/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Spørgsmål vedr. sidevogn
Fra : Anygaard


Dato : 02-10-10 12:23

Hej, man hører meget ofte at det sikreste man kan begive sig ud i
vintervejr i, er en motorcykel med sidevogn. Desværre bliver det
aldrig nævnt hvorfor. Er der nogen her i nyhedsgruppen som kan hjælpe
med en forklaring?

Er det primært sammelignet med en motorcykel uden sidevogn, eller er
det faktisk i forhold til andre køretøjer såsom biler? Årsagen til min
interesse er ønsket om at køre vinteren igennem, og i den sammenhæng
overvejer at købe en sidevogn.

Enhvert godt råd om at køre vinteren igennem, sidevogn, dæk og
lignende vil blive påskønnet.

Venlig hilsen

/Anders

 
 
dots (02-10-2010)
Kommentar
Fra : dots


Dato : 02-10-10 19:48


"Anygaard" <anynyg@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:46ece43c-de91-45c6-992a-620564c216ad@d25g2000yqc.googlegroups.com...
Hej, man hører meget ofte at det sikreste man kan begive sig ud i
vintervejr i, er en motorcykel med sidevogn. Desværre bliver det
aldrig nævnt hvorfor. Er der nogen her i nyhedsgruppen som kan hjælpe
med en forklaring?

Er det primært sammelignet med en motorcykel uden sidevogn, eller er
det faktisk i forhold til andre køretøjer såsom biler? Årsagen til min
interesse er ønsket om at køre vinteren igennem, og i den sammenhæng
overvejer at købe en sidevogn.

Enhvert godt råd om at køre vinteren igennem, sidevogn, dæk og
lignende vil blive påskønnet.

Venlig hilsen

/Anders

***
Hej Anders

Nu nævner du feks ikke ét ord om komfort og/eller køreegenskaber.
Derfor får du lige mit "besyv" med på vejen

Tidligere kørte jeg en Jawa 350 m sidevogn til drengens skole og daglige
praktiske ting (ingen bil her).
Jeg har hørt meget dårligt om Jawa, men må sige at det eksemplar jeg var
heldig at få, gjorde mange af beskyldningerne til skamme. Den var nem at
håndtere, billig i stumper og langt mere stabil end sit rygte ! Den kunne så
ikke magte opgaven om vinteren, pga jeg bor for enden af forholdsvis stejl
bakke, den havde ikke kræfterne til at slæbe sig+sidevognen op gennem sneen.

Derfor blev den udskiftet med en Dnepr MT16 2WD. Igen en mc med et lidt
blakket rygte ang holdbarhed.
Og igen vil jeg sige at dét stykke arbejde russeren nu har bedrevet i 3 hele
sæsoner(sommer-og-vinter), det tror jeg sgu ikke nogen anden mc kunne gøre
ligeså godt !
Alt daglig transport, skole, indkøb, hestefoder, træbriketter ja alt hvad
man kan få behov for.
Med minimal vedligehold, kun almindelige sliddele.
Jeg var indesneet 3 måneder sidste vinter, men russer kunne komme til og
fra, ingen biler ku'.

--
- dots -
Dnepr MT16
Honda XR250R
Honda XL250R
KTM EXC250-F
http://www.dfmc.dk/?id=216



Anygaard (02-10-2010)
Kommentar
Fra : Anygaard


Dato : 02-10-10 13:26

On Oct 2, 8:48 pm, "dots" <d...@tdcadsl.dk> wrote:

> Derfor blev den udskiftet med en Dnepr MT16 2WD. Igen en mc med et lidt
> blakket rygte ang holdbarhed.
> Og igen vil jeg sige at dét stykke arbejde russeren nu har bedrevet i 3 hele
> sæsoner(sommer-og-vinter), det tror jeg sgu ikke nogen anden mc kunne gøre
> ligeså godt !
> Alt daglig transport, skole, indkøb, hestefoder, træbriketter ja alt hvad
> man kan få behov for.
> Med minimal vedligehold, kun almindelige sliddele.
> Jeg var indesneet 3 måneder sidste vinter, men russer kunne komme til og
> fra, ingen biler ku'.
>
> --
>  - dots -

Hej dots, tak for svaret. Der er intet jeg hellere ville en købe en
Dnepr eller Ural med 2WD og sidevognsbremse, men økonomien er nok ikke
til det, og det er svært at finde dem. Det må derfor blive en last-
sidevogn til min eksisterende cykel.

Din beskrivelse af sidevognskørsel om vinteren er enslydende med mange
jeg har læst og hørt, og giver virkelig blod på tanden til at prøve
selv. Jeg ville elske ikke at skulle køre med DSB hen over vinteren.
Jeg undrer mig dog over hvad det er som gør en sidevognscykel så
stabil og sikker.

Hvilke dæk brugte du? Jeg havde forestillet mig at have bruge pig-dæk
på baghjulet, og gode knub-dæk på forhjulet og sidevognen. Det vil
selvfølgelig medføre at der skal køres forsigtigt under normale
forhold uden sne, men hvis vi får en vinter som den sidste igen er det
jo ikke så relevant. Jeg bor i et område hvor snerydning ikke er
prioriteret.

Smil

/Anders

dots (02-10-2010)
Kommentar
Fra : dots


Dato : 02-10-10 23:12


"Anygaard" <anynyg@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:b35eb4ad-e633-4db0-a91c-e237d479ea1f@i13g2000yqd.googlegroups.com...
On Oct 2, 8:48 pm, "dots" <d...@tdcadsl.dk> wrote:


Hej dots, tak for svaret. Der er intet jeg hellere ville en købe en
Dnepr eller Ural med 2WD og sidevognsbremse, men økonomien er nok ikke
til det, og det er svært at finde dem. Det må derfor blive en last-
sidevogn til min eksisterende cykel.

**
Jeg købte min i Sverige for 8K, afgift ca 6600, dvs på gaden for under
16.000 alt incl.
Der findes en dansk russerklub, cyklerne er til at finde på dansk plade fra
20K.

**

Din beskrivelse af sidevognskørsel om vinteren er enslydende med mange
jeg har læst og hørt, og giver virkelig blod på tanden til at prøve
selv. Jeg ville elske ikke at skulle køre med DSB hen over vinteren.
Jeg undrer mig dog over hvad det er som gør en sidevognscykel så
stabil og sikker.

**
Dnepr trækker på begge "baghjul", den vil derfor gerne ligeud, skrider ikke
nemt sideværts. Balancen behøver du slet ikke tænke over, du er jo på 3
hjul.

**


Hvilke dæk brugte du? Jeg havde forestillet mig at have bruge pig-dæk
på baghjulet, og gode knub-dæk på forhjulet og sidevognen. Det vil
selvfølgelig medføre at der skal køres forsigtigt under normale
forhold uden sne, men hvis vi får en vinter som den sidste igen er det
jo ikke så relevant. Jeg bor i et område hvor snerydning ikke er
prioriteret.

**

Jeg kører på grove dæk hele vejen rundt, knopdæk faktisk.
Pga kardan trækket, så kan man ikke montere alm cross dæk på baghjulet, der
er ikke plads til knopperne på siden af dækket. Så originale russer knopper
er det eneste som dúr.
De dæk kører jeg så med året rundt, det hopper lidt, men man vænner sig til
det
Og med en marchhastighed på omkring de 80, så er det heller ikke det man
bekymrer sig mest om.

Som sagt, så kører jeg dagligt mit russiske jern, med alle de fordele og
ulemper den har, men jeg ville ikke bytte den for noget

dots








- (04-10-2010)
Kommentar
Fra : -


Dato : 04-10-10 22:17

Den 02-10-2010 21:25, Anygaard skrev:
> On Oct 2, 8:48 pm, "dots"<d...@tdcadsl.dk> wrote:
>
//

> Der er intet jeg hellere ville en købe en
> Dnepr eller Ural med 2WD og sidevognsbremse, men økonomien er nok ikke
> til det, og det er svært at finde dem. Det må derfor blive en last-
> sidevogn til min eksisterende cykel.
>
Så har du vel allerede sikret dig at det overhovedet kan lade sig gøre
at få godkendt din eksisterende cykel med sidevogn? Sidst jeg
beskæftigede mig med emnet var det kun meget få mc'er det kunne lade sig
gøre med.

/Claus

dots (05-10-2010)
Kommentar
Fra : dots


Dato : 05-10-10 14:51


"-" <""cbp33\"@hot(-)mail.com"> skrev i en meddelelse
news:4caa4458$0$23763$14726298@news.sunsite.dk...
> Den 02-10-2010 21:25, Anygaard skrev:
>> On Oct 2, 8:48 pm, "dots"<d...@tdcadsl.dk> wrote:
>>
> //
>
>> Der er intet jeg hellere ville en købe en
>> Dnepr eller Ural med 2WD og sidevognsbremse, men økonomien er nok ikke
>> til det, og det er svært at finde dem. Det må derfor blive en last-
>> sidevogn til min eksisterende cykel.
>>
> Så har du vel allerede sikret dig at det overhovedet kan lade sig gøre at
> få godkendt din eksisterende cykel med sidevogn? Sidst jeg beskæftigede
> mig med emnet var det kun meget få mc'er det kunne lade sig gøre med.
>
> /Claus

***
Godt spørgsmål, for sådan er det stadig.
Medmindre det drejer sig om MZ eller Jawa...

dots



LasseNC (03-10-2010)
Kommentar
Fra : LasseNC


Dato : 03-10-10 02:30

Sikkerheden ligger vel i at hvis du rammer en glat plet at du ikke
ryger i asfalten sådan lige umiddelbart :)

Anygaard (03-10-2010)
Kommentar
Fra : Anygaard


Dato : 03-10-10 07:20

On 3 Okt., 10:30, LasseNC <lass...@gmail.com> wrote:
> Sikkerheden ligger vel i at hvis du rammer en glat plet at du ikke
> ryger i asfalten sådan lige umiddelbart :)

Hmm... troede der var noget avanceret vektor-baseret fysik at berette
om. Et eller andet aom involverede ordet kraftparallelogram Hvis
det ikke er andet end at det er sværere at vælte med en sidevogn, så
er det jo vanskeligt at argumentere for at købe en sådan, fremfor at
sætte pig-dæk på bilen. Nu får det ikke mig på andre tanker, da det
unægteligt må være nemmere at grave en motorcykel med sidevogn fri af
en snedrive end en bil. Jeg måtte grave min bil fri flere gange sidste
vinter, i situationer hvor jeg blot kunne have trukket en motorcykel
igennem med håndkraft.

/Anders

Anders Majland (03-10-2010)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 03-10-10 19:22

> Jeg måtte grave min bil fri flere gange sidste
> vinter, i situationer hvor jeg blot kunne have trukket en motorcykel
> igennem med håndkraft.

Det er ikke det store problem at køre 2 hjulet mc om vinteren - så længe man
har frihøjde nok. Der skal reelt ikke være særligt store driver inden min
xt600 satte sig på maven...

Men risikoen ved vinterkørsel er ikke så meget om man har støttehjul eller
ej (læs sidevogn) som risikoen for at blive ramt af en bilist der heller
ikke kan styre eller bremse... Og så er den passive sikkerhed nu altså
størst i en bil.

Btw så har jeg kørt mc hele året i perioden 1998 til 2009. Fra 2002 til 2009
pendlet på tværs af landet. Selv i de 3 vintermåneder plejede det at bliver
til ~2000km/måneden.

Det har reelt ikke været mange dage hvor jeg valgt at det ikke var
forsvarligt at køre ud - Og har været været så dårligt at jeg ikke ville
tage mc'en så ville jeg alligevel være blevet hjemme med bil - Ikke nogen
grund til at bruge 8 timer på at nå til kbh ...

/A


dots (04-10-2010)
Kommentar
Fra : dots


Dato : 04-10-10 00:25


"Anygaard" <anynyg@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:9191f1d6-4776-4158-a1fa-c3db6a9c3ae4@i21g2000yqg.googlegroups.com...
On 3 Okt., 10:30, LasseNC <lass...@gmail.com> wrote:
> Sikkerheden ligger vel i at hvis du rammer en glat plet at du ikke
> ryger i asfalten sådan lige umiddelbart :)

Hmm... troede der var noget avanceret vektor-baseret fysik at berette
om. Et eller andet aom involverede ordet kraftparallelogram Hvis
det ikke er andet end at det er sværere at vælte med en sidevogn, så
er det jo vanskeligt at argumentere for at købe en sådan, fremfor at
sætte pig-dæk på bilen. Nu får det ikke mig på andre tanker, da det
unægteligt må være nemmere at grave en motorcykel med sidevogn fri af
en snedrive end en bil. Jeg måtte grave min bil fri flere gange sidste
vinter, i situationer hvor jeg blot kunne have trukket en motorcykel
igennem med håndkraft.

/Anders

**
Nu ikke for at friste dig til netop at rode dig udi sidevognsvæltninger, så
er det præcis en ting du kan risikere.
Hastighed indi sving, forkert læsset, tung passager mm..

Ved skarpe drej højre rundt, vil en normal sidevogn løfte sig fra jorden.
Ved venstre rundt er det mc'ens baghjul der letter.
Begge dele kan være ubehageligt for den uerfarne. Men det er alm
tekniklærdom på køreteknisk anlæg.

En russer med træk ude på sidevognen må ikke miste kontakt i sving, da dette
kan medføre at sidevognen uden varsel bliver slynget hele vejen rundt.
Eller det modsatte, at selve mcen bliver løftet fra jorden og enten bliver
stående på sidevognshjulet, eller tilter hele vejen over. Både ved højre og
venstre sving og ved lav hastighed, medmindre den er monteret med en
differentialespærre, der kan udligne forskellen mellem de trækkende hjul.

Det er min ikke, og den er tiltet rundt et par gange, tung sag at få på ret
køl igen.
Men det er jo lidt blæret at den kan broadside med dobbelt hjulspin ... ;-D

Vinteren sidste år var ikke noget for alm sidevognskøretøjer - de blir
hjemme.
Hvis du skal ha' noget, der får dig frem til hver en (års)tid, så skal du
ha' en med træk på sidevognen.

dots



Per V. Misser (05-10-2010)
Kommentar
Fra : Per V. Misser


Dato : 05-10-10 22:12

Hej!
"Anygaard" <anynyg@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:9191f1d6-4776-4158-a1fa-c3db6a9c3ae4@i21g2000yqg.googlegroups.com...
On 3 Okt., 10:30, LasseNC <lass...@gmail.com> wrote:
> Sikkerheden ligger vel i at hvis du rammer en glat plet at du ikke
> ryger i asfalten sådan lige umiddelbart :)

Hmm... troede der var noget avanceret vektor-baseret fysik at berette
om. Et eller andet aom involverede ordet kraftparallelogram Hvis
det ikke er andet end at det er sværere at vælte med en sidevogn, så
er det jo vanskeligt at argumentere for at købe en sådan, fremfor at
sætte pig-dæk på bilen. Nu får det ikke mig på andre tanker, da det
unægteligt må være nemmere at grave en motorcykel med sidevogn fri af
en snedrive end en bil. Jeg måtte grave min bil fri flere gange sidste
vinter, i situationer hvor jeg blot kunne have trukket en motorcykel
igennem med håndkraft.

---
Nu gør pigdæk heller ikke den helt store forskel på bilen når man kører i
sne. Det er i højere grad vinterdæk med lameller eller knopper, som kan
smide fastkørt sne fra sig igen, der er aktuelle. Piggene har kun en mission
i hård frost, fx hvor en saltet vej er frosset til igen. Her har piggene en
chance for at bide mere på den isede overflade. I alle andre tilfælde efter
min erfaring, er bløde grovmønstrede vinterdæk på bilen mere anvendelige. Jo
smallere dækmontering, jo bedre træder dækkene igennem sjap eller sne, og
får greb.
Fremkommeligheden med en sidevognsekvipage kan nemt være større end en bil,
begrundet i den større hjuldiameter, de smallere dæk, der træder bedre
igennem og får friktion, og de grovere knopper, som ikke clogges til i sne.
--
Per V. Misser
CX500E82
F800ST



Anygaard (08-10-2010)
Kommentar
Fra : Anygaard


Dato : 08-10-10 08:41

On 5 Okt., 15:51, "dots" <d...@tdcadsl.dk> wrote:
> "-" <""cbp33\"@hot(-)mail.com"> skrev i en meddelelsenews:4caa4458$0$23763$14726298@news.sunsite.dk...
>
> > Den 02-10-2010 21:25, Anygaard skrev:
> >> On Oct 2, 8:48 pm, "dots"<d...@tdcadsl.dk>  wrote:
>
> > //
>
> >> Der er intet jeg hellere ville en købe en
> >> Dnepr eller Ural med 2WD og sidevognsbremse, men økonomien er nok ikke
> >> til det, og det er svært at finde dem. Det må derfor blive en last-
> >> sidevogn til min eksisterende cykel.
>
> > Så har du vel allerede sikret dig at det overhovedet kan lade sig gøre at
> > få godkendt din eksisterende cykel med sidevogn? Sidst jeg beskæftigede
> > mig med emnet var det kun meget få mc'er det kunne lade sig gøre med.
>
> > /Claus
>
> ***
> Godt spørgsmål, for sådan er det stadig.
> Medmindre det drejer sig om MZ eller Jawa...
>
> dots

Hej igen, tak for alle svar, selv om de peger i lidt forskellige
retninger. Der er nok ikke andet for end at prøve selv, og se hvad der
sker. Beslutningen er ihvertfald taget, sidevognen er bestilt og
forsikringen er blevet bedt om at opgradere mig til vinterkørsel. Det
hele bliver monteret til november, og udstyret med vinterdæk på alle
hjul.

Cyklen er godkendt til sidevogn, så det er ikke et problem. Så må vi
se hvor mange dage i løbet af vinteren det ikke kan lade sig gøre at
slæbe sig gennem snemasserne, forudsat at der kommer sne i år. Det er
også muligt at jeg giver op grundet kulde langt inden da.

Jeg må tilstå at jeg ikke er glad ved tanken om at køre sidevogn, for
jeg hadede det virkeligt på kurset, og proklamerede højt at det var
sidste gang jeg havde sådan noget hægtet på, Jeg er dog over den
seneste tid blødt lidt op på idéen, og nu må tiden vise om jeg bliver
helårssidevognschauffør.

/Anders

Andersen [3650] (08-10-2010)
Kommentar
Fra : Andersen [3650]


Dato : 08-10-10 22:38

Den 08-10-2010 16:41, Anygaard skrev:
> Hej igen, tak for alle svar, selv om de peger i lidt forskellige
> retninger. Der er nok ikke andet for end at prøve selv, og se hvad der
> sker. Beslutningen er ihvertfald taget, sidevognen er bestilt og
> forsikringen er blevet bedt om at opgradere mig til vinterkørsel. Det
> hele bliver monteret til november, og udstyret med vinterdæk på alle
> hjul.
>
> Cyklen er godkendt til sidevogn, så det er ikke et problem. Så må vi
> se hvor mange dage i løbet af vinteren det ikke kan lade sig gøre at
> slæbe sig gennem snemasserne, forudsat at der kommer sne i år. Det er
> også muligt at jeg giver op grundet kulde langt inden da.
>
> Jeg må tilstå at jeg ikke er glad ved tanken om at køre sidevogn, for
> jeg hadede det virkeligt på kurset, og proklamerede højt at det var
> sidste gang jeg havde sådan noget hægtet på, Jeg er dog over den
> seneste tid blødt lidt op på idéen, og nu må tiden vise om jeg bliver
> helårssidevognschauffør.
>
> /Anders

Måske du skulle overveje denne model:

http://www.craigboyce.com/MilitaryHumor/MilitaryHumor006.html

Det kunne også godt ligne en russisk sidevogn. Bare med 6 "sutter" på
jorden for max vejgreb.

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177579
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409073
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste