| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | Er sejladssikkerheden styrket med dette ti~ Fra : Harding E. Larsen | 
  Dato :  31-08-11 12:14 |  
  |  
 
            Se.
 http://frv.dk/Seneste_nyt/Nyheder/Data/Pages/SOUNDREPudvidelse.aspx
I eftermiddags landede et fly fra søsiden i en højde af 10 - 15 meter
 over Kystvejen. Den nåede lige ind over anduvningslysene.
 Det er ikke nok at højden over middelmarker ved  Ndr. Røse er OK, for
 lystbåde sejler inden for Ndr. Røse har master der ofte stikker op i
 den højde.
 En kollision med et fly har ikke samme virkning som der er vist i
 strengen: "Sådan skal man ikke gøre!!!!!" Det vil desværre give et
 andet senarie.
 Mvh/Harding
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Thl (01-09-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Thl | 
  Dato :  01-09-11 05:41 |  
  |  
 
            Den 31-08-2011 20:14, Harding E. Larsen skrev:
 > Se.
 >
 >  http://frv.dk/Seneste_nyt/Nyheder/Data/Pages/SOUNDREPudvidelse.aspx
>
 > I eftermiddags landede et fly fra søsiden i en højde af 10 - 15 meter
 > over Kystvejen. Den nåede lige ind over anduvningslysene.
 > Det er ikke nok at højden over middelmarker ved  Ndr. Røse er OK, for
 > lystbåde sejler inden for Ndr. Røse har master der ofte stikker op i
 > den højde.
 > En kollision med et fly har ikke samme virkning som der er vist i
 > strengen: "Sådan skal man ikke gøre!!!!!" Det vil desværre give et
 > andet senarie.
 >
 > Mvh/Harding
 Trafikfly lander med 3 graders vinkel, så ved kystlinien er flyet ca.
 20m _højere_  oppe, og så er der jo god plads til masten og læg så 5m 
 til for hver 100m afstand, så tror jeg problemet er helt forsvundet.
 mvh
 Thorbjørn
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Harding E. Larsen (02-09-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Harding E. Larsen | 
  Dato :  02-09-11 03:19 |  
  |   
            Ja dit regnestykke er i og for sig godt nok, for den ideelle linie til
 stedet hvor flyene normalt lander på bane 22 left.
 Jeg kan supplere med følgende. Middelmarker placeres normalt mellem
 0,5 og 0,8 nautiske mil (1 km) før runway treshold. For bane 22 er
 placeringen på Ndr. Røse og sejlruten for skibe der er omfattet af
 bekendtgørelsen, ligger lige øst for Ndr. Røse, altså endnu længere
 ude. og d.v.s. at fly normalt vil være mere end 70 meter over Røsen og
 bekendtgørelsen angiver anmeldelse af skibe der rager mere end 35
 meter over daglig vande.
 Højden som fly befinder sig i ved kystlinien er som du beskriver 20
 meter oppe. Lægger vi dertil at sejlbåde befinder sig ca 100 meter
 uden for kystlinien vil det give en flyhøjde på 25 meter over vandet.
 Mange sejlbåde har master der går mere end 12,5 meter op så derfor vil
 sikkerhedsmargin til flyene være mindre.
 Nu er det således at jeg sidder i en bygning et par hundrede meter syd
 for den pågældende landingsbane og ser direkte vinkelret ud på banens
 begyndelse, og kan se alle landingslysene lige ud til kystlinien.
 Længere henne af banen, ud for vindposen, er det normale sted for hvor
 hjulene rammer landingsbanen.
 Derfor er det nok værd at bemærke hvad jeg tidligere skrev:
 
 " I eftermiddags landede et fly fra søsiden i en højde af 10 - 15
 meter over Kystvejen. Den nåede lige ind over anduvningslysene".
 
 Det var en ikke ideel situation; men det hænder. Efter mere end 4500
 timer i et fly kender jeg godt til de fluktuationer i luften, der kan
 afstedkomme vertikale forskydninger i forhold til den normale
 indflyvning.
 
 Da jeg igennem rigtig mange år,, (53 år), tillige har sejlet i
 området, (med hjemhavn i Kastrup), kan jeg kun anbefale at sejlerne
 ikke sejler ind under land; men bliver uden nær Ndr. Røse indtil man
 har passeret indflyvningsområdet.
 
 Det giver den bedste sikkerhedsmargin.
 
 Mvh/Harding
 
 On 1 Sep., 06:41, Thl <lykkeb...@hotmail.com> wrote:
 >
 > Trafikfly lander med 3 graders vinkel, så ved kystlinien er flyet ca.
 > 20m _højere_  oppe, og så er der jo god plads til masten og læg så 5m
 > til for hver 100m afstand, så tror jeg problemet er helt forsvundet.
 >
 > mvh
 > Thorbjørn
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Thl (03-09-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Thl | 
  Dato :  03-09-11 13:48 |  
  |   
            Den 02-09-2011 11:18, Harding E. Larsen skrev:
 >
 > Højden som fly befinder sig i ved kystlinien er som du beskriver 20
 > meter oppe. Lægger vi dertil at sejlbåde befinder sig ca 100 meter
 > uden for kystlinien vil det give en flyhøjde på 25 meter over vandet.
 >
 >> mvh
 >> Thorbjørn
 >
 Jeg skrev Ikke 20meter oppe, men 20 meter HØJERE oppe hvilket så giver 
 en højde på 30 - 35 m, og efter at have målt afstanden skal højden 
 faktisk ændres fra 20 til 25.
 D.v,s, at 100 meter fra kystlinien er flyene i en højde på 40 - 45 meter 
 over vandet.
 
 mvh
 Thorbjørn
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Allan (03-09-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Allan | 
  Dato :  03-09-11 03:34 |  
  |   
            On 2 Sep., 11:18, "Harding E. Larsen" <hard...@larsen.tdcadsl.dk>
 wrote:
 > Ja dit regnestykke er i og for sig godt nok, for den ideelle linie til
 > stedet hvor flyene normalt lander på bane 22 left.
 > Jeg kan supplere med følgende. Middelmarker placeres normalt mellem
 > 0,5 og 0,8 nautiske mil (1 km) før runway treshold. For bane 22 er
 > placeringen på Ndr. Røse og sejlruten for skibe der er omfattet af
 > bekendtgørelsen, ligger lige øst for Ndr. Røse, altså endnu længere
 > ude. og d.v.s. at fly normalt vil være mere end 70 meter over Røsen og
 > bekendtgørelsen angiver anmeldelse af skibe der rager mere end 35
 > meter over daglig vande.
 > Højden som fly befinder sig i ved kystlinien er som du beskriver 20
 > meter oppe. Lægger vi dertil at sejlbåde befinder sig ca 100 meter
 > uden for kystlinien vil det give en flyhøjde på 25 meter over vandet.
 > Mange sejlbåde har master der går mere end 12,5 meter op så derfor vil
 > sikkerhedsmargin til flyene være mindre.
 > Nu er det således at jeg sidder i en bygning et par hundrede meter syd
 > for den pågældende landingsbane og ser direkte vinkelret ud på banens
 > begyndelse, og kan se alle landingslysene lige ud til kystlinien.
 > Længere henne af banen, ud for vindposen, er det normale sted for hvor
 > hjulene rammer landingsbanen.
 > Derfor er det nok værd at bemærke hvad jeg tidligere skrev:
 >
 > " I eftermiddags landede et fly fra søsiden i en højde af 10 - 15
 > meter over Kystvejen. Den nåede lige ind over anduvningslysene".
 >
 > Det var en ikke ideel situation; men det hænder. Efter mere end 4500
 > timer i et fly kender jeg godt til de fluktuationer i luften, der kan
 > afstedkomme vertikale forskydninger i forhold til den normale
 > indflyvning.
 >
 > Da jeg igennem rigtig mange år,, (53 år), tillige har sejlet i
 > området, (med hjemhavn i Kastrup), kan jeg kun anbefale at sejlerne
 > ikke sejler ind under land; men bliver uden nær Ndr. Røse indtil man
 > har passeret indflyvningsområdet.
 >
 > Det giver den bedste sikkerhedsmargin.
 >
 > Mvh/Harding
 >
 > On 1 Sep., 06:41, Thl <lykkeb...@hotmail.com> wrote:
 >
 >
 >
 >
 >
 >
 >
 >
 >
 > > Trafikfly lander med 3 graders vinkel, så ved kystlinien er flyet ca.
 > > 20m _højere_  oppe, og så er der jo god plads til masten og læg så 5m
 > > til for hver 100m afstand, så tror jeg problemet er helt forsvundet.
 >
 > > mvh
 > > Thorbjørn
 
 Jeg kan tilføje at udover de omtalte 3 graders indflyvningsvinkel, så
 lander et fly ikke ved banens start, men 1000 fod inde på banen.
 Derudover er alle kommercielle fly stabiliserede på deres 3 graders
 indflyvningsvinkel i en højde af 1000 fod minimum, oftes før.
 
 Mvh Allan, pilot med base i CPH og lystsejler fra Dragør
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Harding E. Larsen (03-09-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Harding E. Larsen | 
  Dato :  03-09-11 13:59 |  
  |   
            Hej Allan,
 Som forhåndværende mødeleder og koordinator mellem central engineering
 og de respektive tekniske piloter, kender jeg udmærket til det normale
 og også til afvigelserne.
 Det var en af den sidste slags som jeg tillod mig at kommentere på.
 Det skal også med når man opstiller sikkerhedsmargins, ikke alene for
 skibstrafikken bør man også huske at lystsejlere der har en høj mast
 og sejler tæt på kystlinien kan have en lille risiko i meget uheldige
 situationer.
 Det var en sådan, tæt på, jeg observerede.
 
 Mvfh/Harding
 
 
 On 3 Sep., 11:34, Allan <allan...@gmail.com> wrote:
 >
 > Jeg kan tilføje at udover de omtalte 3 graders indflyvningsvinkel, så
 > lander et fly ikke ved banens start, men 1000 fod inde på banen.
 > Derudover er alle kommercielle fly stabiliserede på deres 3 graders
 > indflyvningsvinkel i en højde af 1000 fod minimum, oftes før.
 >
 > Mvh Allan, pilot med base i CPH og lystsejler fra Dragør- Skjul tekst i anførselstegn -
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Allan (05-09-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Allan | 
  Dato :  05-09-11 13:49 |  
  |   
            On 3 Sep., 21:59, "Harding E. Larsen" <hardinge.lar...@gmail.com>
 wrote:
 > Hej Allan,
 > Som forhåndværende mødeleder og koordinator mellem central engineering
 > og de respektive tekniske piloter, kender jeg udmærket til det normale
 > og også til afvigelserne.
 > Det var en af den sidste slags som jeg tillod mig at kommentere på.
 > Det skal også med når man opstiller sikkerhedsmargins, ikke alene for
 > skibstrafikken bør man også huske at lystsejlere der har en høj mast
 > og sejler tæt på kystlinien kan have en lille risiko i meget uheldige
 > situationer.
 > Det var en sådan, tæt på, jeg observerede.
 >
 > Mvfh/Harding
 >
 > On 3 Sep., 11:34, Allan <allan...@gmail.com> wrote:
 >
 >
 >
 >
 >
 >
 >
 >
 >
 > > Jeg kan tilføje at udover de omtalte 3 graders indflyvningsvinkel, så
 > > lander et fly ikke ved banens start, men 1000 fod inde på banen.
 > > Derudover er alle kommercielle fly stabiliserede på deres 3 graders
 > > indflyvningsvinkel i en højde af 1000 fod minimum, oftes før.
 >
 > > Mvh Allan, pilot med base i CPH og lystsejler fra Dragør- Skjul tekst i anførselstegn -
 
 Hej Harding,
 
 Egentlig tror jeg mest dette handler om "forstyrrende elementer" ude
 af ILS signalet, specielt på CAT 2..
 
 mvh Allan
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Harding E. Larsen (06-09-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Harding E. Larsen | 
  Dato :  06-09-11 07:21 |  
  |   
            Hej Allan,
 
 Ja der kan måske være ILS problemer; men det burde Luftfartsstyrelsens
 fly have observeret. Det er usandsynlig pludseligt opstået og
 forsvundet igen da næste fly opførte sig normalt. Det virker som om
 fejlen kunne tilskrives det pågældende fly.
 Der er nogle lufthavne, som vi begge ved, hvor der er "buler" på ILS
 signalerne; men de er rimeligt konstante.
 Det jeg observerede den dag var noget ekstremt. Jeg har kontor på 1.
 sal og normalt kan jeg se flyene godt oppe og tæt på en linie op til
 hangar 4´ports overligger bjælke. Det giver en god højde når flyene
 går ind over land; men den ekstreme situation hvor flyet var ganske få
 meter over indflyvningslysene bekymrede mig og ved at regne tilbage
 til den formodede højde fra Røsen og ind til kystlinien, har højden
 været noget under det acceptable.
 Vi kommer nok ikke en afklaring nærmere da det udenlandske flys data
 bliver holdt i en lukket kreds. Det er der som du ved jo aftaler
 omkring.
 
 Mvh/Harding
 
 
 
 On 5 Sep., 21:49, Allan <allan...@gmail.com> wrote:
 > On 3 Sep., 21:59, "Harding E. Larsen" <hardinge.lar...@gmail.com>
 > wrote:
 >
 >
 >
 >
 >
 > > Hej Allan,
 > > Som forhåndværende mødeleder og koordinator mellem central engineering
 > > og de respektive tekniske piloter, kender jeg udmærket til det normale
 > > og også til afvigelserne.
 > > Det var en af den sidste slags som jeg tillod mig at kommentere på.
 > > Det skal også med når man opstiller sikkerhedsmargins, ikke alene for
 > > skibstrafikken bør man også huske at lystsejlere der har en høj mast
 > > og sejler tæt på kystlinien kan have en lille risiko i meget uheldige
 > > situationer.
 > > Det var en sådan, tæt på, jeg observerede.
 >
 > > Mvfh/Harding
 >
 > > On 3 Sep., 11:34, Allan <allan...@gmail.com> wrote:
 >
 > > > Jeg kan tilføje at udover de omtalte 3 graders indflyvningsvinkel, så
 > > > lander et fly ikke ved banens start, men 1000 fod inde på banen.
 > > > Derudover er alle kommercielle fly stabiliserede på deres 3 graders
 > > > indflyvningsvinkel i en højde af 1000 fod minimum, oftes før.
 >
 > > > Mvh Allan, pilot med base i CPH og lystsejler fra Dragør- Skjul tekst i anførselstegn -
 >
 > Hej Harding,
 >
 > Egentlig tror jeg mest dette handler om "forstyrrende elementer" ude
 > af ILS signalet, specielt på CAT 2..
 >
 > mvh Allan- Skjul tekst i anførselstegn -
 >
 > - Vis tekst i anførselstegn -
 
  
            
             |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |