"claus" <bjerre.claus@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:d246c08e-aec2-49e9-8101-a115ee1ea319@e35g2000vbl.googlegroups.com...
<<Hvis man skal fortøje op ad et snavset bildæk eller en pæl saa kan
<<<kan man lægge et brædt mellem to fendere og dækker/pælen.
<<Men har sådan et brædt en maritimt navn?
<<Claus Bjerre
Hejsa
Jeg har aldrig hørt (læst) andet end fendebrædt - på dansk alså, og
på Engelsk - fender-plate eller dock-fender.
Men der er jo nok andre bud også.
Her er linket til dansk fremstillede fendere:
http://www.danfender.com/SEEEMS/704.asp
Hvor størrelser i forhold til bådstørrelser angives.
Det skal selvfølgelig tages med forbehold p.g.a. bådenes forskellige
fribordskrumninger, (lodret og vandret) der skal tages højde for i
hvert enkelt tilfælde i forhold til en udepåliggende båd.
Antallet af fendere på en bådside kan også variere af samme grunde,
samt tillige om man i den enkelte situation desuden skal anvende
fenderbræt, for det binder mindst 3 stk fendere.
Når du monterer tovværket på en fender så monter det i det øje som er
i modsatte ende af der hvor ventilen sidder.
Det medfører at ventilen kommer til at pege ned i vandet på de
almindelige Heavy Duty Fenders.
På Center Hole fender vender ventilen nedad.
Pas på med Balloon fender for her vender ventilen opad.
En ventil og dens beskyttelse kan ved kraftig trykpåvirkning bådene
imellem komme op på så højt et kritiskt tryk at ventilen blive trykket
ud og det sker med en meget stor hastighed.
Der er sket ulykker hvor personer har fået en ventil i øjet med fatale
følger.
mvh
HO