/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Bliver nye biler hurtigere driftsvarme ?
Fra : Per


Dato : 02-12-10 05:04

Hej NG !

Jeg kører rundt i forskellige biler til daglig.

Jeg synes at bemærke, at nye biler hurtigere driftsvarme (vandet bliver
hurtigt 90 grader) end tilsvarede ældre/brugte biler med måske 100.000 km på
bagen.

Er der noget om snakken - eller ser jeg syner ?

Jeg tænker at der måske sker noget med varledningsevnen ved ældning eller
lign.

Mvh. Per



 
 
cykelsmeden (02-12-2010)
Kommentar
Fra : cykelsmeden


Dato : 02-12-10 09:57

Den 02-12-2010 05:04, Per skrev:
>
> Jeg kører rundt i forskellige biler til daglig.
>
> Jeg synes at bemærke, at nye biler hurtigere driftsvarme (vandet bliver
> hurtigt 90 grader) end tilsvarede ældre/brugte biler med måske 100.000
> km på bagen.
>
> Er der noget om snakken - eller ser jeg syner ?
>
> Jeg tænker at der måske sker noget med varledningsevnen ved ældning
> eller lign.

Jeg har ikke speciel viden på området, men kan da sagtens forestille mig
at moderne effektive motorer med megen aluminium og effektivt
vandsystem, har en væsentligt lavere "varmefylde" end en gammel
støbejernsmotor med masser af jernvægt og kølevand, og derfor er meget
hurtigere driftsvarm.

//finn


Steffen (02-12-2010)
Kommentar
Fra : Steffen


Dato : 02-12-10 10:14

Per <mesked@hotmail.com> wrote:

> Hej NG !
>
> Jeg kører rundt i forskellige biler til daglig.
>
> Jeg synes at bemærke, at nye biler hurtigere driftsvarme (vandet bliver
> hurtigt 90 grader) end tilsvarede ældre/brugte biler med måske 100.000 km på
> bagen.
>
> Er der noget om snakken - eller ser jeg syner ?
>
> Jeg tænker at der måske sker noget med varledningsevnen ved ældning eller
> lign.
>
> Mvh. Per

Hvis du ser rent fysisk på det, så bør det ikke være tilfældet.

Brændstoffet indeholder en vis mængde energi pr. liter, den kan, ved
forbrænding frigives som bevægelse eller varme.
Idet nyere biler, generelt, kører længere på en liter brændstof end
ældre, så udnytter de altså mere af energien til bevægelse og dermed er
der mindre til varme.

Så kan der være en mængde forhold, som f.ex. luftstrømningen omkring
bilen og igennem motorrummet, som gør at luftkølingen af motoren bliver
mindre.
Der kan også være noget med div. plastafdækninger, ændrede kølekanaler i
motoren osv.

mvh
steffen

oz3bto (02-12-2010)
Kommentar
Fra : oz3bto


Dato : 02-12-10 18:36


"Steffen" <sds@neffets.dk> skrev i en meddelelse
news:1jsvao6.1sulaes8ke2egN%sds@neffets.dk...
> Per <mesked@hotmail.com> wrote:
>
>> Hej NG !
>>
>> Jeg kører rundt i forskellige biler til daglig.
>>
>> Jeg synes at bemærke, at nye biler hurtigere driftsvarme (vandet bliver
>> hurtigt 90 grader) end tilsvarede ældre/brugte biler med måske 100.000 km
>> på
>> bagen.
>>
>> Er der noget om snakken - eller ser jeg syner ?
>>
>> Jeg tænker at der måske sker noget med varledningsevnen ved ældning eller
>> lign.
>>
>> Mvh. Per
>
> Hvis du ser rent fysisk på det, så bør det ikke være tilfældet.
>
> Brændstoffet indeholder en vis mængde energi pr. liter, den kan, ved
> forbrænding frigives som bevægelse eller varme.
> Idet nyere biler, generelt, kører længere på en liter brændstof end
> ældre, så udnytter de altså mere af energien til bevægelse og dermed er
> der mindre til varme.
>
> Så kan der være en mængde forhold, som f.ex. luftstrømningen omkring
> bilen og igennem motorrummet, som gør at luftkølingen af motoren bliver
> mindre.
> Der kan også være noget med div. plastafdækninger, ændrede kølekanaler i
> motoren osv.
>
> mvh
> steffen


Og der ramte du vist rigtig ..

Jeg køre dagligt i en toyota land cruiser fra 2009 ~65Kkm på tælleren
Den har en lille knap som hedder power heater og når denne trykkes ind
stiger bilen til 1200rpm i tomgang

Når knappen er trykket ind under kørsel så bruger den betydeligt mere diesel
og bliver lynhurtig varm .. visnakker under 8km her før den der driftvarm
ifølge måleren



Martin Sørensen (02-12-2010)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 02-12-10 02:29

> Jeg synes at bemærke, at nye biler hurtigere driftsvarme (vandet bliver
> hurtigt 90 grader) end tilsvarede ældre/brugte biler med måske 100.000 km på
> bagen.
> Er der noget om snakken  - eller ser jeg syner ?

Man kan ikke regne med temperaturviseren i mange nye biler da de går
op på 'driftsvarm' ved ret lav temperatur, og derfor i praksis lyver..
I ældre biler er de mere korrekte, og det vil derfor se ud som om de
bliver langsommere varme. En moderne bil kan vise at være driftsvarm
efter et par minutters kørsel, men det er der ingen normale biler der
er, specielt ikke i den frost vi har lige nu.

Har du rent faktisk kigget på den reelle vandtemperatur? For
umiddelbart vil jeg heller ikke mene at der burde være den store
forskel på gamle og nye biler hvad det angår. Dog har nyere biler
elvarme der kan lave kabinevarme når motoren er kold. Hvis den kører
på el indtil motoren er godt varm, så vil afkølingen af vandet jo ske
lidt langsommere, og derfor vil den blive hurtigere varm. Om det er
nok til at betyde noget særligt er jeg dog ikke sikker på.

--
Mvh. Martin


Henrik B. (02-12-2010)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 02-12-10 10:30

> "Per" skrev i meddelelsen
> news:4cf71ad4$0$56781$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Jeg synes at bemærke, at nye biler hurtigere driftsvarme (vandet bliver
> hurtigt 90 grader) end tilsvarede ældre/brugte biler med måske 100.000 km
> på bagen.
>
> Er der noget om snakken - eller ser jeg syner ?

Du ser ikke syner - desværre!
Sagen er den, at biler i dag skal fremstå "perfekte". D.v.s. at visere m.v.
skal opføre sig eksemplariske, eller rettere, give indtryk af at alting
opfører sig eksemplarisk. Bilfabrikkerne "koder" derfor temperaturmåleren
til at gå fra 0 til at vise driftstemp. på ingen tid - også selvom motoren
ikke er driftsvarm. Omvendt bliver nålen også stående på normaltemp. selvom
motoren nærmer sig kogepunktet. Først få grader før motoren reelt koger, vil
nålen hoppe op til det røde felt. Det med at en temp.nål kører lidt op og
ned - f.eks. i forbindelse med kø-kørsel, tomgang m.v. - må man ikke se på i
dag.

På de fleste biler har man dog en mulighed for at få motorstyringen
omprogrammeret, så temp.-nålen opfører sig so den viser den reelle
temperatur.

--
Handel ikke med Bøje & Brøchner - Ford i Vejle: http://www.bb-vejle.dk/
Støt kampen mod kommerciel japansk hvalfangst:
http://www.seashepherd.org/ - http://www.facebook.com/whalewars
Er du til Saab: http://www.saabklub.dk/


Per (02-12-2010)
Kommentar
Fra : Per


Dato : 02-12-10 18:06

Henrik B. wrote:
>> "Per" skrev i meddelelsen
>> news:4cf71ad4$0$56781$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Jeg synes at bemærke, at nye biler hurtigere driftsvarme (vandet
>> bliver hurtigt 90 grader) end tilsvarede ældre/brugte biler med
>> måske 100.000 km på bagen.
>>
>> Er der noget om snakken - eller ser jeg syner ?
>
> Du ser ikke syner - desværre!
> Sagen er den, at biler i dag skal fremstå "perfekte". D.v.s. at
> visere m.v. skal opføre sig eksemplariske, eller rettere, give
> indtryk af at alting opfører sig eksemplarisk. Bilfabrikkerne "koder"
> derfor temperaturmåleren til at gå fra 0 til at vise driftstemp. på
> ingen tid - også selvom motoren ikke er driftsvarm. Omvendt bliver
> nålen også stående på normaltemp. selvom motoren nærmer sig
> kogepunktet. Først få grader før motoren reelt koger, vil nålen hoppe
> op til det røde felt. Det med at en temp.nål kører lidt op og ned -
> f.eks. i forbindelse med kø-kørsel, tomgang m.v. - må man ikke se på
> i dag.

Hej Henrik !

Det lyder i mine ører helt absurd, men passer meget godt med mine
iagtagelser.

Jeg er dog godt nok rystet over man gør den slags, for at det ser smart ud =
metrene er INTET værd.

Jeg bemærker netop, at nålen hurtigt er oppe på drift temp - overdrevent
hurtigt.
I gamle dage, kunne man se når termostaten åbnede, idet vandtemperaturen
faldt kortvarigt efter at have været oppe på 90 grader - det ser jeg heller
ikke mere.

Tak for svar, omend jeg er meget skuffet over bilfabrikkerne - det er totalt
useriøst og ligefrem "farligt".

> På de fleste biler har man dog en mulighed for at få motorstyringen
> omprogrammeret, så temp.-nålen opfører sig so den viser den reelle
> temperatur.

Ok - men det burde jo være sådan standard - altid i alle biler.

Tænk hvis en flyvemaskine var lavet på samme lemfældige måde - altså at vise
hvad piloten gerne vil se i instrumenterne... !!

Mvh. Per


Klaus D. Mikkelsen (02-12-2010)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 02-12-10 18:19

Per skriver:
>
> Tak for svar, omend jeg er meget skuffet over bilfabrikkerne - det er totalt
> useriøst og ligefrem "farligt".

99,9% af bilejerne aner knapt, hvad arbejdstemperaturen på deres motor
bør være. De aner næppe, hvad driftsområdet for varm motor er -
snsidige at den sagtens kan tåle at blive lidt mere varm end de
traditionne 90 grader. Derfor er nålen "træg".

At de sidste 0,1% bilejere så måske fandt det sjovt at kende den
reeele temperatur og at 1% af disse kender til temepraturområdet er
noget helt andet, men det er masserne der styrer.

Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Min egen hjemmeside nu med nyt domæne http://www.moppe.dk
Sælges 15" stålfælge med Michelin Alpin vinterdæk til VW Golf

Henrik B. (02-12-2010)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 02-12-10 19:02

> "Per" skrev i meddelelsen
> news:4cf7d219$0$56767$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Jeg er dog godt nok rystet over man gør den slags, for at det ser smart ud
> = metrene er INTET værd.

Helt enig! Som når en del biler efterhånden heller ikke har en oliepind, men
fortæller via displayet på instrumentbordet, hvor meget olie der er tilbage
på bilen. Nogle biler er sågar helt uden temp-måler.

> Tak for svar, omend jeg er meget skuffet over bilfabrikkerne - det er
> totalt useriøst og ligefrem "farligt".

I dén grad. Jeg fik også temp-måleren kodet til normal opførsel, på min Saab
9-5. Det andet pis gider jeg ikke - og slet ikke på en turbobil...

--
Handel ikke med Bøje & Brøchner - Ford i Vejle: http://www.bb-vejle.dk/
Støt kampen mod kommerciel japansk hvalfangst:
http://www.seashepherd.org/ - http://www.facebook.com/whalewars
Er du til Saab: http://www.saabklub.dk/


Per (02-12-2010)
Kommentar
Fra : Per


Dato : 02-12-10 19:14

Henrik B. wrote:
>> "Per" skrev i meddelelsen
>> news:4cf7d219$0$56767$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Jeg er dog godt nok rystet over man gør den slags, for at det ser
>> smart ud = metrene er INTET værd.
>
> Helt enig! Som når en del biler efterhånden heller ikke har en
> oliepind, men fortæller via displayet på instrumentbordet, hvor meget
> olie der er tilbage på bilen.

Det passer bare ikke det der Henrik - det er sgu da værre og værre det du
kommer op med !!??

Det kan da ikke bruges til noget som helst med et display og olie - du
ryster mig godt nok !


> Nogle biler er sågar helt uden
> temp-måler.

Men så er der vel en "for varm" lampe, der lyser ved højt temp ?

Det havde jeg ihvert fald i min gamle Punto. Den sad over en varme modstand,
og blev tjekket jævnligt

Det er muligt at moderne motorer kræver mindre og mindre vedligeholdelse og
at alt stort set er elektrisk.
Men at man ikke kan stole på de informationer displayet giver og at man ikke
manuelt kan tjekke det allervigtigste (Oliestanden) - er forrykt.

Mvh. Per


Henrik B. (02-12-2010)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 02-12-10 19:48

> "Per" skrev i meddelelsen
> news:4cf7e20d$0$56774$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>
>> Helt enig! Som når en del biler efterhånden heller ikke har en
>> oliepind, men fortæller via displayet på instrumentbordet, hvor meget
>> olie der er tilbage på bilen.
>
> Det passer bare ikke det der Henrik - det er sgu da værre og værre det du
> kommer op med !!??
>
> Det kan da ikke bruges til noget som helst med et display og olie - du
> ryster mig godt nok !

En del nyere Mercedes'er har ingen oliepind.

>> Nogle biler er sågar helt uden
>> temp-måler.
>
> Men så er der vel en "for varm" lampe, der lyser ved højt temp ?

Jep, og sikkert en eller anden "bong" lyd, for at fortælle at bilen koger...

> Det er muligt at moderne motorer kræver mindre og mindre vedligeholdelse
> og at alt stort set er elektrisk.
> Men at man ikke kan stole på de informationer displayet giver og at man
> ikke manuelt kan tjekke det allervigtigste (Oliestanden) - er forrykt.

Tjah, fagre nye verden...

--
Handel ikke med Bøje & Brøchner - Ford i Vejle: http://www.bb-vejle.dk/
Støt kampen mod kommerciel japansk hvalfangst:
http://www.seashepherd.org/ - http://www.facebook.com/whalewars
Er du til Saab: http://www.saabklub.dk/


Bjørn J. (02-12-2010)
Kommentar
Fra : Bjørn J.


Dato : 02-12-10 19:57


"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:4cf7ea4b$1$36587$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

KLIP

>
> En del nyere Mercedes'er har ingen oliepind.

Det har min bimmer heller ikke.

Den fortæller standen og hvor meget olie man skal efterfylde, hvis den har
behov for det mv.

>>> Nogle biler er sågar helt uden
>>> temp-måler.

Ingen lampe eller måler, men sikkert en skriftlig meddelelse samt et boinngg
(på tysk).

--
Mvh/Bjørn J.
Nichts ist verrückter als die Wirklichkeit !



Hans Paulin (6310) (02-12-2010)
Kommentar
Fra : Hans Paulin (6310)


Dato : 02-12-10 20:01

Bjørn J. tastede følgende:
> sikkert en skriftlig meddelelse samt et boinngg (på tysk).

"Achtung!"

--
Med venlig hilsen
Hans
www.zofiaoghans.dk



Bjørn J. (02-12-2010)
Kommentar
Fra : Bjørn J.


Dato : 02-12-10 20:03


"Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse
news:4cf7ed00$0$23751$14726298@news.sunsite.dk...

KLIP

>> sikkert en skriftlig meddelelse samt et boinngg (på tysk).
>
> "Achtung!"

....... es Kocht!...

--
Mvh/Bjørn J.
Nichts ist verrückter als die Wirklichkeit !



Ivan Madsen (02-12-2010)
Kommentar
Fra : Ivan Madsen


Dato : 02-12-10 20:27

On Thu, 02 Dec 2010 20:01:19 +0100, Hans Paulin (6310)
<me@privacy.net> wrote:

>Bjørn J. tastede følgende:
>> sikkert en skriftlig meddelelse samt et boinngg (på tysk).
>
>"Achtung!"

Den beder nok høfligt (den er jo tysk) 2 L Öl bitte und dann die
dieselbehaltung kontrollieren ) En kammerat havde engang en Audi
100, der lagde så meget blå røg vi hårdnakket påstod han fyldte olie
på og kontrollerede benzinen )

Bjørn J. (02-12-2010)
Kommentar
Fra : Bjørn J.


Dato : 02-12-10 21:01


"Ivan Madsen" <karinogivan@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:6msff6dj9fjevs5g4e076a4g2v7o3j5i6v@4ax.com...

KLIP

>>> sikkert en skriftlig meddelelse samt et boinngg (på tysk).
>>
>>"Achtung!"
>
> Den beder nok høfligt (den er jo tysk) 2 L Öl bitte und dann die
> dieselbehaltung kontrollieren ) En kammerat havde engang en Audi
> 100, der lagde så meget blå røg vi hårdnakket påstod han fyldte olie
> på og kontrollerede benzinen )

Lige knap, vi lever jo i øko-tider....så den beder kun om 1 L Öl eller for
den sags skyld, fortæller en ukyndig ud i Ölnachfüllung, vedkommende har
efterfyldt med for meget..

--
Mvh/Bjørn J.
Nichts ist verrückter als die Wirklichkeit !



Ivan Madsen (02-12-2010)
Kommentar
Fra : Ivan Madsen


Dato : 02-12-10 21:07

On Thu, 2 Dec 2010 21:00:43 +0100, "Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk>
wrote:

>
>"Ivan Madsen" <karinogivan@gmail.com> skrev i en meddelelse
>news:6msff6dj9fjevs5g4e076a4g2v7o3j5i6v@4ax.com...
>
>KLIP
>
>>>> sikkert en skriftlig meddelelse samt et boinngg (på tysk).
>>>
>>>"Achtung!"
>>
>> Den beder nok høfligt (den er jo tysk) 2 L Öl bitte und dann die
>> dieselbehaltung kontrollieren ) En kammerat havde engang en Audi
>> 100, der lagde så meget blå røg vi hårdnakket påstod han fyldte olie
>> på og kontrollerede benzinen )
>
>Lige knap, vi lever jo i øko-tider....så den beder kun om 1 L Öl eller for
>den sags skyld, fortæller en ukyndig ud i Ölnachfüllung, vedkommende har
>efterfyldt med for meget..

Tillader den sig at blive vanskelig når man nu vil den det lidt godt -
fandme godt Puntoen ikke har så mange nykker ) Men OK - den har
heller ikke behov for nachfüllung eller hvad det nu hedder på dens
sprog.

Bjørn J. (02-12-2010)
Kommentar
Fra : Bjørn J.


Dato : 02-12-10 22:35


"Ivan Madsen" <karinogivan@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:61vff6t0fl4hekkt1jfija21u989nl49k3@4ax.com...

KLIP

> Tillader den sig at blive vanskelig når man nu vil den det lidt godt -
> fandme godt Puntoen ikke har så mange nykker ) Men OK - den har
> heller ikke behov for nachfüllung eller hvad det nu hedder på dens
> sprog.

Fint ellers ville det måske ligne dette:

http://www.youtube.com/watch?v=mQrRFO7_b8s

....

--
Mvh/Bjørn J.
Nichts ist verrückter als die Wirklichkeit !



Allan F (02-12-2010)
Kommentar
Fra : Allan F


Dato : 02-12-10 14:04


"Per" <mesked@hotmail.com> skrev i meddelelsen
news:4cf71ad4$0$56781$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Hej NG !
>
> Jeg kører rundt i forskellige biler til daglig.
>
> Jeg synes at bemærke, at nye biler hurtigere driftsvarme (vandet bliver
> hurtigt 90 grader) end tilsvarede ældre/brugte biler med måske 100.000 km
> på bagen.
>
> Er der noget om snakken - eller ser jeg syner ?
>
> Jeg tænker at der måske sker noget med varledningsevnen ved ældning eller
> lign.
>
> Mvh. Per
>
>

Min nye Skoda Superb 2.0 TDi har en funktion, så man kan aflæse
olietemperaturen digitalt. Lang tid efter at kølevandet er "varmt" ifølge
viseren, er olietemperaturen stadig langt under. Forskellen er mere end 15
minutter !

Allan F


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177580
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409083
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste