/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Sjusk
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 05-12-10 13:06

Se:

http://ekstrabladet.dk/112/article1463804.ece

og anduvningsbeskrivelsen for havnen:

http://hundige-havn.dk/Gæstesejlere/Besejling/tabid/143/language/da-DK/Default.aspx

Hvad er der sket m.h.t. manglende elektrisk foryning i havnen.
Er der lokale der kan belyse emnet?

Mvh/Harding

 
 
Bjarke@Escape (05-12-2010)
Kommentar
Fra : Bjarke@Escape


Dato : 05-12-10 23:27

Jeg har ligget i havnen i 10 år og har mindst 200 indsejler til Hundige på
loggen. Jeg kan slet ikke genkende beskrivelsen.

For det første er ledefyret hvidt og ikke rødt. Fremgår meget tydeligt af
søkortet. Der er også et meget klar vinkelfyr, men det bruger man sjældent
hvis man som en god sømand anduver havnen nogenlunde vinkelret på
kystlinien.

Yderligere, så er der næsten alttid god landkending fra søsiden. Hvis du
aldrig har været der før og fyrene ikke virker, så er det svært at finde
molehovederne (da de ligger langt ude fra haven), men når man ser hullet, så
er resten af turen barnemad.

Jeg kan slet ikke forstå hvordan det kan gå galt. Med mindre de hverken har
kigget i søkortet eller havnelodsen. Det er jo også sand område uden revler,
så hvis lod'et viser at man er på vej mod lavvande, så vender man bare 180
grader og så er man sikkert væk fra stranden.

Jeg sejler meget alene på fremmede havne og har da nogle gange lidt
'adrenalin' kørende. Men en bred åbning på en familievenlig sandstrand kan
da næsten ikke gå galt.

Bjarke




"Harding E. Larsen" skrev i meddelelsen
news:7c64c3ff-a7cb-4154-ac3f-30f8c5a1229c@l32g2000yqc.googlegroups.com...

Se:

http://ekstrabladet.dk/112/article1463804.ece

og anduvningsbeskrivelsen for havnen:

http://hundige-havn.dk/Gæstesejlere/Besejling/tabid/143/language/da-DK/Default.aspx

Hvad er der sket m.h.t. manglende elektrisk foryning i havnen.
Er der lokale der kan belyse emnet?

Mvh/Harding


blueocean (06-12-2010)
Kommentar
Fra : blueocean


Dato : 06-12-10 01:34

On 5 Dec., 23:27, "Bjarke@Escape" <maxi999.escape-kr lleA-gmail.com>
wrote:
> Jeg har ligget i havnen i 10 r og har mindst 200 indsejler til Hundige p
> loggen. Jeg kan slet ikke genkende beskrivelsen.
>
> For det f rste er ledefyret hvidt og ikke r dt. Fremg r meget tydeligt af
> s kortet. Der er ogs et meget klar vinkelfyr, men det bruger man sj ldent
> hvis man som en god s mand anduver havnen nogenlunde vinkelret p
> kystlinien.
>
> Yderligere, s er der n sten alttid god landkending fra s siden. Hvis du
> aldrig har v ret der f r og fyrene ikke virker, s er det sv rt at finde
> molehovederne (da de ligger langt ude fra haven), men n r man ser hullet, s
> er resten af turen barnemad.
>
> Jeg kan slet ikke forst hvordan det kan g galt. Med mindre de hverken har
> kigget i s kortet eller havnelodsen. Det er jo ogs sand omr de uden revler,
> s hvis lod'et viser at man er p vej mod lavvande, s vender man bare 180
> grader og s er man sikkert v k fra stranden.
>
> Jeg sejler meget alene p fremmede havne og har da nogle gange lidt
> 'adrenalin' k rende. Men en bred bning p en familievenlig sandstrand kan
> da n sten ikke g galt.
>
> Bjarke
>
> "Harding E. Larsen"  skrev i meddelelsennews:7c64c3ff-a7cb-4154-ac3f-30f8c5a1229c@l32g2000yqc.googlegroups.com...
>
> Se:
>
> http://ekstrabladet.dk/112/article1463804.ece
>
> og anduvningsbeskrivelsen for havnen:
>
> http://hundige-havn.dk/Gstesejlere/Besejling/tabid/143/language/da-DK/Default.aspx
>
> Hvad er der sket m.h.t. manglende elektrisk foryning i havnen.
> Er der lokale der kan belyse emnet?
>
> Mvh/Harding

Det er nemt at være bagklog, men et eller andet sted er der noget der
siger mig at de har begået en fejl af format, hvis man er en kompetent
sejler anløber man ikke en havn i mørke, og hvis man har det mindste
tviel om anløbet skal man afbryde dette, de kunne være søgt til ande
havn i stedet for at forsøge at komme ind i Hundige. Og selvom fyret
er gået ud burde det ikke være et problem at anduve Hundige havn, hvis
man 100 % tjek på sin position og ved præcist hvor man er i forhold
til havnen. Man har altid mulighed for at afbryde en anduvining og så
sejle tilbage til åbent farvand.

Gert

HKN (06-12-2010)
Kommentar
Fra : HKN


Dato : 06-12-10 13:49

Jeg er som sådan ikke uenig med hverken Bjarke eller Gert - Køge Bugt har
været min legeplads siden jeg 1. gang satte fødderne i en optimistjolle for
mere end 42 år siden....og lige nøjagtig Hundige og Ishøj havn kan være
svære at anduve i mørke. Netop som Bjarke skriver, så går molerne langt ud i
havet, og det kan virke forvirrende - selv i dagslys kan man først se
hvordan og hvorledes når man er helt tæt på. (synes jeg altså)

Der er naturligvis ikke nogen undskyldning for ikke at kigge på kortet eller
navigatoren, men er man først forvirret så stoler man sjældent på sine
instrumenter, men som det også er pointeret så er det jo bare at slå bak
eller vende stævnen den anden vej og så forsøge igen.

Nu ved jeg ikke hvor det er gået galt - men formentlig på N-siden af N-lige
mole? De kan have antaget at det var den sydlige mole, eller have troet at
det var stenrøsen henne ved Ishøj.

Det viser bare at det også går galt for meget rutinerede sejlere. ligesom
det indimellem også går galt for meget rutinerede piloter.

Mvh
Henrik




Harding E. Larsen (06-12-2010)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 06-12-10 05:16

Journalister kan tage fejl af farverne og måske ment at fyret på
sydlige mole var et ledefyr.

Det jeg hæfter mig ved er politiets udtalelse:
Vagtchefen hos Midt- og Vestsjællands Politi, Lars Mogensen, bekræfter
over for ekstrabladet.dk, at havnen var mørkelagt.

Det kan have været baggrundslys i land (lyssignaler i krydset nord for
havnen) de sejlende har skønnet var lysene på havnen.
Man skal jo længere ind mod kysten end til molehovederne for at
tangere 2 meterkurven og for at kunne gå på grund.
Fra anduvningen og ind skal sejles i kurs 332,8 gr. korrigeret for en
kraftig nordgående strøm der sætter på tværs af indløbet.

Det virker som en navigationsfejl. Og et samtidigt el-svigt på havnen,
der så skal have skylden.

Mvh/Harding

On 5 Dec., 23:27, "Bjarke@Escape" <maxi999.escape-kr lleA-gmail.com>
wrote:
> Jeg har ligget i havnen i 10 r og har mindst 200 indsejler til Hundige p
> loggen. Jeg kan slet ikke genkende beskrivelsen.
>
> For det f rste er ledefyret hvidt og ikke r dt. Fremg r meget tydeligt af
> s kortet. Der er ogs et meget klar vinkelfyr, men det bruger man sj ldent
> hvis man som en god s mand anduver havnen nogenlunde vinkelret p
> kystlinien.
>
> Yderligere, s er der n sten alttid god landkending fra s siden. Hvis du
> aldrig har v ret der f r og fyrene ikke virker, s er det sv rt at finde
> molehovederne (da de ligger langt ude fra haven), men n r man ser hullet, s
> er resten af turen barnemad.
>
> Jeg kan slet ikke forst hvordan det kan g galt. Med mindre de hverken har
> kigget i s kortet eller havnelodsen. Det er jo ogs sand omr de uden revler,
> s hvis lod'et viser at man er p vej mod lavvande, s vender man bare 180
> grader og s er man sikkert v k fra stranden.
>
> Jeg sejler meget alene p fremmede havne og har da nogle gange lidt
> 'adrenalin' k rende. Men en bred bning p en familievenlig sandstrand kan
> da n sten ikke g galt.
>
> Bjarke
>
> "Harding E. Larsen"  skrev i meddelelsennews:7c64c3ff-a7cb-4154-ac3f-30f8c5a1229c@l32g2000yqc.googlegroups.com...
>
> Se:
>
> http://ekstrabladet.dk/112/article1463804.ece
>
> og anduvningsbeskrivelsen for havnen:
>
> http://hundige-havn.dk/Gstesejlere/Besejling/tabid/143/language/da-DK/Default.aspx
>
> Hvad er der sket m.h.t. manglende elektrisk foryning i havnen.
> Er der lokale der kan belyse emnet?
>
> Mvh/Harding


steffen skov (06-12-2010)
Kommentar
Fra : steffen skov


Dato : 06-12-10 18:01

O-høj
Som Harding nævner kan trafiklys i baggrunden af havnen virke forvirrende.
Når jeg en gang imellem anduver Aabenraa, kan jeg blive meget forvirret i
mørke. Lige bag ved havnen på en bakke ligger et stort lysreguleret
trafikkryds, som sender de 3 farver ud i samme højde som havnens ledefyr.
Selv i klar sigt kan det gøre mig usikker, men så bliver der vendt om og
kredset til, jeg har tjek på navigationen. Krogen er sågar også blevet
droppet et par gange, hvis usikkerheden tog overhånd (ja - uden for
sejlrenderne)!
Hilsen Steffen
---
"E`BAAD", Pd nr. 18,
Bådlauget Krogen, Århus

"Harding E. Larsen" <hardinge.larsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:9dd8b464-e818-4de7-a707-b7a02f126bd2@y23g2000yqd.googlegroups.com...
Journalister kan tage fejl af farverne og måske ment at fyret på
sydlige mole var et ledefyr.

Det jeg hæfter mig ved er politiets udtalelse:
Vagtchefen hos Midt- og Vestsjællands Politi, Lars Mogensen, bekræfter
over for ekstrabladet.dk, at havnen var mørkelagt.

Det kan have været baggrundslys i land (lyssignaler i krydset nord for
havnen) de sejlende har skønnet var lysene på havnen.
Man skal jo længere ind mod kysten end til molehovederne for at
tangere 2 meterkurven og for at kunne gå på grund.
Fra anduvningen og ind skal sejles i kurs 332,8 gr. korrigeret for en
kraftig nordgående strøm der sætter på tværs af indløbet.

Det virker som en navigationsfejl. Og et samtidigt el-svigt på havnen,
der så skal have skylden.

Mvh/Harding



blueocean (06-12-2010)
Kommentar
Fra : blueocean


Dato : 06-12-10 12:04

On 6 Dec., 18:01, "steffen skov" <Xssk...@vip.cybercity.dk> wrote:
> O-h j
> Som Harding n vner kan trafiklys i baggrunden af havnen virke forvirrende..
> N r jeg en gang imellem anduver Aabenraa, kan jeg blive meget forvirret i
> m rke. Lige bag ved havnen p en bakke ligger et stort lysreguleret
> trafikkryds, som sender de 3 farver ud i samme h jde som havnens ledefyr.
> Selv i klar sigt kan det g re mig usikker, men s bliver der vendt om og
> kredset til, jeg har tjek p navigationen. Krogen er s gar ogs blevet
> droppet et par gange, hvis usikkerheden tog overh nd (ja - uden for
> sejlrenderne)!
> Hilsen Steffen
> ---
> "E`BAAD", Pd nr. 18,
> B dlauget Krogen, rhus
>
> "Harding E. Larsen" <hardinge.lar...@gmail.com> skrev i en meddelelsenews:9dd8b464-e818-4de7-a707-b7a02f126bd2@y23g2000yqd.googlegroups.com...
> Journalister kan tage fejl af farverne og m ske ment at fyret p
> sydlige mole var et ledefyr.
>
> Det jeg h fter mig ved er politiets udtalelse:
> Vagtchefen hos Midt- og Vestsj llands Politi, Lars Mogensen, bekr fter
> over for ekstrabladet.dk, at havnen var m rkelagt.
>
> Det kan have v ret baggrundslys i land (lyssignaler i krydset nord for
> havnen) de sejlende har sk nnet var lysene p havnen.
> Man skal jo l ngere ind mod kysten end til molehovederne for at
> tangere 2 meterkurven og for at kunne g p grund.
> Fra anduvningen og ind skal sejles i kurs 332,8 gr. korrigeret for en
> kraftig nordg ende str m der s tter p tv rs af indl bet.
>
> Det virker som en navigationsfejl. Og et samtidigt el-svigt p havnen,
> der s skal have skylden.
>
> Mvh/Harding

Jeg er ikke uenig med nogen her, og JA trafik lys kan forvirre det ved
jeg, men alligevel gik det galt, og måske stolede man for meget på
lokal kendskabet, eller......
Ja selv efarene piloter og Kaptajner/styrmænd/ navigatøre kan og begår
fejl det ved vi jo.

Men alligevel er der for mange indikationer at de begik fejl som er
klasiske, men sålænge vi ikke ved hvad de gjorde er det svært at være
klog på det der skete.
politirapporten må belyse det.

Gert

Harding E. Larsen (07-12-2010)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 07-12-10 00:14

Ja vi må afvente politirapportens opremsning af fejlene der indgik i
hændelsesforløbet.
Som regel er der flere, ofte mange fejl der medvirker til forløbet.

Mvh/Harding

On 6 Dec., 20:03, blueocean <gert.kj...@gmail.com> wrote:
> On 6 Dec., 18:01, "steffen skov" <Xssk...@vip.cybercity.dk> wrote:
>
>
>
>
>
> > O-h j
> > Som Harding n vner kan trafiklys i baggrunden af havnen virke forvirrende.
> > N r jeg en gang imellem anduver Aabenraa, kan jeg blive meget forvirret i
> > m rke. Lige bag ved havnen p en bakke ligger et stort lysreguleret
> > trafikkryds, som sender de 3 farver ud i samme h jde som havnens ledefyr.
> > Selv i klar sigt kan det g re mig usikker, men s bliver der vendt om og
> > kredset til, jeg har tjek p navigationen. Krogen er s gar ogs blevet
> > droppet et par gange, hvis usikkerheden tog overh nd (ja - uden for
> > sejlrenderne)!
> > Hilsen Steffen
> > ---
> > "E`BAAD", Pd nr. 18,
> > B dlauget Krogen, rhus
>
> > "Harding E. Larsen" <hardinge.lar...@gmail.com> skrev i en meddelelsenews:9dd8b464-e818-4de7-a707-b7a02f126bd2@y23g2000yqd.googlegroups.com...
> > Journalister kan tage fejl af farverne og m ske ment at fyret p
> > sydlige mole var et ledefyr.
>
> > Det jeg h fter mig ved er politiets udtalelse:
> > Vagtchefen hos Midt- og Vestsj llands Politi, Lars Mogensen, bekr fter
> > over for ekstrabladet.dk, at havnen var m rkelagt.
>
> > Det kan have v ret baggrundslys i land (lyssignaler i krydset nord for
> > havnen) de sejlende har sk nnet var lysene p havnen.
> > Man skal jo l ngere ind mod kysten end til molehovederne for at
> > tangere 2 meterkurven og for at kunne g p grund.
> > Fra anduvningen og ind skal sejles i kurs 332,8 gr. korrigeret for en
> > kraftig nordg ende str m der s tter p tv rs af indl bet.
>
> > Det virker som en navigationsfejl. Og et samtidigt el-svigt p havnen,
> > der s skal have skylden.
>
> > Mvh/Harding
>
> Jeg er ikke uenig med nogen her, og JA trafik lys kan forvirre det ved
> jeg, men alligevel gik det galt, og måske stolede man for meget på
> lokal kendskabet, eller......
> Ja selv efarene piloter og Kaptajner/styrmænd/ navigatøre kan og begår
> fejl det ved vi jo.
>
> Men alligevel er der for mange indikationer at de begik fejl som er
> klasiske, men sålænge vi ikke ved hvad de gjorde er det svært at være
> klog på det der skete.
>  politirapporten må belyse det.
>
> Gert- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -


Bjarke@Escape (07-12-2010)
Kommentar
Fra : Bjarke@Escape


Dato : 07-12-10 22:39

Der er ingen nærtliggende trafiklys i Hundige. Havnen ligger jo ude i den
kunstige strandpark, langt fra strandvejen. Så det er ikke noget problem.,

Der er ingen strømproblemer ved anløb. Har set den skrøne men det er ikke
tilfældet. I hård vind og søbrise kan der stå lidt sø i indsejlingen mellem
molehovederne, men det lyder ikke til, at det var der det gik galt. Der er
også en lille sandbanke sød/øst for det sydlige molehoved, men det giver
maksimalt en blød 'grundejer oplevelse'.

Det er sikkert rigtigt at der var mørk på havnen. Der var vist også et
udfald nogle få måneder tilbage. Jeg kan da spørge Ole (havnefogeden)

Ja, det bliver spændende at se hvad deres raport viser.

Bjarke

"Harding E. Larsen" skrev i meddelelsen
news:fe4f0594-2737-403e-b2b1-f6e0e9ca940e@t35g2000yqj.googlegroups.com...

Ja vi må afvente politirapportens opremsning af fejlene der indgik i
hændelsesforløbet.
Som regel er der flere, ofte mange fejl der medvirker til forløbet.

Mvh/Harding

On 6 Dec., 20:03, blueocean <gert.kj...@gmail.com> wrote:
> On 6 Dec., 18:01, "steffen skov" <Xssk...@vip.cybercity.dk> wrote:
>
>
>
>
>
> > O-h j
> > Som Harding n vner kan trafiklys i baggrunden af havnen virke
> > forvirrende.
> > N r jeg en gang imellem anduver Aabenraa, kan jeg blive meget forvirret
> > i
> > m rke. Lige bag ved havnen p en bakke ligger et stort lysreguleret
> > trafikkryds, som sender de 3 farver ud i samme h jde som havnens
> > ledefyr.
> > Selv i klar sigt kan det g re mig usikker, men s bliver der vendt om og
> > kredset til, jeg har tjek p navigationen. Krogen er s gar ogs blevet
> > droppet et par gange, hvis usikkerheden tog overh nd (ja - uden for
> > sejlrenderne)!
> > Hilsen Steffen
> > ---
> > "E`BAAD", Pd nr. 18,
> > B dlauget Krogen, rhus
>
> > "Harding E. Larsen" <hardinge.lar...@gmail.com> skrev i en
> > meddelelsenews:9dd8b464-e818-4de7-a707-b7a02f126bd2@y23g2000yqd.googlegroups.com...
> > Journalister kan tage fejl af farverne og m ske ment at fyret p
> > sydlige mole var et ledefyr.
>
> > Det jeg h fter mig ved er politiets udtalelse:
> > Vagtchefen hos Midt- og Vestsj llands Politi, Lars Mogensen, bekr fter
> > over for ekstrabladet.dk, at havnen var m rkelagt.
>
> > Det kan have v ret baggrundslys i land (lyssignaler i krydset nord for
> > havnen) de sejlende har sk nnet var lysene p havnen.
> > Man skal jo l ngere ind mod kysten end til molehovederne for at
> > tangere 2 meterkurven og for at kunne g p grund.
> > Fra anduvningen og ind skal sejles i kurs 332,8 gr. korrigeret for en
> > kraftig nordg ende str m der s tter p tv rs af indl bet.
>
> > Det virker som en navigationsfejl. Og et samtidigt el-svigt p havnen,
> > der s skal have skylden.
>
> > Mvh/Harding
>
> Jeg er ikke uenig med nogen her, og JA trafik lys kan forvirre det ved
> jeg, men alligevel gik det galt, og måske stolede man for meget på
> lokal kendskabet, eller......
> Ja selv efarene piloter og Kaptajner/styrmænd/ navigatøre kan og begår
> fejl det ved vi jo.
>
> Men alligevel er der for mange indikationer at de begik fejl som er
> klasiske, men sålænge vi ikke ved hvad de gjorde er det svært at være
> klog på det der skete.
> politirapporten må belyse det.
>
> Gert- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -


Christian Stidsen (08-12-2010)
Kommentar
Fra : Christian Stidsen


Dato : 08-12-10 01:26

?>
http://ekstrabladet.dk/112/article1463804.ece
>

Hvis man istedet læser en anden større dansk avis' udlægning af hændelsen
ser sagen pludselig ganske anderledes ud.
http://www.berlingske.dk/danmark/baad-ramte-forbi-hundige-havn-og-vaeltede

Jeg hæfter mig specielt ved afsnittet:
"- De sejler nord om Sjælland, og da de er 500-600 meter nord for Hundige
Havn, bemærker de, at lyset i havnen bliver slukket. Men de forsøger at få
båden ind alligevel, selvom det er noget mørkt, oplyser vagtchef ved Midt-
og Vestsjællands Politi Lars Mogensen og tilføjer:"

Her er hændelsesforløbet således beskrevet som at båden befinder sig i god
afstand fra havnen da lyset bliver slukket - og alligevel forsøger man at få
båden ind i havnen.
Der har således være rig mulighed for at vende om og sejle ud igen, det var
et bevist valg at anduve havnen i ly af mørket.

m.v.h.

Christian


Harding E. Larsen (08-12-2010)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 08-12-10 02:07

Ja det er igen en journalistisk udlægning som heller ikke lyder
sandsynlig.

Kommer de sejlende nord om Sjælland, skal de syd om Amager og dermed
vil de under alle omstændigheder komme op mod Hundige sydfra.
Ligger de 500-600 meter nord for Hundige havn er de oppe på Køgevejen
og menes der i en nordøstlig retning er de i området nord for det
afmærkede område for bundgarn.
Hermed har de ikke fulgt indsejlingen til Hundige og måske set stort
på bøjernes anvisninger for området og sejlet den lige linie fra et
sted syd for Afladshage.
Har de ført og fulgt en nedskrevet sejladsplan kan den lægges til
grund, er der ikke en sådan bliver det meget sniksnak.

Vi får se hvordan udredelsen forløber.

Mvh/Harding


On 8 Dec., 01:25, "Christian Stidsen" <csn...@stidsen.dk> wrote:
> ?>http://ekstrabladet.dk/112/article1463804.ece
>
>
>
> Hvis man istedet l ser en anden st rre dansk avis' udl gning af h ndelsen
> ser sagen pludselig ganske anderledes ud.http://www.berlingske.dk/danmark/baad-ramte-forbi-hundige-havn-og-vae...
>
> Jeg h fter mig specielt ved afsnittet:
> "- De sejler nord om Sj lland, og da de er 500-600 meter nord for Hundige
> Havn, bem rker de, at lyset i havnen bliver slukket. Men de fors ger at f
> b den ind alligevel, selvom det er noget m rkt, oplyser vagtchef ved Midt-
> og Vestsj llands Politi Lars Mogensen og tilf jer:"
>
> Her er h ndelsesforl bet s ledes beskrevet som at b den befinder sig i god
> afstand fra havnen da lyset bliver slukket - og alligevel fors ger man at f
> b den ind i havnen.
> Der har s ledes v re rig mulighed for at vende om og sejle ud igen, det var
> et bevist valg at anduve havnen i ly af m rket.
>
> m.v.h.
>
> Christian


Ukendt (08-12-2010)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 08-12-10 15:40

Det viser sig ofte, at journalisters beskrivelse/fortolkning ikke
svarer til virkeligheden.

Jeg hæftede mig også ved beskrivelsen: "Her ankom de til sidst på
eftermiddagen efter at have startet fra Faaborg tidligere på dagen."

Selv i en 35 fods sejlbåd skal man være *bedre end god* for at sejle
fra Fåborg til Hundige på en dags tid ... Nord om Sjælland er der vel
godt 180 sømil og syd om og uden om Møn er der vel 145 sømil ...

Det er desværre mit indtryk, at vi fra pressens beskrivelse ikke aner,
hvad der er foregået ...

--
mvh
Flemming Torp

Harding E. Larsen wrote:
> Ja det er igen en journalistisk udlægning som heller ikke lyder
> sandsynlig.
>
> Kommer de sejlende nord om Sjælland, skal de syd om Amager og dermed
> vil de under alle omstændigheder komme op mod Hundige sydfra.
> Ligger de 500-600 meter nord for Hundige havn er de oppe på
> Køgevejen
> og menes der i en nordøstlig retning er de i området nord for det
> afmærkede område for bundgarn.
> Hermed har de ikke fulgt indsejlingen til Hundige og måske set stort
> på bøjernes anvisninger for området og sejlet den lige linie fra et
> sted syd for Afladshage.
> Har de ført og fulgt en nedskrevet sejladsplan kan den lægges til
> grund, er der ikke en sådan bliver det meget sniksnak.
>
> Vi får se hvordan udredelsen forløber.
>
> Mvh/Harding
>
>
> On 8 Dec., 01:25, "Christian Stidsen" <csn...@stidsen.dk> wrote:
>>> http://ekstrabladet.dk/112/article1463804.ece
>>
>>
>>
>> Hvis man istedet l ser en anden st rre dansk avis' udl gning af h
>> ndelsen
>> ser sagen pludselig ganske anderledes
>> ud.http://www.berlingske.dk/danmark/baad-ramte-forbi-hundige-havn-og-vae...
>>
>> Jeg h fter mig specielt ved afsnittet:
>> "- De sejler nord om Sj lland, og da de er 500-600 meter nord for
>> Hundige
>> Havn, bem rker de, at lyset i havnen bliver slukket. Men de fors
>> ger
>> at f
>> b den ind alligevel, selvom det er noget m rkt, oplyser vagtchef
>> ved
>> Midt-
>> og Vestsj llands Politi Lars Mogensen og tilf jer:"
>>
>> Her er h ndelsesforl bet s ledes beskrevet som at b den befinder
>> sig
>> i god
>> afstand fra havnen da lyset bliver slukket - og alligevel fors ger
>> man at f
>> b den ind i havnen.
>> Der har s ledes v re rig mulighed for at vende om og sejle ud igen,
>> det var
>> et bevist valg at anduve havnen i ly af m rket.
>>
>> m.v.h.
>>
>> Christian


Harding E. Larsen (08-12-2010)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 08-12-10 09:31

Ja jeg studsede også over den hurtige sejltid. Uanset om man går
igennem Lillebælt eller op igennem Storebælt er det en tur på 190 alt..
70 SM ca., og hertil vil i bedste fald nok blive brugt 30 timer. Kun
med en tri- eller cat kan det gøres på under et halvt til et helt
døgn.

Det er ikke så underligt at mange journalister også er forfattere.

Mvh/Harding

On 8 Dec., 15:40, "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> wrote:
> Det viser sig ofte, at journalisters beskrivelse/fortolkning ikke
> svarer til virkeligheden.
>
> Jeg h ftede mig ogs ved beskrivelsen: "Her ankom de til sidst p
> eftermiddagen efter at have startet fra Faaborg tidligere p dagen."
>
> Selv i en 35 fods sejlb d skal man v re *bedre end god* for at sejle
> fra F borg til Hundige p en dags tid ... Nord om Sj lland er der vel
> godt 180 s mil og syd om og uden om M n er der vel 145 s mil ...
>
> Det er desv rre mit indtryk, at vi fra pressens beskrivelse ikke aner,
> hvad der er foreg et ...
>
> --
> mvh
> Flemming Torp
>
>
>
> Harding E. Larsen wrote:
> > Ja det er igen en journalistisk udl gning som heller ikke lyder
> > sandsynlig.
>
> > Kommer de sejlende nord om Sj lland, skal de syd om Amager og dermed
> > vil de under alle omst ndigheder komme op mod Hundige sydfra.
> > Ligger de 500-600 meter nord for Hundige havn er de oppe p
> > K gevejen
> > og menes der i en nord stlig retning er de i omr det nord for det
> > afm rkede omr de for bundgarn.
> > Hermed har de ikke fulgt indsejlingen til Hundige og m ske set stort
> > p b jernes anvisninger for omr det og sejlet den lige linie fra et
> > sted syd for Afladshage.
> > Har de f rt og fulgt en nedskrevet sejladsplan kan den l gges til
> > grund, er der ikke en s dan bliver det meget sniksnak.
>
> > Vi f r se hvordan udredelsen forl ber.
>
> > Mvh/Harding
>
> > On 8 Dec., 01:25, "Christian Stidsen" <csn...@stidsen.dk> wrote:
> >>>http://ekstrabladet.dk/112/article1463804.ece
>
> >> Hvis man istedet l ser en anden st rre dansk avis' udl gning af h
> >> ndelsen
> >> ser sagen pludselig ganske anderledes
> >> ud.http://www.berlingske.dk/danmark/baad-ramte-forbi-hundige-havn-og-vae...
>
> >> Jeg h fter mig specielt ved afsnittet:
> >> "- De sejler nord om Sj lland, og da de er 500-600 meter nord for
> >> Hundige
> >> Havn, bem rker de, at lyset i havnen bliver slukket. Men de fors
> >> ger
> >> at f
> >> b den ind alligevel, selvom det er noget m rkt, oplyser vagtchef
> >> ved
> >> Midt-
> >> og Vestsj llands Politi Lars Mogensen og tilf jer:"
>
> >> Her er h ndelsesforl bet s ledes beskrevet som at b den befinder
> >> sig
> >> i god
> >> afstand fra havnen da lyset bliver slukket - og alligevel fors ger
> >> man at f
> >> b den ind i havnen.
> >> Der har s ledes v re rig mulighed for at vende om og sejle ud igen,
> >> det var
> >> et bevist valg at anduve havnen i ly af m rket.
>
> >> m.v.h.
>
> >> Christian- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -


Harding E. Larsen (08-12-2010)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 08-12-10 13:29

Ja jeg studsede også over den hurtige sejltid. Uanset om man går
igennem Lillebælt eller op igennem Storebælt er det en tur på 190
alt.
170 SM ca., og hertil vil i bedste fald nok blive brugt 30 timer.
Kun
med en tri- eller cat kan det gøres på under et halvt til et helt
døgn.

Det er ikke så underligt at mange journalister også er forfattere.


Mvh/Harding


On 8 Dec., 15:40, "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark>
wrote:



- Skjul tekst i anførselstegn -
- Vis tekst i anførselstegn -

> Det viser sig ofte, at journalisters beskrivelse/fortolkning ikke
> svarer til virkeligheden.

> Jeg h ftede mig ogs ved beskrivelsen: "Her ankom de til sidst p
> eftermiddagen efter at have startet fra Faaborg tidligere p dagen."


> Selv i en 35 fods sejlb d skal man v re *bedre end god* for at sejle
> fra F borg til Hundige p en dags tid ... Nord om Sj lland er der vel
> godt 180 s mil og syd om og uden om M n er der vel 145 s mil ...


> Det er desv rre mit indtryk, at vi fra pressens beskrivelse ikke aner,
> hvad der er foreg et ...


> --
> mvh
> Flemming Torp


> Harding E. Larsen wrote:
> > Ja det er igen en journalistisk udl gning som heller ikke lyder
> > sandsynlig.


> > Kommer de sejlende nord om Sj lland, skal de syd om Amager og dermed
> > vil de under alle omst ndigheder komme op mod Hundige sydfra.
> > Ligger de 500-600 meter nord for Hundige havn er de oppe p
> > K gevejen
> > og menes der i en nord stlig retning er de i omr det nord for det
> > afm rkede omr de for bundgarn.
> > Hermed har de ikke fulgt indsejlingen til Hundige og m ske set stort
> > p b jernes anvisninger for omr det og sejlet den lige linie fra et
> > sted syd for Afladshage.
> > Har de f rt og fulgt en nedskrevet sejladsplan kan den l gges til
> > grund, er der ikke en s dan bliver det meget sniksnak.


> > Vi f r se hvordan udredelsen forl ber.


> > Mvh/Harding


> > On 8 Dec., 01:25, "Christian Stidsen" <csn...@stidsen.dk> wrote:
> >>>http://ekstrabladet.dk/112/article1463804.ece


> >> Hvis man istedet l ser en anden st rre dansk avis' udl gning af h
> >> ndelsen
> >> ser sagen pludselig ganske anderledes
> >> ud.http://www.berlingske.dk/danmark/baad-ramte-forbi-hundige-havn-og-vae...


> >> Jeg h fter mig specielt ved afsnittet:
> >> "- De sejler nord om Sj lland, og da de er 500-600 meter nord for
> >> Hundige
> >> Havn, bem rker de, at lyset i havnen bliver slukket. Men de fors
> >> ger
> >> at f
> >> b den ind alligevel, selvom det er noget m rkt, oplyser vagtchef
> >> ved
> >> Midt-
> >> og Vestsj llands Politi Lars Mogensen og tilf jer:"


> >> Her er h ndelsesforl bet s ledes beskrevet som at b den befinder
> >> sig
> >> i god
> >> afstand fra havnen da lyset bliver slukket - og alligevel fors ger
> >> man at f
> >> b den ind i havnen.
> >> Der har s ledes v re rig mulighed for at vende om og sejle ud igen,
> >> det var
> >> et bevist valg at anduve havnen i ly af m rket.


> >> m.v.h.


> >> Christian- Skjul tekst i anførselstegn -


> - Vis tekst i anførselstegn -







On 8 Dec., 15:40, "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> wrote:
> Det viser sig ofte, at journalisters beskrivelse/fortolkning ikke
> svarer til virkeligheden.
>
> Jeg h ftede mig ogs ved beskrivelsen: "Her ankom de til sidst p
> eftermiddagen efter at have startet fra Faaborg tidligere p dagen."
>
> Selv i en 35 fods sejlb d skal man v re *bedre end god* for at sejle
> fra F borg til Hundige p en dags tid ... Nord om Sj lland er der vel
> godt 180 s mil og syd om og uden om M n er der vel 145 s mil ...
>
> Det er desv rre mit indtryk, at vi fra pressens beskrivelse ikke aner,
> hvad der er foreg et ...
>
> --
> mvh
> Flemming Torp
>
>
>
> Harding E. Larsen wrote:
> > Ja det er igen en journalistisk udl gning som heller ikke lyder
> > sandsynlig.
>
> > Kommer de sejlende nord om Sj lland, skal de syd om Amager og dermed
> > vil de under alle omst ndigheder komme op mod Hundige sydfra.
> > Ligger de 500-600 meter nord for Hundige havn er de oppe p
> > K gevejen
> > og menes der i en nord stlig retning er de i omr det nord for det
> > afm rkede omr de for bundgarn.
> > Hermed har de ikke fulgt indsejlingen til Hundige og m ske set stort
> > p b jernes anvisninger for omr det og sejlet den lige linie fra et
> > sted syd for Afladshage.
> > Har de f rt og fulgt en nedskrevet sejladsplan kan den l gges til
> > grund, er der ikke en s dan bliver det meget sniksnak.
>
> > Vi f r se hvordan udredelsen forl ber.
>
> > Mvh/Harding
>
> > On 8 Dec., 01:25, "Christian Stidsen" <csn...@stidsen.dk> wrote:
> >>>http://ekstrabladet.dk/112/article1463804.ece
>
> >> Hvis man istedet l ser en anden st rre dansk avis' udl gning af h
> >> ndelsen
> >> ser sagen pludselig ganske anderledes
> >> ud.http://www.berlingske.dk/danmark/baad-ramte-forbi-hundige-havn-og-vae...
>
> >> Jeg h fter mig specielt ved afsnittet:
> >> "- De sejler nord om Sj lland, og da de er 500-600 meter nord for
> >> Hundige
> >> Havn, bem rker de, at lyset i havnen bliver slukket. Men de fors
> >> ger
> >> at f
> >> b den ind alligevel, selvom det er noget m rkt, oplyser vagtchef
> >> ved
> >> Midt-
> >> og Vestsj llands Politi Lars Mogensen og tilf jer:"
>
> >> Her er h ndelsesforl bet s ledes beskrevet som at b den befinder
> >> sig
> >> i god
> >> afstand fra havnen da lyset bliver slukket - og alligevel fors ger
> >> man at f
> >> b den ind i havnen.
> >> Der har s ledes v re rig mulighed for at vende om og sejle ud igen,
> >> det var
> >> et bevist valg at anduve havnen i ly af m rket.
>
> >> m.v.h.
>
> >> Christian- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -


blueocean (09-12-2010)
Kommentar
Fra : blueocean


Dato : 09-12-10 03:58

On 8 Dec., 21:29, "Harding E. Larsen" <hardinge.lar...@gmail.com>
wrote:
> Ja jeg studsede også over den hurtige sejltid. Uanset om man går
> igennem Lillebælt eller op igennem Storebælt er det en tur på 190
> alt.
> 170 SM  ca., og hertil vil i bedste fald nok blive brugt 30 timer.
> Kun
> med en tri- eller cat kan det gøres på under et halvt til et helt
> døgn.
>
> Det er ikke så underligt at mange journalister også er forfattere.
>
> Mvh/Harding
>
> On 8 Dec., 15:40, "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark>
> wrote:
>
> - Skjul tekst i anførselstegn -
> - Vis tekst i anførselstegn -
>
>
>
>
>
> > Det viser sig ofte, at journalisters beskrivelse/fortolkning ikke
> > svarer til virkeligheden.
> > Jeg h ftede mig ogs ved beskrivelsen: "Her ankom de til sidst p
> > eftermiddagen efter at have startet fra Faaborg tidligere p dagen."
> > Selv i en 35 fods sejlb d skal man v re *bedre end god* for at sejle
> > fra F borg til Hundige p en dags tid ... Nord om Sj lland er der vel
> > godt 180 s mil og syd om og uden om M n er der vel 145 s mil ...
> > Det er desv rre mit indtryk, at vi fra pressens beskrivelse ikke aner,
> > hvad der er foreg et ...
> > --
> > mvh
> > Flemming Torp
> > Harding E. Larsen wrote:
> > > Ja det er igen en journalistisk udl gning som heller ikke lyder
> > > sandsynlig.
> > > Kommer de sejlende nord om Sj lland, skal de syd om Amager og dermed
> > > vil de under alle omst ndigheder komme op mod Hundige sydfra.
> > > Ligger de 500-600 meter nord for Hundige havn er de oppe p
> > > K gevejen
> > > og menes der i en nord stlig retning er de i omr det nord for det
> > > afm rkede omr de for bundgarn.
> > > Hermed har de ikke fulgt indsejlingen til Hundige og m ske set stort
> > > p b jernes anvisninger for omr det og sejlet den lige linie fra et
> > > sted syd for Afladshage.
> > > Har de f rt og fulgt en nedskrevet sejladsplan kan den l gges til
> > > grund, er der ikke en s dan bliver det meget sniksnak.
> > > Vi f r se hvordan udredelsen forl ber.
> > > Mvh/Harding
> > > On 8 Dec., 01:25, "Christian Stidsen" <csn...@stidsen.dk> wrote:
> > >>>http://ekstrabladet.dk/112/article1463804.ece
> > >> Hvis man istedet l ser en anden st rre dansk avis' udl gning af h
> > >> ndelsen
> > >> ser sagen pludselig ganske anderledes
> > >> ud.http://www.berlingske.dk/danmark/baad-ramte-forbi-hundige-havn-og-vae...
> > >> Jeg h fter mig specielt ved afsnittet:
> > >> "- De sejler nord om Sj lland, og da de er 500-600 meter nord for
> > >> Hundige
> > >> Havn, bem rker de, at lyset i havnen bliver slukket. Men de fors
> > >> ger
> > >> at f
> > >> b den ind alligevel, selvom det er noget m rkt, oplyser vagtchef
> > >> ved
> > >> Midt-
> > >> og Vestsj llands Politi Lars Mogensen og tilf jer:"
> > >> Her er h ndelsesforl bet s ledes beskrevet som at b den befinder
> > >> sig
> > >> i god
> > >> afstand fra havnen da lyset bliver slukket - og alligevel fors ger
> > >> man at f
> > >> b den ind i havnen.
> > >> Der har s ledes v re rig mulighed for at vende om og sejle ud igen,
> > >> det var
> > >> et bevist valg at anduve havnen i ly af m rket.
> > >> m.v.h.
> > >> Christian- Skjul tekst i anførselstegn -
> > - Vis tekst i anførselstegn -
>
> On 8 Dec., 15:40, "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> wrote:
>
>
>
> > Det viser sig ofte, at journalisters beskrivelse/fortolkning ikke
> > svarer til virkeligheden.
>
> > Jeg h ftede mig ogs ved beskrivelsen: "Her ankom de til sidst p
> > eftermiddagen efter at have startet fra Faaborg tidligere p dagen."
>
> > Selv i en 35 fods sejlb d skal man v re *bedre end god* for at sejle
> > fra F borg til Hundige p en dags tid ... Nord om Sj lland er der vel
> > godt 180 s mil og syd om og uden om M n er der vel 145 s mil ...
>
> > Det er desv rre mit indtryk, at vi fra pressens beskrivelse ikke aner,
> > hvad der er foreg et ...
>
> > --
> > mvh
> > Flemming Torp
>
> > Harding E. Larsen wrote:
> > > Ja det er igen en journalistisk udl gning som heller ikke lyder
> > > sandsynlig.
>
> > > Kommer de sejlende nord om Sj lland, skal de syd om Amager og dermed
> > > vil de under alle omst ndigheder komme op mod Hundige sydfra.
> > > Ligger de 500-600 meter nord for Hundige havn er de oppe p
> > > K gevejen
> > > og menes der i en nord stlig retning er de i omr det nord for det
> > > afm rkede omr de for bundgarn.
> > > Hermed har de ikke fulgt indsejlingen til Hundige og m ske set stort
> > > p b jernes anvisninger for omr det og sejlet den lige linie fra et
> > > sted syd for Afladshage.
> > > Har de f rt og fulgt en nedskrevet sejladsplan kan den l gges til
> > > grund, er der ikke en s dan bliver det meget sniksnak.
>
> > > Vi f r se hvordan udredelsen forl ber.
>
> > > Mvh/Harding
>
> > > On 8 Dec., 01:25, "Christian Stidsen" <csn...@stidsen.dk> wrote:
> > >>>http://ekstrabladet.dk/112/article1463804.ece
>
> > >> Hvis man istedet l ser en anden st rre dansk avis' udl gning af h
> > >> ndelsen
> > >> ser sagen pludselig ganske anderledes
> > >> ud.http://www.berlingske.dk/danmark/baad-ramte-forbi-hundige-havn-og-vae...
>
> > >> Jeg h fter mig specielt ved afsnittet:
> > >> "- De sejler nord om Sj lland, og da de er 500-600 meter nord for
> > >> Hundige
> > >> Havn, bem rker de, at lyset i havnen bliver slukket. Men de fors
> > >> ger
> > >> at f
> > >> b den ind alligevel, selvom det er noget m rkt, oplyser vagtchef
> > >> ved
> > >> Midt-
> > >> og Vestsj llands Politi Lars Mogensen og tilf jer:"
>
> > >> Her er h ndelsesforl bet s ledes beskrevet som at b den befinder
> > >> sig
> > >> i god
> > >> afstand fra havnen da lyset bliver slukket - og alligevel fors ger
> > >> man at f
> > >> b den ind i havnen.
> > >> Der har s ledes v re rig mulighed for at vende om og sejle ud igen,
> > >> det var
> > >> et bevist valg at anduve havnen i ly af m rket.
>
> > >> m.v.h.
>
> > >> Christian- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> > - Vis tekst i anførselstegn -- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -

Journalister bliver jo lønnet af de historier de kan fortælle, og ja
DE ER GODE TIL AT FORTÆLLE HISTORIER.

Jeg undrde mig også over at de kan sejle så hurtigt.............
Men igen en halv and, der blev til en struds.

Gert

Christian Stidsen (09-12-2010)
Kommentar
Fra : Christian Stidsen


Dato : 09-12-10 17:31

?
Journalister bliver jo lønnet af de historier de kan fortælle, og ja
DE ER GODE TIL AT FORTÆLLE HISTORIER.

Jeg undrde mig også over at de kan sejle så hurtigt.............
Men igen en halv and, der blev til en struds.

Gert


Hvem skriver til journalisten og spørger til sejltiden ? :)


- (13-12-2010)
Kommentar
Fra : -


Dato : 13-12-10 01:03

Den 09-12-2010 17:30, Christian Stidsen skrev:
> ?
> Journalister bliver jo lønnet af de historier de kan fortælle, og ja
> DE ER GODE TIL AT FORTÆLLE HISTORIER.
>
> Jeg undrde mig også over at de kan sejle så hurtigt.............
> Men igen en halv and, der blev til en struds.
>
> Gert
>
>
> Hvem skriver til journalisten og spørger til sejltiden ? :)

Jeg synes ganske ofte at opleve at hvis man ved noget om et eller andet
emne, så er det ualmindelig svært at genkende fakta fra artikler i
aviserne. Det er man et eller andet sted nødt til at erkende, og
forholde sig til. Journalisten er tilsyneladende ofte ikke interesseret
i at beskrive fakta, blot at skrive en historie....

Men uden at vide (selv om jeg er ikke journalist så kan der være
sket det som næsten skete i Vallensbæk Havn sidste vinter, at bådejere,
på trods af at det er ulovligt, tænder for elektriske varmeapparater i
deres både, hvilket overbelaster det elektriske forsyningsnet i havnen,
og i sidste ende slår sikringerne.

Om lyset så var rødt eller grønlyseblåt er i den sammenhæng ret
ligemeget, hvis hele havnen pludselig er mørklagt.

PS: Jeg har ingen anelse om hvad den politianmeldelse for hærværk imod
havnepersonalet der blev indleveret af en (nogle) af de bådejere der fik
afbrudt strømmen til bådene for at undgå et totalt kollaps i Vallensbæk
Havn gik, men nu har alle både fået separate elmålere! - Og
forsyningsnettet er blevet udbygget.

Mvh. Claus


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177577
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409071
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste