/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Lidt matematik
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 30-03-11 19:08

Golf i sjette aftapning har nu kørt 32923 km i min varetægt.

Den har brugt 1891,93 liter brændstof til det, brændstoffet har i
genenmsnit kostet 10,36 kr/l og MFA'en har fortalt at bilen har gået
14,92 km/l

Men regner jeg baglæns på tallene viser det sig at det ikke passer.
Matematikken ender ud med 14,98 km/l, men jeg betaler grøn ejerafgift
af 16,7 km/l. Hvor er det dejligt at betale for lidt ......

Ind til videre har jeg postet for 19591,39 kr brændstof på slæden.


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://www.moppe.dk

 
 
.J.S... (30-03-2011)
Kommentar
Fra : .J.S...


Dato : 30-03-11 21:08



"Klaus D. Mikkelsen" wrote in message
news:4D93719C.C2BC1F7C@du.kan.finde.den...

Golf i sjette aftapning har nu kørt 32923 km i min varetægt.

Den har brugt 1891,93 liter brændstof til det, brændstoffet har i
genenmsnit kostet 10,36 kr/l og MFA'en har fortalt at bilen har gået
14,92 km/l

Men regner jeg baglæns på tallene viser det sig at det ikke passer.
Matematikken ender ud med 14,98 km/l,

>>>>>>>>>>>>>>>>

Ja det er sgu lidt ringe de ikke kan få den måler til at passe ordentligt




Min er en 122 hk udgave, og med lidt umage kører jeg over 16km/l på min
daglige tur på 8km, det synes jeg egentligt er ok for så korte ture.
Desværre er mit temperement ikke altid til sparekørsel så gennemsnittet
kommer nok ikke derop .-)


Klaus D. Mikkelsen (31-03-2011)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 31-03-11 06:07

".J.S..." skriver:
>
> Ja det er sgu lidt ringe de ikke kan få den måler til at passe ordentligt
>

I min 5'er diesel var den noget for positiv inden jeg fik den
justeret.

> Min er en 122 hk udgave, og med lidt umage kører jeg over 16km/l på min
> daglige tur på 8km, det synes jeg egentligt er ok for så korte ture.
> Desværre er mit temperement ikke altid til sparekørsel så gennemsnittet
> kommer nok ikke derop .-)

Det sjove er at jeg er åbenbart langt bedre til at køre økonomi end
min kone - omend jeg ikke altid er særligt økonomisk.

Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://www.moppe.dk

Mikael (31-03-2011)
Kommentar
Fra : Mikael


Dato : 31-03-11 05:11

On 31 Mar., 07:06, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.k...@du.kan.finde.den> wrote:

> Det sjove er at jeg er åbenbart langt bedre til at køre økonomi end
> min kone - omend jeg ikke altid er særligt økonomisk.

Det kan være du kigger lidt længere frem i trafikken end din kone gør,
det er sjældent kvinderne der kigger langt frem i trafikken.

Mikael

Topper (31-03-2011)
Kommentar
Fra : Topper


Dato : 31-03-11 13:27


"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in message
news:4D93719C.C2BC1F7C@du.kan.finde.den...
>
> Men regner jeg baglæns på tallene viser det sig at det ikke passer.
> Matematikken ender ud med 14,98 km/l, men jeg betaler grøn ejerafgift
> af 16,7 km/l. Hvor er det dejligt at betale for lidt ....

Har du prøvet at holde triptælleren op mod en trip på en gps ?
Det er ikke altid man har kørt de km. man tror.

Torben E



Klaus D. Mikkelsen (31-03-2011)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 31-03-11 14:34

Topper skriver:
>
> Har du prøvet at holde triptælleren op mod en trip på en gps ?

Nej, det har jeg ikke prøvet, er ikke sikker på at jeg har trip på min
GPS.

Til gengæld har jeg kigget på km/t målinger i forhold til GPS.

Speedometernålen er cirka 8% for positiv.
Fartpilot og digitalt speedometer i MFA er cirka 6% for positiv.
Gennemsnitshastighed i MFA er cirka 1% for positiv.


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://www.moppe.dk

Topper (31-03-2011)
Kommentar
Fra : Topper


Dato : 31-03-11 18:47


"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in message
news:4D9482B2.BA6403A6@du.kan.finde.den...
>
> Til gengæld har jeg kigget på km/t målinger i forhold til GPS.
>
> Speedometernålen er cirka 8% for positiv.
> Fartpilot og digitalt speedometer i MFA er cirka 6% for positiv.
> Gennemsnitshastighed i MFA er cirka 1% for positiv.
>

Okay, det kunne jo ellers være sjovt at finde ud af, speedo og trip
behøves nemlig ikke at følges ad, det vil jo give en forkert udregning
af km/l.

Torben E.


Anders Majland (01-04-2011)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 01-04-11 06:12

> Okay, det kunne jo ellers være sjovt at finde ud af, speedo og trip
> behøves nemlig ikke at følges ad, det vil jo give en forkert udregning
> af km/l.

I moderne biler behøver der bestemt ikke være nogen sammenhæng. Der er jo
lovkrav om at speedometeret ikke må vise for lidt. Så er bilen godkendt med
hjul med lidt forskellig rulleomkreds så er de jo nødt til at lægge lidt
til - eller gøre det mulitg for værkstedet at justere det ind.

I smarten har jeg målt det til at på friske dæk viste km-tælleren faktisk
lidt for lidt på friske dæk (<1%) mens speedometeret er knap 5% for
optimistisk. Men det skal nok passe med at km tælleren på halv slidte dæk
passer på decimal, mens det viser for meget på slidte dæk - Så kan man ikke
komme tættere på ...

Citroen'en passer inden for 1-2km/t hele vejen med danske hastigheder. den
har også digital udlæsning af fartpiloten og speedo og fartpilot står ens.
Den har jeg dog ikke kontrolmålt km-tælleren på.

På ferie i uge i 9 i den lejede c5 viste km-tælleren 10% for meget, men
måske det skyldtes at hjulene var lidt mindre end standard - Den var
monteret med 225/45 vintedæk og det er vist almindeligt at den kører med
det. Men ved ikke om computeren kan justeres til dækstørrelsen.

/A


Per Henneberg Kriste~ (01-04-2011)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 01-04-11 18:40

"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i meddelelsen
news:4D9482B2.BA6403A6@du.kan.finde.den...
> Topper skriver:
>>
>> Har du prøvet at holde triptælleren op mod en trip på en gps ?
>
> Nej, det har jeg ikke prøvet, er ikke sikker på at jeg har trip på min
> GPS.
>
> Til gengæld har jeg kigget på km/t målinger i forhold til GPS.
>
> Speedometernålen er cirka 8% for positiv.
> Fartpilot og digitalt speedometer i MFA er cirka 6% for positiv.
> Gennemsnitshastighed i MFA er cirka 1% for positiv.


Mit speedo viser 3-4 km for meget afhængig af dæk.
Mit odo viser 2-3% for lidt afhængig af dæk ..

--
Per
www.campingogbil.dk
(lidt om biler, bilclub og camping)


Jensb (31-03-2011)
Kommentar
Fra : Jensb


Dato : 31-03-11 18:34


"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
news:4D93719C.C2BC1F7C@du.kan.finde.den...
> Golf i sjette aftapning har nu kørt 32923 km i min varetægt.
>
> Den har brugt 1891,93 liter brændstof til det, brændstoffet har i
> genenmsnit kostet 10,36 kr/l og MFA'en har fortalt at bilen har gået
> 14,92 km/l
>
> Men regner jeg baglæns på tallene viser det sig at det ikke passer.
> Matematikken ender ud med 14,98 km/l, men jeg betaler grøn ejerafgift
> af 16,7 km/l. Hvor er det dejligt at betale for lidt ......

Hvordan får du 14,98 km/l?

32.923 km / 1.891,93 l = 17,40 km/l

Eller har jeg misforstået noget?



Ivan Madsen (31-03-2011)
Kommentar
Fra : Ivan Madsen


Dato : 31-03-11 20:48

On Thu, 31 Mar 2011 19:33:49 +0200, "Jensb" <ingen@spam.til.mig>
wrote:

>
>"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
>news:4D93719C.C2BC1F7C@du.kan.finde.den...
>> Golf i sjette aftapning har nu kørt 32923 km i min varetægt.
>>
>> Den har brugt 1891,93 liter brændstof til det, brændstoffet har i
>> genenmsnit kostet 10,36 kr/l og MFA'en har fortalt at bilen har gået
>> 14,92 km/l
>>
>> Men regner jeg baglæns på tallene viser det sig at det ikke passer.
>> Matematikken ender ud med 14,98 km/l, men jeg betaler grøn ejerafgift
>> af 16,7 km/l. Hvor er det dejligt at betale for lidt ......
>
>Hvordan får du 14,98 km/l?
>
>32.923 km / 1.891,93 l = 17,40 km/l
>
>Eller har jeg misforstået noget?
>

Jeg tror Klaus er ude for at hælde 305 liter benzin i en eller anden
kloak ) Eller også er der en fatal tastefejl.

Klaus D. Mikkelsen (31-03-2011)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 31-03-11 21:53

Jensb skriver:
>
> Hvordan får du 14,98 km/l?

Ved gennemsnitsberegning på alle opsamlede data.

> 32.923 km / 1.891,93 l = 17,40 km/l
>
> Eller har jeg misforstået noget?

Næh, du har opdaet en fejl i mit regnestykke.

Der er selvfølgelig et par benzin bon'er der mangler (konen er ikke
altid lige god til at få noteret og gemme bon'erne, når hun tanker på
vej på arbejde). Gennemsnittet er god nok, men der mangler
selvfølgelig en masse liter benzin på den konto.

Jeg genberegner lige!

Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://www.moppe.dk

Per Henneberg Kriste~ (01-04-2011)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 01-04-11 18:41

"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i meddelelsen
news:4D94E9C1.746A23B9@du.kan.finde.den...
> Jensb skriver:
>>
>> Hvordan får du 14,98 km/l?
>
> Ved gennemsnitsberegning på alle opsamlede data.
>
>> 32.923 km / 1.891,93 l = 17,40 km/l
>>
>> Eller har jeg misforstået noget?
>
> Næh, du har opdaet en fejl i mit regnestykke.
>
> Der er selvfølgelig et par benzin bon'er der mangler (konen er ikke
> altid lige god til at få noteret og gemme bon'erne, når hun tanker på
> vej på arbejde).

Det sku lige være min kone der lavede den fejl - så fik hun vist døren :)

--
Per
www.campingogbil.dk
(lidt om biler, bilclub og camping)


Steen F. (01-04-2011)
Kommentar
Fra : Steen F.


Dato : 01-04-11 01:36

Den 30-03-2011 20:08, Klaus D. Mikkelsen skrev:
> men jeg betaler grøn ejerafgift
> af 16,7 km/l. Hvor er det dejligt at betale for lidt ......

Der er vist ingen biler der kører det som er oplyst af fabrikanten. Og
det skal man åbenbart heller ikke forvente 100%. Det er en
standardiseret kørecyklus på et laboratorium der udregner forbruget.
Det er blot til sammenligning blandt biler. Og dertil er det okay, om
end misvisende ift. virkelighedens forbrug.
Og kørelys i DK tager måske op imod 0,5 km/l på forbruget, hvilket der
med garanti ikke er taget højde for i fabrikkens angivelser.

Mvh
Steen F.

Leo Havmøller (01-04-2011)
Kommentar
Fra : Leo Havmøller


Dato : 01-04-11 05:44

> Og kørelys i DK tager måske op imod 0,5 km/l på forbruget

På en Golf 6? Det tror jeg ikke på.

Leo Havmøller.


Klaus D. Mikkelsen (01-04-2011)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 01-04-11 06:12

Leo Havmøller skriver:
>
> På en Golf 6? Det tror jeg ikke på.

Næh, men AC'en skal nok tage fra...


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://www.moppe.dk

Steen F. (01-04-2011)
Kommentar
Fra : Steen F.


Dato : 01-04-11 15:14

Den 01-04-2011 06:44, Leo Havmøller skrev:
> På en Golf 6? Det tror jeg ikke på.

Nej, det var generelt. Og hvis Golfen har LED-kørelys så bruger det
stort set ingenting.

Klaus D. Mikkelsen (02-04-2011)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 02-04-11 20:37

"Steen F." skriver:
>
> Nej, det var generelt. Og hvis Golfen har LED-kørelys så bruger det
> stort set ingenting.

Nej, det skrammel har den heldigvis ikke.



Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://www.moppe.dk

Klaus D. Mikkelsen (01-04-2011)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 01-04-11 06:11

"Steen F." skriver:
>
> Der er vist ingen biler der kører det som er oplyst af fabrikanten.

Mine 3 tidligere har jeg betalt for meget for, så jo. 100.000 km i
Golf V med 1,9 TDI gav et gennemsnit på over 20 km/l

Men den måleprocedure de har i dag er totalt forskruet.

Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://www.moppe.dk

Steen F. (01-04-2011)
Kommentar
Fra : Steen F.


Dato : 01-04-11 15:18

Den 01-04-2011 07:11, Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Mine 3 tidligere har jeg betalt for meget for, så jo.

Dvs. du har kørt længere end fabriksopgivelsen? Tidligere havde man
måske andre måleprocedurer end i dag. Ellers kan dit kørselsmønster være
ændret?

Mvh
Steen F.


Klaus D. Mikkelsen (02-04-2011)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 02-04-11 20:37

"Steen F." skriver:
>
> Dvs. du har kørt længere end fabriksopgivelsen?

Ja

> Tidligere havde man
> måske andre måleprocedurer end i dag. Ellers kan dit kørselsmønster være
> ændret?

Kørselsmønstret ændrede sig ikke, da vi skiftede bil....


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://www.moppe.dk

Ivan Madsen (02-04-2011)
Kommentar
Fra : Ivan Madsen


Dato : 02-04-11 20:41

On Fri, 01 Apr 2011 07:11:15 +0200, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

>"Steen F." skriver:
>>
>> Der er vist ingen biler der kører det som er oplyst af fabrikanten.
>
>Mine 3 tidligere har jeg betalt for meget for, så jo. 100.000 km i
>Golf V med 1,9 TDI gav et gennemsnit på over 20 km/l
>
>Men den måleprocedure de har i dag er totalt forskruet.
>

Jeg er nogenting i tvivl om dagens måleprocesure - min gamle Punto
skal godt nok have nogen over nakken for at komme ned på 20,4 km/l.
Xsaraen der er et par år yngre kan fint gå hvad en er lovet til - men
med lidt hjælp af nænsom speederfod. Så hvad dagens til testen
optimerede køretøjer egentlig kan står lidt hen i det uvisse. Det er
trist at læse, at selv tests, hvor køretøjerne skulle kunne overgå
testresultatet ender med at de ikke helt var så nøjsomme som ventet.
Men sådan er der så meget - og grønt "eco"-skilt eller lignende og
fuld fart og 2 m til ham foran rimer stadig ikke )

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177580
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409075
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste