Hejsa,
Tak for det detaljerede svar. For en sikkerheds skyld smutter jeg nok lige
forbi forhandlerens værksted (Fisker MC) for at få dem til at lytte på den.
Jeg kunne selvfølgelig også stille mig på Gothersgade og praje en anden
XJ600S ind til siden og sammenligne motorstøj (har hilst på et par andre med
samme køretøj på denne strækning)
Tony
![Blink](images/smileys/wink.gif)
)
"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message
news:9l3bo1$2pji$2@news.cybercity.dk...
>
> Tony Lorentzen <tony@lorentzenNOSPAM.com> skrev i en
> news:9l1ufi$ebh$1@news.cybercity.dk...
> > Hej,
> >
> > Min nye XJ600 rasler lidt når den er kold og står i tomgang. Det lyder
> > næsten som om der ligger noget og rasler rundt i motoren.....det lyder
> > underligt. Nogle forslag til hvad det kan være?
> > Tændingen? Ventilerne? Ellers kører den fint og trækker som den skal.
>
> Næppe tændingen, eftersom det tilsyneladende er noget mekanisk larm og
> tændingen er så umekanisk, som den kan være på en (formodet) XJ600S!
>
> Når det er noget der fortrinsvis foregår i kold tilstand, er det
> sandsynligt noget der forsvinder efterhånden som et emne bliver varmere
> og derfor længere - Muligheden for at det skulle være knast/bund (er der
> sådan én i Yamaha'en?) -kæde skulle derfor være minimeret, eftersom at
> de jo skulle larme mere(!) når de blev varme/lange!
> Tilbage står kun ventilerne, som i kraft af varmeudvidelse på længden
> sluger det spillerum der er tilstede af samme grund, hvorefter roen
> opstår!
>
> Bliver ventilerne juseret med juster-brikker (såkaldte shims), så kan
> ventilerne aldrig blive justeret mere præcist end de spring á 5/100 mm
> der er imellem shims'ene. Og for en motor med så langt et ventilservice,
> kan spillerummets servicemål endda strække sig over flere shims#,
> hvilket vil give noget ventillarm - som altid vil være størst i kold
> tilstand
>
> Derfor, set fra en anden synsvinkel:
> Er det roen der er normal, eller er det larmen der skal være der
> (spillerum), og du blot nyder roen i varm tilstand så meget at det er
> den du tilstræber?
> Man kan fra Yamaha's side have valgt et langt ventilservice (24.000 km
> er op til fire gange længere en mange andre!), på bekostning af
> ventilstøj i kold tilstand!?
>
> Faktum er at ventilspillerummet ikke må være så stramt at det på et for
> tidligt tidspunkt er helt opbrugt:
> Bliver ventilerne derefter varmere ved lidt hidsigere brug, udvider de
> sig
> yderligere (hvilket der ikke længere er spillerum til!), hvorfor de
> istedet ikke længere vil kunne lukke helt i!
> Resultatet heraf bliver i første omgang faldende effekt og sidenhen
> brændte udstødningsventiler =
>
>
> Èr Niels D's 24.000 km, første service efter "efterspændingen"?
> Hører der sig ikke et 1. service til ved ca. 6.000 km? Det kunne lyde
> som at ventilerne allerede nu måske kunne tåle et check!
> Ellers find en anden XJ'er i trafikken og sammenlign din med (fremmede
> mc-ister, og især på samme model som din, ér særdeles lette at snakke
> med!!)!
>
> --
> Armand.
>
>
>
>
>