/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Honda mvx 250f bliver meget varm
Fra : Sebastian


Dato : 08-05-11 18:11

Jeg har en Honda MVX 250F. Det er en 3 cylinder vandkølet motor. Efter
at den har stået stille i ca 8 år, har jeg fået den sat i stand og
synet. Det store problem er at når jeg køre på den bliver den hurtigt
varm og ”hælder” kølevandet af, igennem overløbsslangen der sider i
toppen af køle beholderen.

Når jeg har kørt ca 10-20 km begynder temperaturen pludselig at stige
hurtigt, og den har på dette tidspunkt mistet en del vand, og jeg kan
hører at vandet koger samtidig med at der kommer vand og damp ud af
overløbslangen. Så enten mister den vand fordi den bliver varm, eller
også bliver den varm fordi den mister vand!

Min første ide var at vandpumpen ikke virker. Men når jeg starter
motoren med køledækslet opent kan jeg se at vandet synker når jeg giver
gas. Man kan ligesom fornemme at den trækker vandet rundt. Jeg har også
haft termostaten ude og hældt varmt vand på og set at den åbnede sig

Mit næste bud er at en af toppakningerne er gået og at den på den måde
kan lave så meget tryk i kølesystemet at vandet vil løbe ud gennem
overløbsslangen. Men jeg har nu tømt kølevandet af og fjernet det cover
der sider over topstykket så jeg kan se selve topstykket. Jeg har så
startet motoren og mærket rundt om hvert topstykke for om der er
utætheder. Men jeg kunne ikke mærke noget.
Så nu er jeg på bar bund. Hvad kan det være? Kan det stadig godt være en
toppakning selv om jeg ikke umiddelbart kan mærke at der kommer luft ud
mellem topstykke og cylinder?

Nogle gode bud?

På forhånd tak

Sebastian

 
 
DMCN 721 (08-05-2011)
Kommentar
Fra : DMCN 721


Dato : 08-05-11 18:33


"Sebastian" <sojensen@greenpeace.org> skrev i meddelelsen
news:4dc6ce92$0$302$14726298@news.sunsite.dk...

> Mit næste bud er at en af toppakningerne er gået og at den på den måde kan
> lave så meget tryk i kølesystemet at vandet vil løbe ud gennem
> overløbsslangen. Men jeg har nu tømt kølevandet af og fjernet det cover
> der sider over topstykket så jeg kan se selve topstykket. Jeg har så
> startet motoren og mærket rundt om hvert topstykke for om der er
> utætheder. Men jeg kunne ikke mærke noget.
> Så nu er jeg på bar bund. Hvad kan det være? Kan det stadig godt være en
> toppakning selv om jeg ikke umiddelbart kan mærke at der kommer luft ud
> mellem topstykke og cylinder?

Ja! Toppakningen kan sagtens være brændt, sådan at kompressionen fra
cylinderen fiser ind i vandkammeret. Så sker der det du oplever nu. Skift af
toppakninger er mit bud herfra.
Mvh
Jarl

>
> Nogle gode bud?
>
> På forhånd tak
>
> Sebastian


Sebastian (08-05-2011)
Kommentar
Fra : Sebastian


Dato : 08-05-11 20:26

Den 08-05-2011 19:32, DMCN 721 skrev:
>
> "Sebastian" <sojensen@greenpeace.org> skrev i meddelelsen
> news:4dc6ce92$0$302$14726298@news.sunsite.dk...
>
>> Mit næste bud er at en af toppakningerne er gået og at den på den måde
>> kan lave så meget tryk i kølesystemet at vandet vil løbe ud gennem
>> overløbsslangen. Men jeg har nu tømt kølevandet af og fjernet det
>> cover der sider over topstykket så jeg kan se selve topstykket. Jeg
>> har så startet motoren og mærket rundt om hvert topstykke for om der
>> er utætheder. Men jeg kunne ikke mærke noget.
>> Så nu er jeg på bar bund. Hvad kan det være? Kan det stadig godt være
>> en toppakning selv om jeg ikke umiddelbart kan mærke at der kommer
>> luft ud mellem topstykke og cylinder?
>
> Ja! Toppakningen kan sagtens være brændt, sådan at kompressionen fra
> cylinderen fiser ind i vandkammeret. Så sker der det du oplever nu.
> Skift af toppakninger er mit bud herfra.
> Mvh
> Jarl

Men ville jeg så ikke kunne mærke at der kommer luft ud mellem cylinder
og topstykket, når jeg starter den uden "vandskjoldet"?

>
>>
>> Nogle gode bud?
>>
>> På forhånd tak
>>
>> Sebastian
>


Matthias H. Matthies~ (08-05-2011)
Kommentar
Fra : Matthias H. Matthies~


Dato : 08-05-11 20:02

Den 08-05-2011 19:10, Sebastian skrev:
> Jeg har en Honda MVX 250F. Det er en 3 cylinder vandkølet motor. Efter
> at den har stået stille i ca 8 år, har jeg fået den sat i stand og
> synet. Det store problem er at når jeg køre på den bliver den hurtigt
> varm og ”hælder” kølevandet af, igennem overløbsslangen der sider i
> toppen af køle beholderen.
>
> Når jeg har kørt ca 10-20 km begynder temperaturen pludselig at stige
> hurtigt, og den har på dette tidspunkt mistet en del vand, og jeg kan
> hører at vandet koger samtidig med at der kommer vand og damp ud af
> overløbslangen. Så enten mister den vand fordi den bliver varm, eller
> også bliver den varm fordi den mister vand!
>
> Min første ide var at vandpumpen ikke virker. Men når jeg starter
> motoren med køledækslet opent kan jeg se at vandet synker når jeg giver
> gas. Man kan ligesom fornemme at den trækker vandet rundt. Jeg har også
> haft termostaten ude og hældt varmt vand på og set at den åbnede sig
>
> Mit næste bud er at en af toppakningerne er gået og at den på den måde
> kan lave så meget tryk i kølesystemet at vandet vil løbe ud gennem
> overløbsslangen. Men jeg har nu tømt kølevandet af og fjernet det cover
> der sider over topstykket så jeg kan se selve topstykket. Jeg har så
> startet motoren og mærket rundt om hvert topstykke for om der er
> utætheder. Men jeg kunne ikke mærke noget.
> Så nu er jeg på bar bund. Hvad kan det være? Kan det stadig godt være en
> toppakning selv om jeg ikke umiddelbart kan mærke at der kommer luft ud
> mellem topstykke og cylinder?
>
> Nogle gode bud?
>
> På forhånd tak
>
> Sebastian

Få tjekket din termostat.
Hilsen Matthias

Sebastian (08-05-2011)
Kommentar
Fra : Sebastian


Dato : 08-05-11 20:23

Som jeg skriver har jeg checket termostaten. men tak

Den 08-05-2011 21:01, Matthias H. Matthiessen skrev:
> Den 08-05-2011 19:10, Sebastian skrev:
>> Jeg har en Honda MVX 250F. Det er en 3 cylinder vandkølet motor. Efter
>> at den har stået stille i ca 8 år, har jeg fået den sat i stand og
>> synet. Det store problem er at når jeg køre på den bliver den hurtigt
>> varm og ”hælder” kølevandet af, igennem overløbsslangen der sider i
>> toppen af køle beholderen.
>>
>> Når jeg har kørt ca 10-20 km begynder temperaturen pludselig at stige
>> hurtigt, og den har på dette tidspunkt mistet en del vand, og jeg kan
>> hører at vandet koger samtidig med at der kommer vand og damp ud af
>> overløbslangen. Så enten mister den vand fordi den bliver varm, eller
>> også bliver den varm fordi den mister vand!
>>
>> Min første ide var at vandpumpen ikke virker. Men når jeg starter
>> motoren med køledækslet opent kan jeg se at vandet synker når jeg giver
>> gas. Man kan ligesom fornemme at den trækker vandet rundt. Jeg har også
>> haft termostaten ude og hældt varmt vand på og set at den åbnede sig
>>
>> Mit næste bud er at en af toppakningerne er gået og at den på den måde
>> kan lave så meget tryk i kølesystemet at vandet vil løbe ud gennem
>> overløbsslangen. Men jeg har nu tømt kølevandet af og fjernet det cover
>> der sider over topstykket så jeg kan se selve topstykket. Jeg har så
>> startet motoren og mærket rundt om hvert topstykke for om der er
>> utætheder. Men jeg kunne ikke mærke noget.
>> Så nu er jeg på bar bund. Hvad kan det være? Kan det stadig godt være en
>> toppakning selv om jeg ikke umiddelbart kan mærke at der kommer luft ud
>> mellem topstykke og cylinder?
>>
>> Nogle gode bud?
>>
>> På forhånd tak
>>
>> Sebastian
>
> Få tjekket din termostat.
> Hilsen Matthias


Per (08-05-2011)
Kommentar
Fra : Per


Dato : 08-05-11 20:01

Sebastian wrote:
> Jeg har en Honda MVX 250F. Det er en 3 cylinder vandk?let motor. Efter
> at den har st?et stille i ca 8 ?r, har jeg f?et den sat i stand og
> synet. Det store problem er at n?r jeg k?re p? den bliver den hurtigt
> varm og ”h?lder” k?levandet af, igennem overl?bsslangen der sider i
> toppen af k?le beholderen.
>> Nogle gode bud?
>
> P? forh?nd tak

Hvordan har k?leren det ?

Er den delvist stoppet ? Bliver k?leren overhovedet varm over det hele, n?r
du k?rer ?

Er k?lerslangerne og r?rerne helt rene og kan vandet l?be helt frit ? Igen
kan du m?rke at slager og r?r bliver varme ?

Bliver alle 3 cylindre lige varme ?

Jeg kunne godt have mistanke til en stoppet k?ler eller slange.

Jeg har i?vrigt selvhaft s?dan en MVX250F for mange ?r siden. Damn, den
k?rte forbavsende godt og 175 km/t p? toppen

Held og lykke...

Mvh. Per



Sebastian (08-05-2011)
Kommentar
Fra : Sebastian


Dato : 08-05-11 20:28

Den 08-05-2011 21:00, Per skrev:
> Sebastian wrote:
>> Jeg har en Honda MVX 250F. Det er en 3 cylinder vandk?let motor. Efter
>> at den har st?et stille i ca 8 ?r, har jeg f?et den sat i stand og
>> synet. Det store problem er at n?r jeg k?re p? den bliver den hurtigt
>> varm og ”h?lder” k?levandet af, igennem overl?bsslangen der sider i
>> toppen af k?le beholderen.
>>> Nogle gode bud?
>>
>> P? forh?nd tak
>
> Hvordan har k?leren det ?
>
> Er den delvist stoppet ? Bliver k?leren overhovedet varm over det hele, n?r
> du k?rer ?
>
> Er k?lerslangerne og r?rerne helt rene og kan vandet l?be helt frit ? Igen
> kan du m?rke at slager og r?r bliver varme ?
>
> Bliver alle 3 cylindre lige varme ?
>
> Jeg kunne godt have mistanke til en stoppet k?ler eller slange.
>
> Jeg har i?vrigt selvhaft s?dan en MVX250F for mange ?r siden. Damn, den
> k?rte forbavsende godt og 175 km/t p? toppen
>
> Held og lykke...
>
> Mvh. Per
>
>

Jeg synnes at køleren bliver lun men ikke meget varm. Jeg vil prøve at
mærke efter igen, på hele køle systemet.

Tak for de mange gode spørgsmål, det giver nogle gode ideér til fortsat
fejlsøgning.


Jens Jacob Bager Jen~ (08-05-2011)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 08-05-11 20:03

"Sebastian" <sojensen@greenpeace.org> skrev i en meddelelse
news:4dc6ce92$0$302$14726298@news.sunsite.dk...
> Jeg har en Honda MVX 250F. Det er en 3 cylinder vandkølet motor. Efter
> at den har stået stille i ca 8 år, har jeg fået den sat i stand og
> synet. Det store problem er at når jeg køre på den bliver den hurtigt
> varm og ”hælder” kølevandet af, igennem overløbsslangen der sider i
> toppen af køle beholderen.


Bliver køleren varm? Hvis ja, så virker vandpumpen. Lån/skaf et laser
termometer, så er det snyde nemt at måle hvor vart de forskellige dele
er. Mit bu er nok også toppakning.

--
Jens Jacob Bager Jensen
Suzuki SV 1000 N '05, KTM LC4 640 Adventure '04
Polyteknisk MC og Ténéré.dk



Sebastian (08-05-2011)
Kommentar
Fra : Sebastian


Dato : 08-05-11 20:32

Den 08-05-2011 21:02, Jens Jacob Bager Jensen skrev:
> "Sebastian"<sojensen@greenpeace.org> skrev i en meddelelse
> news:4dc6ce92$0$302$14726298@news.sunsite.dk...
>> Jeg har en Honda MVX 250F. Det er en 3 cylinder vandkølet motor. Efter
>> at den har stået stille i ca 8 år, har jeg fået den sat i stand og
>> synet. Det store problem er at når jeg køre på den bliver den hurtigt
>> varm og ”hælder” kølevandet af, igennem overløbsslangen der sider i
>> toppen af køle beholderen.
>
>
> Bliver køleren varm? Hvis ja, så virker vandpumpen. Lån/skaf et laser
> termometer, så er det snyde nemt at måle hvor vart de forskellige dele
> er. Mit bu er nok også toppakning.
>
Som jeg også skrev tidligere har jeg haft "vandskjoldet" af, så jeg
kunne mærke om der kom luft ud mellem topstykke og cylinder når jeg
startede den. Men jeg kunne ikke mærke noget. Men jeg er så i tvivl om
man tydeligt vil kunne mærke det hvis den er utæt, eller om man ikke kan
regne med at kunne mærke det.



DMCN 721 (08-05-2011)
Kommentar
Fra : DMCN 721


Dato : 08-05-11 23:42


"Sebastian" <sojensen@greenpeace.org> skrev i meddelelsen
news:4dc6efba$0$306$14726298@news.sunsite.dk...
> Den 08-05-2011 21:02, Jens Jacob Bager Jensen skrev:
>> "Sebastian"<sojensen@greenpeace.org> skrev i en meddelelse
>> news:4dc6ce92$0$302$14726298@news.sunsite.dk...
>>> Jeg har en Honda MVX 250F. Det er en 3 cylinder vandkølet motor. Efter
>>> at den har stået stille i ca 8 år, har jeg fået den sat i stand og
>>> synet. Det store problem er at når jeg køre på den bliver den hurtigt
>>> varm og ”hælder” kølevandet af, igennem overløbsslangen der sider i
>>> toppen af køle beholderen.
>>
>>
>> Bliver køleren varm? Hvis ja, så virker vandpumpen. Lån/skaf et laser
>> termometer, så er det snyde nemt at måle hvor vart de forskellige dele
>> er. Mit bu er nok også toppakning.
>>
> Som jeg også skrev tidligere har jeg haft "vandskjoldet" af, så jeg kunne
> mærke om der kom luft ud mellem topstykke og cylinder når jeg startede
> den. Men jeg kunne ikke mærke noget. Men jeg er så i tvivl om man tydeligt
> vil kunne mærke det hvis den er utæt, eller om man ikke kan regne med at
> kunne mærke det.
>

Tag en kompressionstest på alle 3 cyller. Det vil afsløre hvis der er fejl
på toppakningen. Selvfølgelig kan en dårlig kompression osse skyldes slidte
ringe og stempler, men hvis eet tændrør er vådt, så er er der smuttet en
toppakning.
Mvh
Jarl


pilgrim (11-05-2011)
Kommentar
Fra : pilgrim


Dato : 11-05-11 08:12


"DMCN 721" <ingen@mail.invalid> skrev i en meddelelse
news:4dc71c20$0$312$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "Sebastian" <sojensen@greenpeace.org> skrev i meddelelsen
> news:4dc6efba$0$306$14726298@news.sunsite.dk...
>> Den 08-05-2011 21:02, Jens Jacob Bager Jensen skrev:
>>> "Sebastian"<sojensen@greenpeace.org> skrev i en meddelelse
>>> news:4dc6ce92$0$302$14726298@news.sunsite.dk...
>>>> Jeg har en Honda MVX 250F. Det er en 3 cylinder vandkølet motor. Efter
>>>> at den har stået stille i ca 8 år, har jeg fået den sat i stand og
>>>> synet. Det store problem er at når jeg køre på den bliver den hurtigt
>>>> varm og ”hælder” kølevandet af, igennem overløbsslangen der sider i
>>>> toppen af køle beholderen.
>>>
>>>
>>> Bliver køleren varm? Hvis ja, så virker vandpumpen. Lån/skaf et laser
>>> termometer, så er det snyde nemt at måle hvor vart de forskellige dele
>>> er. Mit bu er nok også toppakning.
>>>
>> Som jeg også skrev tidligere har jeg haft "vandskjoldet" af, så jeg kunne
>> mærke om der kom luft ud mellem topstykke og cylinder når jeg startede
>> den. Men jeg kunne ikke mærke noget. Men jeg er så i tvivl om man
>> tydeligt vil kunne mærke det hvis den er utæt, eller om man ikke kan
>> regne med at kunne mærke det.
>>
>
> Tag en kompressionstest på alle 3 cyller. Det vil afsløre hvis der er fejl
> på toppakningen. Selvfølgelig kan en dårlig kompression osse skyldes
> slidte ringe og stempler, men hvis eet tændrør er vådt, så er er der
> smuttet en toppakning.
> Mvh
> Jarl


For at udelukke muligheden for defekt toppakning: Aftag kølerdæksel,
fyld helt op med vand, start motor, iagttag kølevandet - dækslet skal
forblive aftaget - indtil motoren er blevet varm. Hvis der under denne
proces ikke løbende kommer luftbobler ovenud af kølervandet, er toppakning
OK. - Ellers tilstoppet køler? - Vandpumpe virker for lidt? - Men den har du
jo set virkningen af, ved at vandet synker ved gasgivning. - En køler,
forkalket indvendig eller fuldt med snavs i lameller udvendigt, vil jeg tro
er årsag.

Palle



Christian Stidsen (11-05-2011)
Kommentar
Fra : Christian Stidsen


Dato : 11-05-11 11:37

Da jeg havde en sådan cykel for snart mange år siden fik jeg fortalt at det
tit er ved den bageste cylinder der opstår problemer idet den ikke får
køling nok.

Ellers har jeg ikke så meget at byde ind med :)
Håber du finder fejlen.

Christian
--
XB12SS
FZS600 - TIL SALG

"Sebastian" <sojensen@greenpeace.org> skrev i meddelelsen
news:4dc6ce92$0$302$14726298@news.sunsite.dk...
> Jeg har en Honda MVX 250F. Det er en 3 cylinder vandkølet motor. Efter at
> den har stået stille i ca 8 år, har jeg fået den sat i stand og synet. Det
> store problem er at når jeg køre på den bliver den hurtigt varm og ”hælder”
> kølevandet af, igennem overløbsslangen der sider i toppen af køle
> beholderen.
>
> Når jeg har kørt ca 10-20 km begynder temperaturen pludselig at stige
> hurtigt, og den har på dette tidspunkt mistet en del vand, og jeg kan
> hører at vandet koger samtidig med at der kommer vand og damp ud af
> overløbslangen. Så enten mister den vand fordi den bliver varm, eller også
> bliver den varm fordi den mister vand!
>
> Min første ide var at vandpumpen ikke virker. Men når jeg starter motoren
> med køledækslet opent kan jeg se at vandet synker når jeg giver gas. Man
> kan ligesom fornemme at den trækker vandet rundt. Jeg har også haft
> termostaten ude og hældt varmt vand på og set at den åbnede sig
>
> Mit næste bud er at en af toppakningerne er gået og at den på den måde kan
> lave så meget tryk i kølesystemet at vandet vil løbe ud gennem
> overløbsslangen. Men jeg har nu tømt kølevandet af og fjernet det cover
> der sider over topstykket så jeg kan se selve topstykket. Jeg har så
> startet motoren og mærket rundt om hvert topstykke for om der er
> utætheder. Men jeg kunne ikke mærke noget.
> Så nu er jeg på bar bund. Hvad kan det være? Kan det stadig godt være en
> toppakning selv om jeg ikke umiddelbart kan mærke at der kommer luft ud
> mellem topstykke og cylinder?
>
> Nogle gode bud?
>
> På forhånd tak
>
> Sebastian


Per (11-05-2011)
Kommentar
Fra : Per


Dato : 11-05-11 16:15

Christian Stidsen wrote:
> Da jeg havde en sådan cykel for snart mange år siden fik jeg fortalt
> at det tit er ved den bageste cylinder der opstår problemer idet den
> ikke får køling nok.
>

Det lyder nu mærkeligt, når der er tale om en vandkølet maskine. Dem, der
oplyste dig om dette har taget fejl

Jeg ved det betyder noget på fx. en Nimbus. Den er jo også på langs og
luftkølet.

Mvh. Per



Sebastian (11-05-2011)
Kommentar
Fra : Sebastian


Dato : 11-05-11 18:03


Ja så lykkedes det. Det var vandpumpen den var gal med. Tak for de mange
gode råd. nu virker det hele fint igen

Den 08-05-2011 19:10, Sebastian skrev:
> Jeg har en Honda MVX 250F. Det er en 3 cylinder vandkølet motor. Efter
> at den har stået stille i ca 8 år, har jeg fået den sat i stand og
> synet. Det store problem er at når jeg køre på den bliver den hurtigt
> varm og ”hælder” kølevandet af, igennem overløbsslangen der sider i
> toppen af køle beholderen.
>
> Når jeg har kørt ca 10-20 km begynder temperaturen pludselig at stige
> hurtigt, og den har på dette tidspunkt mistet en del vand, og jeg kan
> hører at vandet koger samtidig med at der kommer vand og damp ud af
> overløbslangen. Så enten mister den vand fordi den bliver varm, eller
> også bliver den varm fordi den mister vand!
>
> Min første ide var at vandpumpen ikke virker. Men når jeg starter
> motoren med køledækslet opent kan jeg se at vandet synker når jeg giver
> gas. Man kan ligesom fornemme at den trækker vandet rundt. Jeg har også
> haft termostaten ude og hældt varmt vand på og set at den åbnede sig
>
> Mit næste bud er at en af toppakningerne er gået og at den på den måde
> kan lave så meget tryk i kølesystemet at vandet vil løbe ud gennem
> overløbsslangen. Men jeg har nu tømt kølevandet af og fjernet det cover
> der sider over topstykket så jeg kan se selve topstykket. Jeg har så
> startet motoren og mærket rundt om hvert topstykke for om der er
> utætheder. Men jeg kunne ikke mærke noget.
> Så nu er jeg på bar bund. Hvad kan det være? Kan det stadig godt være en
> toppakning selv om jeg ikke umiddelbart kan mærke at der kommer luft ud
> mellem topstykke og cylinder?
>
> Nogle gode bud?
>
> På forhånd tak
>
> Sebastian


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177577
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409071
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste