Rulleforstag
Fra : Torben Pd 57 Sirius

Dato : 04-08-10 09:44

Hej NG

Nu ligger der på mit stuegulv et plastimo 608st rulleforstag jeg skal
have monteret på min Polaris Drabant. Det bliver det rene svir ikke at
skulle op på fordækket, når jeg er ude ig sejle single hand.

Så er der dukket et spørgsmål op som I måske kan svare på.

Som det ser ud nu er der en bøjle som skal forbinde dæk og forstag,
den siddder fast på undersiden af tromlen, Så lamgt så godt.

Kan man save noget af denne bøjle, jeg har løsligt målt mig frem til
at der, hvis jeg bruger den som den er, vil være ca 43 cm fra dæk til
fastgøringen af sejlets bund, temmelig højt oppe tænker jeg.

Så øh, kan jeg save i denne bøjle eller skal jeg leve med at sejl
arealet bliver væsentlig mindre.

Kan det betale sig at få syet forsejl om, kender ikke alderen, men de
knirker stadig når jeg lægger dem sammen. Fuld genua og mellemgenua

God vind

Torben
Pd 57 Sirius

Fra : Ukendt

Dato : 05-08-10 10:56

Hej Torben.

Du kan sikkert godt afkorte "bøjlen", uden problemer.
Du skal blot sikrer dig, at wiren, som danner staget, sidder fixeret, og
ikke kan dreje med rundt.
Forøvrigt ville jeg også monterer en vantskrue i bunden. rart at kunne
justerer staget.
Angående højden over dæk, bør du betænke, at om du sejler med "konegitter",
vil sejlet folde sig op over dette.
Herved forsvinder jo fordelen ved at have sejlet næsten til dæk, ligesom man
ikke kan kikke fremover under sejlet.

MVH

Egon

Fra : steffen skov

Dato : 07-08-10 11:14

Hej Torben
Du kan godt afkorte bøjlen (det er vel derfor der så mange huller i). Jeg
behøvede ikke at afkorte noget på min Pd, som ligger i Århus hvis du får
lyst til at kikke forbi. Du skal huske at montere bøjlen til faldet i toppen
af masten, ellers får du problemer med, at faldet vikler sig om forstaget.
Jeg måtte i år skifte forstag, da det gamle var blevet løs i kordelerne. Se
evt. her: http://www.steffenskov.dk/23590394
Jo - det er dejligt ikke at skulle på dæk. Mit næste projekt må blive Lazy
Jacks.
Hilsen
Steffen
---