"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message
news:9l9505$hck$3@news.cybercity.dk...
>
> Claus Rittig <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en
> news:3b76d34e$0$258$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > "Asger Steffensen" <ast@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> > news:cTzd7.2438$f65.5419@news.get2net.dk...
> >
> > > > En af genboerne her i villakvarteret kender til min MC-iver og kom
> i
> > > > aftes derfor rullende ind i indkørslen med en motorcykel han lige
> > > > havde "foræret sig selv" efter en god akkordudbetaling:
> > > > En CB 900 med hele 10 Gear
> > > Hmm, en gammel Bol D'or med en kvæstet gearkasse?
> > > - gider du uddybe lidt....?
> > Der var en Custom (Cruiser) model på det amerikanske marked, mon
> > ikke det var den?
> > Men den ingeniør burde have frataget sin skål ris den uge...
>
> Hæ!
> Det er ikke uoverlagt at jeg ikke slap løsningen med det samme - I har
> godt af at bruge de små grå
> Men Claus er særdeles velinformeret!
> Det drejer sig om Costum'en, som forøvrigt vist også er dén fra Brdr.
> snyd!
>
> Grundet god akselafstand (= plads) og en eller anden ide om at modellens
> kardan skulle befinde sig i højre side, befinder der sig en
> mellem-transmission bag motorblokken. Og denne er udstyret med en
> to-trins gearkasse der kan bruges hvor som helst i gearsekvensen.
> Men vistnok ikke med et større spring end mindre end ét normanlt
> gearskifte :-/
>
Kors! Det minder mig om min onkel, der for godt 12 år siden havde en Ford
Transit kassevogn med hydraulisk overgear. Da jeg dengang lige havde sluppet
Puch Maxi, så jeg med måben på den lille røde knap ovenpå gearstangen, der
bragte James Bond fantasier frem i mit pubertetssind....
Den Honda 900 med den særprægede gearkonstruktion må da have en historie?
Hvorfor laver man en sådan løsning? Om man kan li' Honda eller ej er en
smagssag, men deres ingeniører er normalt ikke dummere end andre
MC-fabrikanters.
Hvorledes betjenes iøvrigt disse to "mellemgear"?
Armand, please enlighten me...
Asger
ZX-10 (6 gear og ingen overgear)