/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Opfølgning på værkstedsbesøg i tyskland
Fra : Mikael L


Dato : 14-09-11 13:22

Tirsdag var dagen hvor jeg havde fået tid til udskiftning af kompressor til klimaanlægget og udført et 120.000km service på min Mazda 5.

Jeg havde skrevet frem og tilbage på mail med Mazda Flensborg http://www.meister-ehrich.de/neuwagen_dk.htm

Jeg var der kl.8.10 og bilen blev straks rullet indenfor, her gennemgik mekanikkeren bilen sammen med mig for at se om der var ekstraarbejder. Der skulle et nyt sæt viskerblade til og et varmeskjold over udstødning. Jeg skrev under på det vi havde aftalt, her stod prisen også og så + ca 100Euro til de ekstra ting.
Bilen skulle være klar kl.14 og min låne bil stod klar udenfor.

Klokken blev 14.05 om jeg kom for at hente bilen. Den var klar og der blev afregnet, ekstraarbejdet var kun løbet op i 60 euro ekstra. Jeg kørte derfra efter at have betalt 13400kr. Jeg har brugt lige over 1000kr i transport og købt lidt mad og drikke undervejs. Men der er stadig langt op til de ca 27.000kr som Mazda i DK vil have for det samme arbejde.

Det er helt sikkert ikke sidste gang at jeg har benyttet mig af den mulighed, hvis der skulle komme større reparationsarbejder i fremtiden.

Tilbage står så, hvorfor i alverden er der så stor forskel på værkstedspriser i Tyskland og Danmark+ De har godt nok 7% lavere moms. Klimakompressoren alene koster i Tyskland ca.6500kr. i DK 10.000 + moms. Der er 4300kr forskel alene på service eftersynet. Det er jo vanvittigt.

Men super service og ja tysk grundighed. Der er mange danske værksteder der kan lære noget.

Mikael

 
 
Hans Paulin (6310) (14-09-2011)
Kommentar
Fra : Hans Paulin (6310)


Dato : 14-09-11 23:01

Følgende er skrevet af Mikael L:
> hvorfor i alverden er der så stor forskel på værkstedspriser i Tyskland og
> Danmark

Timelønnen er væsentlig lavere i Tyskland end i Danmark.

--
Med venlig hilsen
Hans
www.zofiaoghans.dk



Armand (14-09-2011)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 14-09-11 23:39

Den 15-09-2011 00:01, Hans Paulin (6310) skrev:
> Følgende er skrevet af Mikael L:
>> hvorfor i alverden er der så stor forskel på værkstedspriser i
>> Tyskland og Danmark
>
> Timelønnen er væsentlig lavere i Tyskland end i Danmark.
>
- - - - Hvilket forklarer at kompressoren alene er ca. halvt så dyr -
Eller hva'?

--
Armand.

Brian Sørup (15-09-2011)
Kommentar
Fra : Brian Sørup


Dato : 15-09-11 06:23


"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i meddelelsen
news:4e712cff$0$56780$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Den 15-09-2011 00:01, Hans Paulin (6310) skrev:
>> Følgende er skrevet af Mikael L:
>>> hvorfor i alverden er der så stor forskel på værkstedspriser i
>>> Tyskland og Danmark
>>
>> Timelønnen er væsentlig lavere i Tyskland end i Danmark.
>>
> - - - - Hvilket forklarer at kompressoren alene er ca. halvt så dyr -
> Eller hva'?
>

Det danske marked er for lille, derfor er det svært at handle
reservedelspriserne ned - jeg talte på et tidspunkt med en sælger fra Hempel
(Industri-maling) han sagde at deres danske marked svarede til det de solgte
i Hamborg...... og sålænge vi derudover har vores åndssvage system med at
varerne først skal gennem en importør, derefter en grossist, ud til
forhandleren og derefter til slutbrugeren vil priserne være høje da de alle
lægger en 20-30% avance på varen.
--
Brian Sørup
1998 Volvo V70 2,5t Aut.
1991 Chevrolet Caprice Classic
1986 Oldsmobile Custom Cruiser


Hans Paulin (6310) (15-09-2011)
Kommentar
Fra : Hans Paulin (6310)


Dato : 15-09-11 07:19

Armand kom med følgende:
> - - - - Hvilket forklarer at kompressoren alene er ca. halvt så dyr - Eller
> hva'?

Hva'? :)

--
Med venlig hilsen
Hans
www.zofiaoghans.dk



KASO (15-09-2011)
Kommentar
Fra : KASO


Dato : 15-09-11 11:38


"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i meddelelsen
news:4e712cff$0$56780$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Den 15-09-2011 00:01, Hans Paulin (6310) skrev:
>> Følgende er skrevet af Mikael L:
>>> hvorfor i alverden er der så stor forskel på værkstedspriser i
>>> Tyskland og Danmark
>>
>> Timelønnen er væsentlig lavere i Tyskland end i Danmark.
>>
> - - - - Hvilket forklarer at kompressoren alene er ca. halvt så dyr -
> Eller hva'?
>

Der er formentlig også højere avance på reservedelene i DK som kompensation
for, at avancen på bilerne er presset i bund. Bilerne - uden afgifter - er
jo væsentligt billigere i DK end i Tyskland.


Bjørn J. (15-09-2011)
Kommentar
Fra : Bjørn J.


Dato : 15-09-11 12:08


"KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i en meddelelse
news:4e71d565$0$56779$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

KLIP

>>>> hvorfor i alverden er der så stor forskel på værkstedspriser i
>>>> Tyskland og Danmark
>>>
>>> Timelønnen er væsentlig lavere i Tyskland end i Danmark.
>>>
>> - - - - Hvilket forklarer at kompressoren alene er ca. halvt så dyr -
>> Eller hva'?
>>
>
> Der er formentlig også højere avance på reservedelene i DK som
> kompensation for, at avancen på bilerne er presset i bund. Bilerne - uden
> afgifter - er jo væsentligt billigere i DK end i Tyskland.

Vi må endelig ikke glemme huslejeomkostningerne på de ultrafine paladser, de
fleste mærkeforhandlere har bygget de seneste åringer.

Der er kun 1 til at betale disse omkostninger ...... kunden !

--
Mvh/Bjørn J.
Nichts ist verrückter als die Wirklichkeit !



Armand (15-09-2011)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 15-09-11 12:49

Den 15-09-2011 13:08, Bjørn J. skrev:
> "KASO"<SUK@nospam.invalid> skrev i en meddelelse
> news:4e71d565$0$56779$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> KLIP
>
>>>>> hvorfor i alverden er der så stor forskel på værkstedspriser i
>>>>> Tyskland og Danmark
>>>>
>>>> Timelønnen er væsentlig lavere i Tyskland end i Danmark.
>>>>
>>> - - - - Hvilket forklarer at kompressoren alene er ca. halvt så dyr -
>>> Eller hva'?
>>>
>>
>> Der er formentlig også højere avance på reservedelene i DK som
>> kompensation for, at avancen på bilerne er presset i bund. Bilerne - uden
>> afgifter - er jo væsentligt billigere i DK end i Tyskland.
>
> Vi må endelig ikke glemme huslejeomkostningerne på de ultrafine paladser, de
> fleste mærkeforhandlere har bygget de seneste åringer.
>
> Der er kun 1 til at betale disse omkostninger ...... kunden !
>
Fra min svoger, der har rejst typehuse i Tyskland, ved jeg at netop
såkaldt fast ejendom er sindssygt dyrt og tillige væsentlig tungere at
financere (grundet langt højere udbetalinger) syd for grænsen. Så dét
argument holder ikke :-|

--
Armand.

Bjørn J. (15-09-2011)
Kommentar
Fra : Bjørn J.


Dato : 15-09-11 12:55


"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:4e71e611$0$56772$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

KLIP

>>>>>> hvorfor i alverden er der så stor forskel på værkstedspriser i
>>>>>> Tyskland og Danmark
>>>>>
>>>>> Timelønnen er væsentlig lavere i Tyskland end i Danmark.
>>>>>
>>>> - - - - Hvilket forklarer at kompressoren alene er ca. halvt så dyr -
>>>> Eller hva'?
>>>>
>>>
>>> Der er formentlig også højere avance på reservedelene i DK som
>>> kompensation for, at avancen på bilerne er presset i bund. Bilerne -
>>> uden
>>> afgifter - er jo væsentligt billigere i DK end i Tyskland.
>>
>> Vi må endelig ikke glemme huslejeomkostningerne på de ultrafine paladser,
>> de
>> fleste mærkeforhandlere har bygget de seneste åringer.
>>
>> Der er kun 1 til at betale disse omkostninger ...... kunden !
>>
> Fra min svoger, der har rejst typehuse i Tyskland, ved jeg at netop
> såkaldt fast ejendom er sindssygt dyrt og tillige væsentlig tungere at
> financere (grundet langt højere udbetalinger) syd for grænsen. Så dét
> argument holder ikke :-|

Nu er typehuse ikke erhvervsejendomme ..... selv ikke i Tyskland .... så
deettt..

--
Mvh/Bjørn J.
Nichts ist verrückter als die Wirklichkeit !
..



Armand (15-09-2011)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 15-09-11 13:34

Den 15-09-2011 13:54, Bjørn J. skrev:
> "Armand"<armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
> news:4e71e611$0$56772$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> KLIP
>
>>>>>>> hvorfor i alverden er der så stor forskel på værkstedspriser i
>>>>>>> Tyskland og Danmark
>>>>>>
>>>>>> Timelønnen er væsentlig lavere i Tyskland end i Danmark.
>>>>>>
>>>>> - - - - Hvilket forklarer at kompressoren alene er ca. halvt så dyr -
>>>>> Eller hva'?
>>>>>
>>>>
>>>> Der er formentlig også højere avance på reservedelene i DK som
>>>> kompensation for, at avancen på bilerne er presset i bund. Bilerne -
>>>> uden
>>>> afgifter - er jo væsentligt billigere i DK end i Tyskland.
>>>
>>> Vi må endelig ikke glemme huslejeomkostningerne på de ultrafine paladser,
>>> de
>>> fleste mærkeforhandlere har bygget de seneste åringer.
>>>
>>> Der er kun 1 til at betale disse omkostninger ...... kunden !
>>>
>> Fra min svoger, der har rejst typehuse i Tyskland, ved jeg at netop
>> såkaldt fast ejendom er sindssygt dyrt og tillige væsentlig tungere at
>> financere (grundet langt højere udbetalinger) syd for grænsen. Så dét
>> argument holder ikke :-|
>
> Nu er typehuse ikke erhvervsejendomme ..... selv ikke i Tyskland .... så
> deettt..
>
Måske nok, men der må være et sammenhængende niveau, ellers fandt
tyskerne nok ud af at bo i 'tilpassede' erhvervsbygninger :-/

Dengang (á før Euro'en) kostede et typehus leveret og rejst på en i
forvejen betalt grund med sokkel, ca. det samme i D-mark (kurs 360) som
et tilsvarende hus herhjemme ville koste incl. grund og sokkel
Dertil kommer at der er tale om et råhus af elementer hvor der kun var
lukket af med tag og vinduer/døre - Alt interiør stod bygherren selv for
at klare efterfølgende, hvor det tilsvarende danske hus er
indflytningsklart.

Niveauet er alene årsagen til at man herhjemme har fået en EU-særregel
om at udlændinge ikke kan købe sommerhuse i DK - De koster jo stort set
det samme som en tysk dobbeltgarage, hvorved at hele sommerlandet
hurtigt ville blive opkøbt af grinende tyskere!

Tilbage til erhvervsbyggeriet: Hvis erhversbyggeri skulle være
sammenlignelig med danske priser er det jo en kollosal forskel til
privatbyggeri. Derudover må grundpriserne i (især) de større tyske byer
ikke kunne holde et niveau på højde med vores lilleputland hvor der
generelt stadig er plads nok :-/

--
Armand.

Bjørn J. (15-09-2011)
Kommentar
Fra : Bjørn J.


Dato : 15-09-11 13:49


"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:4e71f0a5$0$56772$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

KLIP

>>>>>>>> hvorfor i alverden er der så stor forskel på værkstedspriser i
>>>>>>>> Tyskland og Danmark
>>>>>>>
>>>>>>> Timelønnen er væsentlig lavere i Tyskland end i Danmark.
>>>>>>>
>>>>>> - - - - Hvilket forklarer at kompressoren alene er ca. halvt så dyr -
>>>>>> Eller hva'?
>>>>>>
>>>>>
>>>>> Der er formentlig også højere avance på reservedelene i DK som
>>>>> kompensation for, at avancen på bilerne er presset i bund. Bilerne -
>>>>> uden
>>>>> afgifter - er jo væsentligt billigere i DK end i Tyskland.
>>>>
>>>> Vi må endelig ikke glemme huslejeomkostningerne på de ultrafine
>>>> paladser,
>>>> de
>>>> fleste mærkeforhandlere har bygget de seneste åringer.
>>>>
>>>> Der er kun 1 til at betale disse omkostninger ...... kunden !
>>>>
>>> Fra min svoger, der har rejst typehuse i Tyskland, ved jeg at netop
>>> såkaldt fast ejendom er sindssygt dyrt og tillige væsentlig tungere at
>>> financere (grundet langt højere udbetalinger) syd for grænsen. Så dét
>>> argument holder ikke :-|
>>
>> Nu er typehuse ikke erhvervsejendomme ..... selv ikke i Tyskland .... så
>> deettt..
>>
> Måske nok, men der må være et sammenhængende niveau, ellers fandt tyskerne
> nok ud af at bo i 'tilpassede' erhvervsbygninger :-/
>
> Dengang (á før Euro'en) kostede et typehus leveret og rejst på en i
> forvejen betalt grund med sokkel, ca. det samme i D-mark (kurs 360) som et
> tilsvarende hus herhjemme ville koste incl. grund og sokkel
> Dertil kommer at der er tale om et råhus af elementer hvor der kun var
> lukket af med tag og vinduer/døre - Alt interiør stod bygherren selv for
> at klare efterfølgende, hvor det tilsvarende danske hus er
> indflytningsklart.
>
> Niveauet er alene årsagen til at man herhjemme har fået en EU-særregel om
> at udlændinge ikke kan købe sommerhuse i DK - De koster jo stort set det
> samme som en tysk dobbeltgarage, hvorved at hele sommerlandet hurtigt
> ville blive opkøbt af grinende tyskere!
>
> Tilbage til erhvervsbyggeriet: Hvis erhversbyggeri skulle være
> sammenlignelig med danske priser er det jo en kollosal forskel til
> privatbyggeri. Derudover må grundpriserne i (især) de større tyske byer
> ikke kunne holde et niveau på højde med vores lilleputland hvor der
> generelt stadig er plads nok :-/

Et lille udpluk af ledige erhvervsejendomme i Flensborg.

Jeg ser ingen vanvittige priser:

http://www.flensborgportalen.com/list.php?type=7&title=Erhverv

Jeg ved godt, at de tyske byggekrav for parcelhuse er strenge. Eksempelvis
at tagkonstruktionen skal kunne holde til de samme snemængder som falder i
Alperne, selv om huset ligger i Flensborg.

--
Mvh/Bjørn J.
Nichts ist verrückter als die Wirklichkeit !



Armand (16-09-2011)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 16-09-11 01:44

Den 15-09-2011 14:48, Bjørn J. skrev:
> "Armand"<armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
> news:4e71f0a5$0$56772$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
>>
>> Tilbage til erhvervsbyggeriet: Hvis erhversbyggeri skulle være
>> sammenlignelig med danske priser er det jo en kollosal forskel til
>> privatbyggeri. Derudover må grundpriserne i (især) de større tyske byer
>> ikke kunne holde et niveau på højde med vores lilleputland hvor der
>> generelt stadig er plads nok :-/
>
> Et lille udpluk af ledige erhvervsejendomme i Flensborg.
>
> Jeg ser ingen vanvittige priser:
>
> http://www.flensborgportalen.com/list.php?type=7&title=Erhverv
>
You're damn right

--
Armand.

Mikael L (15-09-2011)
Kommentar
Fra : Mikael L


Dato : 15-09-11 13:50

Den torsdag den 15. september 2011 13.08.22 UTC+2 skrev Bjørn J.:

> Vi må endelig ikke glemme huslejeomkostningerne på de ultrafine paladser, de
> fleste mærkeforhandlere har bygget de seneste åringer.

Jo, men i lige præcis det her tilfælde er forretningen i Tyskland langt pænere og præsentabel end dem jeg bruger i Kbh.

> Der er kun 1 til at betale disse omkostninger ...... kunden !

Præcis.

Men det undre mig stadig, jeg har også fået tilbud fra Sverige, men efter deres krone er steget er det ikke længere en god forretning at køre derover, det service eftersyn jeg fik udført er eksempelvis kun 1000kr. billigere end i DK- Sverige har jo heller ikke afgifter på biler og det kan ikke passe at en tysk mekanikker tjener så meget mindre end en mekanikker i DK eller S.

Mikael

Bjørn J. (15-09-2011)
Kommentar
Fra : Bjørn J.


Dato : 15-09-11 21:58


"Mikael L" <miklarsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:c1a62873-9cff-460b-8f0c-45147aecee7c@glegroupsg2000goo.googlegroups.com...

KLIP

>> Vi må endelig ikke glemme huslejeomkostningerne på de ultrafine paladser,
>> de
>> fleste mærkeforhandlere har bygget de seneste åringer.

>Jo, men i lige præcis det her tilfælde er forretningen i Tyskland langt
>pænere og præsentabel end dem jeg bruger i Kbh.

>> Der er kun 1 til at betale disse omkostninger ...... kunden !

>Præcis.

>Men det undre mig stadig, jeg har også fået tilbud fra Sverige, men efter
>deres krone er steget er det ikke længere en god >forretning at køre
>derover, det service eftersyn jeg fik udført er eksempelvis kun 1000kr.
>billigere end i DK- Sverige har jo >heller ikke afgifter på biler og det
>kan ikke passe at en tysk mekanikker tjener så meget mindre end en
>mekanikker i DK >eller S.

Lidt søgning på nettet: Tariflønnen for en automekaniker (KFZ mechaniker)
starter ved 10 Euro i timen !

Intet autoværksted kan være 800, 900, 1.100 ja sågar 1.400 kr. værd i timen
!

Hvad i alverden skulle retfærdiggøre denne timepris, det kan bestemt ikke
være medarbejdernes niveau......

--
Mvh/Bjørn J.
Nichts ist verrückter als die Wirklichkeit !



KASO (16-09-2011)
Kommentar
Fra : KASO


Dato : 16-09-11 06:13

>
> Lidt søgning på nettet: Tariflønnen for en automekaniker (KFZ mechaniker)
> starter ved 10 Euro i timen !
>
> Intet autoværksted kan være 800, 900, 1.100 ja sågar 1.400 kr. værd i
> timen !
>
> Hvad i alverden skulle retfærdiggøre denne timepris, det kan bestemt ikke
> være medarbejdernes niveau......
>
Uddannelse, husleje, lifte, specialværktøj, krav fra myndigheder til
indretning, administration, skatter og afgifter, ......


Steen F. (16-09-2011)
Kommentar
Fra : Steen F.


Dato : 16-09-11 00:05

Den 14-09-2011 21:22, Mikael L skrev:
> Tirsdag var dagen hvor jeg havde fået tid til udskiftning af kompressor til klimaanlægget og udført et 120.000km service på min Mazda 5.
....
> Men super service og ja tysk grundighed. Der er mange danske værksteder der kan lære noget.

Ja de er billigere, men jeg fik lavet service + nogle andre ting og de
skiftede en defekt forlygtepære uden beregning og uden at jeg havde bedt
om det. Problemet var bare, at da jeg kom hjem og åbnede motorhjelmen,
så lå den brugte pære oven på motoren! Den havde ligget i klemme mellem
motorhjelmens isolering og topplastiken på motoren. Tænk hvis den var
faldet ned på kilerem eller andre steder. Jeg mailede efterfølgende til
værkstedet, og fik aldrig en undskyldning. Ikke en gang et svar.
Man får en underlig frygt om at der måske er andre ting de har glemt at
stramme. Sådan noget har jeg dog aldrig oplevet i DK.


Bjørn J. (16-09-2011)
Kommentar
Fra : Bjørn J.


Dato : 16-09-11 00:51


"Steen F." <steen@steenmartin.dk> skrev i en meddelelse
news:4e728486$0$315$14726298@news.sunsite.dk...

KLIP

> Man får en underlig frygt om at der måske er andre ting de har glemt at
> stramme. Sådan noget har jeg dog aldrig oplevet i DK.

En lille pære, det er da ingen ting, jeg har fundet en større skruetrækker
glemt i motorrummet......på et dansk mærkeværksted..;)

Sidst min kone var på det lokale mærkeværksted, fik hun at vide, hendes
potte havde kørt mere end 6.000 km for meget i forhold til foreskrevet
tandremsskift.

Problemet var blot, potten havde været til stor service, for de famøse 6.000
km siden, hvor det klart fremgår, den skal have ny tandrem m.m.

Værkstedets undskyldning: "Vi tog fejl af motortypen"....hold da kæft mand,
potten er købt i huset, har udelukkende fået service herfra og slutter man
ODB-stikket til, så svarer programmet tilbage med samtlige oplysninger ....
naturligvis med den korrekte motortype.

PS: Jeg har i tidernes morgen været rimelig meget impliceret i brugen af
mærkeværkstedets fabriksdiagnostiseringsprogram, så jeg var ikke lige den
rettes mand, at brænde en sådan løgn af til...Vi sætter ikke vore ben mere i
dette hus.

--
Mvh/Bjørn J.
Nichts ist verrückter als die Wirklichkeit !



Henrik B. (16-09-2011)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 16-09-11 07:18

> "Bjørn J." skrev i meddelelsen
> news:4e728f82$0$56783$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Værkstedets undskyldning: "Vi tog fejl af motortypen"....hold da kæft
> mand, potten er købt i huset, har udelukkende fået service herfra og
> slutter man ODB-stikket til, så svarer programmet tilbage med samtlige
> oplysninger .... naturligvis med den korrekte motortype.
>
> PS: Jeg har i tidernes morgen været rimelig meget impliceret i brugen af
> mærkeværkstedets fabriksdiagnostiseringsprogram, så jeg var ikke lige den
> rettes mand, at brænde en sådan løgn af til...Vi sætter ikke vore ben mere
> i dette hus.

Du er sgu da os' så nærtagende. )

--
S till
A live
A nd
B reathing


Mikael L (16-09-2011)
Kommentar
Fra : Mikael L


Dato : 16-09-11 01:48

Den fredag den 16. september 2011 01.04.47 UTC+2 skrev Steen F.:
> Den 14-09-2011 21:22, Mikael L skrev:
> > Tirsdag var dagen hvor jeg havde f�et tid til udskiftning af kompressor til klimaanl�gget og udf�rt et 120.000km service p� min Mazda 5.
> ...
> > Men super service og ja tysk grundighed. Der er mange danske v�rksteder der kan l�re noget.
>
> Ja de er billigere, men jeg fik lavet service + nogle andre ting og de
> skiftede en defekt forlygtep�re uden beregning og uden at jeg havde bedt
> om det. Problemet var bare, at da jeg kom hjem og �bnede motorhjelmen,
> s� l� den brugte p�re oven p� motoren! Den havde ligget i klemme mellem
> motorhjelmens isolering og topplastiken p� motoren. T�nk hvis den var
> faldet ned p� kilerem eller andre steder. Jeg mailede efterf�lgende til
> v�rkstedet, og fik aldrig en undskyldning. Ikke en gang et svar.
> Man f�r en underlig frygt om at der m�ske er andre ting de har glemt at
> stramme. S�dan noget har jeg dog aldrig oplevet i DK.

Nu er det jo mennesker der laver bilerne og de laver fejl, jeg er selv gammel makanikker og har da også glemt ting. e.eks skrutrækkere i motorrummet, lommelygter i døre osv. Det tror jeg ikke man kan udgå, det kan ske alle steder. Jeg synes først det er problematisk når de siger de har lavet et og ikke har gjort det. Det er jo fusk.

Mikael

Steen F. (17-09-2011)
Kommentar
Fra : Steen F.


Dato : 17-09-11 21:33

Den 16-09-2011 09:47, Mikael L skrev:
> Nu er det jo mennesker der laver bilerne og de laver fejl, jeg er selv gammel makanikker og har da også glemt ting. e.eks skrutrækkere i motorrummet, lommelygter i døre osv. Det tror jeg ikke man kan udgå, det kan ske alle steder. Jeg synes først det er problematisk når de siger de har lavet et og ikke har gjort det. Det er jo fusk.

Vi er meget glade for at du ikke er kirug eller luftkaptajn! Puha hehe


alexbo (17-09-2011)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 17-09-11 21:46

"Steen F." <steen@steenmartin.dk> skrev

> Vi er meget glade for at du ikke er kirug eller luftkaptajn! Puha hehe

Kiruger glemmer sakse i patienter, og forleden dag glemte en pilot at slippe
håndbremsen.
http://www.sporten.dk/ishockey/menneskelig-fejl-kostede-stjerner-livet

Så virker det ikke så galt at glemme sin lygte i døren.

mvh
Alex Christensen


Steen F. (17-09-2011)
Kommentar
Fra : Steen F.


Dato : 17-09-11 22:04

Den 17-09-2011 22:46, alexbo skrev:
> Kiruger glemmer sakse i patienter, og forleden dag glemte en pilot at
> slippe håndbremsen.
> http://www.sporten.dk/ishockey/menneskelig-fejl-kostede-stjerner-livet
>
> Så virker det ikke så galt at glemme sin lygte i døren.

Pointen var, at på operationsstuer tæller man "værktøjet" op efter
afslutning, netop for at se om man har glemt noget. Det tror jeg aldrig
man har gjort på et værksted. Jo, måske hos Ferrari el.lign. har jeg en
naiv forestilling om, at tingene foregår anderledes
Stikprøver (FDM/Auto Motor und Sport) viser, at 4 ud af 5 værksteder
ikke laver det de bliver bedt om (prefabrikerede fejl inden bilen bliver
kørt på værksted).
Jeg tror heldigvis at raten er bedre hos piloter. Hvis 4 ud af 5 piloter
ikke landede deres fly sikkert... pyhh

Ukendt (17-09-2011)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 17-09-11 23:03


Alle kan glemme et lille stykke værktøj , her den Danske TopFuel Dragracer
som fik en lille snak med sine mekaniker ;) ca 20 sek inde i filmen

http://www.youtube.com/watch?v=nOWrWU8rH0A&feature=related

PE


Armand (18-09-2011)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 18-09-11 13:09

Den 18-09-2011 00:02, P.E. skrev:
>
> Alle kan glemme et lille stykke værktøj , her den Danske TopFuel
> Dragracer som fik en lille snak med sine mekaniker ;) ca 20 sek inde i
> filmen
>
> http://www.youtube.com/watch?v=nOWrWU8rH0A&feature=related
>

Hvis ikke at man skal snuble omkring en svens(!)knøgle på Mantorp,
hvorhenne så?

--
Armand.
(der har kørt roadrace på Mantorp og af samme grund hader dragracing)

Hans Paulin (6310) (18-09-2011)
Kommentar
Fra : Hans Paulin (6310)


Dato : 18-09-11 14:52

Armand formulerede søndag:
> Hvis ikke at man skal snuble omkring en svens(!)knøgle

Hvad er en knøgle? ;)

--
Med venlig hilsen
Hans
www.zofiaoghans.dk



Armand (18-09-2011)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 18-09-11 15:11

Den 18-09-2011 15:51, Hans Paulin (6310) skrev:
> Armand formulerede søndag:
>> Hvis ikke at man skal snuble omkring en svens(!)knøgle
>
> Hvad er en knøgle? ;)
>
Sådan en som Sven har i baglommen

--
Armand.
(ærgelig over en lidt kikset pointe)

Ukendt (18-09-2011)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 18-09-11 23:07

Ja jeg synes til gengæld at RR er fint men der er for mange sving , og de
taler altid om hvor gode bremser de har ?

Og Armand , jeg fik sku også DM i hus i år ;) + et par andre gode titler og
ingen sprunget motor ;)

www.kvikteam.dk

PE




Armand (19-09-2011)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 19-09-11 13:22

Den 19-09-2011 00:06, P.E. skrev:
> Ja jeg synes til gengæld at RR er fint men der er for mange sving , og
> de taler altid om hvor gode bremser de har ?
>


> Og Armand , jeg fik sku også DM i hus i år ;) + et par andre gode titler
> og ingen sprunget motor ;)
>
> www.kvikteam.dk
>
Fedest!
Tillykke med dét!

--
Armand.

Leif Neland (18-09-2011)
Kommentar
Fra : Leif Neland


Dato : 18-09-11 07:33

Den 17-09-2011 23:03, Steen F. skrev:

> Jeg tror heldigvis at raten er bedre hos piloter. Hvis 4 ud af 5 piloter
> ikke landede deres fly sikkert... pyhh

Så er der hurtigt kun de gode piloter tilbage. Det er desværre for dyrt
i fly at få udluget de dårlige piloter på den måde.


Leif
--
Check out www.waze.com - it's a social GPS app where drivers share
real-time road info (traffic, accidents, police, speedcams and more)
with each other. If you're an iPhone Android Blackberry Symbian or
Windows Mobile user then this is the perfect app to use for daily driving.

Steen F. (17-09-2011)
Kommentar
Fra : Steen F.


Dato : 17-09-11 21:57

Den 14-09-2011 21:22, Mikael L skrev:
> Tirsdag var dagen hvor jeg havde fået tid til udskiftning af kompressor til klimaanlægget og udført et 120.000km service på min Mazda 5.
>
> Jeg havde skrevet frem og tilbage på mail med Mazda Flensborg http://www.meister-ehrich.de/neuwagen_dk.htm
>
> Jeg var der kl.8.10 og bilen blev straks rullet indenfor, her gennemgik mekanikkeren bilen sammen med mig for at se om der var ekstraarbejder. Der skulle et nyt sæt viskerblade til og et varmeskjold over udstødning. Jeg skrev under på det vi havde aftalt, her stod prisen også og så + ca 100Euro til de ekstra ting.
> Bilen skulle være klar kl.14 og min låne bil stod klar udenfor.
>
> Klokken blev 14.05 om jeg kom for at hente bilen. Den var klar og der blev afregnet, ekstraarbejdet var kun løbet op i 60 euro ekstra. Jeg kørte derfra efter at have betalt 13400kr. Jeg har brugt lige over 1000kr i transport og købt lidt mad og drikke undervejs. Men der er stadig langt op til de ca 27.000kr som Mazda i DK vil have for det samme arbejde.
>
> Det er helt sikkert ikke sidste gang at jeg har benyttet mig af den mulighed, hvis der skulle komme større reparationsarbejder i fremtiden.
>
> Tilbage står så, hvorfor i alverden er der så stor forskel på værkstedspriser i Tyskland og Danmark+ De har godt nok 7% lavere moms. Klimakompressoren alene koster i Tyskland ca.6500kr. i DK 10.000 + moms. Der er 4300kr forskel alene på service eftersynet. Det er jo vanvittigt.
>
> Men super service og ja tysk grundighed. Der er mange danske værksteder der kan lære noget.
>
> Mikael

For hver gang der er en dansker der har en god oplevelse på et tysk
værksted, er der også en der har en dårlig.
Lidt ligesom to der diskuterer om rød eller blå er pænest.

Ukendt (17-09-2011)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 17-09-11 22:13

Blå blok er klogest og billigst i længden.


"Steen F." <steen@steenmartin.dk> skrev i en meddelelse
news:4e750977$0$306$14726298@news.sunsite.dk...
> Den 14-09-2011 21:22, Mikael L skrev:
>> Tirsdag var dagen hvor jeg havde fået tid til udskiftning af kompressor
>> til klimaanlægget og udført et 120.000km service på min Mazda 5.
>>
>> Jeg havde skrevet frem og tilbage på mail med Mazda Flensborg
>> http://www.meister-ehrich.de/neuwagen_dk.htm
>>
>> Jeg var der kl.8.10 og bilen blev straks rullet indenfor, her gennemgik
>> mekanikkeren bilen sammen med mig for at se om der var ekstraarbejder.
>> Der skulle et nyt sæt viskerblade til og et varmeskjold over udstødning.
>> Jeg skrev under på det vi havde aftalt, her stod prisen også og så + ca
>> 100Euro til de ekstra ting.
>> Bilen skulle være klar kl.14 og min låne bil stod klar udenfor.
>>
>> Klokken blev 14.05 om jeg kom for at hente bilen. Den var klar og der
>> blev afregnet, ekstraarbejdet var kun løbet op i 60 euro ekstra. Jeg
>> kørte derfra efter at have betalt 13400kr. Jeg har brugt lige over 1000kr
>> i transport og købt lidt mad og drikke undervejs. Men der er stadig langt
>> op til de ca 27.000kr som Mazda i DK vil have for det samme arbejde.
>>
>> Det er helt sikkert ikke sidste gang at jeg har benyttet mig af den
>> mulighed, hvis der skulle komme større reparationsarbejder i fremtiden.
>>
>> Tilbage står så, hvorfor i alverden er der så stor forskel på
>> værkstedspriser i Tyskland og Danmark+ De har godt nok 7% lavere moms.
>> Klimakompressoren alene koster i Tyskland ca.6500kr. i DK 10.000 + moms.
>> Der er 4300kr forskel alene på service eftersynet. Det er jo vanvittigt.
>>
>> Men super service og ja tysk grundighed. Der er mange danske værksteder
>> der kan lære noget.
>>
>> Mikael
>
> For hver gang der er en dansker der har en god oplevelse på et tysk
> værksted, er der også en der har en dårlig.
> Lidt ligesom to der diskuterer om rød eller blå er pænest.



Mikael L (18-09-2011)
Kommentar
Fra : Mikael L


Dato : 18-09-11 05:24

Den lørdag den 17. september 2011 22.32.32 UTC+2 skrev Steen F.:
>
> Vi er meget glade for at du ikke er kirug eller luftkaptajn! Puha hehe

Nu tror jeg så heller ikke at der er så mange kiruger der midt under en operation blev hevet fra for lige at operere på en anden patient, samtidig med at der undervejs kommer folk og stiller spørgsmål.
Men sådan en magnettisk lommelygte gør jo ikke meget væsen af sig når den sidder fast på dørpladen inde i døren og den måske lige er løbet tør for strøm mens man lige var væk, så kommer man tilbage sætter dørbeklædningen på og alt er godt

Min største bommert som mekanikker var at starte en gammel bil jeg havde skiftet kølerslange på og ville lufte kølesystemet ud, hev lige et par gange i gearstangen for at være sikker på at den var i frigear. Det var den ikke, bilen startede og kørte op i filbænken med et brag. Det kostede en ny kofanger og motorhjælm på mandens bil, han stod i øvrigt ved siden af og kiggede. Det er nok ikke en overdrivelse at i den forbindelse steg hans bil adskillige tusind kroner i værdi , han fik endda en motorhjælm i samme farve som bilen oprindeligt havde haft.

Mikael


Steen F. (20-09-2011)
Kommentar
Fra : Steen F.


Dato : 20-09-11 22:56

Den 18-09-2011 13:24, Mikael L skrev:
> Nu tror jeg så heller ikke at der er så mange kiruger der midt under en operation blev hevet fra for lige at operere på en anden patient, samtidig med at der undervejs kommer folk og stiller spørgsmål.

Nej, hvorfor mon? For at undgå fejl

> Min største bommert som mekanikker var at starte en gammel bil jeg havde skiftet kølerslange på og ville lufte kølesystemet ud, hev lige et par gange i gearstangen for at være sikker på at den var i frigear. Det var den ikke, bilen startede og kørte op i filbænken med et brag. Det kostede en ny kofanger og motorhjælm på mandens bil, han stod i øvrigt ved siden af og kiggede. Det er nok ikke en overdrivelse at i den forbindelse steg hans bil adskillige tusind kroner i værdi , han fik endda en motorhjælm i samme farve som bilen oprindeligt havde haft.

Det skulle du så lige have prøvet med min 800.000 kr. MB! Nå nej, den
har aut.gear.. men alligevel. Mon ik du skulle ha nøjes med et job som
skraldemand i stedet for


Anders Majland (22-09-2011)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 22-09-11 09:35

> > hev lige et par gange i gearstangen for at være sikker på at den var i
> > frigear. Det var den ikke, bilen startede og kørte op i filbænken med
> > et brag.

> Det skulle du så lige have prøvet med min 800.000 kr. MB! Nå nej, den har
> aut.gear.. men alligevel.

Havde den manuelt gear, mon ikke den så gik så meget bedre at man ikke kan
være i tvivl om at den var i frigear ...

Men mennesker laver fejl, så selvfølgelig sker der også fejl på
værkstederne. Der er selvfølgelig også forskel på kulturen på forskellige
værksteder og dermed hvor mange fejl de laver... Men største forskel er nok
hvordan de håndtere fejlene ...

Da jeg i 2009 sendte en 5000km "gammel" bil med falck på autoriseret
værksted da den var "helt død". (Et MB værksted). De påstod så ret hurtigt
at have løst problemet, men da jeg hentede den nåede jeg 4km. Jeg havde
noteret km tallet da jeg efterlod bilen og de havde kørt <1km da jeg hentede
den. Værkstedet havde ikke gjort sig den ulejlighed at prøvekøre bilen. Men
resten af historen kan i google frem, men den var på værksted 4 gange for at
få fejlen rettet. Årsagen var en fejl fra fabrikken, men der skulle en del
bøvl til at få den løst.

Men måske du havde fået bedre service og større omhyggelighed hvis din meget
dyrere mb der havde fejlet noget ? Men det er jo de samme mekanikere på
værktedet der udfører arbejdet ...


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177577
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409071
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste