/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Ladesikringsproblem
Fra : HKN


Dato : 29-08-11 16:53

Jeg har et problem med sikringen på min lader, som bliver ved med at gå.

Min batteribank er forholdsvis beskeden – 3x 60Ah – men dog relativt ny.
Problemet består i at sikringen som sidder på ledningen fra lader til
batteri bliver forholdsvis varm – faktisk så varm at den over tid smelter,
og ledningen har efterhånden fået en mørk farve lige omkring sikringen. Min
lader er en 15A Mastervolt Lader. Den burde ifølge manualen være gangbar til
en batteribank op til 300Ah.

Jeg tænker at der kan være forskel på måden de gamle batterier skulle lades
ift de nye – puls vs. kontinuerlig ladning?

Dbh
Henrik


 
 
Lars Kristensen (29-08-2011)
Kommentar
Fra : Lars Kristensen


Dato : 29-08-11 17:09

On 29-08-2011 17:53, HKN wrote:
> Jeg har et problem med sikringen på min lader, som bliver ved med at gå.
>
> Min batteribank er forholdsvis beskeden – 3x 60Ah – men dog relativt ny.
> Problemet består i at sikringen som sidder på ledningen fra lader til
> batteri bliver forholdsvis varm – faktisk så varm at den over tid
> smelter, og ledningen har efterhånden fået en mørk farve lige omkring
> sikringen. Min lader er en 15A Mastervolt Lader. Den burde ifølge
> manualen være gangbar til en batteribank op til 300Ah.

Hvor stor er sikringen mellem lader og batteribank?


Hvis sikringen er korrekt størrelse, så lyder det lidt som en dårlig
forbindelse et sted omkring sikringen:

Har du kontrolleret og renset for ir på kontaktflader i sikringshuset?
Er ledningen ordentlig fæstet til sikringshuset?
Er der fugt i sikringshuset?
Er kablet irret?

- Lars


HKN (29-08-2011)
Kommentar
Fra : HKN


Dato : 29-08-11 17:49

Sikringshuset ligner efterhånden noget der kan sammenlignes med Tjernobyl.
Og kontaktfladerne har tydeligvis været varme, så ingen tvivl om at det skal
skiftes.
--------------------------------------------------------------------------------

"Lars Kristensen" skrev i meddelelsen
news:4e5bb9a9$0$305$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

On 29-08-2011 17:53, HKN wrote:
> Jeg har et problem med sikringen på min lader, som bliver ved med at gå.
>
> Min batteribank er forholdsvis beskeden – 3x 60Ah – men dog relativt ny.
> Problemet består i at sikringen som sidder på ledningen fra lader til
> batteri bliver forholdsvis varm – faktisk så varm at den over tid
> smelter, og ledningen har efterhånden fået en mørk farve lige omkring
> sikringen. Min lader er en 15A Mastervolt Lader. Den burde ifølge
> manualen være gangbar til en batteribank op til 300Ah.

Hvor stor er sikringen mellem lader og batteribank?


Hvis sikringen er korrekt størrelse, så lyder det lidt som en dårlig
forbindelse et sted omkring sikringen:

Har du kontrolleret og renset for ir på kontaktflader i sikringshuset?
Er ledningen ordentlig fæstet til sikringshuset?
Er der fugt i sikringshuset?
Er kablet irret?

- Lars


Hans Kjaergaard (29-08-2011)
Kommentar
Fra : Hans Kjaergaard


Dato : 29-08-11 17:15

On Mon, 29 Aug 2011 17:53:04 +0200, "HKN" <henrikndk@hotmail.com>
wrote:
>faktisk så varm at den over tid smelter,
>og ledningen har efterhånden fået en mørk farve lige omkring sikringen.
Start med at skifte hele ledningen til en kraftigere type og skift
også sikring og sikringsholder.

>Min lader er en 15A Mastervolt Lader.
Hvor stor er den sikring der springer ?
Har du mulighed for at måle ladestrømmen, og batteri spændingen (over
batteri polerne på hvert batteri) ?

>Jeg tænker at der kan være forskel på måden de gamle batterier skulle lades
>ift de nye – puls vs. kontinuerlig ladning?
Nej.


/Hans

HKN (29-08-2011)
Kommentar
Fra : HKN


Dato : 29-08-11 17:17

Det er en 15A sikring der sidder på ledningen.


--------------------------------------------------------------------------------

"HKN" skrev i meddelelsen news:4e5bb5e1$0$316$14726298@news.sunsite.dk...

Jeg har et problem med sikringen på min lader, som bliver ved med at gå.

Min batteribank er forholdsvis beskeden – 3x 60Ah – men dog relativt ny.
Problemet består i at sikringen som sidder på ledningen fra lader til
batteri bliver forholdsvis varm – faktisk så varm at den over tid smelter,
og ledningen har efterhånden fået en mørk farve lige omkring sikringen. Min
lader er en 15A Mastervolt Lader. Den burde ifølge manualen være gangbar til
en batteribank op til 300Ah.

Jeg tænker at der kan være forskel på måden de gamle batterier skulle lades
ift de nye – puls vs. kontinuerlig ladning?

Dbh
Henrik


Hans Kjaergaard (29-08-2011)
Kommentar
Fra : Hans Kjaergaard


Dato : 29-08-11 17:27

On Mon, 29 Aug 2011 18:17:04 +0200, "HKN" <henrikndk@hotmail.com>
wrote:

>Min batteribank er forholdsvis beskeden – 3x 60Ah
Hvordan er de koblet til ladeapperatet, alle parallel og så ellers
bare laderen på fælles + og - ?

Har du mulighed for at koble batterierne fra et ad gangen forholdsvist
nemt, feks. med en hovedafbryder til hvert batteri ?


/Hans

HKN (29-08-2011)
Kommentar
Fra : HKN


Dato : 29-08-11 17:47

Jeg kan relativt nemt frakoble batterierne fra hinanden, men der er ikke
monteret nogen afbryder imellem dem.

-Henrik
--------------------------------------------------------------------------------

"Hans Kjaergaard" skrev i meddelelsen
news:88fn575hg2lui9ksnjdi3g4iuhjjfuh2df@4ax.com...

On Mon, 29 Aug 2011 18:17:04 +0200, "HKN" <henrikndk@hotmail.com>
wrote:

>Min batteribank er forholdsvis beskeden – 3x 60Ah
Hvordan er de koblet til ladeapperatet, alle parallel og så ellers
bare laderen på fælles + og - ?

Har du mulighed for at koble batterierne fra et ad gangen forholdsvist
nemt, feks. med en hovedafbryder til hvert batteri ?


/Hans


Hans Kjaergaard (29-08-2011)
Kommentar
Fra : Hans Kjaergaard


Dato : 29-08-11 17:59

On Mon, 29 Aug 2011 18:47:01 +0200, "HKN" <henrikndk@hotmail.com>
wrote:

>Jeg kan relativt nemt frakoble batterierne fra hinanden, men der er ikke
>monteret nogen afbryder imellem dem.

Så kobel dem fra hinanden og lad dem stå en times tid (uden at være
koblet til noget som helst) og må så spændingen over polerne på dem
enkeltvis.


/Hans

Harding E. Larsen (29-08-2011)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 29-08-11 11:26

Mål også syrevægten. Det kan være at en celle kortslutter.

Mvh/Harding

On 29 Aug., 18:58, Hans Kjaergaard <hans.k2tek...@post5.tele.dk>
wrote:
> On Mon, 29 Aug 2011 18:47:01 +0200, "HKN" <henrik...@hotmail.com>
> wrote:
>
> >Jeg kan relativt nemt frakoble batterierne fra hinanden, men der er ikke
> >monteret nogen afbryder imellem dem.
>
> Så kobel dem fra hinanden og lad dem stå en times tid (uden at være
> koblet til noget som helst) og må så spændingen over polerne på dem
> enkeltvis.
>
> /Hans


HKN (29-08-2011)
Kommentar
Fra : HKN


Dato : 29-08-11 19:09

Der er tale orm AGM batterier, så der jeg vel ikke trække syre op?

--------------------------------------------------------------------------------

"Harding E. Larsen" skrev i meddelelsen
news:821aecbb-5535-41bf-9ed1-f8d810442818@q2g2000vbz.googlegroups.com...

Mål også syrevægten. Det kan være at en celle kortslutter.

Mvh/Harding

On 29 Aug., 18:58, Hans Kjaergaard <hans.k2tek...@post5.tele.dk>
wrote:
> On Mon, 29 Aug 2011 18:47:01 +0200, "HKN" <henrik...@hotmail.com>
> wrote:
>
> >Jeg kan relativt nemt frakoble batterierne fra hinanden, men der er ikke
> >monteret nogen afbryder imellem dem.
>
> Så kobel dem fra hinanden og lad dem stå en times tid (uden at være
> koblet til noget som helst) og må så spændingen over polerne på dem
> enkeltvis.
>
> /Hans


Roderiet (31-08-2011)
Kommentar
Fra : Roderiet


Dato : 31-08-11 17:17

Hej der Måske spørger jeg lidt dumt, men hvordan er det lige at man kan
se om en celle er kortsluttet ud fra syrevægten ?. Jeg er godt klar
over skalaen 1.22 ---- 1.28 hhv. afladet og opladet. Gerne en
indholdsrig fortælling. mvh Niels F.
"Harding E. Larsen" <hardinge.larsen@gmail.com> skrev i meddelelsen
news:821aecbb-5535-41bf-9ed1-f8d810442818@q2g2000vbz.googlegroups.com...
Mål også syrevægten. Det kan være at en celle kortslutter.

Mvh/Harding

On 29 Aug., 18:58, Hans Kjaergaard <hans.k2tek...@post5.tele.dk>
wrote:
> On Mon, 29 Aug 2011 18:47:01 +0200, "HKN" <henrik...@hotmail.com>
> wrote:
>
> >Jeg kan relativt nemt frakoble batterierne fra hinanden, men der er ikke
> >monteret nogen afbryder imellem dem.
>
> Så kobel dem fra hinanden og lad dem stå en times tid (uden at være
> koblet til noget som helst) og må så spændingen over polerne på dem
> enkeltvis.
>
> /Hans


Hans Kjaergaard (31-08-2011)
Kommentar
Fra : Hans Kjaergaard


Dato : 31-08-11 17:21

On Wed, 31 Aug 2011 18:16:32 +0200, "Roderiet"
<niels-astrid@webspeed.dk> wrote:

>Hej der Måske spørger jeg lidt dumt, men hvordan er det lige at man kan
>se om en celle er kortsluttet ud fra syrevægten ?.
En kortsluttet celle vil jo ikke være ladet op, det kan ikke lade sig
gøre.
Så er 5 celler fuldt opladet og en celle afladet = nyt batteri.


/Hans


Harding E. Larsen (30-08-2011)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 30-08-11 01:49

Nej på AGM batterier har du ikke denne mulighed.
Disse batterityper har fordele og ulemper afhængig af deres
konstruktion.
Et AGM batteri kan afgive høje strøm, oplades hurtigt og klarer mange
dybdeafladninger, typiskt 400 stk. 50% afladninger for standard AGM.
Det er også "Advanced AGM" der klarer 500-600 stk. 50% afladninger og
stædig har 80% tilbage af den kapacitet batteriet havde som nyt.
Man skal dog være sikker på at AGM batteriet ikke udsættes for meget
høj ladespændning, da det er et rekombinationsbatteri, - læs altid
producentens anvisninger!
Et AGM-Spiral batteriet kan, for et AGM batteri, ofte tåle meget høj
opladespænding.
Man kan kort sammefatte fordelene: Billigere, rimelig effekttæthed,
stor cellespænding, lavere selvafladning.
Ulemperne er: Tåler ikke lagring i uopladet tilstand, ringere
lavtemperaturegenskaber, ringere cyklisk levetid, og så kan cellernes
tilstand ikke individuelt bedømmes.

Der er en årsag til at batterierne trækker en så kraftig strøm at
sikringen går. Det kan ligge i en uegnet lader, et dårligt batteri og
dårlige forbindelser.


Mvh/Harding


On 29 Aug., 20:09, "HKN" <henrik...@hotmail.com> wrote:
> Der er tale orm AGM batterier, så der jeg vel ikke trække syre op?
>
> ---------------------------------------------------------------------------­-----
>
> "Harding E. Larsen"  skrev i meddelelsennews:821aecbb-5535-41bf-9ed1-f8d810442818@q2g2000vbz.googlegroups.com...
>
> Mål også syrevægten. Det kan være at en celle kortslutter.
>
> Mvh/Harding
>
> On 29 Aug., 18:58, Hans Kjaergaard <hans.k2tek...@post5.tele.dk>
> wrote:
>
>
>
> > On Mon, 29 Aug 2011 18:47:01 +0200, "HKN" <henrik...@hotmail.com>
> > wrote:
>
> > >Jeg kan relativt nemt frakoble batterierne fra hinanden, men der er ikke
> > >monteret nogen afbryder imellem dem.
>
> > Så kobel dem fra hinanden og lad dem stå en times tid (uden at være
> > koblet til noget som helst) og må så spændingen over polerne på dem
> > enkeltvis.
>
> > /Hans- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -


HKN (30-08-2011)
Kommentar
Fra : HKN


Dato : 30-08-11 09:34

Som Hans foreslog, så vil jeg prøve at måle spændingen på batterierne
enkeltvis. Hvis det viser sig at det ikke er her problemet skal findes, så
må jeg efterse mine forbindelser.

Laderen burde være ok.

Dbh
Henrik
--------------------------------------------------------------------------------

"Harding E. Larsen" skrev i meddelelsen
news:63f71aa8-5b53-4842-b1a9-9bc7e47419b5@h17g2000vbz.googlegroups.com...

Nej på AGM batterier har du ikke denne mulighed.
Disse batterityper har fordele og ulemper afhængig af deres
konstruktion.
Et AGM batteri kan afgive høje strøm, oplades hurtigt og klarer mange
dybdeafladninger, typiskt 400 stk. 50% afladninger for standard AGM.
Det er også "Advanced AGM" der klarer 500-600 stk. 50% afladninger og
stædig har 80% tilbage af den kapacitet batteriet havde som nyt.
Man skal dog være sikker på at AGM batteriet ikke udsættes for meget
høj ladespændning, da det er et rekombinationsbatteri, - læs altid
producentens anvisninger!
Et AGM-Spiral batteriet kan, for et AGM batteri, ofte tåle meget høj
opladespænding.
Man kan kort sammefatte fordelene: Billigere, rimelig effekttæthed,
stor cellespænding, lavere selvafladning.
Ulemperne er: Tåler ikke lagring i uopladet tilstand, ringere
lavtemperaturegenskaber, ringere cyklisk levetid, og så kan cellernes
tilstand ikke individuelt bedømmes.

Der er en årsag til at batterierne trækker en så kraftig strøm at
sikringen går. Det kan ligge i en uegnet lader, et dårligt batteri og
dårlige forbindelser.


Mvh/Harding


On 29 Aug., 20:09, "HKN" <henrik...@hotmail.com> wrote:
> Der er tale orm AGM batterier, så der jeg vel ikke trække syre op?
>
> ---------------------------------------------------------------------------­-----
>
> "Harding E. Larsen" skrev i
> meddelelsennews:821aecbb-5535-41bf-9ed1-f8d810442818@q2g2000vbz.googlegroups.com...
>
> Mål også syrevægten. Det kan være at en celle kortslutter.
>
> Mvh/Harding
>
> On 29 Aug., 18:58, Hans Kjaergaard <hans.k2tek...@post5.tele.dk>
> wrote:
>
>
>
> > On Mon, 29 Aug 2011 18:47:01 +0200, "HKN" <henrik...@hotmail.com>
> > wrote:
>
> > >Jeg kan relativt nemt frakoble batterierne fra hinanden, men der er
> > >ikke
> > >monteret nogen afbryder imellem dem.
>
> > Så kobel dem fra hinanden og lad dem stå en times tid (uden at være
> > koblet til noget som helst) og må så spændingen over polerne på dem
> > enkeltvis.
>
> > /Hans- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -


Hans Kjaergaard (30-08-2011)
Kommentar
Fra : Hans Kjaergaard


Dato : 30-08-11 10:06

On Tue, 30 Aug 2011 00:48:43 -0700 (PDT), "Harding E. Larsen"
<hardinge.larsen@gmail.com> wrote:

>Der er en årsag til at batterierne trækker en så kraftig strøm at
>sikringen går. Det kan ligge i en uegnet lader, et dårligt batteri og
>dårlige forbindelser.

En dårlig forbindelse er jo sådan set bare en modstand (fast,
variabel, eller afbrudt) der skydes ind i serie i kredsløbet og burde
i teorien bevirke at ladestrømmer kun falder, men alt efter
omstændighederne kan det opfører sig anderledes.

Dårlige forbindelser kan yderlige forklares ved at sikringen springer
ved en væsentligt lavere strøm end det sikringen er designet til, pga.
den opvarmning den dårlige forbindelse (ved/til sikringsholderen)
laver.

Den dårlige forbindelse kan også forudsage at ladeapparatet ikke kan
finde ud hvad det egentlig skal gøre pga. det uforudsigelige i
kredsløbet den dårlige forbindelse laver, og så kan der opstå højere
ladestrømme end det ladeapparatet er designet til at leverer.

Mål på batterierne enkeltvis i frakoblet tilstand. Skriv resultatet
ned.
Lad batterierne op enkeltvis, når de er ladt op lad dem hvile (flere
timer) og mål så spændingen på dem igen.

Er de alle på stort set samme spænding er det ikke i batterierne at
fejlen skal findes. Så må man formode at det kan være i
sikringsholderens dårlige forbindelse, men ladeapparatet kan stadig
ikke udelukkes.

En total udskiftning af den del af ledningsnettet der hører til
ladekredsløbet ink. sikring og sikringsholder kan anbefales.

Så undersøg om ladeapparatet er egnet til opladning af den type
batterier der nu benyttes.

Er laderen egnet så sæt den til igen på det renoverede ledningsnet og
se hvad der sker, springes der sikring igen bør ladeapparater sendes
til service/reparation.

Skal du til at pille i ledningsnettet ville jeg lave det om så
batterierne kan frakobles hver for sig med en hovedafbryder, og så
ville jeg benytte en seperat lader til hvert batteri fast koblet op
mod batteriet før hovedafbryderen. En fire-stillings omskifter og et
fastmonteret voltmeter så man hurtigt og enkelt kan se
batterispændingen (også når hovedafbryderne af frakoblet) er også en
god indvestering. (under opladning ville jeg koble 2 batterier ud af
hoved-kredsløbet)
Således vil man være i stand til at lokaliserer og udkoble et defekt
batteri simpelt og hurtigt, ligeledes vil man være sikker på at der
altid kan oplades om ikke hele batteribanken, så dele af denne.

Batterier varer ikke evigt og ladeapparater kan også dø.
Man skal heller ikke glemme at i en batteribank på 3 batterier kan et
defekt tage de 2 andre med sig i døden.

Hvis jeg var batteriforhandler og der kom en retur med 3 defekte
batterier han havde haft koblet fast sammen parallelt og reklamerede,
ja så fik han kun det ene erstattet på reklamationsretten.


/Hans

HKN (30-08-2011)
Kommentar
Fra : HKN


Dato : 30-08-11 10:15

Ifølge manualen kan laderen bruges til alle typer batterier.

--------------------------------------------------------------------------------

"Hans Kjaergaard" skrev i meddelelsen
news:fs7p57lmbkcrd3nvv3j1gqdf5mv7nfpl47@4ax.com...

On Tue, 30 Aug 2011 00:48:43 -0700 (PDT), "Harding E. Larsen"
<hardinge.larsen@gmail.com> wrote:

>Der er en årsag til at batterierne trækker en så kraftig strøm at
>sikringen går. Det kan ligge i en uegnet lader, et dårligt batteri og
>dårlige forbindelser.

En dårlig forbindelse er jo sådan set bare en modstand (fast,
variabel, eller afbrudt) der skydes ind i serie i kredsløbet og burde
i teorien bevirke at ladestrømmer kun falder, men alt efter
omstændighederne kan det opfører sig anderledes.

Dårlige forbindelser kan yderlige forklares ved at sikringen springer
ved en væsentligt lavere strøm end det sikringen er designet til, pga.
den opvarmning den dårlige forbindelse (ved/til sikringsholderen)
laver.

Den dårlige forbindelse kan også forudsage at ladeapparatet ikke kan
finde ud hvad det egentlig skal gøre pga. det uforudsigelige i
kredsløbet den dårlige forbindelse laver, og så kan der opstå højere
ladestrømme end det ladeapparatet er designet til at leverer.

Mål på batterierne enkeltvis i frakoblet tilstand. Skriv resultatet
ned.
Lad batterierne op enkeltvis, når de er ladt op lad dem hvile (flere
timer) og mål så spændingen på dem igen.

Er de alle på stort set samme spænding er det ikke i batterierne at
fejlen skal findes. Så må man formode at det kan være i
sikringsholderens dårlige forbindelse, men ladeapparatet kan stadig
ikke udelukkes.

En total udskiftning af den del af ledningsnettet der hører til
ladekredsløbet ink. sikring og sikringsholder kan anbefales.

Så undersøg om ladeapparatet er egnet til opladning af den type
batterier der nu benyttes.

Er laderen egnet så sæt den til igen på det renoverede ledningsnet og
se hvad der sker, springes der sikring igen bør ladeapparater sendes
til service/reparation.

Skal du til at pille i ledningsnettet ville jeg lave det om så
batterierne kan frakobles hver for sig med en hovedafbryder, og så
ville jeg benytte en seperat lader til hvert batteri fast koblet op
mod batteriet før hovedafbryderen. En fire-stillings omskifter og et
fastmonteret voltmeter så man hurtigt og enkelt kan se
batterispændingen (også når hovedafbryderne af frakoblet) er også en
god indvestering. (under opladning ville jeg koble 2 batterier ud af
hoved-kredsløbet)
Således vil man være i stand til at lokaliserer og udkoble et defekt
batteri simpelt og hurtigt, ligeledes vil man være sikker på at der
altid kan oplades om ikke hele batteribanken, så dele af denne.

Batterier varer ikke evigt og ladeapparater kan også dø.
Man skal heller ikke glemme at i en batteribank på 3 batterier kan et
defekt tage de 2 andre med sig i døden.

Hvis jeg var batteriforhandler og der kom en retur med 3 defekte
batterier han havde haft koblet fast sammen parallelt og reklamerede,
ja så fik han kun det ene erstattet på reklamationsretten.


/Hans


Hans Kjaergaard (30-08-2011)
Kommentar
Fra : Hans Kjaergaard


Dato : 30-08-11 10:26

On Tue, 30 Aug 2011 11:15:19 +0200, "HKN" <henrikndk@hotmail.com>
wrote:

>Ifølge manualen kan laderen bruges til alle typer batterier.
Ja men står der specifikt at den kan benyttes til din type batteri,
eller står der bare noget a la "alle typer batterier" ?
Det kan syntes ubetydeligt, men forskellen kan faktisk være stor.


/Hans

Harding E. Larsen (30-08-2011)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 30-08-11 10:00

Det lyder meget interessant, at du har købt en så formidabel lader.

Her er linket til en god listning af de batterityper der var på
markedet i 2002. Der er kommet flere til siden.

Det må være en formidabel lader, hvad hedder den?

Du havde også problemer med dit køleskab for et stykke tid siden, kan
der være en sammenhæng til dit batteriproblem?

Du skrev i indlæg 3.

Sikringshuset ligner efterhånden noget der kan sammenlignes med
Tjernobyl.
Og kontaktfladerne har tydeligvis været varme, så ingen tvivl om at
det skal
skiftes.

Er der et gennerelt problem med din installation?
Måske skulle der en fagmand på for at dimmensionere installationen så
overhedning kan undgås.

Du kunne f.eks. starte med at købe et infrarød termometer hos Harald
Nyborg til ca.: 100,- og med det pege på alle dine installationers
enkeltdele med fuld belastning. Er målepunkterne varme er der grund
til at skifte installationen ud til noget der er egnet til at
transportere strømmen.
Instrumentet hedder: Infrared thermometer type KC-180A.

Mvh/Harding

On 30 Aug., 11:15, "HKN" <henrik...@hotmail.com> wrote:
> Ifølge manualen kan laderen bruges til alle typer batterier.
>
> ---------------------------------------------------------------------------­-----
>
> "Hans Kjaergaard"  skrev i meddelelsennews:fs7p57lmbkcrd3nvv3j1gqdf5mv7nfpl47@4ax.com...
>
> On Tue, 30 Aug 2011 00:48:43 -0700 (PDT), "Harding E. Larsen"
>
> <hardinge.lar...@gmail.com> wrote:
> >Der er en årsag til at batterierne trækker en så kraftig strøm at
> >sikringen går. Det kan ligge i en uegnet lader, et dårligt batteri og
> >dårlige forbindelser.
>
> En dårlig forbindelse er jo sådan set bare en modstand (fast,
> variabel, eller afbrudt) der skydes ind i serie i kredsløbet og burde
> i teorien bevirke at ladestrømmer kun falder, men alt efter
> omstændighederne kan det opfører sig anderledes.
>
> Dårlige forbindelser kan yderlige forklares ved at sikringen springer
> ved en væsentligt lavere strøm end det sikringen er designet til, pga..
> den opvarmning den dårlige forbindelse (ved/til sikringsholderen)
> laver.
>
> Den dårlige forbindelse kan også forudsage at ladeapparatet ikke kan
> finde ud hvad det egentlig skal gøre pga. det uforudsigelige i
> kredsløbet den dårlige forbindelse laver, og så kan der opstå højere
> ladestrømme end det ladeapparatet er designet til at leverer.
>
> Mål på batterierne enkeltvis i frakoblet tilstand. Skriv resultatet
> ned.
> Lad batterierne op enkeltvis, når de er ladt op lad dem hvile (flere
> timer) og mål så spændingen på dem igen.
>
> Er de alle på stort set samme spænding er det ikke i batterierne at
> fejlen skal findes. Så må man formode at det kan være i
> sikringsholderens dårlige forbindelse, men ladeapparatet kan stadig
> ikke udelukkes.
>
> En total udskiftning af den del af ledningsnettet der hører til
> ladekredsløbet ink. sikring og sikringsholder kan anbefales.
>
> Så undersøg om ladeapparatet er egnet til opladning af den type
> batterier der nu benyttes.
>
> Er laderen egnet så sæt den til igen på det renoverede ledningsnet og
> se hvad der sker, springes der sikring igen bør ladeapparater sendes
> til service/reparation.
>
> Skal du til at pille i ledningsnettet ville jeg lave det om så
> batterierne kan frakobles hver for sig med en hovedafbryder, og så
> ville jeg benytte en seperat lader til hvert batteri fast koblet op
> mod batteriet før hovedafbryderen. En fire-stillings omskifter og et
> fastmonteret voltmeter så man hurtigt og enkelt kan se
> batterispændingen (også når hovedafbryderne af frakoblet) er også en
> god indvestering. (under opladning ville jeg koble 2 batterier ud af
> hoved-kredsløbet)
> Således vil man være i stand til at lokaliserer og udkoble et defekt
> batteri simpelt og hurtigt, ligeledes vil man være sikker på at der
> altid kan oplades om ikke hele batteribanken, så dele af denne.
>
> Batterier varer ikke evigt og ladeapparater kan også dø.
> Man skal heller ikke glemme at i en batteribank på 3 batterier kan et
> defekt tage de 2 andre med sig i døden.
>
> Hvis jeg var batteriforhandler og der kom en retur med 3 defekte
> batterier han havde haft koblet fast sammen parallelt og reklamerede,
> ja så fik han kun det ene erstattet på reklamationsretten.
>
> /Hans


HKN (30-08-2011)
Kommentar
Fra : HKN


Dato : 30-08-11 19:32

Det er en Mastervolt lader der er tale om. Er dog pludselig i tvivl om det
er via SW eller jumpers at man kan indstille den til AGM eller andre typer
batterier.

Køleskabet var defekt i elektronikdelen - iøvrigt var det fra bådens fødsel,
så jeg tror ikke der er sammenhæng med med batterierne der. Det var en
tilfældighed at det virkede da jeg skiftede fra banken til det enkelte
batteri, for samme opstilling dagen efter virkede ikke.
Køleskabet blev skiftet ud med et nyt Isoterm, som iøvrigt fungerer
upåklageligt.

Ja, sikringshuset har været varmt, så det skal under alle omstændigheder
skiftes - men kan ikke umiddelbart finde et nyt - ikke engang hos Brinck har
de et sådant.

Tak for rådet - det skulle være til at overkomme at investere i et sådant.
Og jeg vil ikke afvise at jeg evt bør gå kontaktpunkter igennem for
korrodering o.lign. Jeg er dog ret sikker på at dimensioneringen er i orden,
men jeg har før haft problemer med stelforbindelsen til instrumenterne pga
korrosion, så det bør have et extra check.

Mvh
Henrik
--------------------------------------------------------------------------------

"Harding E. Larsen" skrev i meddelelsen
news:ad34de44-b01a-4fcc-a46e-2aa95f5bebb0@k29g2000yqf.googlegroups.com...

Det lyder meget interessant, at du har købt en så formidabel lader.

Her er linket til en god listning af de batterityper der var på
markedet i 2002. Der er kommet flere til siden.

Det må være en formidabel lader, hvad hedder den?

Du havde også problemer med dit køleskab for et stykke tid siden, kan
der være en sammenhæng til dit batteriproblem?

Du skrev i indlæg 3.

Sikringshuset ligner efterhånden noget der kan sammenlignes med
Tjernobyl.
Og kontaktfladerne har tydeligvis været varme, så ingen tvivl om at
det skal
skiftes.

Er der et gennerelt problem med din installation?
Måske skulle der en fagmand på for at dimmensionere installationen så
overhedning kan undgås.

Du kunne f.eks. starte med at købe et infrarød termometer hos Harald
Nyborg til ca.: 100,- og med det pege på alle dine installationers
enkeltdele med fuld belastning. Er målepunkterne varme er der grund
til at skifte installationen ud til noget der er egnet til at
transportere strømmen.
Instrumentet hedder: Infrared thermometer type KC-180A.

Mvh/Harding

On 30 Aug., 11:15, "HKN" <henrik...@hotmail.com> wrote:
> Ifølge manualen kan laderen bruges til alle typer batterier.
>
> ---------------------------------------------------------------------------­-----
>
> "Hans Kjaergaard" skrev i
> meddelelsennews:fs7p57lmbkcrd3nvv3j1gqdf5mv7nfpl47@4ax.com...
>
> On Tue, 30 Aug 2011 00:48:43 -0700 (PDT), "Harding E. Larsen"
>
> <hardinge.lar...@gmail.com> wrote:
> >Der er en årsag til at batterierne trækker en så kraftig strøm at
> >sikringen går. Det kan ligge i en uegnet lader, et dårligt batteri og
> >dårlige forbindelser.
>
> En dårlig forbindelse er jo sådan set bare en modstand (fast,
> variabel, eller afbrudt) der skydes ind i serie i kredsløbet og burde
> i teorien bevirke at ladestrømmer kun falder, men alt efter
> omstændighederne kan det opfører sig anderledes.
>
> Dårlige forbindelser kan yderlige forklares ved at sikringen springer
> ved en væsentligt lavere strøm end det sikringen er designet til, pga.
> den opvarmning den dårlige forbindelse (ved/til sikringsholderen)
> laver.
>
> Den dårlige forbindelse kan også forudsage at ladeapparatet ikke kan
> finde ud hvad det egentlig skal gøre pga. det uforudsigelige i
> kredsløbet den dårlige forbindelse laver, og så kan der opstå højere
> ladestrømme end det ladeapparatet er designet til at leverer.
>
> Mål på batterierne enkeltvis i frakoblet tilstand. Skriv resultatet
> ned.
> Lad batterierne op enkeltvis, når de er ladt op lad dem hvile (flere
> timer) og mål så spændingen på dem igen.
>
> Er de alle på stort set samme spænding er det ikke i batterierne at
> fejlen skal findes. Så må man formode at det kan være i
> sikringsholderens dårlige forbindelse, men ladeapparatet kan stadig
> ikke udelukkes.
>
> En total udskiftning af den del af ledningsnettet der hører til
> ladekredsløbet ink. sikring og sikringsholder kan anbefales.
>
> Så undersøg om ladeapparatet er egnet til opladning af den type
> batterier der nu benyttes.
>
> Er laderen egnet så sæt den til igen på det renoverede ledningsnet og
> se hvad der sker, springes der sikring igen bør ladeapparater sendes
> til service/reparation.
>
> Skal du til at pille i ledningsnettet ville jeg lave det om så
> batterierne kan frakobles hver for sig med en hovedafbryder, og så
> ville jeg benytte en seperat lader til hvert batteri fast koblet op
> mod batteriet før hovedafbryderen. En fire-stillings omskifter og et
> fastmonteret voltmeter så man hurtigt og enkelt kan se
> batterispændingen (også når hovedafbryderne af frakoblet) er også en
> god indvestering. (under opladning ville jeg koble 2 batterier ud af
> hoved-kredsløbet)
> Således vil man være i stand til at lokaliserer og udkoble et defekt
> batteri simpelt og hurtigt, ligeledes vil man være sikker på at der
> altid kan oplades om ikke hele batteribanken, så dele af denne.
>
> Batterier varer ikke evigt og ladeapparater kan også dø.
> Man skal heller ikke glemme at i en batteribank på 3 batterier kan et
> defekt tage de 2 andre med sig i døden.
>
> Hvis jeg var batteriforhandler og der kom en retur med 3 defekte
> batterier han havde haft koblet fast sammen parallelt og reklamerede,
> ja så fik han kun det ene erstattet på reklamationsretten.
>
> /Hans


Harding E. Larsen (31-08-2011)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 31-08-11 11:59

Her er linket som ikke kom med:

http://elbil.pbworks.com/f/SPM-163.pdf

Mvh/Harding

On 30 Aug., 18:00, "Harding E. Larsen" <hardinge.lar...@gmail.com>
wrote:
> Det lyder meget interessant, at du har købt en så formidabel lader.
>
> Her er linket til en god listning af de batterityper der var på
> markedet i 2002. Der er kommet flere til siden.
>
> Det må være en formidabel lader, hvad hedder den?
>
> Du havde også problemer med dit køleskab for et stykke tid siden, kan
> der være en sammenhæng til dit batteriproblem?
>
> Du skrev i indlæg 3.
>
> Sikringshuset ligner efterhånden noget der kan sammenlignes med
> Tjernobyl.
> Og kontaktfladerne har tydeligvis været varme, så ingen tvivl om at
> det skal
> skiftes.
>
> Er der et gennerelt problem med din installation?
> Måske skulle der en fagmand på for at dimmensionere installationen så
> overhedning kan undgås.
>
> Du kunne f.eks. starte med at købe et infrarød termometer hos Harald
> Nyborg til ca.: 100,- og med det pege på alle dine installationers
> enkeltdele med fuld belastning. Er målepunkterne varme er der grund
> til at skifte installationen ud til noget der er egnet til at
> transportere strømmen.
> Instrumentet hedder: Infrared thermometer type KC-180A.
>
> Mvh/Harding
>
> On 30 Aug., 11:15, "HKN" <henrik...@hotmail.com> wrote:
>
>
>
> > Ifølge manualen kan laderen bruges til alle typer batterier.
>
> > ---------------------------------------------------------------------------­­-----
>
> > "Hans Kjaergaard"  skrev i meddelelsennews:fs7p57lmbkcrd3nvv3j1gqdf5mv7nfpl47@4ax.com...
>
> > On Tue, 30 Aug 2011 00:48:43 -0700 (PDT), "Harding E. Larsen"
>
> > <hardinge.lar...@gmail.com> wrote:
> > >Der er en årsag til at batterierne trækker en så kraftig strøm at
> > >sikringen går. Det kan ligge i en uegnet lader, et dårligt batteri og
> > >dårlige forbindelser.
>
> > En dårlig forbindelse er jo sådan set bare en modstand (fast,
> > variabel, eller afbrudt) der skydes ind i serie i kredsløbet og burde
> > i teorien bevirke at ladestrømmer kun falder, men alt efter
> > omstændighederne kan det opfører sig anderledes.
>
> > Dårlige forbindelser kan yderlige forklares ved at sikringen springer
> > ved en væsentligt lavere strøm end det sikringen er designet til, pga.
> > den opvarmning den dårlige forbindelse (ved/til sikringsholderen)
> > laver.
>
> > Den dårlige forbindelse kan også forudsage at ladeapparatet ikke kan
> > finde ud hvad det egentlig skal gøre pga. det uforudsigelige i
> > kredsløbet den dårlige forbindelse laver, og så kan der opstå højere
> > ladestrømme end det ladeapparatet er designet til at leverer.
>
> > Mål på batterierne enkeltvis i frakoblet tilstand. Skriv resultatet
> > ned.
> > Lad batterierne op enkeltvis, når de er ladt op lad dem hvile (flere
> > timer) og mål så spændingen på dem igen.
>
> > Er de alle på stort set samme spænding er det ikke i batterierne at
> > fejlen skal findes. Så må man formode at det kan være i
> > sikringsholderens dårlige forbindelse, men ladeapparatet kan stadig
> > ikke udelukkes.
>
> > En total udskiftning af den del af ledningsnettet der hører til
> > ladekredsløbet ink. sikring og sikringsholder kan anbefales.
>
> > Så undersøg om ladeapparatet er egnet til opladning af den type
> > batterier der nu benyttes.
>
> > Er laderen egnet så sæt den til igen på det renoverede ledningsnet og
> > se hvad der sker, springes der sikring igen bør ladeapparater sendes
> > til service/reparation.
>
> > Skal du til at pille i ledningsnettet ville jeg lave det om så
> > batterierne kan frakobles hver for sig med en hovedafbryder, og så
> > ville jeg benytte en seperat lader til hvert batteri fast koblet op
> > mod batteriet før hovedafbryderen. En fire-stillings omskifter og et
> > fastmonteret voltmeter så man hurtigt og enkelt kan se
> > batterispændingen (også når hovedafbryderne af frakoblet) er også en
> > god indvestering. (under opladning ville jeg koble 2 batterier ud af
> > hoved-kredsløbet)
> > Således vil man være i stand til at lokaliserer og udkoble et defekt
> > batteri simpelt og hurtigt, ligeledes vil man være sikker på at der
> > altid kan oplades om ikke hele batteribanken, så dele af denne.
>
> > Batterier varer ikke evigt og ladeapparater kan også dø.
> > Man skal heller ikke glemme at i en batteribank på 3 batterier kan et
> > defekt tage de 2 andre med sig i døden.
>
> > Hvis jeg var batteriforhandler og der kom en retur med 3 defekte
> > batterier han havde haft koblet fast sammen parallelt og reklamerede,
> > ja så fik han kun det ene erstattet på reklamationsretten.
>
> > /Hans- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -


Harding E. Larsen (31-08-2011)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 31-08-11 11:57

Prøv at se på indholdet i dette link og se venligst bort fra reklamen:

http://www.bannerbatterien.com/banner/files/TechnischerRatgeberDK.pdf

Det giver mange gode råd m.m.

Syrevægten er et udtryk for hvor megen energi der er opladet i
batteriet.
Er en celle flad, eller næsten i forhold til de andre så skifter man
batteriet ud.

Mvh/Harding


On 31 Aug., 18:16, "Roderiet" <niels-ast...@webspeed.dk> wrote:
> Hej der     Måske spørger jeg lidt dumt, men hvordan er det lige at man kan
> se om en celle er kortsluttet ud fra syrevægten ?.         Jeg er godt klar
> over skalaen 1.22  ---- 1.28  hhv. afladet og opladet.     Gerne en
> indholdsrig fortælling.     mvh Niels F.
> "Harding E. Larsen" <hardinge.lar...@gmail.com> skrev i meddelelsennews:821aecbb-5535-41bf-9ed1-f8d810442818@q2g2000vbz.googlegroups.com...
> Mål også syrevægten. Det kan være at en celle kortslutter.
>
> Mvh/Harding
>
> On 29 Aug., 18:58, Hans Kjaergaard <hans.k2tek...@post5.tele.dk>
> wrote:
>
>
>
> > On Mon, 29 Aug 2011 18:47:01 +0200, "HKN" <henrik...@hotmail.com>
> > wrote:
>
> > >Jeg kan relativt nemt frakoble batterierne fra hinanden, men der er ikke
> > >monteret nogen afbryder imellem dem.
>
> > Så kobel dem fra hinanden og lad dem stå en times tid (uden at være
> > koblet til noget som helst) og må så spændingen over polerne på dem
> > enkeltvis.
>
> > /Hans- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -


HKN (13-09-2011)
Kommentar
Fra : HKN


Dato : 13-09-11 09:35

Blot en update.

Laderen viste sig at være en 10A lader - og den kan max. trække 100 Ah. Den
tidligere ejer havde efterladt en manual til en 15A, så derfor antog jeg
naturligvis at det var den der var tale om.

SÃ¥ jeg skal ud og have en ny lader - er der nogen her der kan anbefale en?

Dbh
Henrik
--------------------------------------------------------------------------------

"HKN" skrev i meddelelsen news:4e5bb5e1$0$316$14726298@news.sunsite.dk...

Jeg har et problem med sikringen på min lader, som bliver ved med at gå.

Min batteribank er forholdsvis beskeden – 3x 60Ah – men dog relativt ny.
Problemet består i at sikringen som sidder på ledningen fra lader til
batteri bliver forholdsvis varm – faktisk så varm at den over tid smelter,
og ledningen har efterhånden fået en mørk farve lige omkring sikringen. Min
lader er en 15A Mastervolt Lader. Den burde ifølge manualen være gangbar til
en batteribank op til 300Ah.

Jeg tænker at der kan være forskel på måden de gamle batterier skulle lades
ift de nye – puls vs. kontinuerlig ladning?

Dbh
Henrik


Grandoldman (14-09-2011)
Kommentar
Fra : Grandoldman


Dato : 14-09-11 03:06

On 13 Sep., 04:34, "HKN" <henrik...@hotmail.com> wrote:
> Blot en update.
>
> Laderen viste sig at være en 10A lader - og den kan max. trække 100 Ah. Den
> tidligere ejer havde efterladt en manual til en 15A, så derfor antog jeg
> naturligvis at det var den der var tale om.
>
> Så jeg skal ud og have en ny lader - er der nogen her der kan anbefale en?
>
> Dbh
> Henrik
> --------------------------------------------------------------------------- -----
>
> "HKN"  skrev i meddelelsennews:4e5bb5e1$0$316$14726298@news.sunsite.dk....
>
> Jeg har et problem med sikringen på min lader, som bliver ved med at gå.
>
> Min batteribank er forholdsvis beskeden – 3x 60Ah – men dog relativt ny.
> Problemet består i at sikringen som sidder på ledningen fra lader til
> batteri bliver forholdsvis varm – faktisk så varm at den over tid smelter,
> og ledningen har efterhånden fået en mørk farve lige omkring sikringen. Min
> lader er en 15A Mastervolt Lader. Den burde ifølge manualen være gangbar til
> en batteribank op til 300Ah.
>
> Jeg tænker at der kan være forskel på måden de gamle batterier skulle lades
> ift de nye – puls vs. kontinuerlig ladning?
>
> Dbh
> Henrik

********************************

Jeg kan kun anbefale en Ctek marinelader.. de fås i mange prisklasser
og størrelser.

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177577
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409071
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste