/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Forbrugerinfo. V-Powerbenzin
Fra : folmer@rasmussen.dk


Dato : 01-05-11 18:22

Hvis nogen kan have gavn og glæde af det, så sælger Shell V-Power hver
tirsdag i maj måned til samme pris som 95 oktan.

--

Venlig hilsen
Folmer

 
 
Steen F. (01-05-2011)
Kommentar
Fra : Steen F.


Dato : 01-05-11 22:37

Den 01-05-2011 19:22, folmer@rasmussen.dk skrev:
> Hvis nogen kan have gavn og glæde af det, så sælger Shell V-Power hver
> tirsdag i maj måned til samme pris som 95 oktan.

Mon det er fordi benzinen i deres tanke er ved at være så gammel at det
skal fornys, at de sælger det billigt ud? Jeg har tidligere hørt om 3
måneders "levetid" på benzin. Altså man kan sikkert bruge det samme i
årevis, men hvis rækkevidden, trækevnen eller motorgangen pludselig
bliver dårligere kunne det skyldes for gammel benzin.
Jeg kan dårligt tro at ret mange tanker V-Power.

Men som så meget andet, så er det nogle tekniske oplysninger som vi
dødelige aldrig får en skid at vide om. Nogen ingeniører derude? Og hvad
med fx. luft i dæk... bliver luft for gammel? 4 år gammel luft i et dæk
har muligvis ikke samme egenskaber som frisk luft? Who knows...



Henrik B. (01-05-2011)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 01-05-11 22:45

> "Steen F." skrev i meddelelsen
> news:4dbdd270$0$312$14726298@news.sunsite.dk...
>> Hvis nogen kan have gavn og glæde af det, så sælger Shell V-Power hver
>> tirsdag i maj måned til samme pris som 95 oktan.
>
> Mon det er fordi benzinen i deres tanke er ved at være så gammel at det
> skal fornys, at de sælger det billigt ud? Jeg har tidligere hørt om 3
> måneders "levetid" på benzin. Altså man kan sikkert bruge det samme i

Nope! Alle selskaber skifter over til "sommerbenzin" pr. 1. april, hvert år.
Sommerbenzin har en anden additivpakke. Denne omskiftning sker glidende idet
man begynder at køre den ud, fra midten af marts.

> Jeg kan dårligt tro at ret mange tanker V-Power.

Så tror du forkert.

--
Er du til Saab: http://www.saabklub.dk/
Handel ikke med Bøje & Brøchner - Ford i Vejle: http://www.bb-vejle.dk/


Steen F. (02-05-2011)
Kommentar
Fra : Steen F.


Dato : 02-05-11 15:55

Den 01-05-2011 23:45, Henrik B. skrev:
> Nope! Alle selskaber skifter over til "sommerbenzin" pr. 1. april, hvert
> år. Sommerbenzin har en anden additivpakke. Denne omskiftning sker
> glidende idet man begynder at køre den ud, fra midten af marts.

Jaja det er fint at de skifter over til sommerbenzin, men hvis tankene
på stationerne er fyldte med V-Power fordi ingen køber, så er der jo
gammel benzin i tankene.

>> Jeg kan dårligt tro at ret mange tanker V-Power.
>
> Så tror du forkert.

Jeg ser bare aldrig nogen tanke det sprøjt når jeg selv står og fylder
på. Er der nogen gevinst ved almindelige motorer der anbefales at køre
på 95 oktan?

Klaus G. (02-05-2011)
Kommentar
Fra : Klaus G.


Dato : 02-05-11 16:13

> Er der nogen gevinst ved almindelige motorer der anbefales at køre på 95
> oktan?
Nix.

Men hvad er en alm. motor? En del turboladet maskiner yder jo først det
oplyste på 98oktan f.eks., men kan nemt køre på 95oktan, men bare med tab i
ydelse. Det er ikke noget fabrikken reklamere så meget med...

--
Klaus G.


Henrik B. (02-05-2011)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 02-05-11 21:38

> "Klaus G." skrev i meddelelsen
> news:4dbeca12$0$313$14726298@news.sunsite.dk...
>> Er der nogen gevinst ved almindelige motorer der anbefales at køre på 95
>> oktan?
>
> Nix.

Øh jo, hvis de er udstyret med bankesensor, og mulighed for at køre med
variabelt oktantal.

> Men hvad er en alm. motor? En del turboladet maskiner yder jo først det
> oplyste på 98oktan f.eks., men kan nemt køre på 95oktan, men bare med tab
> i ydelse. Det er ikke noget fabrikken reklamere så meget med...

Det er så ikke korrekt! De fleste turbobilers ydelse er opgivet ved brug af
95 oktan.

--
Er du til Saab: http://www.saabklub.dk/
Handel ikke med Bøje & Brøchner - Ford i Vejle: http://www.bb-vejle.dk/


Henrik B. (02-05-2011)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 02-05-11 21:37

> "Steen F." skrev i meddelelsen
> news:4dbec5dd$0$313$14726298@news.sunsite.dk...
>> Nope! Alle selskaber skifter over til "sommerbenzin" pr. 1. april, hvert
>> år. Sommerbenzin har en anden additivpakke. Denne omskiftning sker
>> glidende idet man begynder at køre den ud, fra midten af marts.
>
> Jaja det er fint at de skifter over til sommerbenzin, men hvis tankene på
> stationerne er fyldte med V-Power fordi ingen køber, så er der jo gammel
> benzin i tankene.

Der er masser af udskiftning i tankene.

>>> Jeg kan dårligt tro at ret mange tanker V-Power.
>>
>> Så tror du forkert.
>
> Jeg ser bare aldrig nogen tanke det sprøjt når jeg selv står og fylder på.
> Er der nogen gevinst ved almindelige motorer der anbefales at køre på 95
> oktan?

Ja, hvis motoren er udstyret med en bankesensor, og justerer tændingen ind
efter oktantallet.

--
Er du til Saab: http://www.saabklub.dk/
Handel ikke med Bøje & Brøchner - Ford i Vejle: http://www.bb-vejle.dk/


Steen F. (03-05-2011)
Kommentar
Fra : Steen F.


Dato : 03-05-11 00:08

Den 02-05-2011 22:36, Henrik B. skrev:
> Ja, hvis motoren er udstyret med en bankesensor, og justerer tændingen
> ind efter oktantallet.

Også hvis motoren anbefales at køre på 95 oktan? Så skal man vel ikke
hælde 98 eller 100 oktan på for at opnå noget mere ydelse eller længere
på literen?

Mvh
Steen F.

Henrik B. (03-05-2011)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 03-05-11 07:40

> "Steen F." skrev i meddelelsen
> news:4dbf3946$0$302$14726298@news.sunsite.dk...
>> Ja, hvis motoren er udstyret med en bankesensor, og justerer tændingen
>> ind efter oktantallet.
>
> Også hvis motoren anbefales at køre på 95 oktan? Så skal man vel ikke
> hælde 98 eller 100 oktan på for at opnå noget mere ydelse eller længere på
> literen?

Man SKAL ikke, men hvis motorstyringen kan håndtere det, så KAN man gøre
det.

--
Er du til Saab: http://www.saabklub.dk/
Handel ikke med Bøje & Brøchner - Ford i Vejle: http://www.bb-vejle.dk/


Steen F. (03-05-2011)
Kommentar
Fra : Steen F.


Dato : 03-05-11 15:42

Den 03-05-2011 08:39, Henrik B. skrev:
> Man SKAL ikke, men hvis motorstyringen kan håndtere det, så KAN man gøre
> det.

Nej det forstås, men måske er jeg fatsvag Vil motoren yde mere ved
at komme V-Power på, hvis motoren er konstrueret til 95 oktan?

Mvh
Steen F.

Henrik B. (03-05-2011)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 03-05-11 21:41

> "Steen F." skrev i meddelelsen
> news:4dc01421$0$312$14726298@news.sunsite.dk...
>> Man SKAL ikke, men hvis motorstyringen kan håndtere det, så KAN man gøre
>> det.
>
> Nej det forstås, men måske er jeg fatsvag Vil motoren yde mere ved at
> komme V-Power på, hvis motoren er konstrueret til 95 oktan?

Forudsat at den har bankesensor, så ja....

--
Er du til Saab: http://www.saabklub.dk/
Handel ikke med Bøje & Brøchner - Ford i Vejle: http://www.bb-vejle.dk/


Steen F. (04-05-2011)
Kommentar
Fra : Steen F.


Dato : 04-05-11 03:55

Den 03-05-2011 22:40, Henrik B. skrev:
> Forudsat at den har bankesensor, så ja....

Okay, men det har alle moderne biler vel, der kan køre på forskelligt
oktantal.
I inst.bogen til min MB står at den også kan køre på 92 oktan, dog med
effekttab til følge.

Leo Havmøller (04-05-2011)
Kommentar
Fra : Leo Havmøller


Dato : 04-05-11 05:43

> I inst.bogen til min MB står at den også kan køre på 92 oktan, dog med
> effekttab til følge.

Altså kan den også kan køre på 99 (eller højere) oktan, dog med
effektforøgelse til følge.

Et konkret eksempel: VAG's 1.8 TFSI/TSI motor: 160HK med 95 oktan, 180HK med
99 oktan.

Leo Havmøller.


Henrik B. (04-05-2011)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 04-05-11 06:41

> "Leo Havmøller" skrev i meddelelsen
> news:ipqlfm$rmu$1@speranza.aioe.org...
>> I inst.bogen til min MB står at den også kan køre på 92 oktan, dog med
>> effekttab til følge.
>
> Altså kan den også kan køre på 99 (eller højere) oktan, dog med
> effektforøgelse til følge.

Korrekt.

> Et konkret eksempel: VAG's 1.8 TFSI/TSI motor: 160HK med 95 oktan, 180HK
> med 99 oktan.

Ikke helt sammenligneligt, eftersom Steen og jeg taler om suge-motorer...


--
Er du til Saab: http://www.saabklub.dk/
Handel ikke med Bøje & Brøchner - Ford i Vejle: http://www.bb-vejle.dk/


Steen F. (04-05-2011)
Kommentar
Fra : Steen F.


Dato : 04-05-11 18:48

Den 04-05-2011 07:40, Henrik B. skrev:
>> Et konkret eksempel: VAG's 1.8 TFSI/TSI motor: 160HK med 95 oktan,
>> 180HK med 99 oktan.

Jo, men var den ikke også bygget til 99 oktan oprindeligt?
Man da man i DK ikke kunne få 99 oktan på det tidspunkt, kunne man nøjes
med 95 oktan og færre heste?

> Ikke helt sammenligneligt, eftersom Steen og jeg taler om
> suge-motorer...

Nja, min MB har dog kompressor.

Mvh
Steen F.

Henrik B. (04-05-2011)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 04-05-11 18:51

> "Steen F." skrev i meddelelsen
> news:4dc1914f$0$303$14726298@news.sunsite.dk...
>>> Et konkret eksempel: VAG's 1.8 TFSI/TSI motor: 160HK med 95 oktan,
>>> 180HK med 99 oktan.
>
> Jo, men var den ikke også bygget til 99 oktan oprindeligt?
> Man da man i DK ikke kunne få 99 oktan på det tidspunkt, kunne man nøjes
> med 95 oktan og færre heste?

Nope, det var 2,0 FSI-motoren (sugemotor), som der var en del debat om.

>> Ikke helt sammenligneligt, eftersom Steen og jeg taler om
>> suge-motorer...
>
> Nja, min MB har dog kompressor.

Ok. Så vil du entydigt få noget ud af at kører på højere oktan benzin. På
trykladede biler er der en mærkbar forskel.

--
Er du til Saab: http://www.saabklub.dk/
Handel ikke med Bøje & Brøchner - Ford i Vejle: http://www.bb-vejle.dk/


Steen F. (04-05-2011)
Kommentar
Fra : Steen F.


Dato : 04-05-11 19:20

Den 04-05-2011 19:51, Henrik B. skrev:
> Ok. Så vil du entydigt få noget ud af at kører på højere oktan benzin.
> På trykladede biler er der en mærkbar forskel.

Men hvad med øget slitage? Det er vel en slags tuning især når
fabrikanten kun foreslår 95 oktan?

folmer@rasmussen.dk (04-05-2011)
Kommentar
Fra : folmer@rasmussen.dk


Dato : 04-05-11 20:18

On Wed, 04 May 2011 20:19:45 +0200, "Steen F." <steen@steenmartin.dk>
wrote:

>Den 04-05-2011 19:51, Henrik B. skrev:
>> Ok. Så vil du entydigt få noget ud af at kører på højere oktan benzin.
>> På trykladede biler er der en mærkbar forskel.
>
>Men hvad med øget slitage? Det er vel en slags tuning især når
>fabrikanten kun foreslår 95 oktan?

>--

Du gi'r s'gu ikke op for ingenting. ))

--

Venlig hilsen
Folmer

Henrik B. (06-05-2011)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 06-05-11 18:55

> "Steen F." skrev i meddelelsen
> news:4dc198ba$0$306$14726298@news.sunsite.dk...
>> Ok. Så vil du entydigt få noget ud af at kører på højere oktan benzin.
>> På trykladede biler er der en mærkbar forskel.
>
> Men hvad med øget slitage? Det er vel en slags tuning især når fabrikanten
> kun foreslår 95 oktan?

Øget slidtage er ikke noget problem. Effektforøgelsen ligger på omkring 5 -
6%, og er langt indenfor komponenternes sikkerhedsmargin.

--
Er du til Saab: http://www.saabklub.dk/
Handel ikke med Bøje & Brøchner - Ford i Vejle: http://www.bb-vejle.dk/


Steen F. (07-05-2011)
Kommentar
Fra : Steen F.


Dato : 07-05-11 02:28

Den 06-05-2011 19:54, Henrik B. skrev:
>> "Steen F." skrev i meddelelsen
>> news:4dc198ba$0$306$14726298@news.sunsite.dk...
>>> Ok. Så vil du entydigt få noget ud af at kører på højere oktan benzin.
>>> På trykladede biler er der en mærkbar forskel.
>>
>> Men hvad med øget slitage? Det er vel en slags tuning især når
>> fabrikanten kun foreslår 95 oktan?
>
> Øget slidtage er ikke noget problem. Effektforøgelsen ligger på omkring
> 5 - 6%, og er langt indenfor komponenternes sikkerhedsmargin.

Tak det prøver jeg at tanke de næste par gange

Klaus D. Mikkelsen (04-05-2011)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 04-05-11 21:10

"Henrik B." skriver:
>
> Nope, det var 2,0 FSI-motoren (sugemotor), som der var en del debat om.

Og ikke mindst 1,6'eren. Damn en kedelig motor i en Golf 4.


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://www.moppe.dk

Benny (05-05-2011)
Kommentar
Fra : Benny


Dato : 05-05-11 05:21

On 4 Maj, 22:09, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.k...@du.kan.finde.den> wrote:
> "Henrik B." skriver:
>
>
>
> > Nope, det var 2,0 FSI-motoren (sugemotor), som der var en del debat om.  
>
> Og ikke mindst 1,6'eren. Damn en kedelig motor i en Golf 4.


Hvad så nu hvor Bosch arbejder med en 3 cylindret diesel til Golfen?

Benny

Klaus D. Mikkelsen (05-05-2011)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 05-05-11 16:42

Benny skriver:
>
> Hvad så nu hvor Bosch arbejder med en 3 cylindret diesel til Golfen?

Den i Lupoen finder jeg ganske underholdende.

Den til Golfen bliver næppe ringere end den gamle 1,6FSI/105HK. Nøj
hvor var jeg skuffet da jeg prøvede den. Det endte faktisk med at jeg
tog en omgang mere med en 1,8/90HK i stedet.

Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://www.moppe.dk

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177580
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409076
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste