/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Problematik omkring tæring i stålbåd
Fra : Ukendt


Dato : 21-02-11 11:25

Jeg overvejer at købe en motorsejler bygget i stål. Man hører så meget om de
problemer der selvfølgelig vil være med (galvanisk) tæring. Men hvor meget
er myte, og hvad er sandt? Jeg tænker på, hvis det var et stort problem
generelt, ville det vel være sværere/dyrere at forsikre end et
"youghurtbæger" Har forespurgt hos mit forsikringsselskab, og der har de i
hvert fald ingen indvendinger.

De der apparater, der kan måle skrogets tykkelse med ultralyd, findes de i
en "hobbyudgave" der er til at betale, så man selv kan tage stikprøver,
eller skal man købe dyr ekspertise for at få tjekket tilstanden?

Har set sådanne gadgets omtalt som en "dims" lidt større en en mobiltelefon.
Det kunne jo være en god ting at have så man hele tiden kan følge
tilstanden, også efter købet.


-- Ole Axelsen, Stenstrup, Sydfyn.
(Min mailadresse er fejlbehæftet)


 
 
Harding E. Larsen (21-02-2011)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 21-02-11 05:57

Det er vel en måler i stil med denne du har i tankerne:
http://www.strenometer.dk/files/katalog/brochurer/EL-Ultralydsm%C3%A5lere.pdf
Til denne måler hører en række transducere som vil i skemaet. Hertil
kan der laves specialtransducere til dedikerede formål.
Som amatør er det nok ikke lige noget du vil investere for at kunne
besigtige nogle både for evt. køb. eller en årlig kontrol af en
erhvervet båd. Her bør du bruge en fagspecialist på området.
Fagfolk der til daglig arbejder med nondestruktiv test har en lang
uddannelse bag sig med dertil hørende certificering.

Jernskrog om de er beskyttede giver ingen problemer. Beskyttelsen skal
bestå af et komplet malerprogram og galvaniskbeskyttelse.
Især på det sidste område skal der ikke springes over nogle år.
Hertil kommer mulige tæringsproblemer forårsaget af det elektriske
system ombord og dertil hørende landstrøms sikring.

En båd der græder af rust skal man nok gå i en bue uden om.

Mvh/Harding

On 21 Feb., 11:24, "Ole Axelsen" <oleaxelsen(a)stenstrupmail.dk>
wrote:
> Jeg overvejer at k be en motorsejler bygget i st l. Man h rer s meget om de
> problemer der selvf lgelig vil v re med (galvanisk) t ring. Men hvor meget
> er myte, og hvad er sandt? Jeg t nker p , hvis det var et stort problem
> generelt, ville det vel v re sv rere/dyrere at forsikre end et
> "youghurtb ger"  Har forespurgt hos mit forsikringsselskab, og der har de i
> hvert fald ingen indvendinger.
>
> De der apparater, der kan m le skrogets tykkelse med ultralyd, findes de i
> en "hobbyudgave" der er til at betale, s man selv kan tage stikpr ver,
> eller skal man k be dyr ekspertise for at f tjekket tilstanden?
>
> Har set s danne gadgets omtalt som en "dims" lidt st rre en en mobiltelefon.
> Det kunne jo v re en god ting at have s man hele tiden kan f lge
> tilstanden, ogs efter k bet.
>
> -- Ole Axelsen, Stenstrup, Sydfyn.
> (Min mailadresse er fejlbeh ftet)


Ukendt (21-02-2011)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 21-02-11 17:56

"Harding E. Larsen" skrev i meddelelsen
news:7164c5ab-493e-40f2-8458-60d84de8014c@k22g2000yqh.googlegroups.com...

>Det er vel en måler i stil med denne du har i tankerne:
>http://www.strenometer.dk/files/katalog/brochurer/EL-Ultralydsm%C3%A5lere.pdf

Bingo, det er lige nøjagtig det jeg tænker på.


>En båd der græder af rust skal man nok gå i en bue uden om.

Ud fra de billeder jeg har set, er der tilsyneladende ikke problemer med
rust, men papir er jo taknemmeligt, så det kan jo være et sminket lig.
Jeg er endnu i den indledende fase. Indhenter oplysninger før jeg bestemmer
mig for om jeg overhovedet vil begive mig til den anden ende af landet for
at besigtige den aktuelle båd. Er dog nok nået til den konlusion, at det
skal prøves af, så derfor ville sådan en måler være fint, bare til den
første inspektion. Er der den mindste smule tvivl er jeg godt klar over der
skal en ekspert på opgaven.


-- Ole Axelsen, Stenstrup, Sydfyn.
(Min mailadresse er fejlbehæftet)


Harding E. Larsen (21-02-2011)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 21-02-11 12:27

Ja nu du rører ved emnet "sminket lig" så findes der også magnetiske
malingstykkelsesmålere, hvormed man kan afgøre hvor meget sminke der
er lagt under det øverste malingslag og ned til metalfladen.

God fornøjelse med jagten på den rigtige båd.

Mvh/Harding

On 21 Feb., 17:55, "Ole Axelsen" <oleaxelsen(a)stenstrupmail.dk>
wrote:
> "Harding E. Larsen"  skrev i meddelelsennews:7164c5ab-493e-40f2-8458-60d84de8014c@k22g2000yqh.googlegroups.com...
>
> >Det er vel en m ler i stil med denne du har i tankerne:
> >http://www.strenometer.dk/files/katalog/brochurer/EL-Ultralydsm%C3%A5...
>
> Bingo, det er lige n jagtig det jeg t nker p .
>
> >En b d der gr der af rust skal man nok g i en bue uden om.
>
> Ud fra de billeder jeg har set, er der tilsyneladende ikke problemer med
> rust, men papir er jo taknemmeligt, s det kan jo v re et sminket lig.
> Jeg er endnu i den indledende fase. Indhenter oplysninger f r jeg bestemmer
> mig for om jeg overhovedet vil begive mig til den anden ende af landet for
> at besigtige den aktuelle b d. Er dog nok n et til den konlusion, at det
> skal pr ves af, s derfor ville s dan en m ler v re fint, bare til den
> f rste inspektion. Er der den mindste smule tvivl er jeg godt klar over der
> skal en ekspert p opgaven.
>
> -- Ole Axelsen, Stenstrup, Sydfyn.
> (Min mailadresse er fejlbeh ftet)


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177577
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409071
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste