wrote:
 >> Hej
 >>
 >> Er der nogen der ved om man umiddelbart kan skifte motoren på en
 >> Kawasaki GPZ 500 1990 ud med en motor fra en Kawasaki ER5 fra 1997.
 >>
 >> John
 >
 > Har set et par GPZ'ere med ER5 motorer. Så den kan da sidde der uden
 > problemer.
 > Rent teknisk er der en lille forskel. ER5 motoren har 10 hk mindre,
 > men til gengæld bedre momentforløb pga. et tungere svinghjul.
 >
 Tro dog ikke at ER5 er bygget som en svagere ydende p.g.a. GPZ'en var 
 uholdbar, men derimod for at passe ind i en mangesteds-forekommende 
 forsikrings/legaliserings -klasse!
 
 -- 
 Armand.
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Jesper Pedersen (10-10-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jesper Pedersen | 
  Dato :  10-10-11 08:29 |  
  |   
            On 7 Okt., 17:12, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:
 > Den 07-10-2011 10:35, Jesper Pedersen skrev:> On 5 Okt., 19:19, John Busk<koksfyr_fjern_dette@_og_dette_yahoo.dk>
 > > wrote:
 > >> Hej
 >
 > >> Er der nogen der ved om man umiddelbart kan skifte motoren på en
 > >> Kawasaki GPZ 500 1990 ud med en motor fra en Kawasaki ER5 fra 1997.
 >
 > >> John
 >
 > > Har set et par GPZ'ere med ER5 motorer. Så den kan da sidde der uden
 > > problemer.
 > > Rent teknisk er der en lille forskel. ER5 motoren har 10 hk mindre,
 > > men til gengæld bedre momentforløb pga. et tungere svinghjul.
 >
 > Tro dog ikke at ER5 er bygget som en svagere ydende p.g.a. GPZ'en var
 > uholdbar, men derimod for at passe ind i en mangesteds-forekommende
 > forsikrings/legaliserings -klasse!
 
 Nej, det er for at få en karakter der passer bedre til den mindre
 sportslige ER5. Som skrevet har den bedre momentforløb, hvilket
 udmønter sig i et stærkere træk i mellemområdet. GPZ er derimod mere
 omdrejningsvillig.
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Armand (11-10-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Armand | 
  Dato :  11-10-11 18:42 |  
  |   
            Den 10-10-2011 16:28, Jesper Pedersen skrev:
 > On 7 Okt., 17:12, Armand<arm...@mc-chaufforerne.dk>  wrote:
 >> Den 07-10-2011 10:35, Jesper Pedersen skrev:>  On 5 Okt., 19:19, John Busk<koksfyr_fjern_dette@_og_dette_yahoo.dk>
 >>> wrote:
 >>>> Hej
 >>
 >>>> Er der nogen der ved om man umiddelbart kan skifte motoren på en
 >>>> Kawasaki GPZ 500 1990 ud med en motor fra en Kawasaki ER5 fra 1997.
 >>
 >>>> John
 >>
 >>> Har set et par GPZ'ere med ER5 motorer. Så den kan da sidde der uden
 >>> problemer.
 >>> Rent teknisk er der en lille forskel. ER5 motoren har 10 hk mindre,
 >>> men til gengæld bedre momentforløb pga. et tungere svinghjul.
 >>
 >> Tro dog ikke at ER5 er bygget som en svagere ydende p.g.a. GPZ'en var
 >> uholdbar, men derimod for at passe ind i en mangesteds-forekommende
 >> forsikrings/legaliserings -klasse!
 >
 > Nej, det er for at få en karakter der passer bedre til den mindre
 > sportslige ER5. Som skrevet har den bedre momentforløb, hvilket
 > udmønter sig i et stærkere træk i mellemområdet. GPZ er derimod mere
 > omdrejningsvillig.
 >
 Nix!
 Dét er de trøste-argumenter man bruger overfor køber-potentialet til den 
 desavuerede ER5 :-|
 
 -- 
 Armand.
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Armand (13-10-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Armand | 
  Dato :  13-10-11 20:38 |  
  |   
            Den 11-10-2011 19:42, Armand skrev:
 > Den 10-10-2011 16:28, Jesper Pedersen skrev:
 >> On 7 Okt., 17:12, Armand<arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:
 >>> Den 07-10-2011 10:35, Jesper Pedersen skrev:> On 5 Okt., 19:19, John
 >>> Busk<koksfyr_fjern_dette@_og_dette_yahoo.dk>
 >>>> wrote:
 >>>>> Hej
 >>>
 >>>>> Er der nogen der ved om man umiddelbart kan skifte motoren på en
 >>>>> Kawasaki GPZ 500 1990 ud med en motor fra en Kawasaki ER5 fra 1997.
 >>>
 >>>>> John
 >>>
 >>>> Har set et par GPZ'ere med ER5 motorer. Så den kan da sidde der uden
 >>>> problemer.
 >>>> Rent teknisk er der en lille forskel. ER5 motoren har 10 hk mindre,
 >>>> men til gengæld bedre momentforløb pga. et tungere svinghjul.
 >>>
 >>> Tro dog ikke at ER5 er bygget som en svagere ydende p.g.a. GPZ'en var
 >>> uholdbar, men derimod for at passe ind i en mangesteds-forekommende
 >>> forsikrings/legaliserings -klasse!
 >>
 >> Nej, det er for at få en karakter der passer bedre til den mindre
 >> sportslige ER5. Som skrevet har den bedre momentforløb, hvilket
 >> udmønter sig i et stærkere træk i mellemområdet. GPZ er derimod mere
 >> omdrejningsvillig.
 >>
 > Nix!
 > Dét er de trøste-argumenter man bruger overfor køber-potentialet til den
 > desavuerede ER5 :-|
 >
 Har lige erfaret at ER5 er langt højere gearet end GPZ'en: En hel tand 
 foran!
 En så voldsom gearing bort-reducerer med garanti enhver opnået 
 mer-moment i motoren inden det når frem til baghjulet!
 Kunne vi finde et par Nm-kurver for de to kunne Orla måske lokkes til at 
 omregne til baghjulsmoment :-/
 
 -- 
 Armand.
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Dan \"748\" Dethlefs~ (11-10-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Dan \"748\" Dethlefs~ | 
  Dato :  11-10-11 06:28 |  
  |  
 
            Den 07-10-2011 10:35, Jesper Pedersen skrev:
 > Har set et par GPZ'ere med ER5 motorer. Så den kan da sidde der uden
 > problemer.
 > Rent teknisk er der en lille forskel. ER5 motoren har 10 hk mindre,
 > men til gengæld bedre momentforløb pga. et tungere svinghjul.
 Ja motoren kan godt sidde der uden problemer, men p.g.a. af fysisk 
 større generator samt lidt ændret motorhus, er den noget bøvlet at få 
 ind i stellet, på kone`en måtte jeg afmontere generator dækslet før det 
 lykkes mig at få den ind i stellet.
 ER-5 motoren fra 2005 som jeg brugte, havde en sekundær luftsystem 
 (frisk luft til forbrændingen) som også blev monteret, v.h.a. af et 
 ekstra hul i luftfilterkassen. Jeg brugte ER-5 karburator med GPZ dyser 
 dog afmontere jeg vand køling/opvarmningen af karburatorerne. Jeg 
 anvendte det et 2-2 udstødningssystem (Rustfri fra Jama, 
 http://www.wingshop.dk/product/gpz-500-s-87-erstatningslyddaemper-4211/ 
og  http://www.wingshop.dk/product/gpz-500-s-87-forroerssaet-4216/ )
 Tændbox fra Ignitech (  http://www.ignitech.cz/english/aindex.htm ).
 Rullet ind blev der målt 50-51 hk på baghjulet (org. var der knap 54 
 hk), kørsels mærssigt er ER-5 motoren noget rarere at kører med da den 
 trækker bedre fra bunden end GPZ`en gjorde. På toppen fødsels det ikke 
 som om der mangler noget.
 -- 
 Dan "748" Dethlefsen
 748 - KLR250 - GPZ500S
 www.dethlefsens.dk
www.robertsmc.dk
            
             |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |