/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Slid af bremsekiver - forskel på for og ba~
Fra : Anders Majland


Dato : 07-05-11 14:37

Da jeg sidste forår satte sommerdækkene på c5'en ved 70000km tog jeg lige og
målte tykkelsene på bremseskiver og belægninger - Bare lige for om jeg
skulle forberede mig på om de var færdige til næste ordinære service ved
80000km.

Da var der foran på skiverne brugt 1,3mm af de 2 mm der er at slide af og
bagpå 0,5mm hvor der også er 2mm.

Det slid svarer så til 107000km på de forreste skiver og 280000km på de
bagerste.

Nu kom sommerdækkene så på igen for en måned siden ved 91500km og der målte
jeg lige igen.

Baseret på sliddet det sidste år var der foran slidt væsenligt mindre men
bagpå væsentlig mere - faktisk er der røget 0,3mm af både for og bag.

Så nu lyder estimatet at der er skiver foran til 115000km mens bagpå er
faldet til 230000km. Så ikke umiddelbart nogen grund til at skifte dem ved
100.000km da de baseret på sliddet det sidste år vil holde til 140.000km.

Nej jeg ander ikke hvad min målenøjagtighed er og 5/100 kan jeg jo hurtigt
flytte noget i det regnestykke. Bremsklodser er der også stadig masser af,
men der kender jeg ikke tykkelse fra ny. Men de ser ud til at de nok skal
holde skiverne ud



 
 
alexbo (07-05-2011)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 07-05-11 16:03

"Anders Majland" skrev

> Da var der foran på skiverne brugt 1,3mm af de 2 mm der er at slide af og
> bagpå 0,5mm hvor der også er 2mm.

> Baseret på sliddet det sidste år var der foran slidt væsenligt mindre men
> bagpå væsentlig mere - faktisk er der røget 0,3mm af både for og bag.

> Så nu lyder estimatet at der er skiver foran til 115000km mens bagpå er
> faldet til 230000km. Så ikke umiddelbart nogen grund til at skifte dem ved
> 100.000km da de baseret på sliddet det sidste år vil holde til 140.000km.

Jeg ville skifte samtidig og så vente med begge ender til næste sommer ved
ca. 110.000 km.
Også lidt afhængig af hvornår den skal til syn og evt lange udlandsture.

mvh
Alex Christensen


Anders Majland (09-05-2011)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 09-05-11 08:00

> Jeg ville skifte samtidig og så vente med begge ender til næste sommer ved
> ca. 110.000 km.
> Også lidt afhængig af hvornår den skal til syn og evt lange udlandsture.

Lige nysynet - og solgt. Så det bliver et issue for næste ejer.
Men havde jeg beholdt den havde havde jeg valgt at det skulle ske ved
ordinært service og derved enten 100 eller 120Mm - Og så havde jeg nok
trukket den til 120. Det er jo ikke farligt blot fordi man kommer få
hundredele under slidmålet. Det ville så sikkert også passe fint før synet
om 2år


oz3bto (07-05-2011)
Kommentar
Fra : oz3bto


Dato : 07-05-11 17:12


"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> skrev i en meddelelse
news:4dc54b16$0$313$14726298@news.sunsite.dk...
> Da jeg sidste forår satte sommerdækkene på c5'en ved 70000km tog jeg lige
> og målte tykkelsene på bremseskiver og belægninger - Bare lige for om jeg
> skulle forberede mig på om de var færdige til næste ordinære service ved
> 80000km.
>
> Da var der foran på skiverne brugt 1,3mm af de 2 mm der er at slide af og
> bagpå 0,5mm hvor der også er 2mm.
>
> Det slid svarer så til 107000km på de forreste skiver og 280000km på de
> bagerste.
>
> Nu kom sommerdækkene så på igen for en måned siden ved 91500km og der
> målte jeg lige igen.
>
> Baseret på sliddet det sidste år var der foran slidt væsenligt mindre men
> bagpå væsentlig mere - faktisk er der røget 0,3mm af både for og bag.
>
> Så nu lyder estimatet at der er skiver foran til 115000km mens bagpå er
> faldet til 230000km. Så ikke umiddelbart nogen grund til at skifte dem ved
> 100.000km da de baseret på sliddet det sidste år vil holde til 140.000km.
>
> Nej jeg ander ikke hvad min målenøjagtighed er og 5/100 kan jeg jo hurtigt
> flytte noget i det regnestykke. Bremsklodser er der også stadig masser af,
> men der kender jeg ikke tykkelse fra ny. Men de ser ud til at de nok skal
> holde skiverne ud
>
>


Normalt vil de forreste slides hurtigere da biln gerne skulle bremse mere på
forhjul som baghjul

Nyere biler specielt dem med baghjuls eller 4 hjulstræk kan dog godt slide
de bagrste hurtigere...... i vinterhalvåret
Dette skyldes at bremsen bruges som en slags anti spin..
Bla. land cruiseren har dette. mn den forkerte chauffør om vinteren så kan
dn hive de bagerste klodsr ned til metallet på bare 3 uger



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177580
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409075
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste