| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | Lapning af dæk Fra : Steen F. | 
  Dato :  05-07-11 21:32 |  
  |   
            Jeg har fået lappet et billigt bagdæk (en type med nylon i stedet for 
 stål inden i). Men efter lapningen på et værksted buler dækket ud og det 
 hopper vanvittigt når jeg kører. Værkstedet trækker på skulderen.
 
 Har værkstedet ramt nogle nylontråde inde i dækket som er sprunget, og 
 defor blevet deform? Eller hvad kan årsagen være?
 Det er et lille 10" hjul.
 Jeg kørte et par km med helt fladt dæk, og troede måske at det var 
 derfor skaden var opstået. Men der blev pumpet luft i dækket inden 
 lapning, og da var dækket helt fint og rundt. Så det må være sket i 
 forbindelse med lapningen, vil jeg tro. (forkert brug af dækjern el.lign?)
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           John (05-07-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : John | 
  Dato :  05-07-11 22:17 |  
  |   |   |   
            
        
 
            
         
           Steen F. (06-07-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Steen F. | 
  Dato :  06-07-11 01:24 |  
  |   
            Den 05-07-2011 23:16, John skrev:
 >> Jeg kørte et par km med helt fladt dæk
 >
 > Måske fælgen
 
 Fælgen er fin nok, det er dækket der buler ud.
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Steen Gruby (05-07-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Steen Gruby | 
  Dato :  05-07-11 22:25 |  
  |  
 
            On Tue, 05 Jul 2011 22:31:52 +0200, "Steen F." <steen@steenmartin.dk>
 wrote:
 Hej Steen.
 >Jeg har fået lappet et billigt bagdæk (en type med nylon i stedet for 
 >stål inden i). Men efter lapningen på et værksted buler dækket ud og det 
 >hopper vanvittigt når jeg kører. Værkstedet trækker på skulderen.
 >
 >Har værkstedet ramt nogle nylontråde inde i dækket som er sprunget, og 
 >defor blevet deform? Eller hvad kan årsagen være?
 >Det er et lille 10" hjul.
 >Jeg kørte et par km med helt fladt dæk, og troede måske at det var 
 >derfor skaden var opstået. Men der blev pumpet luft i dækket inden 
 >lapning, og da var dækket helt fint og rundt. Så det må være sket i 
 >forbindelse med lapningen, vil jeg tro. (forkert brug af dækjern el.lign?)
 At lappe et slangeløst dæk er en nødløsning.
 Det kan anvendes til at få køretid nok til at komme til et værksted
 der kan skifte dækket.
 Det er ikke en permanant løsning.
 Det er nok derfor værkstedet trækker på skuldrene.
 
 -- 
 Steen Gruby
 Ducati Paso 750 - Nu på 17" hjul.
 NSU MAX Special 1956, NSU Super FOX 1958
 Velocette Venom 1960 alle på  www.gruby.dk
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Hans Joergensen (06-07-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Hans Joergensen | 
  Dato :  06-07-11 13:17 |  
  |   
            Steen F. wrote:
 >>> Jeg kørte et par km med helt fladt dæk
 >> Måske fælgen
 > Fælgen er fin nok, det er dækket der buler ud.
 
 Og det er ikke ved ventilen?
 
 // Hans
 -- 
 ....
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Steen F. (07-07-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Steen F. | 
  Dato :  07-07-11 19:23 |  
  |   
            Den 06-07-2011 14:17, Hans Joergensen skrev:
 > Og det er ikke ved ventilen?
 
 Jo det er lige omkring ventilen det buler ud. Altså ud mod slidbanen. 
 Ikke på dækvæggen.
 Hvad kan det betyde?
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Armand (06-07-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Armand | 
  Dato :  06-07-11 14:46 |  
  |  
 
            Den 05-07-2011 22:31, Steen F. skrev:
 > ..............
 > Jeg kørte et par km med helt fladt dæk, og troede måske at det var
 > derfor skaden var opstået. Men der blev pumpet luft i dækket inden
 > lapning, og da var dækket helt fint og rundt.
 >
 Var du da ude at køre på det? Næppe :-/
 > .....Så det må være sket i
 > forbindelse med lapningen, vil jeg tro. (forkert brug af dækjern el.lign?)
 >
 Ingen vold ved dæk af/på -montage kan være så stor som at køre et par km 
 med fladt dæk :-|
 Jeg kværnede engang et dæk på bilen blot ved at trille over en 
 gårdsplads til et luftudtag indenfor værkstedsporten   
-- 
 Armand.
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Steen F. (06-07-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Steen F. | 
  Dato :  06-07-11 14:52 |  
  |   
            Den 06-07-2011 15:45, Armand skrev:
 > Var du da ude at køre på det? Næppe :-/
 
 Jeg kørte fra mit hjem og hen til en tankstation med fladt dæk. Der 
 pumpede jeg dækket op og kørte videre til mekanikeren.
 Punkteringen var en siver, som tabte ca 1 bar pr. døgn.
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Armand (06-07-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Armand | 
  Dato :  06-07-11 15:32 |  
  |  
 
            Den 06-07-2011 15:51, Steen F. skrev:
 > Den 06-07-2011 15:45, Armand skrev:
 >> Var du da ude at køre på det? Næppe :-/
 >
 > Jeg kørte fra mit hjem og hen til en tankstation med fladt dæk. Der
 > pumpede jeg dækket op og kørte videre til mekanikeren.
 > Punkteringen var en siver, som tabte ca 1 bar pr. døgn.
 >
 I Tyskland må man ikke lappe bildæk   
Det skyldes at der med tiden kan opstå usynlige rustskader på stålbæltet 
 under slidbanen hvorved at der er risiko for at slidbanen slynges af 
 pågældende sted.
 Dæk er en sliddel, og kan det ikke lappes succesfuld efter en punktering 
 må det regnes for afskrevet :-|
 -- 
 Armand.
            
              |   |   
            
        
 
            
         
             Steen F. (06-07-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Steen F. | 
  Dato :  06-07-11 16:55 |  
  |  
 
            Den 06-07-2011 16:31, Armand skrev:
 > I Tyskland må man ikke lappe bildæk   
> Det skyldes at der med tiden kan opstå usynlige rustskader på stålbæltet
 > under slidbanen hvorved at der er risiko for at slidbanen slynges af
 > pågældende sted.
 >
 > Dæk er en sliddel, og kan det ikke lappes succesfuld efter en punktering
 > må det regnes for afskrevet :-|
 Fair nok. Jeg kigger mig om efter et nyt dæk. Et 10" er jo ikke så dyrt 
   og så er jeg blevet lidt klogere. Dumt at betale 125 kr. for en 
 lapning når man efterfølgende skal ud og købe et nyt dæk alligevel.
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Kai Harrekilde-Peter~ (07-07-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kai Harrekilde-Peter~ | 
  Dato :  07-07-11 15:34 |  
  |  
 
            Steen Gruby <oz9zi@virker.ikke> writes:
 > On Tue, 05 Jul 2011 22:31:52 +0200, "Steen F." <steen@steenmartin.dk>
 > wrote:
 >
 > Hej Steen.
 >
 >>Jeg har fået lappet et billigt bagdæk (en type med nylon i stedet for 
 >>stål inden i). Men efter lapningen på et værksted buler dækket ud og det 
 >>hopper vanvittigt når jeg kører. Værkstedet trækker på skulderen.
 >>
 >>Har værkstedet ramt nogle nylontråde inde i dækket som er sprunget, og 
 >>defor blevet deform? Eller hvad kan årsagen være?
 >>Det er et lille 10" hjul.
 >>Jeg kørte et par km med helt fladt dæk, og troede måske at det var 
 >>derfor skaden var opstået. Men der blev pumpet luft i dækket inden 
 >>lapning, og da var dækket helt fint og rundt. Så det må være sket i 
 >>forbindelse med lapningen, vil jeg tro. (forkert brug af dækjern el.lign?)
 >
 > At lappe et slangeløst dæk er en nødløsning.
 Well, der er mindst en leverandør af MC dæk som bekriver hvordan man
 korrekt kan udføre en lapning, samt under hvilke betingelser, så
 'nødløsning' er en lidt bombastisk udtalelse efter min mening.
 Kai
 -- 
 Kai Harrekilde-Petersen  DoD DMCN PMC DMC d.f.m oldermand
 Yamaha YZF-R1 '03 (blå/sort)    Polini 911DB 6.2hp (hvid)
 Yamaha YZF-R6 '08 (humlebi)      http://dfmc.dk/?id=29
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Steen Gruby (07-07-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Steen Gruby | 
  Dato :  07-07-11 22:54 |  
  |  
 
            On Thu, 07 Jul 2011 16:33:38 +0200, Kai Harrekilde-Petersen
 <khp@harrekilde.dk> wrote:
 Hej Kai.
 >>
 >> At lappe et slangeløst dæk er en nødløsning.
 >
 >Well, der er mindst en leverandør af MC dæk som bekriver hvordan man
 >korrekt kan udføre en lapning, samt under hvilke betingelser, så
 >'nødløsning' er en lidt bombastisk udtalelse efter min mening.
 >
 Jeg burde nok have skrevet: " Må betragtes som en nødløsning".
 Jeg er helt klar over at der er nogen der mener de slipper godt fra
 det, og der findes vulkanisører der kan lave det rigtigt.
 Jeg har een gang ladet et slangeløst dæk lappe.
 Det var, heldigvis, til bilen. 
 Der blev skudt en prop i dækket der havde en krave så stor som en
 tokrone på bagsiden, og den skulle være tæt.
 Der gik dog ikke lang tid før slidbanen slog sig løs fra karkassen, og
 så var dækket definitivt færdigt - Jeg tør slet ikke tænke på hvad der
 kunne være sket hvis det havde været et MC dæk.
 -- 
 Steen Gruby
 Ducati Paso 750 - Nu på 17" hjul.
 NSU MAX Special 1956, NSU Super FOX 1958
 Velocette Venom 1960 alle på  www.gruby.dk
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            frølårsraketten (08-07-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : frølårsraketten | 
  Dato :  08-07-11 19:16 |  
  |   
            
 "Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev:
 > Jeg har een gang ladet et slangeløst dæk lappe.
 > Det var, heldigvis, til bilen.
 > Der blev skudt en prop i dækket der havde en krave så stor som en
 > tokrone på bagsiden, og den skulle være tæt.
 >
 > Der gik dog ikke lang tid før slidbanen slog sig løs fra karkassen, og
 > så var dækket definitivt færdigt - Jeg tør slet ikke tænke på hvad der
 > kunne være sket hvis det havde været et MC dæk.
 
 Sidste sommer punkterede jeg på en øde strækning midt i Scotland. Det skar 
 lidt i hjertet, at skulle udvide hullet i det næsten nye bagdæk med en 
 "ornepit" af en stålsyl. Efter endt lapning og oppumpning med den medbragte 
 minikompressor, lovede jeg mig selv ikke at køre mere end 80 km/t, indtil 
 jeg fik lejlighed til at skifte dækket. Der gik nu ikke mange timer før jeg 
 havde glemt alt om lapningen, og jeg var tilbage i det vante køremønster.
 
 Dækket sidder stadig på cyklen efter yderligere 5000 km. Det taber 0,2-0,3 
 bar pr. uge, men da jeg er bevidst om det, efterfyldes der bare. Utætheden 
 kommer ikke fra lapningen, så jeg er helt tryg. Før næste tur sydpå blir 
 dækket nok skiftet, selv om det har mange km tilgode.
 
 
               Ô
             °/¥\°
         «=(Ô)=»
               []        Pierre 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Hans Joergensen (07-07-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Hans Joergensen | 
  Dato :  07-07-11 21:04 |  
  |   
            Steen F. wrote:
 >> Og det er ikke ved ventilen?
 > Jo det er lige omkring ventilen det buler ud. Altså ud mod slidbanen. 
 > Ikke på dækvæggen.
 > Hvad kan det betyde?
 
 At dækket ikke er ordentligt nede på plads.. men du burde kunne se
 om det sidder ordentligt?
 
 // Hans
 -- 
 ....
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Steen F. (07-07-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Steen F. | 
  Dato :  07-07-11 23:17 |  
  |   
            Den 07-07-2011 22:04, Hans Joergensen skrev:
 > At dækket ikke er ordentligt nede på plads.. men du burde kunne se
 > om det sidder ordentligt?
 
 Hmm jeg forstår ikke helt. Det er et slangeløs dæk, og hvis det ikke 
 sidder rigtigt første gang, så fiser der luft ud langs fælgen.
 Visuelt ser det ud til at sidde rigtigt nok.
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Kai Harrekilde-Peter~ (08-07-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kai Harrekilde-Peter~ | 
  Dato :  08-07-11 21:31 |  
  |  
 
            Steen Gruby <oz9zi@virker.ikke> writes:
 > Jeg har een gang ladet et slangeløst dæk lappe.
 > Det var, heldigvis, til bilen. 
 > Der blev skudt en prop i dækket der havde en krave så stor som en
 > tokrone på bagsiden, og den skulle være tæt.
 Det er også den eneste måde jeg har fundet beskrevet på en dækfabrikant
 hjemmeside.
 Kai
 -- 
 Kai Harrekilde-Petersen  DoD DMCN PMC DMC d.f.m oldermand
 Yamaha YZF-R1 '03 (blå/sort)    Polini 911DB 6.2hp (hvid)
 Yamaha YZF-R6 '08 (humlebi)      http://dfmc.dk/?id=29
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Steen F. (09-07-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Steen F. | 
  Dato :  09-07-11 22:49 |  
  |  
 
            Den 05-07-2011 22:31, Steen F. skrev:
 > Jeg har fået lappet et billigt bagdæk (en type med nylon i stedet for
 > stål inden i). Men efter lapningen på et værksted buler dækket ud og det
 > hopper vanvittigt når jeg kører. Værkstedet trækker på skulderen.
 >
 > Har værkstedet ramt nogle nylontråde inde i dækket som er sprunget, og
 > defor blevet deform? Eller hvad kan årsagen være?
 > Det er et lille 10" hjul.
 > Jeg kørte et par km med helt fladt dæk, og troede måske at det var
 > derfor skaden var opstået. Men der blev pumpet luft i dækket inden
 > lapning, og da var dækket helt fint og rundt. Så det må være sket i
 > forbindelse med lapningen, vil jeg tro. (forkert brug af dækjern el.lign?)
 Nu viser det sig at dækket stadig taber luft   
Skal værkstedet udbedre det gratis eller hvad?
            
              |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |