On 29 Aug., 03:02, Bo Carlé <greybear...@hotmail.com> wrote:
> Hej Erik
> fandt:
http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aff/32/aft/157933/afv/topic
> og
http://www.danskebaadejere.dk/Rundt%20om%20baaden/Under%20daek/~/medi....
> som er om motorer.
> -
> Hvid røg er vand.
> (Hvid er, når der er fundet en ny pave,
> undskyld.....men den lå perkekt til tåen, og skulle af med den!)
> Blå røg er olie.
> Sort røg er overskuds diesel/bensin, begge dele giver en kulagtig udstødning.
> -
> Re: Det skal lige siges at det meste sejlads foregår ved lave motoromdrejninger.
> Bliver det ikke "bedre" hvis den får omkring "fuld hane"? Varmet op?
> Der kan være mange årsager til blå røg fra udstødningen, desværre.
> Er det blå røg, så kan stempelringene være så slidte at den kan suge olie op forbi stemplerne og op i forbrændingskammeret.
> -
> Slæb en mekaniker ned på fartøjet, han kan smage, høre og lugte det, vi andre ikke kan.
> Med venlig hilsen
> Bo
> ---------------------------------------------------------------------------
>
> "Erik Nødgaard" <oz1...@gmail.com> skrev i meddelelsennews:2f2e3d3b-0d57-40d4-8b2c-e9f580c8e591@i31g2000yqm.googlegroups.com...
>
>
>
> > Ohøj.
>
> > Jeg er blevet ejer af en Polar Explorer fra 1988 med en Volvo Penta
> > TMD 41 Diesel motor. Det er en 6 cylindre motor med turbo.
> > Der er et træls problem, motoren ryger en del, en blå røg, alle mener
> > at det skyldes dårlig forbrændt dieselolie, men ingen har en løsning
> > på problemet. Er der nogen der har et forslag?
> > Det skal lige siges at det meste sejlads foregår ved lave
> > motoromdrejninger.
>
> > Venlig hilsen
> > Erik Nødgaard- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -
Hej Bo
Tak for henvisning og svar. Hvis det er smøreolie skal det jo komme
til at mangle i sumpen, og dermed kunne måles på oliepinden.
Tilsyneladende forsvinder der ingenting.
Re: Bliver det ikke "bedre" hvis den får omkring "fuld hane"? Varmet
op? Det er lidt svært at prøve uden at blive lovovertræder, vi har
båden liggende i Silkeborg og max fart er 8 knob, men måske en kold
dag på Julsø, nej nej nej hvor få jeg dog de tanker fra.
Det er midt indtryk at motoren har været plejet efter bogen. Den har
gået 1500 timer så der burde ikke være slitage. Hvad med at motoren få
tilført lidt mindre brændstof, eller at dyserne stilles til at åbne
ved at højre/lavere tryk, de har for øvrigt ikke været afprøvet i
motorens levetid.
På en motor, magen til med samme skavank, har et herværende maritimt
værksted forsøgt sig i flere omgange, uden resultat, men med store
omkostninger for ejeren. Derfor prøver jeg at få et guldkorn her. Det
har jeg for øvrigt, til min store glæde, fået før.
Hilsen Erik