| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | Problemer med forgaffel. Fra : Ole Mogensen | 
  Dato :  21-08-11 16:29 |  
  |  
 
            Hej alle
 Jeg mener at min forgaffel opføre sig lidt underligt.
 Bremser jeg, selv med moderat tryk, dykker Guzzilla sig i støvet
 for den forankørende, bremser jeg hårdt, har jeg fornemmelsen af at
 fjederen er trykket helt sammen.
 Køre jeg over et vejbump, er der ingen vandring i forgaffelen.
 Jeg skulle have beholdt min svingforgaffel   
Ole
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Dan \"748\" Dethlefs~ (21-08-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Dan \"748\" Dethlefs~ | 
  Dato :  21-08-11 17:42 |  
  |  
 
            Den 21-08-2011 17:28, Ole Mogensen skrev:
 > Hej alle
 >
 > Jeg mener at min forgaffel opføre sig lidt underligt.
 >
 > Bremser jeg, selv med moderat tryk, dykker Guzzilla sig i støvet
 > for den forankørende, bremser jeg hårdt, har jeg fornemmelsen af at
 > fjederen er trykket helt sammen.
 > Køre jeg over et vejbump, er der ingen vandring i forgaffelen.
 >
 > Jeg skulle have beholdt min svingforgaffel   
>
 > Ole
 Prøv at skifte olie i forgaffelen, hvis det er mange år siden det er 
 gjort er olie som vand (og lugter råddent).
 Har lige lavet et Dominator med sammen symptomer, det var som at få en 
 helt ny cykel efter skift af forgaffel olien   
-- 
 Dan "748" Dethlefsen
 748 - KLR250 - GPZ500S
 www.dethlefsens.dk
www.robertsmc.dk
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Kent (21-08-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kent | 
  Dato :  21-08-11 17:50 |  
  |  
 
            Dan "748" Dethlefsen formulerede spørgsmålet:
 >
 > Prøv at skifte olie i forgaffelen, hvis det er mange år siden det er gjort er 
 > olie som vand (og lugter råddent).
 >
 > Har lige lavet et Dominator med sammen symptomer, det var som at få en helt 
 > ny cykel efter skift af forgaffel olien   
Hvis det føles som forgaflen er trykket helt sammen ved hård bremsning 
 og der ingen affjedring er tilstede over bump, så burde fjederen måske 
 udskiftes samtidig. Det er vel ikke nok med olien?
 -- 
 ...
 Kent
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Ole Mogensen (21-08-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ole Mogensen | 
  Dato :  21-08-11 19:28 |  
  |  
 
            Den 21-08-2011 18:42, Dan "748" Dethlefsen skrev:
 >
 > Prøv at skifte olie i forgaffelen, hvis det er mange år siden det er
 > gjort er olie som vand (og lugter råddent).
 >
 > Har lige lavet et Dominator med sammen symptomer, det var som at få en
 > helt ny cykel efter skift af forgaffel olien   
>
 Nye toprør, nye dæmpere, nye fjedre og ny olie, det burde jeg have oplyst.
 Jeg burde nok prøve med nogle progressive fjedre.
 Ole
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            Armand (21-08-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Armand | 
  Dato :  21-08-11 22:42 |  
  |  
 
            Den 21-08-2011 20:28, Ole Mogensen skrev:
 > Den 21-08-2011 18:42, Dan "748" Dethlefsen skrev:
 >
 >>
 >> Prøv at skifte olie i forgaffelen, hvis det er mange år siden det er
 >> gjort er olie som vand (og lugter råddent).
 >>
 >> Har lige lavet et Dominator med sammen symptomer, det var som at få en
 >> helt ny cykel efter skift af forgaffel olien   
>>
 >
 > Nye toprør, nye dæmpere, nye fjedre og ny olie, det burde jeg have oplyst.
 >
 > Jeg burde nok prøve med nogle progressive fjedre.
 >
 De vil måske hjælpe lidt på problemet, men i bund og grund er det nok 
 dig der skal vænnes fra svinggaflens "anti-dive"-virkning ved brug af 
 forbremsen!
 -- 
 Armand.
            
              |   |   
            
        
 
            
         
             Ole Mogensen (22-08-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ole Mogensen | 
  Dato :  22-08-11 15:03 |  
  |   
            Den 21-08-2011 23:41, Armand skrev:
 
 >> Jeg burde nok prøve med nogle progressive fjedre.
 >>
 >
 >
 > De vil måske hjælpe lidt på problemet, men i bund og grund er det nok
 > dig der skal vænnes fra svinggaflens "anti-dive"-virkning ved brug af
 > forbremsen!
 >
 
 Hej
 
 Jeg ved at en del af problemet (dykket) er skiftet fra svinggaffel
 til "normal" forgaffel, men jeg har været nødt til at lukke lidt af 
 luften ud af forhjulet for at det ikke er helt umuligt at køre.
 
 Inden jeg fik svingforgaffel på, var problemet med den manglende
 affjedring der også, derfor havde jeg købt nye stumper da den
 originale forgaffel skulle på.
 
 Det burde være de rigtige fjedre jeg har købt, de findes i to
 versioner, en til T3 og en til T3 Calif.
 
 Ole
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Armand (24-08-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Armand | 
  Dato :  24-08-11 17:49 |  
  |   
            Den 22-08-2011 16:03, Ole Mogensen skrev:
 > Den 21-08-2011 23:41, Armand skrev:
 >
 >>> Jeg burde nok prøve med nogle progressive fjedre.
 >>>
 >> De vil måske hjælpe lidt på problemet, men i bund og grund er det nok
 >> dig der skal vænnes fra svinggaflens "anti-dive"-virkning ved brug af
 >> forbremsen!
 >>
 > Jeg ved at en del af problemet (dykket) er skiftet fra svinggaffel
 > til "normal" forgaffel, men jeg har været nødt til at lukke lidt af
 > luften ud af forhjulet for at det ikke er helt umuligt at køre.
 >
 Øhh??
 Hvad skulle dét hjælpe?
 
 > Inden jeg fik svingforgaffel på, var problemet med den manglende
 > affjedring der også, derfor havde jeg købt nye stumper da den
 > originale forgaffel skulle på.
 > Det burde være de rigtige fjedre jeg har købt, de findes i to
 > versioner, en til T3 og en til T3 Calif.
 >
 Det kunne lyde til at ét eller andet er galt hvis det ikke blot er 
 overdrivelse fra din side - Måske at det er andre fjedre til 
 compound-teleskopet (med den løse cykelpumpe-lignende dæmper), end 
 traditionelle :-/
 
 Om fjederen er for slap skulle være enkelt at kontrollere:
 Når man sidder på motorcyklen bør teleskopet være 40% indfjedret!
 Hvis du ikke har målet for max. indfjedringslængde så gå blot ud fra at 
 det er mellemrummet mellem skærm og nederste forgaffelbro, minus et par cm.
 Indfjedringen med dig i sædet finder du ved at stille den på 
 sidestøtteben og spænde en 'strips' rundt om teleskopets forkromede 
 inderrør og derefter rejse motorcyklen roligt op og sætte dig ligeså 
 roligt i sadlen. Efter at være steget ligeså roligt af trækker du 
 Guzilla op på centralstøttebenet og får en til at holde bagenden nede så 
 du kan måle afstanden mellem strips og det derved fuldt udtrukne teleskop!
 Holder målet sig indenfor ca 40% så ér det dig der overreagerer, 
 progressive fjedre eller ej :-|
 
 Eftersom Guzzilla har kombi-bremser, vil generel brug af fodbremsen som 
 driftsbremse gøre at indfjedringen foran vil være mindre p.g.a. 
 mer-bremsningen hhv. "bagtrækket" fra beghjulet!
 
 Prøv'ed - prøv'ed!
 
 -- 
 Armand.
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               Ole Mogensen (25-08-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ole Mogensen | 
  Dato :  25-08-11 10:27 |  
  |  
 
            Den 24-08-2011 18:48, Armand skrev:
 >>>
 >> Jeg ved at en del af problemet (dykket) er skiftet fra svinggaffel
 >> til "normal" forgaffel, men jeg har været nødt til at lukke lidt af
 >> luften ud af forhjulet for at det ikke er helt umuligt at køre.
 >>
 > Øhh??
 > Hvad skulle dét hjælpe?
 Jeg ved det lyder helt tosset, men det tager mange at de helt
 små hårde stød.
 Omvendt, ved bestemte hastigheder, begynder forhjulet at
 "hoppe", pest eller kolera   
>
 >> Inden jeg fik svingforgaffel på, var problemet med den manglende
 >> affjedring der også, derfor havde jeg købt nye stumper da den
 >> originale forgaffel skulle på.
 >> Det burde være de rigtige fjedre jeg har købt, de findes i to
 >> versioner, en til T3 og en til T3 Calif.
 >>
 > Det kunne lyde til at ét eller andet er galt hvis det ikke blot er
 > overdrivelse fra din side - Måske at det er andre fjedre til
 > compound-teleskopet (med den løse cykelpumpe-lignende dæmper), end
 > traditionelle :-/
 Desværre ikke en overdrivelse, jeg var ude og køre en anden guzzi,
 med samme type forgaffel, det var noget helt andet.
 >
 > Om fjederen er for slap skulle være enkelt at kontrollere:
 > Når man sidder på motorcyklen bør teleskopet være 40% indfjedret!
 > Hvis du ikke har målet for max. indfjedringslængde så gå blot ud fra at
 > det er mellemrummet mellem skærm og nederste forgaffelbro, minus et par cm.
 > Indfjedringen med dig i sædet finder du ved at stille den på
 > sidestøtteben og spænde en 'strips' rundt om teleskopets forkromede
 > inderrør og derefter rejse motorcyklen roligt op og sætte dig ligeså
 > roligt i sadlen. Efter at være steget ligeså roligt af trækker du
 > Guzilla op på centralstøttebenet og får en til at holde bagenden nede så
 > du kan måle afstanden mellem strips og det derved fuldt udtrukne teleskop!
 > Holder målet sig indenfor ca 40% så ér det dig der overreagerer,
 > progressive fjedre eller ej :-|
 >
 > Eftersom Guzzilla har kombi-bremser, vil generel brug af fodbremsen som
 > driftsbremse gøre at indfjedringen foran vil være mindre p.g.a.
 > mer-bremsningen hhv. "bagtrækket" fra beghjulet!
 >
 > Prøv'ed - prøv'ed!
 >
 Jamen det skal prøves, men som sagt, der er fin bevægelse ved bremsning,
 det er bumpene der ikke bliver dæmpet.
 Jeg har en mistanke om at de nederste rør er slidt ovale, så toprørene
 står skævt i bundrørene, toprør og bundrør spidser indad mod Mcen, ved 
 bremsning rettes "knækket" ud og den dykker.
 Desværre nok umuligt at udmåle uden at skille forgaflen ad.
 De nederste gaffelrør er fra -78, sååå
 Ole
            
              |   |   
            
        
 
            
         
               Ole Mogensen (25-08-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ole Mogensen | 
  Dato :  25-08-11 12:13 |  
  |   
            Den 24-08-2011 18:48, Armand skrev:
 
 >
 > Om fjederen er for slap skulle være enkelt at kontrollere:
 > Når man sidder på motorcyklen bør teleskopet være 40% indfjedret!
 > Hvis du ikke har målet for max. indfjedringslængde så gå blot ud fra at
 > det er mellemrummet mellem skærm og nederste forgaffelbro, minus et par cm.
 > Indfjedringen med dig i sædet finder du ved at stille den på
 > sidestøtteben og spænde en 'strips' rundt om teleskopets forkromede
 > inderrør og derefter rejse motorcyklen roligt op og sætte dig ligeså
 > roligt i sadlen. Efter at være steget ligeså roligt af trækker du
 > Guzilla op på centralstøttebenet og får en til at holde bagenden nede så
 > du kan måle afstanden mellem strips og det derved fuldt udtrukne teleskop!
 > Holder målet sig indenfor ca 40% så ér det dig der overreagerer,
 > progressive fjedre eller ej :-|,
 >
 > Eftersom Guzzilla har kombi-bremser, vil generel brug af fodbremsen som
 > driftsbremse gøre at indfjedringen foran vil være mindre p.g.a.
 > mer-bremsningen hhv. "bagtrækket" fra beghjulet!
 >
 > Prøv'ed - prøv'ed!
 >
 
 
 OK, her er resultat.
 
 Wirestrip på inderrøret, alle mål er mellem nederste gaffelbro
 og den side af wirestrippen der er ned mod gummimuffen.
 
   MC på sidefod, hiver tilbage i styret, forgaffel retter sig ud og 
 bliver der (max længde) 115 mm
 
 MC rejst op, 100 Kg mand på dyret, afstand 80 mm.
 
 Mand rejser sig op, afstand nu 90 mm.
 
 Mand står over Mc, trækker forbremse, skubber hårdt fremad, afstand 10 
 mm, virestrip næsten ved nederste gaffelbro.
 
 Ser ik' godt ud.
 
 Ole
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                Armand (25-08-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Armand | 
  Dato :  25-08-11 19:05 |  
  |  
 
            Den 25-08-2011 13:12, Ole Mogensen skrev:
 > Den 24-08-2011 18:48, Armand skrev:
 >
 >>
 >> Om fjederen er for slap skulle være enkelt at kontrollere:
 >> Når man sidder på motorcyklen bør teleskopet være 40% indfjedret!
 >> Holder målet sig indenfor ca 40% så ér det dig der overreagerer,
 >> progressive fjedre eller ej :-|,
 >>
 > OK, her er resultat.
 >
 > Wirestrip på inderrøret, alle mål er mellem nederste gaffelbro
 > og den side af wirestrippen der er ned mod gummimuffen.
 >
 > MC på sidefod, hiver tilbage i styret, forgaffel retter sig ud og bliver
 > der (max længde) 115 mm
 >
 > MC rejst op, 100 Kg mand på dyret, afstand 80 mm.
 >
 > Mand rejser sig op, afstand nu 90 mm.
 >
 Dét indikerer en relativ hård fjeder derved at indfjedringen kun er godt 
 20%   
> Mand står over Mc, trækker forbremse, skubber hårdt fremad, afstand 10
 > mm, virestrip næsten ved nederste gaffelbro.
 >
 > Ser ik' godt ud.
 >
 Nix   
Derved at fjederen tilsyneladende er stram nok, så MÅ det være dæmperen 
 der er færdig eller utilstrækkelig monteret :-/
 Eftersom at det er en løs enhed i stil med en cykelpumpe skulle den være 
 enkel at pille ud og efterprøve bevægelsen af.
 Hvis ikke at den er udlagt til dobbeltrettet dæmpning skal den mindst(!) 
 fungere under indfjedring og hvis den ikke yder hård og jævn modstand 
 under sammentrykning er den at regne for færdig - I den sidste ende er 
 støddæmpere en sliddel og Guzilla er jo ikke ligefrem ung længere).
 Forøvrigt: Hvor i landet befinder du dig??
 -- 
 Armand.
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                 Ole Mogensen (25-08-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ole Mogensen | 
  Dato :  25-08-11 19:49 |  
  |  
 
            Den 25-08-2011 20:04, Armand skrev:
 > Den 25-08-2011 13:12, Ole Mogensen skrev:
 >> Den 24-08-2011 18:48, Armand skrev:
 >> Ser ik' godt ud.
 >>
 > Nix   
>
 > Derved at fjederen tilsyneladende er stram nok, så MÅ det være dæmperen
 > der er færdig eller utilstrækkelig monteret :-/
 >
 > Eftersom at det er en løs enhed i stil med en cykelpumpe skulle den være
 > enkel at pille ud og efterprøve bevægelsen af.
 > Hvis ikke at den er udlagt til dobbeltrettet dæmpning skal den mindst(!)
 > fungere under indfjedring og hvis den ikke yder hård og jævn modstand
 > under sammentrykning er den at regne for færdig - I den sidste ende er
 > støddæmpere en sliddel og Guzilla er jo ikke ligefrem ung længere).
 >
 > Forøvrigt: Hvor i landet befinder du dig??
 >
 Dæmperne er sprit nye, lige som fjedrene og de øverste gaffelben.
 Det må være de nederste gaffel ben som er færdige (ovale).
 Lyngby, nord for køvenhavn.
 Ole
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                  Armand (26-08-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Armand | 
  Dato :  26-08-11 12:22 |  
  |  
 
            Den 25-08-2011 20:48, Ole Mogensen skrev:
 > Den 25-08-2011 20:04, Armand skrev:
 >> Den 25-08-2011 13:12, Ole Mogensen skrev:
 >>> Den 24-08-2011 18:48, Armand skrev:
 >
 >>> Ser ik' godt ud.
 >>>
 >> Nix   
>>
 >> Derved at fjederen tilsyneladende er stram nok, så MÅ det være dæmperen
 >> der er færdig eller utilstrækkelig monteret :-/
 >>
 >> Forøvrigt: Hvor i landet befinder du dig??
 >>
 >
 > Dæmperne er sprit nye, lige som fjedrene og de øverste gaffelben.
 > Det må være de nederste gaffel ben som er færdige (ovale).
 >
 Jamen, hvis dæmper-cartridgen ikke matcher, så gavner det ikke at den er 
 spritny!
 Eftersom at det er med cartridge har nedslidning af yderteleskopet ikke 
 nogen virkning på dæmpningen hhv. indfjedringens blødhed :-|
 Jeg husker også fra Benellien at der er temmeligt lidt olie der skal 
 bruges i teleskopet, netop fordi det kun skal smøre og ikke dæmpe
 På den anden side, så tyder det på at cartridgen dæmper ved hurtige 
 bevægelser, á kørsel over vejbump som du selv nævner :-/
 > Lyngby, nord for køvenhavn.
 >
 Sq for langt fra Lillebælt   
Kunne ellers være sjovt selv at føle på'ed. Det kan jo være umådeligt 
 vanskeligt at definere på skrift.
 Bruger du fodbremsen som driftsbremse, eller hur?
 -- 
 Armand.
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                   Ole Mogensen (26-08-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ole Mogensen | 
  Dato :  26-08-11 19:33 |  
  |  
 
            Den 26-08-2011 13:22, Armand skrev:
 >> Lyngby, nord for køvenhavn.
 >>
 > Sq for langt fra Lillebælt   
> Kunne ellers være sjovt selv at føle på'ed. Det kan jo være umådeligt
 > vanskeligt at definere på skrift.
 >
 > Bruger du fodbremsen som driftsbremse, eller hur?
 >
 Bruger håndbremsen 99% af tiden, har af samme grund overvejet
 at droppe kombibremsen.
 Ole
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                    Armand (27-08-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Armand | 
  Dato :  27-08-11 14:41 |  
  |  
 
            Den 26-08-2011 20:32, Ole Mogensen skrev:
 > Den 26-08-2011 13:22, Armand skrev:
 >
 >>> Lyngby, nord for køvenhavn.
 >>>
 >> Sq for langt fra Lillebælt   
>> Kunne ellers være sjovt selv at føle på'ed. Det kan jo være umådeligt
 >> vanskeligt at definere på skrift.
 >>
 >> Bruger du fodbremsen som driftsbremse, eller hur?
 >>
 >
 > Bruger håndbremsen 99% af tiden, har af samme grund overvejet
 > at droppe kombibremsen.
 >
 Endnu en vane du burde ændre!
 Guzzi's klassiske integralbremse der er hel tilbage fra Guzilla's tid 
 har alene qua tiden bevist sin værdi og først på det seneste er andre 
 (Honda) begyndt at rode med kombinationsbremser i samme stil (ikke 
 mindst fordi betjenings sikkerheden lettes af ABS, der ligeledes er 
 dukket op i mellemtiden.
 For et par år siden byttede jeg motorcykel med en kollega hvis Guzzi 
 opførte sig uforklarligt under jævn kørsel: Egentlig var jeg overrasket 
 over hvor dårligt den (også) halvgamle Guzzi bremsede, indtil jeg 
 erindrede dét med integralbremsen: Håndbremsen betjemer kun den ene af 
 de to forreste skiver og dét er langt fra tilstrækkelig for seriøs 
 bremsning, men ihukommende at bruge fodbremsen 'tungere' var forbremsens 
 styrke plusdelig langt tilstrækkelig til suplerende bremsning.
 Brug af bagbremsen er i alle tilfælde en faktor der modvirker dyk i 
 forbremsen i en vis grad, så jeg vil absolut anbefale dig at prøve at 
 bruge Guzilla's fodbremse som den er beregnet til - Ikke mindst for at 
 se hvorledes dét indvirker på hvor blød forgaflen er under opbremsning :-|
 -- 
 Armand.
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                     Ole Mogensen (27-08-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ole Mogensen | 
  Dato :  27-08-11 16:41 |  
  |  
 
            Den 27-08-2011 15:41, Armand skrev:
 >> Bruger håndbremsen 99% af tiden, har af samme grund overvejet
 >> at droppe kombibremsen.
 >>
 > Endnu en vane du burde ændre!
 >
 > Guzzi's klassiske integralbremse der er hel tilbage fra Guzilla's tid
 > har alene qua tiden bevist sin værdi og først på det seneste er andre
 > (Honda) begyndt at rode med kombinationsbremser i samme stil (ikke
 > mindst fordi betjenings sikkerheden lettes af ABS, der ligeledes er
 > dukket op i mellemtiden.
 > For et par år siden byttede jeg motorcykel med en kollega hvis Guzzi
 > opførte sig uforklarligt under jævn kørsel: Egentlig var jeg overrasket
 > over hvor dårligt den (også) halvgamle Guzzi bremsede, indtil jeg
 > erindrede dét med integralbremsen: Håndbremsen betjemer kun den ene af
 > de to forreste skiver og dét er langt fra tilstrækkelig for seriøs
 > bremsning, men ihukommende at bruge fodbremsen 'tungere' var forbremsens
 > styrke plusdelig langt tilstrækkelig til suplerende bremsning.
 > Brug af bagbremsen er i alle tilfælde en faktor der modvirker dyk i
 > forbremsen i en vis grad, så jeg vil absolut anbefale dig at prøve at
 > bruge Guzilla's fodbremse som den er beregnet til - Ikke mindst for at
 > se hvorledes dét indvirker på hvor blød forgaflen er under opbremsning :-|
 >
 Nu er guzilla ikke standard T3 Calif, så du ville nok have en
 anden fornemmelse af forbremsen, hun er bla blevet sminket
 med stålarmerede bremseslanger og et 16 mm justerbar bremsegreb.
 Blokering af forhjulet, med kun en skive, det er bare at trykke.
 Et af problemerne med bremserne på de gamle guzzier er de haveslanger
 som sidder på som standard.
 Et andet problem er at de er næsten umulige at udlufte.
 Både for og bag består forbindelsen mellem bremsepumpe og caliper
 af 2 slanger med en "fordeler" imellem.
 Især foran er det er problem.
 Hvis man skal have /alt/ luften ud, skal fordeleren, som også
 giver tryk til bremsekontakten, afmonteres fra forgaffelen mens
 man udlufter, ellers står der luft i fordeleren.
 Hvorfor jeg næsten aldrig bruger fodbremsen er placeringen,
 den sidder alt for højt over fodpladen, man skal løfte
 foden for at bremse   
Det bliver et af projekterne til vinter at optimere den, selv
 om sidste vinters projekt var at installere nye pinde på stellet til
 både bremse og gearpedal så der nu er nålelejer i stedet for det pvc rør 
 som den er født med   
Tilbage til forgaflen.
 Dens evner til at optage bump er jeg stadig ikke tilfreds med,
 men følelsen af at blive kastet over styret har vist desværre
 /også/ noget med min bagerste affjedring at gøre.
 Den retter sig ikke ud når jeg stiger af Mcen eller efter
 et kraftigt bump, ved nedbremsning gør den det.
 Jeg /var/ blevet advaret mod at købe Marzocchi Symbol til
 bagpå, så kan jeg lære det !
 Ole
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            Dan \"748\" Dethlefs~ (23-08-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Dan \"748\" Dethlefs~ | 
  Dato :  23-08-11 06:38 |  
  |  
 
            Den 21-08-2011 20:28, Ole Mogensen skrev:
 > Den 21-08-2011 18:42, Dan "748" Dethlefsen skrev:
 >
 >>
 >> Prøv at skifte olie i forgaffelen, hvis det er mange år siden det er
 >> gjort er olie som vand (og lugter råddent).
 >>
 >> Har lige lavet et Dominator med sammen symptomer, det var som at få en
 >> helt ny cykel efter skift af forgaffel olien   
>>
 >
 > Nye toprør, nye dæmpere, nye fjedre og ny olie, det burde jeg have oplyst.
 >
 > Jeg burde nok prøve med nogle progressive fjedre.
 >
 > Ole
 Er der den korrekte mængde olie i hvert ben. ?
 Hvilken SAE ?
 -- 
 Dan "748" Dethlefsen
 748 - KLR250 - GPZ500S
 www.dethlefsens.dk
www.robertsmc.dk
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Ole Mogensen (23-08-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ole Mogensen | 
  Dato :  23-08-11 09:39 |  
  |   
            Den 23-08-2011 07:37, Dan "748" Dethlefsen skrev:
 
 >
 > Er der den korrekte mængde olie i hvert ben. ?
 > Hvilken SAE ?
 >
 
 Jeg har prøvet med 60ml og 100 ml SAE 10.
 Olien bliver kun brugt til smøring ikke dæmpning.
 Selvfølgelig vil forgaffelen blive hårdere jo mere olie.
 
 Ole
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Ole Mogensen (02-09-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ole Mogensen | 
  Dato :  02-09-11 17:11 |  
  |  
 
            Den 21-08-2011 17:28, Ole Mogensen skrev:
 > Hej alle
 >
 > Jeg mener at min forgaffel opføre sig lidt underligt.
 >
 > Bremser jeg, selv med moderat tryk, dykker Guzzilla sig i støvet
 > for den forankørende, bremser jeg hårdt, har jeg fornemmelsen af at
 > fjederen er trykket helt sammen.
 > Køre jeg over et vejbump, er der ingen vandring i forgaffelen.
 >
 > Jeg skulle have beholdt min svingforgaffel   
>
 > Ole
 Jeg er blevet anbefalet at udskifte olien af en anden Guzzi pilot.
 Jeg prøver at hælde noget ATF olie i.
 Jeg tænker på, hvad med at bruge Triflow ??
 Tak for jeres input.
 Ole
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Ole Mogensen (04-09-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ole Mogensen | 
  Dato :  04-09-11 18:25 |  
  |   
            Den 02-09-2011 18:11, Ole Mogensen skrev:
 
 >
 >
 > Jeg er blevet anbefalet at udskifte olien af en anden Guzzi pilot.
 >
 > Jeg prøver at hælde noget ATF olie i.
 >
 > Jeg tænker på, hvad med at bruge Triflow ??
 >
 > Tak for jeres input.
 >
 > Ole
 
 Har nu prøvet den tynde olie, der skal vist skiftes forgaffel !
 
 Ole
  
            
             |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |