/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
bakke bakke langt
Fra : Jon


Dato : 23-04-11 07:41

Nogen der ved hvad færdselsreglerne siger om følgende:

Bilen går i stykker, så den kun kan bakke. Man har 1 km. hjem. Skal
man så bakke hjem i samme vejside som man kom fra eller skal man
skifte vejside for at ens kørselsretning (imens man bakker) er den
samme som de andre bilers?

 
 
Ukendt (23-04-2011)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 23-04-11 16:26


"Jon" <jon.fossa@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:9627f564-1638-4570-b56e-61b78d9f3f68@l36g2000vbp.googlegroups.com...
Nogen der ved hvad færdselsreglerne siger om følgende:

Bilen går i stykker, så den kun kan bakke. Man har 1 km. hjem. Skal
man så bakke hjem i samme vejside som man kom fra eller skal man
skifte vejside for at ens kørselsretning (imens man bakker) er den
samme som de andre bilers?

Mon ikke man skal få bilen hentet eller slæbt hjem i stedet for.
Erik



jan@froerup.dk (23-04-2011)
Kommentar
Fra : jan@froerup.dk


Dato : 23-04-11 16:33

"Erik" <erik(snabelA)spritny(dot)dk> skrev :

>Mon ikke man skal få bilen hentet eller slæbt hjem i stedet for.
>Erik
>

Tænkeligt - men det var ikke det der blev spurgt om.

Bortset fra de steder man ikke må bakke, er del nok mest logisk at
bakke i samme spor. Bakker man i modsatte spor, vil forlyset blænde.

Præcis som når der holder en parkeret i forkert vejside, med lys på


--
Jan_stevns

Life sucks !! - pass the beernut's

Leo Jensen (23-04-2011)
Kommentar
Fra : Leo Jensen


Dato : 23-04-11 09:32

On 23 Apr., 17:26, "Erik" <erik(snabelA)spritny(dot)dk> wrote:
> "Jon" <jon.fo...@gmail.com> skrev i en meddelelsenews:9627f564-1638-4570-b56e-61b78d9f3f68@l36g2000vbp.googlegroups.com...
> Nogen der ved hvad f rdselsreglerne siger om f lgende:
>
> Bilen g r i stykker, s den kun kan bakke. Man har 1 km. hjem. Skal
> man s bakke hjem i samme vejside som man kom fra eller skal man
> skifte vejside for at ens k rselsretning (imens man bakker) er den
> samme som de andre bilers?
>
> Mon ikke man skal f bilen hentet eller sl bt hjem i stedet for.
> Erik

Erik kendte ikke svaret. Det gør jeg heller ikke, men jeg ville blive
i kørebanen, så bilen vender som de øvrige trafikanters, og jeg ville
altså også bare gøre det med mindre jeg skulle krydse centrum i en
storby...

MVH Leo

Martin Mose Larsen (23-04-2011)
Kommentar
Fra : Martin Mose Larsen


Dato : 23-04-11 18:48

On Sat, 23 Apr 2011 06:41:19 -0700, Jon wrote:

> Nogen der ved hvad færdselsreglerne siger om følgende:
>
> Bilen går i stykker, så den kun kan bakke. Man har 1 km. hjem. Skal man
> så bakke hjem i samme vejside som man kom fra eller skal man skifte
> vejside for at ens kørselsretning (imens man bakker) er den samme som de
> andre bilers?

Skifte vejside. Ellers får udtrykket "modgående færdsel" en mere direkte
betydning.

Det må være kørselsretningen der bestemmer kørebanen.

--
sayonara
Martin Mose Larsen

Hans Kjaergaard (23-04-2011)
Kommentar
Fra : Hans Kjaergaard


Dato : 23-04-11 18:52

On 23 Apr 2011 17:48:20 GMT, Martin Mose Larsen <mamola.dk@gmail.com>
wrote:

>On Sat, 23 Apr 2011 06:41:19 -0700, Jon wrote:
>
>> Nogen der ved hvad færdselsreglerne siger om følgende:
>>
>> Bilen går i stykker, så den kun kan bakke. Man har 1 km. hjem. Skal man
>> så bakke hjem i samme vejside som man kom fra eller skal man skifte
>> vejside for at ens kørselsretning (imens man bakker) er den samme som de
>> andre bilers?
>
>Skifte vejside. Ellers får udtrykket "modgående færdsel" en mere direkte
>betydning.
>
>Det må være kørselsretningen der bestemmer kørebanen.
Dvs. at når man bakker skal man skifte kørebane ?


/Hans

Møller (23-04-2011)
Kommentar
Fra : Møller


Dato : 23-04-11 19:15

On 23-04-2011 19:52, Hans Kjaergaard wrote:
> On 23 Apr 2011 17:48:20 GMT, Martin Mose Larsen<mamola.dk@gmail.com>
> wrote:
>
>> On Sat, 23 Apr 2011 06:41:19 -0700, Jon wrote:
>>
>>> Nogen der ved hvad færdselsreglerne siger om følgende:
>>>
>>> Bilen går i stykker, så den kun kan bakke. Man har 1 km. hjem. Skal man
>>> så bakke hjem i samme vejside som man kom fra eller skal man skifte
>>> vejside for at ens kørselsretning (imens man bakker) er den samme som de
>>> andre bilers?
>>
>> Skifte vejside. Ellers får udtrykket "modgående færdsel" en mere direkte
>> betydning.
>>
>> Det må være kørselsretningen der bestemmer kørebanen.
> Dvs. at når man bakker skal man skifte kørebane ?
>
>
> /Hans

Du SKAL blive i samme vognbane som når du kører fremad, og blinke til
højre.

Ellers kunne det da blive et værre roderi hver gang der skal bakkes.

Møller

Hans Kjaergaard (23-04-2011)
Kommentar
Fra : Hans Kjaergaard


Dato : 23-04-11 19:20

On Sat, 23 Apr 2011 20:14:39 +0200, Møller <eam@privat.dk> wrote:

>On 23-04-2011 19:52, Hans Kjaergaard wrote:
>> On 23 Apr 2011 17:48:20 GMT, Martin Mose Larsen<mamola.dk@gmail.com>
>> wrote:
>>
>>> On Sat, 23 Apr 2011 06:41:19 -0700, Jon wrote:
>>>
>>>> Nogen der ved hvad færdselsreglerne siger om følgende:
>>>>
>>>> Bilen går i stykker, så den kun kan bakke. Man har 1 km. hjem. Skal man
>>>> så bakke hjem i samme vejside som man kom fra eller skal man skifte
>>>> vejside for at ens kørselsretning (imens man bakker) er den samme som de
>>>> andre bilers?
>>>
>>> Skifte vejside. Ellers får udtrykket "modgående færdsel" en mere direkte
>>> betydning.
>>>
>>> Det må være kørselsretningen der bestemmer kørebanen.
>> Dvs. at når man bakker skal man skifte kørebane ?
>>
>>
>> /Hans
>
>Du SKAL blive i samme vognbane som når du kører fremad, og blinke til
>højre.
Hvor i færdselsloven finder du den med blinkeriet ?


/Hans

Møller (23-04-2011)
Kommentar
Fra : Møller


Dato : 23-04-11 20:21

On 23-04-2011 20:20, Hans Kjaergaard wrote:
> On Sat, 23 Apr 2011 20:14:39 +0200, Møller<eam@privat.dk> wrote:
>
>> On 23-04-2011 19:52, Hans Kjaergaard wrote:
>>> On 23 Apr 2011 17:48:20 GMT, Martin Mose Larsen<mamola.dk@gmail.com>
>>> wrote:
>>>
>>>> On Sat, 23 Apr 2011 06:41:19 -0700, Jon wrote:
>>>>
>>>>> Nogen der ved hvad færdselsreglerne siger om følgende:
>>>>>
>>>>> Bilen går i stykker, så den kun kan bakke. Man har 1 km. hjem. Skal man
>>>>> så bakke hjem i samme vejside som man kom fra eller skal man skifte
>>>>> vejside for at ens kørselsretning (imens man bakker) er den samme som de
>>>>> andre bilers?
>>>>
>>>> Skifte vejside. Ellers får udtrykket "modgående færdsel" en mere direkte
>>>> betydning.
>>>>
>>>> Det må være kørselsretningen der bestemmer kørebanen.
>>> Dvs. at når man bakker skal man skifte kørebane ?
>>>
>>>
>>> /Hans
>>
>> Du SKAL blive i samme vognbane som når du kører fremad, og blinke til
>> højre.
> Hvor i færdselsloven finder du den med blinkeriet ?
>
>
> /Hans

Normalt er det ikke min opgave at henvise til færdselsloven eller
udlægge teksten, da jeg forventer at alle der har kørekort har lært det
i forbindelse med undervisningen. Dog skal der ikke ses bort fra, at der
er flere og flere der kører uden det lovkrævede

Blive i samme vognbane:

Jeg går ud fra, at man standser før bakning og færdsel mod
trafikretningen påbegyndes.

::
§ 15. Kørende skal under hensyntagen til anden færdsel og forholdene i
øvrigt holde så langt til højre som muligt....

§ 18. Kørende skal før vending eller bakning sikre sig, at manøvren kan
ud fare eller ulempe for andre...

§ 28. Standsning eller parkering må ikke ske på et sådant sted eller på
en sådan måde, at der opstår fare eller ulempe for færdslen....

Stk. 2. Standsning eller parkering må kun ske i højre side af vejen i
færdselsretningen....

føres uden fare eller ulempe for andre.
::

Da bakning ikke er den almindeligste køreretning, skal man gøre
bagfrakommende trafikanter opmærksom på, at der her er en
uhensigtsmæssig kørsel. Hvil du stoppe, skal du bruge blinklys t.v.
holder du stille det samme eller katastrofeblink.
Derfor denne:

::
§ 32. Kørende skal, når det er nødvendigt for at forebygge eller afværge
fare, ved lyd- eller lyssignal eller på anden hensigtsmæssig måde
henlede andre trafikanters opmærksomhed på faren.
::

Hertil bruges blinklys t.h. .
Advarselsblink kun når køretøjet holder stille eller er under transport
i færdselsretningen.
Under bakning vil det give forkert signal om bilistens hensigt og bilens
bevægelsesretning.

//Møller


Hans Kjaergaard (24-04-2011)
Kommentar
Fra : Hans Kjaergaard


Dato : 24-04-11 07:47

On Sat, 23 Apr 2011 21:21:05 +0200, Møller <eam@privat.dk> wrote:

>>> Du SKAL blive i samme vognbane som når du kører fremad, og blinke til
>>> højre.
>> Hvor i færdselsloven finder du den med blinkeriet ?
>>
>>
>> /Hans
>
>Normalt er det ikke min opgave at henvise til færdselsloven eller
>udlægge teksten, da jeg forventer at alle der har kørekort har lært det
>i forbindelse med undervisningen.
> Dog skal der ikke ses bort fra, at der
>er flere og flere der kører uden det lovkrævede
>Blive i samme vognbane:
>
>Jeg går ud fra, at man standser før bakning og færdsel mod
>trafikretningen påbegyndes.
>
>::
>§ 15. Kørende skal under hensyntagen til anden færdsel og forholdene i
>øvrigt holde så langt til højre som muligt....
>
>§ 18. Kørende skal før vending eller bakning sikre sig, at manøvren kan
>ud fare eller ulempe for andre...
>
>§ 28. Standsning eller parkering må ikke ske på et sådant sted eller på
>en sådan måde, at der opstår fare eller ulempe for færdslen....
>
>Stk. 2. Standsning eller parkering må kun ske i højre side af vejen i
>færdselsretningen....
>
>føres uden fare eller ulempe for andre.
>::
>
>Da bakning ikke er den almindeligste køreretning, skal man gøre
>bagfrakommende trafikanter opmærksom på, at der her er en
>uhensigtsmæssig kørsel.
Hvor står det i FL at du SKAL gøre opmærksom på at du bakker ?

>Hvil du stoppe, skal du bruge blinklys t.v.
Blinklys er kun til at signalerer at man har til hensigt at foretage
en ændring af sit køretøjs placering, og bakker du lige(bag)ud er der
ingen verdens grund til at blinke hverken til h eller v.

>holder du stille det samme eller katastrofeblink.
Havariblink kan/må bruges sammen med advarselstrekanten og i
forbindelse med uventet kødannelse eller anden umiddelbar fare på
motorveje og kan på veje uden for tættere bebygget område benytte
havariblink for at henlede bagvedkørende trafikanters opmærksomhed på
faren.
Alt anden anvendelse af havariblink er forbudt.

Og der er pr defintion ingen udmildbar fare ved at bakke.

>Derfor denne:
>
>::
>§ 32. Kørende skal, når det er nødvendigt for at forebygge eller afværge
>fare, ved lyd- eller lyssignal eller på anden hensigtsmæssig måde
>henlede andre trafikanters opmærksomhed på faren.
>::
Vrøvl at bruge denne som argument for at blinke med noget som helst
lys. Der er pr defintion ingen udmildbar fare ved at bakke.

Dertil kommer at de omtalte lyd- eller lyssignaler er horn og
forlygter, hvilket kommer af det du glemte at citerer:
****************
I lygtetændingstiden skal fører af motorkøretøj anvende lyssignal i
stedet for lydsignal, medmindre faren er overhængende. Lydsignal må
ikke anvendes uden for de tilfælde, der er nævnt i 1. og 2. pkt., og
må ikke vare længere end nødvendigt. Lyssignal gives ved blink med
køretøjets fjern- eller nærlys.
****************
Så i §32 stk. 1, tænkes der ikke på blink eller havariblink når der
tales om lyssignaler.

>Advarselsblink kun når køretøjet holder stille eller er under transport
>i færdselsretningen.
Læs Bekendtgørelse om brug af advarselstrekant og havariblink
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=22227

>Under bakning vil det give forkert signal om bilistens hensigt og bilens
>bevægelsesretning.
Det er ganske enkelt forbudt at benytte havariblink i et sådan
tilfælde.


/Hans

Finn Guldmann (24-04-2011)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 24-04-11 09:02

Den 24-04-2011 08:46, Hans Kjaergaard skrev:
>> Da bakning ikke er den almindeligste køreretning, skal man gøre
>> bagfrakommende trafikanter opmærksom på, at der her er en
>> uhensigtsmæssig kørsel.
> Hvor står det i FL at du SKAL gøre opmærksom på at du bakker ?
>
Skulle vi ikke lige prøve at få det her lidt ned på jorden?

Selvfølgelig skal du gøre opmærksom på at du bakker. Du vil gør noget
som er til direkte fare eller ulempe for den øvrige trafik. Hvorfor tror
du der er nogen der foreslår dig at forbeholde den tænkte manøvre til
steder (Lars Tyndskids Marker) hvor der forventelig ikke er øvrig trafik?

Hvis du vil finde grundlag i FL til hvorfor du ikke blot kan bakke en
km, finder du de steder hvor 'fare eller ulempe for andre' eller
'hensyn' er nævnt, og så vil du nok opdage at der er flere end de
allerede nævnte der kan bruges mod dit projekt.

> Og der er pr defintion ingen udmildbar fare ved at bakke.
>
Det må være en meget personlig definition.

I trafikken gør du noget der er absurd i forhold til den øvrige trafik.
Du vil enten bevæge dig mod trafikstrømmen, eller bevæge dig med
trafikstrømmen, men på en måde hvor du "udsender falske signaler" om din
handling og bevæger dig med en hastighed der er/kan være farlig i
forhold til den hastighed den øvrige trafik bevæger sig med.

I FL er der regler omkring bakning, hvorfor det kan tages som definition
af at bakning kan være farlig.

>> § 32. Kørende skal, når det er nødvendigt for at forebygge eller afværge
>> fare, ved lyd- eller lyssignal eller på anden hensigtsmæssig måde
>> henlede andre trafikanters opmærksomhed på faren.
> Vrøvl at bruge denne som argument for at blinke med noget som helst
> lys. Der er pr defintion ingen udmildbar fare ved at bakke.
>
Hvor i alverden har du den definition fra?

Hvordan syntes du den hænger sammen med at bakning betragtes som så
farlig at det er forbudt visse steder?

> Dertil kommer at de omtalte lyd- eller lyssignaler er horn og
> forlygter, hvilket kommer af det du glemte at citerer:
> ****************
> I lygtetændingstiden skal fører af motorkøretøj anvende lyssignal i
> stedet for lydsignal, medmindre faren er overhængende. Lydsignal må
> ikke anvendes uden for de tilfælde, der er nævnt i 1. og 2. pkt., og
> må ikke vare længere end nødvendigt. Lyssignal gives ved blink med
> køretøjets fjern- eller nærlys.
> ****************
> Så i §32 stk. 1, tænkes der ikke på blink eller havariblink når der
> tales om lyssignaler.
>
Hvor mange forlygter er det lige du har bag på din bil?

>> Advarselsblink kun når køretøjet holder stille eller er under transport
>> i færdselsretningen.
> Læs Bekendtgørelse om brug af advarselstrekant og havariblink
> https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=22227
>> Under bakning vil det give forkert signal om bilistens hensigt og bilens
>> bevægelsesretning.
> Det er ganske enkelt forbudt at benytte havariblink i et sådan
> tilfælde.
>
"§ 3. Føreren af et motordrevet køretøj, der er forsynet med
havariblink, skal i forbindelse med uventet kødannelse eller anden
umiddelbar fare på motorveje og kan på veje uden for tættere bebygget
område benytte havariblink for at henlede bagvedkørende trafikanters
opmærksomhed på faren."

Nu er det jo kun i din egen definition at der ikke er fare ved at bakke.
Så.....

Leif (23-04-2011)
Kommentar
Fra : Leif


Dato : 23-04-11 19:14


"Jon" <jon.fossa@gmail.com> skrev i meddelelsen
news:9627f564-1638-4570-b56e-61b78d9f3f68@l36g2000vbp.googlegroups.com...
Nogen der ved hvad færdselsreglerne siger om følgende:

Bilen går i stykker, så den kun kan bakke. Man har 1 km. hjem. Skal
man så bakke hjem i samme vejside som man kom fra eller skal man
skifte vejside for at ens kørselsretning (imens man bakker) er den
samme som de andre bilers?



Har I da alle glemt, hvad I lærte til teori?

Snip.....
Bakning må kun foretages, når det kan ske uden at være til fare
eller ulempe for andre. Der skal altid gives tegn med blinklyset.

Kørende skal endvidere før igangsætning fra kanten af vejen sikre sig,
at manøvren kan udføres uden fare eller ulempe for andre.
Snip....

Det vil sige, der må ikke bakkes, hvis der er andre trafikanter i nærheden
-- sikkert afhængig af vejens bredde, antal vognbaner osv........

Jeg tror ikke, en 1km bakning vil være uden ulempe for andre, men
afhængig af alle forhold kan det måske lade sig gøre........

/Leif


Hans Kjaergaard (23-04-2011)
Kommentar
Fra : Hans Kjaergaard


Dato : 23-04-11 19:24

On Sat, 23 Apr 2011 20:13:53 +0200, "Leif" <Den.f@@r.du.ikke.her.dk>
wrote:

>Har I da alle glemt, hvad I lærte til teori?
>
>Snip.....
>Bakning må kun foretages, når det kan ske uden at være til fare
>eller ulempe for andre. Der skal altid gives tegn med blinklyset.

FL siger intet om blinklys ifbm. bakning:
**************************************************
§ 18. Kørende skal før vending eller bakning sikre sig, at manøvren
kan udføres uden fare eller ulempe for andre. Vending skal ske forlæns
til venstre, medmindre forholdene ikke tillader dette.
**************************************************


/Hans

Ivan Madsen (23-04-2011)
Kommentar
Fra : Ivan Madsen


Dato : 23-04-11 19:45

On Sat, 23 Apr 2011 06:41:19 -0700 (PDT), Jon <jon.fossa@gmail.com>
wrote:

>Nogen der ved hvad færdselsreglerne siger om følgende:
>
>Bilen går i stykker, så den kun kan bakke. Man har 1 km. hjem. Skal
>man så bakke hjem i samme vejside som man kom fra eller skal man
>skifte vejside for at ens kørselsretning (imens man bakker) er den
>samme som de andre bilers?

Jeg mener loven siger, at bakning foregår i samme spor som man ville
køre fremad - og under skærpet agtpågivenhed. Det er altid den
bakkendes skyld, siges det!

Og for ikke at forvirre de andre med lygter i den forkerte vognbane
vil jeg foretrække at bakke i den vognbane jeg kører fremad i. Det er
så ikke alle steder man må bakke og en rundkørsel kan være noget af en
forhindring.

Kurt B. Andersen (23-04-2011)
Kommentar
Fra : Kurt B. Andersen


Dato : 23-04-11 23:04


"Ivan Madsen" <karinogivan@gmail.com> skrev i meddelelsen
news:nd76r6pojn457n3ge9a68bs14loq397ali@4ax.com...
> On Sat, 23 Apr 2011 06:41:19 -0700 (PDT), Jon <jon.fossa@gmail.com>
> wrote:
>
> Jeg mener loven siger, at bakning foregår i samme spor som man ville
> køre fremad - og under skærpet agtpågivenhed. Det er altid den
> bakkendes skyld, siges det!
>
> Og for ikke at forvirre de andre med lygter i den forkerte vognbane
> vil jeg foretrække at bakke i den vognbane jeg kører fremad i. Det er
> så ikke alle steder man må bakke og en rundkørsel kan være noget af en
> forhindring.

Så bør du nok lige læse færdselsloven igen
I færdselsloven nævnes bakning faktisk kun 2 gange. I § 18, som er nævnt
flere gange her i tråden, samt i § 46, stk. 2, hvor det fastslåes, at man
ikke må bakke på en motorvej og tilkørslerne dertil.
Jeg vil ikke indlade mig på at sige om det vil være lovligt eller ej, skal
det foregå i det ene eller det andet spor osv.
Det er jo fare og ulempe begrebet i § 18 samt de generelle regler om at
optræde hensynsfuldt osv.
Herefter kan man så begynde at diskutere alle mulige situationer, hvor der
både kan sige for og imod.
F.eks. vil der være væsentlig forskel på muligheden for at andre kan se, om
en bil bakker eller ej i det ene spor eller det andet, om det er i dagslys
eller om natten. Hvis man bakker i mørke og er hoppet over i det spor, hvor
trafikken skal samme vej, så ser den øvrige trafik, som skal samme vej jo
pgl.s forlygter i deres spor, hvilket jo kunne tyde på en
modkørende/overhalende bil. Hvis man blev i modsatte spor og bakkede mod
færdselsretningen, så ville de i det mindste kunne se, at baklyset var
aktiveret.
Fare eller ulempe på den ene eller anden måde? Trafik og vejforhold vil helt
sikkert spille ind, før man kan komme med en nærmere vurdering.
Bak en kilometer ude på Lars Tyndskids mark, hvor der kører 3 biler i timen,
vil helt sikker bedre kunne forsvares, end at gøre det hen over Kongens
Nytorv i myldretiden.

Kurt


alexbo (23-04-2011)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 23-04-11 23:26

"Jon" skrev

> Bilen går i stykker, så den kun kan bakke. Man har 1 km. hjem. Skal
> man så bakke hjem i samme vejside som man kom fra eller skal man
> skifte vejside for at ens kørselsretning (imens man bakker) er den
> samme som de andre bilers?

Modsatte kørebane med 50-80 Km/t og lyset slukket så baklyset ligner kørelys
for de modkørende.
Har man en cykellygtebom kan man hænge den bagpå som så er foran på bilen så
ser det hele rigtigt ud, og så skal man huske at blinke modsat.

Kan man ikke bakke med den fart så bakker man lige så stille i normal side
og er særlig påpasselig evt. med nødblink tændt.
Baglæns kørsel over kryds og igennem rundkørsler kræver særlig
agtpågivenhed.

mvh
Alex Christensen


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177580
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409075
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste