/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Hårdhed i bagerste dæmper
Fra : John Senius-Jørgense~


Dato : 23-05-10 10:19

Hej NG
Jeg er kommet i tvivl om hvorvidt min Honda CBR1000 SC24 (1992) "står"
rigtigt i den bagerste affjedring.
Så for ikke at skru alt for meget frem og tilbage, så er mit spørgsmål:
Findes der en "standard" indstilling (eksempel 3 omgange fra helt i bund el.
lignende?)
Jeg købte i sin tid MCén brugt, og ved ikke hvor jeg skal starte for at få
en neutral indstilling at gå ud fra.
Håber at nogle af alle de kyndige kan hjælpe?
De bedste MC hilsener
John Senius-Jørgensen



 
 
"J.C.Kløve" (23-05-2010)
Kommentar
Fra : "J.C.Kløve"


Dato : 23-05-10 11:02

Den 23-05-2010 11:19, John Senius-Jørgensen skrev:
> Hej NG
> Jeg er kommet i tvivl om hvorvidt min Honda CBR1000 SC24 (1992) "står"
> rigtigt i den bagerste affjedring.
> Så for ikke at skru alt for meget frem og tilbage, så er mit spørgsmål:
> Findes der en "standard" indstilling (eksempel 3 omgange fra helt i bund el.
> lignende?)
> Jeg købte i sin tid MCén brugt, og ved ikke hvor jeg skal starte for at få
> en neutral indstilling at gå ud fra.
> Håber at nogle af alle de kyndige kan hjælpe?
> De bedste MC hilsener
> John Senius-Jørgensen
>
>
Du er nød til at måle dig frem, så det passer til din vægt.
Find en "hjælper"


fælg denne anvisning:
http://www.moto-racing.co.uk/Guides/motorcycleSuspensionSetup.htm#Rear
Preload
--
Dun@nt
SFau1000R Hvidguld
DMC - MCTC - DFMC

John Senius-Jørgense~ (23-05-2010)
Kommentar
Fra : John Senius-Jørgense~


Dato : 23-05-10 12:18

Hej "Kløve" tak for den 3. punkts vejledning, den vil jeg afprøve. Den lyder
som om det er her jeg skal afprøve min formodning om at den (affjedringen)
står for hårdt.
Det kunne være rart at kunne påsætte Hondaen til netop min (ikke helt ringe)
vægt ;
Tak for svaret
John
""J.C.Kløve"" <jck@aats.dk> skrev i en meddelelse
news:4bf8fd0e$0$278$14726298@news.sunsite.dk...
> Den 23-05-2010 11:19, John Senius-Jørgensen skrev:
>> Hej NG
>> Jeg er kommet i tvivl om hvorvidt min Honda CBR1000 SC24 (1992) "står"
>> rigtigt i den bagerste affjedring.
>> Så for ikke at skru alt for meget frem og tilbage, så er mit spørgsmål:
>> Findes der en "standard" indstilling (eksempel 3 omgange fra helt i bund
>> el.
>> lignende?)
>> Jeg købte i sin tid MCén brugt, og ved ikke hvor jeg skal starte for at
>> få
>> en neutral indstilling at gå ud fra.
>> Håber at nogle af alle de kyndige kan hjælpe?
>> De bedste MC hilsener
>> John Senius-Jørgensen
>>
>>
> Du er nød til at måle dig frem, så det passer til din vægt.
> Find en "hjælper"
>
>
> fælg denne anvisning:
> http://www.moto-racing.co.uk/Guides/motorcycleSuspensionSetup.htm#Rear
> Preload
> --
> Dun@nt
> SFau1000R Hvidguld
> DMC - MCTC - DFMC



Armand (23-05-2010)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 23-05-10 11:04

John Senius-Jørgensen skrev:
> Hej NG
> Jeg er kommet i tvivl om hvorvidt min Honda CBR1000 SC24 (1992) "står"
> rigtigt i den bagerste affjedring.
> Så for ikke at skru alt for meget frem og tilbage, så er mit spørgsmål:
> Findes der en "standard" indstilling (eksempel 3 omgange fra helt i bund el.
> lignende?)
> Jeg købte i sin tid MCén brugt, og ved ikke hvor jeg skal starte for at få
> en neutral indstilling at gå ud fra.
> Håber at nogle af alle de kyndige kan hjælpe?
>
Der tales formodentlig om udtræknings-dæmpningen (hvis der kun er én
justeringsmulighed på dæmperen er det udtræknings')
Udtræknings-dæmpningen skal strammes i tak med fjederen for at
kompensere for den større kraft, så står fjederen omkring midten af det
juster-bare skal dæmpningen være ditto!

Hvis dæmpningen bliver for 'høj' vil der ske dét at støddæmperen aldrig
når at blive trukket ud inden næste bump på vejen hvorved at bagenden i
praksis sænker sig betragteligt

Min erfaring om emnet stammer fra et affjedrings-semester der blev
afholdt for rookierne under en RR-weekend på Djursland.
Jég havde et 180° sving dér, som jeg ikke kunne gøre mig klog på:
Selvom man 'overgjorde' sigtet ud af svinget var der li'som magneter i
yderkanten der trak motorcyklen dérud.
Efter affjedrings-semesteret var det klart at min bagdæmpning i
misforståethed var alt for stram og at påglædende sving var så ujævnt at
RGV'en inden udgangen formedelst blev ommøbleret til chopper-styring
p.g.a. den sænkende bagende og nogle klik på bagdæmperen gjorde en kæmpe
forskel i styre-præcisionen i dét sving

--
Armand.

John Senius-Jørgense~ (23-05-2010)
Kommentar
Fra : John Senius-Jørgense~


Dato : 23-05-10 12:21

Hej Armand
Tak for svaret, dejligt med dit eksempel, det giver mig en god fornemmelse
for at min affjedring netop står for hårdt.
Jeg skal ile med at afprøve de indstillinger jeg finder ud af, fra den
vejledning som "Kløve" sendte et link til.
Mvh John

"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:4bf8fd6d$0$56792$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> John Senius-Jørgensen skrev:
>> Hej NG
>> Jeg er kommet i tvivl om hvorvidt min Honda CBR1000 SC24 (1992) "står"
>> rigtigt i den bagerste affjedring.
>> Så for ikke at skru alt for meget frem og tilbage, så er mit spørgsmål:
>> Findes der en "standard" indstilling (eksempel 3 omgange fra helt i bund
>> el. lignende?)
>> Jeg købte i sin tid MCén brugt, og ved ikke hvor jeg skal starte for at
>> få en neutral indstilling at gå ud fra.
>> Håber at nogle af alle de kyndige kan hjælpe?
>>
> Der tales formodentlig om udtræknings-dæmpningen (hvis der kun er én
> justeringsmulighed på dæmperen er det udtræknings')
> Udtræknings-dæmpningen skal strammes i tak med fjederen for at kompensere
> for den større kraft, så står fjederen omkring midten af det juster-bare
> skal dæmpningen være ditto!
>
> Hvis dæmpningen bliver for 'høj' vil der ske dét at støddæmperen aldrig
> når at blive trukket ud inden næste bump på vejen hvorved at bagenden i
> praksis sænker sig betragteligt
>
> Min erfaring om emnet stammer fra et affjedrings-semester der blev afholdt
> for rookierne under en RR-weekend på Djursland.
> Jég havde et 180° sving dér, som jeg ikke kunne gøre mig klog på:
> Selvom man 'overgjorde' sigtet ud af svinget var der li'som magneter i
> yderkanten der trak motorcyklen dérud.
> Efter affjedrings-semesteret var det klart at min bagdæmpning i
> misforståethed var alt for stram og at påglædende sving var så ujævnt at
> RGV'en inden udgangen formedelst blev ommøbleret til chopper-styring
> p.g.a. den sænkende bagende og nogle klik på bagdæmperen gjorde en kæmpe
> forskel i styre-præcisionen i dét sving
>
> --
> Armand.



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177580
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409076
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste