/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Brændstofmåler virkede omvendt i en kort p~
Fra : Erik Hansen


Dato : 14-08-11 14:12

Da jeg satte tænding på motoren i dag viste min tankmåler 0, altså at
tanken var tom. Det undret mig meget da jeg ved den skulle være næste
fyldt. Min første tanke var jo at det havde været indbrud. Efter jeg
var kørt efter noget ekstra diesel i en 20 liters dunk kom jeg i tanke
om at jeg kunne jo prøve at skrue måleren af og så se ned i tanken.
Efter jeg havde fået måleren af kunne jeg se at der var masser af
diesel, ca 85% fuld vil jeg skyde på, og det stemmer også overens med
hvad jeg forventer.

Jeg har så haft stikket af som sidder ved måleren for at tjekke om der
skulle være dårlig forbindelse, uden held. Jeg har også prøvet at
rykke lidt i ledninger for at se om det hjælper. Men intet sker der
nogen ændringer ved.
Det som så undre mig er at da jeg hiver målerne helt op af dieselen så
viser måleren at den er fuld, sætter jeg den i igen viser den at den
intet er på, den virker altså omvendt. Det kan jeg så ikke forstå. Jeg
tjekke lidt på nettet og diverse manualer til båden for at se om jeg
kan blive klogere. Efter der var gået ca. 10 min og der havde været
tænding på så viser måleren nu at den er helt fuld. Om den viser
rigtig ved jeg ikke, men jeg mener sidste jeg var ude og sejle at der
viste den mellem hel og 3/4 fuld. Så jeg ved ikke om jeg kan stole på
måleren nu.

Nogen som kan give en forklaring, og er det måleren der fejler eller
er det instrumentet.?

Jeg kunne også godt tænke mig at vide hvordan sådan en tankmåler
virker? Den er af et rør på ca. 20 cm og en diameter på ca. 15-20 mm,
der er så 3 ledninger til den.


--
....::Hilsen Erik

 
 
Harding E. Larsen (14-08-2011)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 14-08-11 09:20

Tankmåleren er en flydeprop, som trækker en metalglider op og ned ad
et modstandslegeme, og dermed kan der aftastes en spænding relativt
til væskestanden.
Typiske værdier er 10 ohm ved tom pg 180 ohm ved fuld tilstand.
De almindeligste fejltyper er:
* kablet er gnavet igennem hvis det ligger over en skarp kant.
* stikket er irret på tankmåleren
* ledningerne er irret i selve stikket
* stikket har løsnet sig fra tankmåleren
* stikket har løsnet sig i instrumentpanelet
* selve tankmåleren er defekt
* løs forbindelse i instrumentpanelet

Vær desuden opmærksom på at der også findes en US standard, hvor
modstanden er højest ved tom og lavest ved fuld tilstand.
Endelig kan der på nogle følere være flere ledninger beregnet til en
minimumafbryder der så vi aktivere et lys på instrumentet.


Mvh/Harding




On 14 Aug., 15:12, Erik Hansen <nej_tak_spa...@mail.dk> wrote:
> Da jeg satte t nding p motoren i dag viste min tankm ler 0, alts at
> tanken var tom. Det undret mig meget da jeg ved den skulle v re n ste
> fyldt. Min f rste tanke var jo at det havde v ret indbrud. Efter jeg
> var k rt efter noget ekstra diesel i en 20 liters dunk kom jeg i tanke
> om at jeg kunne jo pr ve at skrue m leren af og s se ned i tanken.
> Efter jeg havde f et m leren af kunne jeg se at der var masser af
> diesel, ca 85% fuld vil jeg skyde p , og det stemmer ogs overens med
> hvad jeg forventer.
>
> Jeg har s haft stikket af som sidder ved m leren for at tjekke om der
> skulle v re d rlig forbindelse, uden held. Jeg har ogs pr vet at
> rykke lidt i ledninger for at se om det hj lper. Men intet sker der
> nogen ndringer ved.
> Det som s undre mig er at da jeg hiver m lerne helt op af dieselen s
> viser m leren at den er fuld, s tter jeg den i igen viser den at den
> intet er p , den virker alts omvendt. Det kan jeg s ikke forst . Jeg
> tjekke lidt p nettet og diverse manualer til b den for at se om jeg
> kan blive klogere. Efter der var g et ca. 10 min og der havde v ret
> t nding p s viser m leren nu at den er helt fuld. Om den viser
> rigtig ved jeg ikke, men jeg mener sidste jeg var ude og sejle at der
> viste den mellem hel og 3/4 fuld. S jeg ved ikke om jeg kan stole p
> m leren nu.
>
> Nogen som kan give en forklaring, og er det m leren der fejler eller
> er det instrumentet.?
>
> Jeg kunne ogs godt t nke mig at vide hvordan s dan en tankm ler
> virker? Den er af et r r p ca. 20 cm og en diameter p ca. 15-20 mm,
> der er s 3 ledninger til den.
>
> --
> ...::Hilsen Erik


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177577
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409071
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste