/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Oliesuger til skift af forgaffelolie.
Fra : Rene´


Dato : 09-06-10 09:17

Min ER5 har ikke skrue i benene, og ifølge Haynes skal benene
afmonteres og vendes på hovedet for at få olien skiftet.
Kan man bruge en oliesuger og suge olien op i stedet for.??

 
 
Kai Harrekilde-Peter~ (09-06-2010)
Kommentar
Fra : Kai Harrekilde-Peter~


Dato : 09-06-10 16:58

Rene´ <ren.sth@get2net.dk> writes:

> Min ER5 har ikke skrue i benene, og ifølge Haynes skal benene
> afmonteres og vendes på hovedet for at få olien skiftet.
> Kan man bruge en oliesuger og suge olien op i stedet for.??

I princippet ja, men jeg vil ikke anbefale metoden. Problemet er at du
ikke får fjernet "slammet" som samler sig i bunden af gaffelbenet.

Smid en donkraft under forrørene og af med benene


Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen DoD DMCN PMC DMC d.f.m oldermand
Yamaha YZF-R1 '03 (blå/sort) Polini 911DB 6.2hp (hvid)
Yamaha YZF-R6 '08 (humlebi) http://dfmc.dk/?id=29

Flemming Disc (09-06-2010)
Kommentar
Fra : Flemming Disc


Dato : 09-06-10 17:00


<"Rene´" <ren.sth@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:52c446dc-d88e-4cc3-8491-912ca909fe01@h13g2000yqm.googlegroups.com...
<Min ER5 har ikke skrue i benene, og ifølge Haynes skal benene
<afmonteres og vendes på hovedet for at få olien skiftet.
<Kan man bruge en oliesuger og suge olien op i stedet for.??

Der findes sikkert noget sådan, men tag ben af og tøm dem rigtigt, ved at
suge op får du kun det halve med.
Det er dårligt håndværk.

--


Venlig hilsen
Flemming Disc
www.discteknik.dk



Per V. Misser (09-06-2010)
Kommentar
Fra : Per V. Misser


Dato : 09-06-10 18:17

Hej!

"Flemming Disc" skrev i en meddelelse
> <Kan man bruge en oliesuger og suge olien op i stedet for.??
>
> Der findes sikkert noget sådan, men tag ben af og tøm dem rigtigt, ved at
> suge op får du kun det halve med.
> Det er dårligt håndværk.

Det var et rigtig godt argument.
Der er ikke noget bedre end følelsen ved at have lavet godt håndværk.
For at følge den op, burde man vel skylle de tømte ben med en sjat af den
nye olie for at få det sidste bundfældede slam med ud, hvorefter der
genfyldes med den rette mængde?
Det ville for mig være en del af godt håndværk.

--
Per V. Misser
CX500E82



Ukendt (09-06-2010)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 09-06-10 18:29

On Wed, 9 Jun 2010 19:16:34 +0200, Per V. Misser wrote:

> For at følge den op, burde man vel skylle de tømte ben med en sjat af den
> nye olie for at få det sidste bundfældede slam med ud,

Lampeolie, og så pumpe gaffelbenet nogle gange. Det er ret spektakulært
hvor meget "grus", der gemmer sig i et gaffelben.

--
mvh
Orla Pedersen
http://www.tfv-org.dk
http://www.tfv-org.dk/general/clearout oprydning, opdateret 6-5-2010

Jim Andersen (14-06-2010)
Kommentar
Fra : Jim Andersen


Dato : 14-06-10 12:06

Orla Pedersen wrote:
> Lampeolie, og så pumpe gaffelbenet nogle gange. Det er ret
> spektakulært hvor meget "grus", der gemmer sig i et gaffelben.

Det skal skiftes hvert andet år. Det lyder på mig ret usandsynligt at der
(på en ER-5) skulle være grus i de mængder du lægger op til.

/jim



Armand (14-06-2010)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 14-06-10 20:52

Jim Andersen skrev:
> Orla Pedersen wrote:
>> Lampeolie, og så pumpe gaffelbenet nogle gange. Det er ret
>> spektakulært hvor meget "grus", der gemmer sig i et gaffelben.
>
> Det skal skiftes hvert andet år. Det lyder på mig ret usandsynligt at der
> (på en ER-5) skulle være grus i de mængder du lægger op til.
>
Det burde(!) skiftes hvert andet år, men jeg har assisteret adskillige
der, bl.a. her på gruppen, har fået inspiration til at få det gjort på
deres brugt-købte motorcykel, og det har ofte været et fluidum med
forfærdelig rådden lugt der er blevet tappet af =

--
Armand.

Ukendt (14-06-2010)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 14-06-10 14:42

On Mon, 14 Jun 2010 13:06:19 +0200, Jim Andersen wrote:

> Det skal skiftes hvert andet år.

Det skulle det skam også på "fie" som jeg overtog 6 år gammel. Trods
fuldstemplet servicebog, så var olien sort som tjære, lugten frygtelig, og
"gruset" tilstede.

Det er antageligt kommet ind ved pakdåserne i form af meget fint støv, som
så i bunden af gaffelbenene samler sig i klumper. Jeg tror ikke "gruset"
som sådan flyder rundt som slibemasse i olien, men blandingen af råddent
olie/vand/støv befordrer ikke længere levetid for bøsningerne i
gaffelbenene.

--
mvh
Orla Pedersen
http://www.tfv-org.dk
http://www.tfv-org.dk/general/clearout oprydning, opdateret 2-11-08

Martin Sørensen (15-06-2010)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 15-06-10 16:21

>> Det skal skiftes hvert andet år.
> Det skulle det skam også på "fie" som jeg overtog 6 år gammel. Trods
> fuldstemplet servicebog, så var olien sort som tjære, lugten frygtelig, og
> "gruset" tilstede.

Min CBF600 som nu er 4 år gammel har aldrig fået skiftet forgaffelolie,
og da jeg sendte den til service (når man bor i lejlighed er det
desværre svært selv at gøre det) for et par uger siden, der gjorde de
heller ikke noget ved det. Manualen foreskriver også bare at det skal
undersøges (inspect) og ikke nødvendigvis skiftes.

Skulle de have fulgt manualens foreskrifter slavisk, skulle de også have
tjekket ventiler og det tror jeg ikke de har gjort. Det skal gøres hver
2. år eller hver 24kkm, og da den endnu ikke har kørt 8kkm, så tvivler
jeg også på at der er noget at komme efter. Hvorfor skulle
ventilspillerummet vandre når motorcyklen står stille?

Mvh. Martin Sørensen

Armand (09-06-2010)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 09-06-10 22:36

Flemming Disc skrev:
> <"Rene´" <ren.sth@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> news:52c446dc-d88e-4cc3-8491-912ca909fe01@h13g2000yqm.googlegroups.com...
> <Min ER5 har ikke skrue i benene, og ifølge Haynes skal benene
> <afmonteres og vendes på hovedet for at få olien skiftet.
> <Kan man bruge en oliesuger og suge olien op i stedet for.??
>
> Der findes sikkert noget sådan, men tag ben af og tøm dem rigtigt, ved at
> suge op får du kun det halve med.
>
Jeg har altid syntes at 'bottoms-up' netop er ufuldstændigt derved at
der uværgeligt vil være en sjat olie der fanges mellem inder og yder
-rør hver gang man vender bunden i vejret.

Betragtet sammen med bøvlet ved at skulle have hele teleskopet af for at
kunne endevende det, er det en teknisk uvane blandt ingeniørerne at
bund-aftapnings-skruen efterhånden er forsvundet og mon ikke at man
opdager dét på et tidspunkt :-/

At udskrue bundskruen (der holder dæmperen og dermed teleskopet samlet)
efter at man alligevel har taget hjulet af er måske(*) ikke mere
besværligt i den sidste ende og derved får man alt vædske ud fra starten!

Specielt på ikke helt nye motorcykler kan det være nyttigt såvel at få
renset bunden af yder-røret grundigt op for det slam der har bundfældet
sig i tidens løb, som at se teleskopets glidebøsningers slidbillede med
egne øjen, hvorfor man på sådanne bør skille skidtet helt ad!

(*):
Eftersom at det kán kræve en stang med en 'unbrako-top' (á rundjern med
påsvejst møtrik?) at holde imod indvendigt for at kunne udskrue
bund/samle -skruen er det ikke nødvendigvis helt så ligetil at tappe dén
vej

--
Armand.

Rene´ (09-06-2010)
Kommentar
Fra : Rene´


Dato : 09-06-10 11:50

Ok, jeg dropper ideen og piller benene af. I bogen anbefaler de en 10w
olie. Er det efter jeres mening et godt valg ??

Steen Gruby (09-06-2010)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 09-06-10 19:59

On Wed, 9 Jun 2010 10:50:20 -0700 (PDT), Rene´ <ren.sth@get2net.dk>
wrote:

Hej René.

>Ok, jeg dropper ideen og piller benene af. I bogen anbefaler de en 10w
>olie. Er det efter jeres mening et godt valg ??

Der er delte meninger om hvilken viskositet der er den rette -)
Jeg benytter ATF (Automatic Transmission Fluid) af samme type som jeg
har i bilens gearkasse - Det er en hydraulikolie der svarer til 10W.
Det virker fint.
Det fås i 1 liter bøtter på enhver tankstation

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
Velocette Venom 1960
www.gruby.dk

Rene´ (09-06-2010)
Kommentar
Fra : Rene´


Dato : 09-06-10 13:58

On 9 Jun., 20:58, Steen Gruby wrote:
> Der er delte meninger om hvilken viskositet der er den rette -)
> Jeg benytter ATF (Automatic Transmission Fluid) af samme type som jeg
> har i bilens gearkasse - Det er en hydraulikolie der svarer til 10W.
> Det virker fint.

Så holder jeg mig til det.
Takker.


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177580
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409076
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste