/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Afb.
Fra : Ukendt


Dato : 05-09-11 16:23

Kan en afbalanceringsklods ikke monteres
på modsatte side af en fælg ?



 
 
Hans Kjaergaard (05-09-2011)
Kommentar
Fra : Hans Kjaergaard


Dato : 05-09-11 17:07

On Mon, 5 Sep 2011 17:22:35 +0200, ">> Eque <<" <n/a> wrote:

>Kan en afbalanceringsklods ikke monteres
>på modsatte side af en fælg ?
Jo det kan den godt, det vil bare ikke have den tilsigtede virkning.


/Hans

Ukendt (05-09-2011)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 05-09-11 17:26

Hvordan ikke ?

"Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:qjs96798qluekpb4pr1dcmfli7r8kbcog5@4ax.com...
> On Mon, 5 Sep 2011 17:22:35 +0200, ">> Eque <<" <n/a> wrote:
>
>>Kan en afbalanceringsklods ikke monteres
>>på modsatte side af en fælg ?
> Jo det kan den godt, det vil bare ikke have den tilsigtede virkning.
>
>
> /Hans



Hans Kjaergaard (05-09-2011)
Kommentar
Fra : Hans Kjaergaard


Dato : 05-09-11 17:41

On Mon, 5 Sep 2011 18:25:58 +0200, ">> Eque <<" <n/a> wrote:

>Hvordan ikke ?
Da jeg for år tilbage lærte at afbalacerer hjul var det en meget
manuel process.
Først fandt man balance punktet hvor hjulet var tungest op/ned, og
udmålte denne og huggede en klods på indersiden, det blev kaldt
statisk balance.
Så satte man manuelt hjulet i omdrejninger og udmålte hvor meget det
slog sidevejs, og huggede en klods på ydersiden på det punkt hvor det
slog mest. Det blev kaldt dynamisk balance.

Og så kontrollerede man at alt var inden for +/- 5 gram, og var det
det så var alt ok, hvis ikke, så på den igen.

Så de 2 klodser er til hver sin ubalance.

Man kan da prøve at sætte dem anderledes og se om det har nogen
virkning, men så skal man nok eksperimenterer lidt med vægten og
kontrollerer mange gange om balancen nu er i orden. Har man tiden og
matrialerne er det jo ok at lege lidt.


/Hans
>
>"Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse
>news:qjs96798qluekpb4pr1dcmfli7r8kbcog5@4ax.com...
>> On Mon, 5 Sep 2011 17:22:35 +0200, ">> Eque <<" <n/a> wrote:
>>
>>>Kan en afbalanceringsklods ikke monteres
>>>på modsatte side af en fælg ?
>> Jo det kan den godt, det vil bare ikke have den tilsigtede virkning.
>>
>>
>> /Hans
>


Leo Jensen (05-09-2011)
Kommentar
Fra : Leo Jensen


Dato : 05-09-11 10:13

On 5 Sep., 18:06, Hans Kjaergaard <hans.k2tek...@post5.tele.dk> wrote:
> On Mon, 5 Sep 2011 17:22:35 +0200, ">> Eque <<" <n/a> wrote:
>
> >Kan en afbalanceringsklods ikke monteres
> >p modsatte side af en f lg ?
>
> Jo det kan den godt, det vil bare ikke have den tilsigtede virkning.
>
> /Hans

Hvis man sætter den på ydersiden skal den nok virke nogenlunde som
tilsigtet, men det bliver bøvlet at få den på plads for dækket...

Leo

Henrik B. (06-09-2011)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 06-09-11 12:05

>> Eque skrev i meddelelsen
>> news:4e64e93a$0$56769$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> Kan en afbalanceringsklods ikke monteres
> på modsatte side af en fælg ?

Hvis du med modsat mener ind mod bunden af bilen, så jo, det kan sagtens
lade sig gøre! Dygtige dækmontører monterer aldrig balanceklodserne synligt
på ydersiden. Ofte sættes de ind bag "sprosserne" i fælgen, eller helt inde
ved kanten mod bunden af bilen.

--
S till
A live
A nd
B reathing


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177577
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409071
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste