Ja det er noget nyt i Danmark, bådeprojektets størrelse, priserne og
det at få havnen stjernemærket. Det tyder på et international/
europæisk tilsnit som er kendt fra bl.a. Middelhavet.
Ja placeringen er god for dem der kommer sydfra og vil op mod den
vestsvenske- og norske skærgård. Det er godt at der nu kommer et
stopover i Storebælt.
Det kommer meget an på hvorledes sejlerne vil modtage de mange
aktiviteter som der bydes på i forhold til den pris en overnatning
koster. Bare det ikke ender som et "Valandia".
I bunden af færgestedet ligger der i dag et stopoveranlæg for bilister
og meget benyttet af dem der passerer over Storebæltsbroen, så med
lidt held kan det blive et tilløbsstykke.
Det at anvende hækankring fra udlagte betonklodser, er en god ide,
hvor vanddybden er stor. Tovvinkelen bliver relativ stor, således at
de forbisejlende kan sejle relativ tæt på bådene der ligger i havnen.
Metoden giver stor fleksibilitet m.h.t. bådbredder og længder.
Jeg har prøvet der på ST. Dyrøn nord for Marstal og i Tyrkiet. det
virker fremragende og tillader "umage" både at udnytte pladserne fuldt
ud. Bådene er på det sidste blevet større og bredere og disse både har
vanskeligt ved at bruge de fleste havne der med pæle har en
begrænsning i bredden.
Det er bare noget nyt for os når vi kommer i havn og der ikke er pæle,
indtil vi ser tovenden der er fastgjort på broen.
Pæle koster meget, de skal her være lange, og udgiften til
nedramningen ligger som regel over 3000,- pr. pæl. En samlet pris over
10 mill. for pælenedramningen alene. hvortil skal regnes penge til
udskiftning som følge af isskruninger, bemærk havnens udformning.
Udlægningen af betonklodserne er billig og udskiftning af tovværk
kræver kun en dykker og en assistent, som for den sags skyld kan være
havneassistenterne. Der kræves ikke rammeværk og specialmandskab.
Det eneste jeg har lidt problemer med, er påstanden om at denne form
for fortøjning er sikker i forhold til høj- og lavvande.
Det vil kræve at et længere stykke fra betonklodsen og op, er en
kraftig kæde der kan/vil, med dens vægt, kunne holde båden ud fra
flydebroen. Det kræver en tilpas opstramning der tillader virkning fra
laveste lavvande til højeste højvande.
For fastliggere vil de hurtigt blive bekendt med denne indstilling og
gæstesejlere vil for det meste være ombord og de kan se om der behøves
justering under havneopholdet. Det er noget nyt for de fleste sejlere
der her skal læres at tage højde for.
Mvh/Harding
On 14 Jan., 19:26, "Bjarke@Escape" <maxi999.escape-krølleA-gmail.com>
wrote:
> Det var godt nok noget af en mega projekt. Og mega priser.
>
> Jf vores tidligere diskussion om hvad en god havn er, så tror jeg den ligger
> perfekt for 'stop overs' og i et område hvor der er langt til andre
> konkurrerende havne. Det tegner jo godt for dem. Men jeg er i tvivl om de
> kan skabe liv på havnen eller om det bliver en 'social og kulturel ørken'
>
> Gud ved om det bliver et problem at man skal ligge med hækanter. det er
> danskere jo ikke vandt til. Er der ikke sandbund i havnen ? Hvorfor mon ikke
> de banker pæle i. Det er jo småpenge ift de andre udgifter de får.
>
> Bjarke
>
> "Harding E. Larsen" skrev i meddelelsennews:3d0695e3-5e67-4bcf-95df-3ebfb86c25d0@v1g2000yqh.googlegroups.com...
>
> Myndighedsbehandlingen er afsluttet og nu kan projektselskabet A/S
> Knudshoved påbegynde byggeriet af Danmarks største lystbådehavn med
> plads til godt og vel 3000 både, i det gamle DSB-færgeleje Knudshoved
> ved Nyborg. Der er 342.000 kvadratmeter havenbassin og arealet totalt
> er på 412.000 kvadratmeter.
> Havnen vil blive certificeret med fem stjerner - en status, som kun 10
> marinaer i hele Europa kan bryste sig af.
> Den bygges med klubhus, sejlermotel, flydebroer, 500 meter badestrand
> med beach volley,
> internetcafe, motionsrum, sejlklub og seks til otte forskellige
> spisesteder. Desuden alle former for bådservice fra motorservice,
> sejlmager til bådudstyrsforretning og bådpleje m.m.
> På alle bimoler opføres platforme, der kan bruges som grillpladser.
> Langs palmestranden og rundt ved sejlklubben anlægges også grill- og
> bålpladser.
> Havnen skal være fleksibel med betonankre mellem molerne med
> fortøjning til broen således at agterfortøjningen altid ligger klar..
> Introduktionsprisen starter ved 70.000,- for en 2,5 meterplads hvilket
> er en besparelse på 50.000,- for de første 300 - 400 både.
> Tillægsbredde koster pr. 10 cm 4.800,-
> Bådpladsens bredde beregnes ved at lægge 15% til båden maksimale
> bredde rundet op til nærmeste 10 cm.
> Foruden købet af bådpladsen skal der betales fællesudgifter/
> klubkontingent t5il havnen.
> Havnens navn er Admiral Marina.
> Se mere på:
http://www.admiralmarina.dk/admiral-marina/forside.aspx
>
> Mvh/Harding