| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | Dominator startproblemer !! Fra : Ib | 
  Dato :  10-06-11 11:28 |  
  |  
 
            Hej alle, jeg er en af dem der har fulgt med i nogle år i denne NG, uden at 
 have være befordret på 2 hjul. Nu har jeg efter ca 14-15 års MCcølibat 
 indkøbt en brugt Honda NX650 Dominator 89000 på klokken og fra -94.
 .............Men, et problem her vist sig: Nogen gange vil den ikke starte, 
 det viser sig på denne måde: Jeg trykker på startknappen, relæet klikker, 
 men motoren tørner ikke. Jeg har målt on det var fordi startmotoren ikke 
 kunne tørne motoren/fik for lidt at leve af, men når jeg måler på batteriet 
 så viser det 12,65 V og når jeg trykker på startknappen og relæet klikker så 
 viser det 12,5 V. Dette siger mig at den er gal et eller andet sted mellem 
 relæ og startmotor. Ydermere skal lige siges at jeg som regel har fået den 
 igang ved at sætte den i 3. eller 4. gear, tørne motoren ganske lidt ved at 
 slippe koplingen i fart mens jeg har holdt startknappen inde, dette har 
 indtil nu hjulpet, men en enkelt gang tog det 10 minutter og flere liter 
 sved at få den igang. Der er godt noget modstand i sådan en 1-cylindret 
 650´er.
 Håber at nogen har et eller flere forslag til hvad jeg skal gøre/se efter 
 for at komme videre.
 På forhånd tak
 -- 
 Ib
 som synes at det er helt fantastisk et være på 2 hjul igen    
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Kim Andersen (10-06-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kim Andersen | 
  Dato :  10-06-11 12:16 |  
  |  
 
            Hej
 Du hyler fordi du får lidt sved på panden - Jeg har en XT600 KUN med 
 kickstarter!!!
 Kim
 PS: Har du prøvet med noget kontaktrens? Jeg havde også startprobæemer en 
 gang imellem på min gamle XJ600.
 "Ib"  wrote in message news:4df1f1b0$0$1062$9f626990@news.telelet.dk...
 Hej alle, jeg er en af dem der har fulgt med i nogle år i denne NG, uden at
 have være befordret på 2 hjul. Nu har jeg efter ca 14-15 års MCcølibat
 indkøbt en brugt Honda NX650 Dominator 89000 på klokken og fra -94.
 .............Men, et problem her vist sig: Nogen gange vil den ikke starte,
 det viser sig på denne måde: Jeg trykker på startknappen, relæet klikker,
 men motoren tørner ikke. Jeg har målt on det var fordi startmotoren ikke
 kunne tørne motoren/fik for lidt at leve af, men når jeg måler på batteriet
 så viser det 12,65 V og når jeg trykker på startknappen og relæet klikker så
 viser det 12,5 V. Dette siger mig at den er gal et eller andet sted mellem
 relæ og startmotor. Ydermere skal lige siges at jeg som regel har fået den
 igang ved at sætte den i 3. eller 4. gear, tørne motoren ganske lidt ved at
 slippe koplingen i fart mens jeg har holdt startknappen inde, dette har
 indtil nu hjulpet, men en enkelt gang tog det 10 minutter og flere liter
 sved at få den igang. Der er godt noget modstand i sådan en 1-cylindret
 650´er.
 Håber at nogen har et eller flere forslag til hvad jeg skal gøre/se efter
 for at komme videre.
 På forhånd tak
 -- 
 Ib
 som synes at det er helt fantastisk et være på 2 hjul igen    
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Ib (10-06-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ib | 
  Dato :  10-06-11 13:55 |  
  |   
            
"Kim Andersen" <kimandersenNineNineNine@hotmail.com> skrev i meddelelsen 
 news:4df1fcf7$0$36582$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 > Hej
 >
 > Du hyler fordi du får lidt sved på panden - Jeg har en XT600 KUN med 
 > kickstarter!!!
 >
 > Kim
 >
 > PS: Har du prøvet med noget kontaktrens? Jeg havde også startprobæemer en 
 > gang imellem på min gamle XJ600.
 Ja jeg hyler    , men har du prøvet at løbe din XT´er igang, der er sgu 
 noget moment der skal holdes til asfalten.
 Det kontaktrens du taler om, skal det i relæet eller ?
 -- 
 Ib 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            Arne Lorenzen (10-06-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Arne Lorenzen | 
  Dato :  10-06-11 20:06 |  
  |  
 
            Ib skrev den 10 jun 2011 i
 news:4df21439$0$1064$9f626990@news.telelet.dk: 
 > Ja jeg hyler    , men har du prøvet at løbe din XT´er igang, der
 > er sgu noget moment der skal holdes til asfalten.
 > Det kontaktrens du taler om, skal det i relæet eller ?
 Hvad har man 2 sønner til?   
-- 
 Mvh - Arne Lorenzen
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            Kim Andersen (10-06-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kim Andersen | 
  Dato :  10-06-11 22:50 |  
  |  
 
            Mit problem lå i starterknappen, men endte til sidst med at købe et nyt (hus 
 og det hele) halv dyrt!!
 Kim
 "Ib"  wrote in message news:4df21439$0$1064$9f626990@news.telelet.dk...
 "Kim Andersen" <kimandersenNineNineNine@hotmail.com> skrev i meddelelsen
 news:4df1fcf7$0$36582$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 > Hej
 >
 > Du hyler fordi du får lidt sved på panden - Jeg har en XT600 KUN med 
 > kickstarter!!!
 >
 > Kim
 >
 > PS: Har du prøvet med noget kontaktrens? Jeg havde også startprobæemer en 
 > gang imellem på min gamle XJ600.
 Ja jeg hyler    , men har du prøvet at løbe din XT´er igang, der er sgu
 noget moment der skal holdes til asfalten.
 Det kontaktrens du taler om, skal det i relæet eller ?
 -- 
 Ib 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Ib (10-06-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ib | 
  Dato :  10-06-11 14:49 |  
  |   
            
 
 "Kim Andersen" <kimandersenNineNineNine@hotmail.com> skrev i meddelelsen 
 news:4df1fcf7$0$36582$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 > Hej
 >
 > Du hyler fordi du får lidt sved på panden - Jeg har en XT600 KUN med 
 > kickstarter!!!
 >
 > Kim
 >
 > PS: Har du prøvet med noget kontaktrens? Jeg havde også startprobæemer en 
 > gang imellem på min gamle XJ600.
 
 
 Er det i startrelæet du mener jeg skal sprøjte kontaktspray ?
 
 -- 
 Ib 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Martin Sørensen (10-06-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Martin Sørensen | 
  Dato :  10-06-11 18:50 |  
  |   
            > ............Men, et problem her vist sig: Nogen gange vil den ikke
 > starte, det viser sig på denne måde: Jeg trykker på startknappen, relæet
 > klikker, men motoren tørner ikke. Jeg har målt on det var fordi
 > startmotoren ikke kunne tørne motoren/fik for lidt at leve af, men når
 > jeg måler på batteriet så viser det 12,65 V og når jeg trykker på
 > startknappen og relæet klikker så viser det 12,5 V. Dette siger mig at
 > den er gal et eller andet sted mellem relæ og startmotor.
 
 Eller også ligger fejlen i enten relæ eller startermotor. Imellem dem er 
 der kun en meget kraftig ledning som sjældent volder nogle problemer.
 
 Prøv at måle spændingen på plusledningen der går fra relæet til 
 startermotoren når du trykker på startknappen (hvis du kan komme til 
 den, da den typisk er pakket godt ind da der ingen sikring er på den). 
 Hvis den viser en høj spænding ligger fejlen i motoren, hvis den viser 
 en lav, så er det relæet.
 
 I motoren kan fejlene være brændte viklinger (pga. overbelastning) eller 
 slidte kul (som er billige og en sliddel).
 
 -- 
 Mvh. Martin
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Armand (16-06-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Armand | 
  Dato :  16-06-11 19:18 |  
  |  
 
            Den 10-06-2011 12:27, Ib skrev:
 > Hej alle, jeg er en af dem der har fulgt med i nogle år i denne NG, uden
 > at have være befordret på 2 hjul. Nu har jeg efter ca 14-15 års
 > MCcølibat indkøbt en brugt Honda NX650 Dominator 89000 på klokken og fra
 > -94.
 > ............Men, et problem her vist sig: Nogen gange vil den ikke
 > starte,......
 >
 Kontrollér starterens kul for slid ved at sætte i gear og trække 
 motorcyklen baglæns i et par ryk (uden nogensomhelst brug af 
 starter-knappen!): Dét trækker startmotoren med baglæns rundt og kan få 
 slidte kul til at danne kontakt for et startforsøg eller to!
 Hvis starteren således fungerer kort efter denne behandling kan du 
 således konstantere at starter-kullene trænger til udskiftning   
Kontrollér starter-relæets funktion ved at afmontere de to tykke 
 ledninger der er skruet på relæet (Der er direkte strøm fra batteriet 
 dér selvom tændingsnøglen er afbrudt, så for at spare sig for 
 kortslutning mellem værktøj og stel og deraf følgende kraftige(!) 
 gnister bør man nok afmontere samme ledning på batteriet (= plus'en!) 
 istedet.
 Når den tykke ledning der fører til starter-motoren er fri sætter man en 
 klemme (eks. dem røde) fra et startkabel på dén uden at kortslutte til 
 stel, og efterfølgende en anden klemme (á den sorte) på batteriets +pol 
 - efter forarbejdet kortslutter du de to klemmer i den anden ende af 
 kablerne kortvarigt et par gange, hvorved at du vil opleve om 
 startmotoren drejer lystigt når startkablerne udgør et "improviseret 
 startrelæ"!
 Tørner starteren, er det tilsyneladende startrelæet der ikke magter at 
 agere kontakt længere (relæer ér i bund og grund sliddele!)!
 God arbejdslyst!
 -- 
 Armand.
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Ole Mogensen (19-06-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ole Mogensen | 
  Dato :  19-06-11 16:54 |  
  |   
            Den 10-06-2011 12:27, Ib skrev:
 > Hej alle, jeg er en af dem der har fulgt med i nogle år i denne NG, uden
 > at have være befordret på 2 hjul. Nu har jeg efter ca 14-15 års
 > MCcølibat indkøbt en brugt Honda NX650 Dominator 89000 på klokken og fra
 > -94.
 > ............Men, et problem her vist sig: Nogen gange vil den ikke
 > starte, det viser sig på denne måde: Jeg trykker på startknappen, relæet
 > klikker, men motoren tørner ikke. Jeg har målt on det var fordi
 > startmotoren ikke kunne tørne motoren/fik for lidt at leve af, men når
 > jeg måler på batteriet så viser det 12,65 V og når jeg trykker på
 > startknappen og relæet klikker så viser det 12,5 V. Dette siger mig at
 > den er gal et eller andet sted mellem relæ og startmotor. Ydermere skal
 > lige siges at jeg som regel har fået den igang ved at sætte den i 3.
 > eller 4. gear, tørne motoren ganske lidt ved at slippe koplingen i fart
 > mens jeg har holdt startknappen inde, dette har indtil nu hjulpet, men
 > en enkelt gang tog det 10 minutter og flere liter sved at få den igang.
 > Der er godt noget modstand i sådan en 1-cylindret 650´er.
 > Håber at nogen har et eller flere forslag til hvad jeg skal gøre/se
 > efter for at komme videre.
 > På forhånd tak
 >
 
 
 Hej Ib
 
 Har haft samme problem på min Guzzi.
 
 Jeg skiftede hjælperelæet + ledningen mellem hjælperelæet og starter 
 solonoiden, har ikke haft problemer siden.
 
 
 Venligst
 Ole Mogensen
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Ib (22-06-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ib | 
  Dato :  22-06-11 18:49 |  
  |   
            
 Hej Gruppe.
 
 Har i dag fået rettet fejlen i samarbejde med svogeren, som er 
 elektromekaniker. Fejlen havde det med at være periodisk :( og selvfølgelig, 
 efter at have trukket Dominatoren igang med en bil imorges, så virkede alt 
 tilfredsstillende da vi skulle finde fejlen. Da der jo åbenbart kom strøm ud 
 af startrelæet, gik vi videre til startmotoren. Den blev afmonteret og skilt 
 ad, og det viste sig at det ene kul var så smurt ind i olie(?) og kulstøv at 
 det ikke kunne slutte kontakt til rotor. Vi rensede den dims som kullene 
 sidder på, med benzin og tørrede den med trykluft, samlede motoren igen, 
 efter at have fedtet lejerne og testede med startkabler (her må jeg lige 
 anbefale, ikke at smøre fedt på strålerne inden afprøvning. Det sad 
 altsammen på min t-shirt efter testen ;-( ). Startmotoren blev igen monteret 
 og alt virker indtil videre. Der går nok lige et stykke tid før jeg er 
 overbevist om at fejlen er rettet, grundet det faktum at fejlen jo var 
 periodisk.
 Armand, du skriver at et par ryk baglæns i geden kunne angive om kullene var 
 slidt. Dette prøvede jeg med held et par gange, og det har åbenbart virket, 
 også ved mangel på "tryk" på kullet, da jeg med held startede flere gange 
 ved hjælp af netop dette trick.
 Iøvrigt så var der masser af kul tilbage, men det virkede som om at lejerne 
 var lidt slidte, da der var lidt slup i akslen/rotoren. Herudover var 
 strålerne på den del af akslen der går ind i "gearhuset" slidt ca ½ mm. Er 
 det grund til at skulle skifte startmotoren ?
 
 Mange tak for hjælpen.
 
 -- 
 Ib 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |